Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 982 ggr
Garm
2017-01-17 13:19

Mängd foder till överviktig hund.

Sitter här och funderar på det där med fodergiva. Har en lite äldre hund (10 år) som gått upp i vikt efter pyo-operation i somras, innan dess var hon normalviktig. Enligt tabellerna på foderpåsen får hon 2 dl (ca 100g) om dagen. Jag har för ca en månad sedan börjat ge henne seniorfoder och gett henne den ungefärliga mängd foder enligt vad hon ungefär bör väga och aktivitetsnivå. Än så länge ser jag inget resultat i hullet. Bör jag kanske ge henne ett lightfoder istället trots högre proteininnehåll? Eller ska jag vänta lite längre och se vad som händer med hullet? Seniorfodret innehåller några procent mindre fett än det foder jag gav tidigare, men kanske inte tillräckligt. Jag kanske ger henne för mycket foder?

Vore tacksam för lite input.

Jag ger henne hundfoder av märket Acana, ska jag tillägga, och att byta märke känns inte aktuellt om jag inte absolut måste.

Annons:
Vattnadal
2017-01-17 13:23
#1

Man brukar kunna öka eller minska den rekommenderade mängden foder med 50% för att anpassa det. En kastrerad hund behöver ofta 25-30% mindre än en intakt hund. Prova att ge mindre mängd och gärna öka lite på motionen.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

lizton
2017-01-18 00:11
#2

 Du kan ju byta sort inom Acana, till Acana Light & Fit (10 % fett). Det brukar gå lätt att byta inom samma märke.  Acana Light & Fit ska vara väldigt bra när det gäller viktminskning.  Öppnad foderpåse håller inte så länge, så gör slut på seniorfodret utblandat med Light & Fit först, fortsätt sen med bara Light & Fit. När hunden nått sin idealvikt kan du återgå till seniorfodret. Så skullle jag göra. 

Mängden hunden ska äta som står på påsen är inget du ska följa exakt. Det varierar så mycket för varje individ, så du får avgöra själv hur mycket som är lämpligt. Lycka till!

Garm
2017-01-18 10:59
#3

#1 och #2 Tack för svar. Jag har nog gett henne för mycket foder sett till hur mycket hon egentligen behöver. Har nu minskat fodergivan med 20-25 gram, men ska nog kanske byta till Light & fit tills hon är nere på den vikt hon ska vara. Det låter klokt. Särskilt om det är lättare att få ner henne i vikt på detta foder.

Jag har nog inte sett till min hunds reella behov, utan gått på påsens anvisning. Har inte riktigt tänkt där, men det är ju för att jag är så van att hon hållit sig normalviktig på fodergivan fram tills i somras. Hon har ju inte bara blivit kastrerad, utan även äldre och inte lika aktiv på ganska kort tid.

Jag skäms som inte sett i tid att vikten barkat åt fel håll. Hon har ju dessutom lite problem med höfterna nu och får glukosamin, så extra vikt är ju inte alls bra.

Agda
2017-01-18 12:56
#4

Min gråhund, på snart 9 år, som blev pyo-opererad för 2,5 år sedan får 100 gram normalfoder (13-15% fett och 27% protein) och ca 55 gram högenergifoder (19% fett och 37% protein). Egentligen ska hon inte ha något högenergifoder alls då hon är lite överviktig, men jag tycker det är så bra innehåll att jag inte vill sluta helt med det. Jag tror hon ligger runt 24-25 kg nu och ska väl ha normalvikt på ca 22 kg.

hemul
2017-01-19 14:25
#5

Svaret på frågan i rubriken är… mindre! 🙂

Man behöver inga tabeller som ändå inte stämmer för individen. Det är precis som att banta själv. Man behöver bara veta hur mycket man äter NU. Sen ser man till att äta lite MINDRE än det.

Garm
2017-01-19 19:55
#6

#5 Hehe jo. Problemet är att hon har blivit hungergnällig några timmar innan kvällsmat nu när hon får mindre. Köpte Acana Light & Fit idag för att prova det och se om det fungerar.

Hur snabbt kan jag räkna med att hon går ner märkbart? Bör jag se skillnad inom en månad? Om jag nu får fason på fodergivan, vill säga.

Annons:
Maleficum
2017-01-19 21:21
#7

Är ju alltid bättre om de går ner lite långsamt än för fort (precis som för oss människor).

Vi använder råa hela morötter till vår labbe som utfyllnad till maten hon äter eftersom hon är hungrig jämt (och kastrerad). Hon får just nu halva givan av magnusson light foder och halva givan av nåt foder för viktnedgång som ska ge mer mättnadskänsla (minns inte vad det heter nu). Hon får ju också mindre än rekommendationerna på paketen och hon får ytterst lite saker utöver hennes mat, får hon mer av annat av nån anledning så får hon lite mindre av sin vanliga mat. Tyvärr har hon problem med ryggen så mer motion är tyvärr inget alternativ för henne då hon vissa dagar knappt vill gå promenad (hon är 12,5 år).

Brukar även sprida ut hennes mat, ge i godisleksaker eller ge i skål som är svårare att äta ur så det tar längre tid för henne att äta också samt att hon rör lite mer på sig då.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Garm
2017-01-20 11:09
#8

#7 Ok, långsamt är bäst. Vill inte hon ska ta skada av viktnedgången. Tack.

Jag har provat ge henne morötter för bukfyllans skull, men hon ratar dom. Hon är en liten gottegris om hon får, men jag ger henne inget extra nu och om jag gör det så tar jag bort lite foder vid matdags. Har aldrig tidigare haft problem med överviktig hund, så det här är nytt för mig. Att behöva hålla benhård koll, så vikten inte sticker iväg ännu mer åt fel håll.

Motion kan jag öka något, men hon har problem med bakbenen så det kan inte bli för mycket av den varan.

Maleficum
2017-01-20 11:17
#9

#8 Att ha haft en labbe som dessutom varit kastrerad sen hon var straxt över ett år i ca 12 års tid så är man rätt van med att hålla igen på mat och hålla koll på vikt ;)

Har du möjlighet att komma till något ställe där hon kan simma eller vattentrampa? Det är ju mer skonsamt för lederna och ger bra motion för viktnedgång men även muskelbyggnad (om det inte finns hundpool eller nåt så kanske det får vänta till varmare årstiden när man kan göra det ute i de vattenpussar man hittar om man inte har turen att bo nära nån sjö eller hav, brukar passa på att vattentrampa med labben i diken och liknande som har lite vatten i sig (så länge det inte är yberäckligt vatten såklart). Då brukar vi ta med lite av hennes mat (tex så får hon bara lite av frukosten och man tar med resten) och använder för att locka med (numera har hon lärt sig. Så fort hon får syn på en lite större vattensamling stuttsar hon ner i den och ställer sig och väntar på att jag ska kasta runt godis/mat hon kan få söka upp i vattnet (magnussonen flyter ju så är perfekt för det). Är det skönt i vattnet brukar jag gå med henne och vattentrampa (bra träning för en själv också ;)).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Den vilda djungelkvinnan
2017-01-20 11:42
#10

Vi gjorde så med vår tjocka hund att han fick väldigt lite mat och blandade ut med riven vitkål så han slapp va jättehungrig. Han fick dock färskfoder så det var ju lätt att få i honom kålen.

Garm
2017-01-20 14:52
#11

#9 Jag har tyvärr en hund som inte alls gillar vatten. Hon går i vattenpölar, men inte lite djupare vatten. Att simma är uteslutet, då hon verkar få panik vid den aktiviteten de gånger jag försökt. Jag hoppas att lite ökad vardagsmotion samt foder- och mängdändring ger resultat.

#10 Vitkål går inte heller hem hos min hund. Grönsaker öht är inte något hon äter. hade annars varit så lätt att få henne ohungrig.

Maleficum
2017-01-20 16:37
#12

#11 Jobbigt att hon inte gillar vatten! Fjant gillar inte heller vatten men med mycket träning och massa godis så accepterar han det efter ett tag, dock måste man alltid börja om med träningen varje sommar :P Men i början går han alltid som om det är något superäckligt och efteråt står han och skakar som en tok (ser ut som han fryser), men han tar godis så efter några veckor så traskar han på utan att se helt miserabel ut och skakar inte efteråt. Hans son däremot älskar vatten! Är jätteskoj att gå till vadar stället och leka med honom i vattnet! Gletta (labben) gör det mest för att få godis :P ibland kan hon tycke det är skoj och faktiskt ta eget initiativ och ta en simtur men ofta måste hon mutas och det får absolut inte blåsa eller vara för höga vågor så vattnet stänker för det är vidrigt i hennes värld (däremot härliga gyttjiga pölar uppe i berget älskar hon att plaska i).

Fördelen med labbe, äter i princip allt, däremot gillar vår inte gurka men det älskar Fjant av någon anledning.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Upp till toppen
Annons: