Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 804 ggr
strejk
2017-01-17 12:24

Första hund

Jag funderar på min första hund som ska bli en Petit Brabancon eller en tax. Sällskapshund är ju geunden och Promenader är en självklarhet. skulle även vilja prova på lydnaskurser och agility. Är någon av dem mer krävande än den andre? Någon som har någon av raserna som kan berätta mer?

Annons:
Changrila
2017-01-17 16:31
#1

Taxar är sällan de mest samarbetsvilliga och deras kropp lämpar sig inte allt för bra till agility. Petit Brabancon vet jag inte mycket om, men själv skulle jag aldrig köpa en trubbnos med tanke på alla nackdelar som finns med det.

Om du vill ha en sund, trevlig liten sällskapshund att testa lite allt möjligt med, varför inte kika på tex papillon eller bichon havanais? :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Estelle13
2017-01-17 17:27
#2

Jag håller med föregående skrivare. Har du tittat på raserna i grupp 9 sällskapshundar? Dvärgpudel kanske skulle passa, de är ofta alerta och lämpade för lite lättare hundsporter som agility, trix, lydnad. En chinese crested kan också lämpa sig bra för bl.a agility, min mamma har fött upp en powder puff tik som är agility mästare och åkt runt och tävlat i andra länder. Annars kanske någon av bichon raserna skulle passa, har dock ingen egen erfarenhet av dem i agility eller någon annan hundsport.

Upp till toppen
Annons: