Annons:
Etiketthälsa
Läst 1953 ggr
AnneKos
2017-01-16 23:58

Epilepsi

Min lilla vita dvärgschnauzer Snus fick sitt första stora epileptiska anfall sent på natten sommaren 2015. Då var han 6 år. Innan dess har han haft vad jag kallat mardrömmar, då han vaknar till och bara skriker högt utan tröst, tills man lyckas försäkra honom om att allt är bra. Men jag förstår nu att det varit små anfall Men i hans första stora anfall blev han helt livlös och slutade andas, så i full panik blev det hjärt-lungräddning samtidigt som man försöker prata med djurakuten. Jag sa att han inte andades, och fick sagt till mig att "då har han nog gått bort". Efter vad som kändes som en evighet (fast anfallet nog "bara" varade i ca 10-15 minuter) kom han tillbaka, och jag har aldrig varit så glad. Han betedde sig väldigt annorlunda det kommande dygnet, då han bara gick och gick. En sträcka på 15 meter som brukar ta 5 minuter för honom, gick på en knapp minut. Dom kommande nätterna sov jag med handen under honom, och klockan ringde en gång i timmen så att jag inte somnade för tungt. Han fick medicinering, fenemal heter den, och han har nog aldrig varit så pigg i hela sitt liv, för såklart fick han inte en vanlig bieffekt av trötthet som 98% av alla hundar får. Utan han fick ett som människobarn får, som liknar lite adhd. Han var väääldigt mammig och lite ettrig. Natten till den 25/12-16 fick han sitt andra anfall. Jag vaknade på natten utan anledning och gick ut för att hitta honom på golvet. Anfallet var precis slut, och inte lika allvarligt som innan. Han blev sig själv väldigt fort. Idag, den 16/1, fick han ett anfall kl 3 på natten. Det varade i ungefär 30 sekunder. Han blev snabbt sig själv igen. På morgonen bokade jag tid till veterinären, fick tid imorgon klockan 9.00. Men nu kommer vi till det som gör mig så rädd. Han fick ett till anfall. Ungefär kl 13. Ringde veterinären och fick recept på diazepam, som är en vätska som sprutas in i tarmen via öppningen, som ges vid anfall. Åkte direkt och hämtade ut det. Sen fick han ett anfall till. Också på ca 30 sekunder. Gav honom diazepam och ringde akuten. Så nu ligger jag i sovrummet, i mörker och tystnad, med handen under min Snus, och hoppas att allt kommer lösa sig så att han mår bra igen. Har också tänkt igenom olika val, val som jag, som Snus mamma, måste välja åt honom. Snus fyller 8 år i mars. Han har haft ben fel på båda frambenen med två operationer på två olik tillfällen i Stockholm (bor i södra Skåne) när han var liten. Månader av vattengympa, massage och träning. Han har haft oförklarliga utslag. Tappat päls. Tandproblem. Jag gör allt för min hund. Allt för att han ska ha ett så bra hundliv som möjligt. Han har räddat mig, och jag försöker hela tiden vara den bästa mamman för honom Är det någon här som har erfarenhet av hundar med epilepsi? Hur har det gått för er? Vad har ni kunnat göra? Ber om ursäkt för långt inlägg Alla svar uppskattas otroligt mycket Vet inte om det fungerar, men här är en bild; http://imgur.com/a/6rWHl /Snus mamma

Annons:
[AnimeV4]
2017-01-17 00:08
#1

Jag beklagar att lilla Snus och du har det så tungt🌺

Rent spontant så undrar jag vad han äter, eftersom han har utslag och tappar päls. Har någon allergiutredning gjorts?

Rekommenderar även att du läser på om medicinen och dess biverkningar. Reagerade vid namnet då Stesolid (innehållandes diazepam) är en bensodiazepin. Väldigt starka lugnande.

http://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=19771118000043 (5 mg)

Hoppas verkligen att ni får bukt med detta! Det märks att du bryr dig om honom 🤗

AnneKos
2017-01-17 00:24
#2

Han äter väldigt fin mat som veterinären ställt in till honom, och har gjort det i ca 6 år nu. Hjälper för vikt och leder. Kostar skjortan! Otaliga undersökningar har gjorts, vid flera olika tillfällen, men det är ingen som vet riktigt varför han får utslag emellanåt, eller varför han kan tappa hår. Men jag antar att han har sådana problem eftersom han är vit, och vita schnauzrar är fortfarande väldigt ovanligt = hårt avlade… Inget genomtänkt val av ras, men jag är så glad att det blev såhär ändå! Har också läst om diazepam, och hoppas att han aldrig behöver ta det mer än denna första gång. Väldigt obehagligt. Och narkotika klassat. Även fenemalen är det. Men där tar vi prover på levern med jämna mellanrum, så att det inte händer något med den också. Tack så mycket! Snus tackar med❤️

[AnimeV4]
2017-01-17 00:37
#3

Nu ska jag vara tråkig, men ni kanske ska pröva ett foderbyte i fall att? Veterinärfoder har tyvärr ett dåligt innehåll. För min del får man ge sin hund vad man vill om den funkar bra på det, men det låter inte riktigt som om detta fodret är tillräckligt för Snus nu när han är lite äldre. Har ni prövat att ge något tillskott? Förstår om man inte vill ge sig på ett foderbyte, men det kan ju vara värt att pröva!

Jag tyckte väl att det var udda med en vit schnauzer! Fin var han iallafall🙂

Ja, det är tråkigt att han ska behöva ta så starka saker. Fast bra vid behov om det hjälper, givetvis. Bra att ni tar prover!

crins
2017-01-17 01:21
#4

Hej! Jag har haft en hund som hade klassisk epilepsi! Det debuterade mellan 1-3års ålder! Anfallen kom på natten, när hunden var avslappnad! Epilepsi- anfall kan ha många orsaker och anfall som debuterar efter 7 års ålder, är andra orsaker en klassisk epilepsi! Jag fick också succisivt höja doseingen( mylepcin) då han fick anfall för att hålla anfallen borta! Din hund kan stå på för låg dos och därför få anfall! Infektioner och tumörer är andra orsaker till epilepsi hos hund! Man brukar få höja dosen succsisivt alltså vid klassisk epilepsi hos hund, så att anfallen håller sig borta! Så kommer det anfalll kan dosen behöva höjas för att hålla anfallen borta! Man bör inte "stressa" hunden i onödan för det kan orsaka anfall. Efter ett anfall kan man utfodra hunden eftersom ett anfall tar mycket energi! När hunden får anfall , se till att det är mörkt och man kan tala lungnande, så kan anfallet gå över fortare!

AnneKos
2017-01-17 16:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Vi fick avsluta snus liv idag. Han fick anfall som höll i sig så pass att dom fick söva ner och ha en andnings maskin. Saknar honom så mycket

[AnimeV4]
2017-01-17 16:45
#6

Åh nej. Jag beklagar🌺

Annons:
crins
2017-01-18 02:20
#7

Beklagar din förlust! Min hunds anfall blev värre med tiden också! Vi började med en kvarts tablett för att sedan få äta flera stycken tabletter! Tillslut går det inte göra någoting åt! Då är det bättre för hunden att få somna in! Ett anfall får inte pågå för länge heller! då det kan bli allvarliga skador! Har du fått reda på varför din hund fick anfall? Det finns ju många orsaker till epeleptiska anfall hos hund som syrebrist , tumörer och infektioner mm! Kram! Tråkigt du förlorat din hund!

hemul
2017-01-18 11:15
#8

Å vad tråkigt.😕

Upp till toppen
Annons: