Annons:
Etikettvalpar
Läst 2180 ggr
Hornslandet
1/16/17, 4:39 PM

Valptips

Har en 12v valp hemma nu som har många fina sidor, väldigt orädd av sig tex.. Men förstås för 2423423gången i ordningen kommer en tråd om "min valp tuggar på mig/allt".

Jag är medveten om att valpar bits och tuggar på det mesta. Jag undrar mer om tips för att ha rätt strategi att hantera det. Läser om folk som har valpar som går upp i varv och får ryck om kvällarna..min får det, fast regelbundet genom hela dagen snarare. Ibland sätter det igång av att jag ska göra nått, flytta nån sak, whatever, eller bara för att vi varit ute några minuter påkissrunda. Mina händer, fötter och byxben är prio 1,2,3. Sen bord och sånt i huset.. ABSOLUT SIST eventuella tuggleksaker eller märgben, de drar han några tugg på sen är det följa efter mig som gäller.

Tar gärna tips/bra strategier! Jag vill ju gärna få honom att kunna sova och vila mer, han verkar rätt mkt uppe i varv relativt ofta… Vi sover i princip genom nätterna igår och lägger mig 22 (tar lite tid innan han fattar att det är sängdags änsålänge, försöker hoppa upp på sängen, hitta mig att nafsa på..), går upp 07 (idag blev det kortare).

Edit:
Idag har jag dock haft lite mer framgång med en ny tross och ett märgben (det är helt urätet men han verkar gilla det ändå). Är det vanligt att valpar kan rata en mängd "tuggisar" för att plötsligt tycka om att tugga på en särskild?

Annons:
Changrila
1/16/17, 4:45 PM
#1

Får valpen göra något på dagen, alltså komma ut och leka ordentigt osv? När min yngsta var valp så gick vi till närmsta skogsdunge på morgon och eftermiddag, då fick hon busa runt så mycket hon ville. Det resulterade i att hon sov inomhus, och om hon vaknade så rastade jag henne och gav sedan något att tugga på, innan hon hann hitta egna (olämpliga…) saker.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Emouse
1/16/17, 4:53 PM
#2

Låter du honom springa/trötta ut sig utomhus? Det kan ju vara så att han är lite understimulerad.

Försök byta ut dina kläder osv. mot kanske en trasa eller liknande, ta bort honom när han försöker bita och börja lek med trasan. och/eller gå ut och hitta på något. Mjuka leksaker brukar fungera bättre på valpar.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Hornslandet
1/16/17, 5:50 PM
#3

Nu ska kanske nämna också att idag är andra dagen han är här. Vi åkte hem i lördags.

Han får komma ut, självklart. Jag måste dock begränsa tiden/mängden, då han i princip skulle "orka" en REJÄL tur ute om han själv fick välja, ser det ut som. Om jag inte hejdade honom skulle han rusa i 110 nerför trapphustrappan, tex. Ikväll fixar jag en långlina som gör det lite lättare med utomhusbuset, har inte vågat ha honom helt lös just vid huset.

Detta med stimulans är nått jag måste få till på rätt nivå. Han har väldigt lätt till "lek" men det känns som det styrs oftast DIREKT mot mig, mina kläder, skor, händer och inte alltid lika mycket till leksakerna än. Byta ut mina kläder mot leksaker jobbar jag på, änsålänge är jackan, byxorna, skorna mkt mer roligt och intressant. Leker vi med leksaker så är det lätt att han själv efter nån sekund börjar sikta mot händerna.

Kommer iaf från och med ikväll/imorgon göra så som du säger #1, dra till närmaste skogsdunge och leka loss morgon/eftermiddag. Kan vara bra för mig med att få även lekstunderna lite mer rutinmässiga. Ca 300m bort är ingen fara att gå för att ta sig dit/hem, eller vad tycker ni? Annars tar vi bilen, haha.

Summa.. ja, vi leker och busar. Har dock börjat försöka med isntällningen att det gör vi utomhus, så vi kan ha mer lugn inomhus. Tror att det kan fungera, men vi är inte där än. Han är rumsren (helt och hållet änsålänge), och jag har väl inte riktigt lärt mig vilka av hans skäll och utspel inomhus är "TOALETT" eller "LEK" än, varit mixade resultat hittills.

Lon@
1/16/17, 7:36 PM
#4

Lite OT men vad roligt att han har kommit nu👍!
Vad blev det för ras till slut?🙂

De kan absolut gilla vissa ben och rata andra, valpen här hemma fattade inte ens att ben var till för att tuggas på, det var först när han fick såna där "malda stickor" som polletten trillade ner…

Matte till jaktlabben Nikka och cairnterriern Charlie.
Lon@ och Lonaa = samma person, problem med inloggning!

Hornslandet
1/16/17, 8:39 PM
#5

#4 tacktack, har skrivit ett PM till dig som följt mig en stund :D flåt för en textmassa.

Han fick en tuggtross idag som han faktiskt verkade gilla. Kan tillägga till #1 att vi var ute till skogsdungen nyss med långlina (var mest på en stor gräsmatta och vid lite åker dock). Han fick busa runt, vi körde lite kurragömma osv. När han kom hem så däckade han på golvet efter nån minut. Borde nog gjort detta redan igår, men det är ju bara vår andra dag hemma här så det fårväl va ok ändå :) Insåg att LÅNGLINA IS THE SHIT. Han bet knappt i mig eller kopplet när han fick mer frihet att dra runt så att säga, fantastiskt!

CayKantos
1/16/17, 9:08 PM
#6

Vill oxå vet vad ras det blev :3

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Joyous
1/16/17, 9:36 PM
#7

Humla var totalt hopplös i den åldern. Hon sov som en däckad gris på natten, vilket inte var särskilt konstigt då det var full rulle från typ 07- sängdags. Jag studerade på distans då och höll på att få psykbryt över att jag aldrig fick någon ro till att fokusera på studierna. Hon bet i mig och mina kläder, ville upp i famnen och gav sig aldrig, väl uppe i famnen var det "Oj vad mycket grejer du har här på bordet! Jag tar den och den och den och den". Om jag ignorerade henne började hon hämta grejer. Växte gjorde hon också så hon nådde ju högre och högre för varje dag (Iaf kändes det så). https://instagram.com/p/mC4NTcL-PM/ Hur som helst. För oss blev det bättre när jag kunde tvinga henne till vila. Egentligen var det inte mycket tvång inblandat utan jag satte henne helt enkelt i sovrummet några gånger under dagen. Hon somnade nämligen väldigt lätt när jag inte längre var närvarande. Det började väl egentligen med att jag behövde sätta undan henne av någon anledning, förväntade mig högljudda protester men det förblev tyst och när jag gick in i rummet igen efter en stund så låg hon och sov. Hon verkade uppskatta vilostunden och därför fortsatte vi med det :) Naturligtvis fick jag inte en lugnare valp men jag fick en mer utvilad valp som var lättare att få kontakt med och som inte slog över och låste sig pga trötthet. En busig och livlig valp, absolut, men inte en "övertrött unge i en godisbutik". Dessutom blev det lättare för mig att behålla lugnet och själv inte bli frustrerad när jag fick lite vila från valpen. Så för mig var träning och bus utomhus tillsammans med planerad vila inomhus och barf-kost (massa tidsfördriv) det som gjorde att jag inte blev helt tokig!

Elsis matte
1/16/17, 9:53 PM
#8

Två saker jag tänkte på: sätt gärna lina på leksaken i början också, då blir det lättare för valpen att skilja mellan var leksaken slutar och du börjar. Och detta med tuggsaker, ofta använder vi det som ett sätt att avleda valpen för att kunna göra annat, men om du ofta går din väg när han fått en tuggis så kan du få den associationen, "när jag tuggar på ben så slutar matte bry sig". Så ägna lite tid med att sitta med valpen och benet. Två bonuseffekter kan vara att han får träna att vara lugn och nära, samt att du förebygger vakt.

ipopuma
1/16/17, 10:03 PM
#9

Är också nyfiken på vad det blev för något! :) 

Att ha en favoritleksak skulle jag säga är vanligt :) min lilla lekte  till exempel bara med vantar och strumpor när hon var mindre. Hade aktiverat valpen så där lagom mycket. Sedan faktiskt sagt till om den tuggade på något som den inte får tugga på. Lär in ett kommando Nej (har tex A-h-A  på mina) och ha något annat att erbjuda. 

Sedan vara noga med nu är vi lugna så är vi lugna när vi leker ska vi leka. 

Men kan vara så och skulle säga det är fullkomligt normalt. 12 veckor o glad i livet. :)  Bara att vara konsekvent och kämpa på :D

hemul
1/16/17, 11:36 PM
#10

Alla är nog nyfikna. 😉

tiger tok
1/17/17, 6:13 AM
#11

Hallåååå, du måste ju säga vad det blev! Riesen eller?

Lilahnee
1/17/17, 6:44 AM
#12

65-68 cm i mankhöjd enligt bilburstråden. Riesen eller Howavart kanske?

Hornslandet
1/17/17, 8:30 AM
#13

Ok ok då, det är en Briard. :)

Lösspringande verkar göra susen, känns som det är en helt annan valp inomhus när han fått kuta av sig nu.. kom precis hem från morgonvändan (10m lina och han får leka loss och upptäcka+en del lek) och nu kan jag göra mig frukost och tja..göra vad som helst utan att han är på mig och nafsar hela tiden. Han ligger och värmer mina fötter istället =) Blev jättetrött helt plötsligt..

Annons:
tiger tok
1/17/17, 9:59 AM
#14

Jaha! Inget minne av att du var intresserad av briarden, men kanske jag som missat! Kul med valpis i vilket fall!

Lilahnee
1/17/17, 12:18 PM
#15

Åh vad roligt!!! Och kul med resultat 😊

hemul
1/17/17, 2:43 PM
#16

Häftigt! Gillar Briard skarpt!

hemul
1/17/17, 2:44 PM
#17

Och du vet väl att utan bild finns den inte? 😃

Hornslandet
1/17/17, 3:08 PM
#18

Allt är dock inte bara bra pga nån runda även om det gjort effekt :) Nästa problem har varit ett par gånger idag när vi var ute på en kort "kissvända", och han verkligen inte vill gå in. Tvärstannar några meter från ytterdörren,låter sig inte lockas med in alls. Bar in han ena gången då jag inte hade tid att göra mer helt enkelt, insåg andra gången att det var bättre kanske att locka med godis vilket funkade om man "ledde" honom med det.. hur skulle ni gjort?

jenmjao
1/17/17, 3:23 PM
#19

Du har haft hunden i 2dygn(?) det är ingen fara, ta det lugnt. Allt du upplever är normalt i flertal veckor/månader framöver, kommerdyka upp nya problem :)
Min hane slutade gå mitt i promenaderna eller när vi skulle hem, kom han inte när jag drog eller ropade gick jag fram, tog upp han och gick in, Annars tog upp mobilen, ignorerade och gjorde annat tills han rörde sig igen.
Försökte även "leka" upp honom igenom att studsa och prata med busröst.

Hornslandet
1/17/17, 4:05 PM
#20

#19 jodå jag tar det lugnt, ingen fara! Tack för orden dock! 

Vet att det kommer vara såhär, och andra problem.. :) Jag bara funderar på vad som är bästa sättet, gör hellre rätt från början än fel, om jag kan hjälpa det. Har själv inget emot att vänta ut honom, har dock varit ganska kallt idag så jag var inge sugen på att låta honom bara sitta där alldeles för länge. Det är ju skönt om man kan hitta ett sätt att "hantera" att allt bitande fokuseras på händer och fötter, jag är inte pjåskig alls men det inget jag sitter och drömmer om :)

Annons:
jenmjao
1/17/17, 4:28 PM
#21

#20 Förstår absolut, men ett beteende med valp-unghund kan komma upp under bara ett dygn :D Man ska helst vänta i flera veckor med samma metod innan man vågar ge sig in på något nytt.
Känner igen mig i att vilja göra allt rätt, Men allt kommer ändå bli fel haha, Det går aldrig som planerat och alla dagar ser annorlunda ut.
När min hane var liten och bet mig i våras/somras gav jag han ben och leksake rhela tiden, efter 2veckors tid lärde han sig att inte bita mig och tog gärna emot ben istället :) Hade tuggisar i soffan, sängen, i varje hörn, ett i en ficka (om jag hade fickor till det), tuggisar överallt hela tiden, leksaker överallt hela tiden. Första perioden är riktigt hemsk när dom inte vet vad som är okej eller inte, men det brukar gå över ganska snabbt :)

Hornslandet
1/17/17, 4:40 PM
#22

#21 Helt rätt, jag förstår att det inte finns snabba fixar eller att hunden ändrar sig på 2 dagar och är perfekt på alla vis. Tror säkerligen jag både gör och kommer göra fel, är inte så oroad för det. Det är bara det att jag är en person som tänker och analyserar per automatik, och gärna luskar efter råd och metoder (även om jag inte byter hur jag gör eller ändrar allt pga ett råd eller två). Kommer fortsätta ge tuggisar, märgben osv osv när han biter på mig, oavsett om han skiter i det och går rakt på mig varje gång. Till slut kanske poletten trillar ner :)

Hur gjorde du rent praktiskt när han "attackerade" dig? Lyfte du ner honom och stoppade en tross i munnen på honom om och om igen, eller lät du honom hålla dina händer och fötter i munnen (kan göra rätt ont om det träffar fel hehe).

jenmjao
1/17/17, 6:48 PM
#23

#22 Jag är likadan, däremot blev jag nästan förtvivlad när vissa saker inte skedde som jag hade trott när jag planerat ut allt, inte inom uppfostran dock ;)
Det kommer den göra! Tog som sagt 2veckor innan jag fick resultat (bra resultat) av min hane, under de veckorna bet han helst på mig, inte tuggisarna, men med ett "nej" (vilket han redan verkade förstå vad det var?) när han bet fel eller pipande (detta kan hetsa hundar mer) så slutade han och fick beröm såfort han ens kollade eller röde vid tuggisarna så han lärde sig :D 

Om han attackerade mig (vilket inte skedde så ofta det var mer tiken som fick ta den smällen) försökte jag bara vara lugn och inte röra mig hastigt (ja skitlät när man blir biten av nålar). Var det riktigt illa så försökte jag hålla mig undan ifrån honom när han fick ryck, Annars försökte jag säga nej då skällde han och sprang ifrån mig för att bita mig igen :') Försökte få tag på leksaker eller tuggisar såfort jag kunde, vilket funkade ganska bra. Sen körde jag massa kamplekar i korta perioder, Annars som sagt fick tiken ta den största smällen för jag var inte lika rolig som en annan hund ;) Så jag härmade oftast henne när hon sa ifrån (kroppspråket då) för att han skulle lära sig att vi hade "samma regler och språk" eller hur man ska förklara. 
Grejen är att är man riktigt snabb och får in en leksak i munnen när dom byter bett (fan låter som vi snackar om mördarhundar) så kan man berömma och belöna det, medans man är totalt tråkig eller bara säger ifrån lugnt när det är fel, Om hunden inte kan nej eller att man säger ifrån bör man ju träna in det på ett "icke" hemskt sätt. Jag hade bara sådan tur att min hane direkt reagerade om jag ropa "nej" eller "appappapp!" och gick ifrån det han höll på med, var ju inte lika lätt med busattackerna dock, eftersom då sket han väl i om jag sa nej då sa han bara nej tillbaks som en jobbig liten unge ;)

Hornslandet
1/17/17, 8:24 PM
#24

#23 Det är skönt att höra andras historier. Idag började dagen helt perfekt, vi drog en rejäl energitur bort i skogsdungen. Första delen av dagen var han trött och kunde vila rejält. Sen blev det lite bitande och nafsande, men det ser jag som fullt normalt och hanterligt. Flera bra saker idag ändå! :)

Jag gör ungefär som du beskriver, stretar inte emot med händerna alls och trycker in en leksak när han "byter grepp" (förstår precis vad du menar där, i de lägena KÄNNS det som djävulen är i ögonen hahhaha). Det är lite krångligt då han skiter i de allra flesta tuggleksakerna :) Just den biten har gått bättre idag dock, fått honom att faktiskt sätta sig en stund med märgbenet och ett par andra grejer..

Det är ju bara att jobba på :) "Nej" fattar han överhuvudtaget inte ännu. Jag brukar ändå säga det konsekvent och tänka på kroppspråket, dock. 

Undrar lite om hur man kan träna/hantera promenader när han enbart sätter iväg på "spår" eller rusar mot folk/bilar längre bort på vägen/allt som nånsin rör sig? Det är ingen överbefolkad "park" jag går i, men lite enstaka människor finns det ju och de är han helt fixerad på. Uppgiven blir jag inte, men jag har ingen jättebra plan för vad jag ska göra när han bara vill gå iväg (inte gå, SPRINGA), vägrar komma om man sätter sig och kallar, freakar loss och nafsar ganska hejvilt om man lyfter honom.. 

Dessutom ganska svårt att ens gå fram och lyfta honom i det läget, då det verkar som han antingen flyr/eller ser det som en lek när man går mot honom och skuttar iväg direkt. Den skonsammaste metoden jag kunde hitta på idag var att ta en godis, hålla den framför näsan och "leda" in honom hela vägen på det viset.

hemul
1/17/17, 11:31 PM
#25

Det är så tidigt än, men om det fortsätter, testa att låta en lina släpa efter honom så du lätt kan få stopp på honom. Hala inte in honom i linan, använd den bara för att stoppa och vänta sen ut att han kommer till dig (om du står ut!). Passa dig för att jaga efter honom. Det blir lätt en jättekul lek. För honom alltså. Inte så värst kul för dig.

Eller gör som Bodfäldt säger, skutta iväg åt ett annan håll vilt tjoande medan du jonglerar med en boll eller trasa eller nåt och ser ut att ha JÄTTEKUL! Som hon säger, vi ska inte se rumpan på hunden. Den ska se rumpan på oss.😃

Hornslandet
1/18/17, 1:07 PM
#26

Hehe #25, jag fattar tänket men det är inte riktigt alltid möjligt att göra i praktiken :) Försöker vänta ut såsom du säger, när man har möjlighet..

Jaga efter honom blir en kul lek ja, det märks :P

Momos
1/18/17, 1:48 PM
#27

Min valp (han är nu fem och en halv månad så lite äldre!) var också sådan, jag omredigerade han med leksaker mest (även om han inte var så intresserad). När han gick totalt upp i varv & leksaker inte funkade så separerade jag oss med kompostgaller så han lugnade sig.
Det kommer med åldern! Han är mycket lugnare nu så det blir bättre och bättre, du får bara fokusera på att omredigera hans uppmärksamhet på andra saker än bitandet. Min biter knappt längre, och om han gör så är det nätt 🙂

Annons:
Hornslandet
1/18/17, 2:26 PM
#28

Jag gör det :) Idag har jag testat att separara mig när han går igång och ska bita mig. Han skäller och skäller, tyckte han lugnade ner sig lite temporärt iaf fastän han var bakom gallret (han kan se mig och har vatten osv förstås, det rörde sig om kanske 5 minuter.)

Tog en dusch nyss också, fastän han kan se mig (öppen dörr och kompostgaller för badrummet) så är det SKÄLL SKÄLL SKÄLL mot mig. :)

Hornslandet
1/18/17, 3:35 PM
#29

Har fortfarande problem med att få honom att gå in från kissrundor. Också krångel med att han spårar och vill äta harbajs hela tiden om han får gå runt lite fritt (jävla massa harar som springer på vår innergård). Läst att det inte är farligt, men att de kan bli kassa i kistan av det..så tja, helst inte. Lockar jag med godis riskerar jag att han går igång med en bitattack som idag :) Ser väl roligt ut när man står där ute på gräsmattan med en valp som HÄNGER i jackärmen med samtliga ben i ett björngrepp runt benet.. Det vore coolt om det vore ett trick! :P

Lite framgång dock, avledde en bitattack nyss med ca en halvtimme tricksträning (jobbar på ligg..). Det avledde iaf attacken verkar det som, han var nöjd med en tuggis&ett slutätet märgben nu efter det. När han är som mest "på" är han iaf 99% mottaglig för mentalträning, har jag märkt.

Ursäkta alla inlägg om typ samma sak, skönt att ventilera lite mest kanske haha.

Majken!
1/18/17, 3:39 PM
#30

Ta det lugnt. Det finns inga strategier i världen som kan beskrivas, du har en hund som du behöver lära känna och lära dig att kommunicera med. Det enda jag vänder mig emot är att stänga ute så små valpar från flocken, begriper det inte alls. I övrigt, slappna av. Ni kommer bli kompisar och ni kommer förstå varandra, men inte än.

Hornslandet
1/18/17, 3:59 PM
#31

#30 Stöter alltid på det här missförståndet. Jag slappnar av, och jag ger det tid :) Men att tänka strategier för uppfostran av valp lär väl de allra flesta som nånsin haft valp gjort? Kan inte riktigt tänka mig vilka människor som bara stått hela dagarna i några månader med en valp hängandes i en blodig arm 😃 Bara att träna tricks är ju en "strategi", och vem gör inte det alls med sin valp?

Äsh, nu känns tråden lite uttjatad. Jag har annat viktigare att stå i nu :)

jenmjao
1/19/17, 2:43 PM
#32

Idag när jag gick ute kom jag och tänka på hur jag gjorde med min hane, Jag lärde han att följde han med in fick han alltid gottis, mat eller lek! Alltså varenda gång (även nu) när vikommer in får båda mina hundar belöning!
Så jag tänkte på det idag (eftersom jag skrev här innan) om din hund är riktigt matglad testa ge honom lite mat varenda gång ni kommer in (valpar ska ju äta ofta) eller busa lite såfort ni är utanfördörren, försök fokusera på att utanför dörren är något positivt!

Påtal om harbajs hade jag en kursledare förut som berättade att det enda hans hund gick igång på var jut harbajs så han fick ha det i en godisficka och belöna hunden med ;) Mhhh

Hornslandet
1/20/17, 10:38 AM
#33

Haha, jadu harbajs verkar vara det bästa i hela vida världen.. Har läst att det inte är giftigt, men att de kan bli dåliga i magen av det. Oroar mig inte för det, men vill heller inte att han ska äta några mängder.

Försöker göra dörren till nått positivt men det går inte i en handvändning :) Brukar ge godis och belöna när vi går in som du säger.. han är dock inte så matglad och det är bara vissa godisar som är intressanta tyvärr. Men jag jobbar såsom du beskriver ungefär!

Vi ska jobba mycket på att slappna av nu framöver, han behöver verkligen hitta sin avknapp och sova mer.

jenmjao
1/20/17, 2:29 PM
#34

#33 Min hane inte bara vägrade gå in i flera veckor, han la sig även på promenaderna och vägrade gå 😂 Så där låg han på gräset på sidan och såg död ut, drog man lite i kopplet gled han bara efter s¨å jag fick stå där ganska länge (12kg att lyfta upp som vägrar…nja,sen blev han bara större och större). 
Godis han vill döda för kommer du hitta senare! Skriv ner allt han reagera rpå bra och dåligt (eller inte lika intresserad) så har du en liten bra lista sen ;) Jag skrev ner ALLT när min var valp, vad han behövde arbeta på, vad han behövde göra, vad han gillade, vad han inte brydde sig om.
Allt ändrades vid 6månaders ålder hahahah

Annons:
Hornslandet
1/20/17, 6:52 PM
#35

#34 Hehe. Jo, det är ju så helt enkelt inser jag :) 

Om det varit sommar hade det varit lättare med den biten tycker jag. JAG kan sitta och vänta ute och ha mig, men tror inte det är så bra för en valp att ligga på isen och snön nån längre stund. Han väger över 15 redan nu, denna.. även om jag orkar lyfta honom utan problem är det lite drygt när han inte vill :) Och som sagt, de växer ju…hehe.

Han gillar ju det godiset jag har, men inte mer än harbajs-spårning (dvs han äter det inte bara när han råkar på det, jag tror han spårar hararna till bajshögarna..nosen är som klistrad i backen ända tills han hittar det). Det han går mest bananas på som jag har är en tuggring av hud (konstigt nog,de har väl inte så mycket smak?).

Jag får väl återkomma i April när denna är halvåret gammal haha :P

jenmjao
1/21/17, 12:02 PM
#36

#35 Kanske jätte äckligt, Men jag hade tagit harbajs och lockat med (absolut inte mycket och man kan ha handskar). Både för att få han sluta spåra efter det och för att få han at tlyssna! Sen köra annat godis blandat med det. (har jag t.ex frolic, korv och skinka blandar jag allt så allt lukta rlika gott även fast jag har 3korvbitar, 2skinkbita roch 10frolic så luktar allt tillslut korv och funkar).
Men att han spårar "frivilligt" skulle jag personligen inte uppmuntra, jag skulle vilja ha det me rkontrollerat så jag inte har en hund som sticker sen. Hade min hund spårat efter bajs som ung hade jag plockat på mig det bara för at tkunna kontrollera spårningen och att vara intressant hahahaha, Inte i stor mängd och inte konstant, men bara för att förvåna.

Hornslandet
1/21/17, 1:06 PM
#37

#36 Hur hade du gjort med rastningsrundorna? Jag känner att det lätt blir "för mycket" hela tiden,rent objektivt sett utifrån hur mkt man läser att en valp "ska" sova och vila. Jag upplever det som svårt att gå utanför dörren utan att han vill väldigt mycket, spåra på allt, fixera och stirra/studera människor som går förbi etc. Kommer nån människa nära nog hänger han i kopplet för att gå fram och nosa/hoppa upp på dem. Detta är dvs vad han gör om HAN får välja, jag gör mitt bästa för att förhindra och avleda så att det inte skall trissas upp så mycket. 

Funderar lite på om jag ska köra skogsturen 1-2 ggr om dagen och sen bara bestämma att vi står på en gräsplätt vid rastningsturerna - INTE nått mer. Kan det vara smart, eller är det helt fel? Vid de värsta bitattackerna inomhus kan jag iaf lugna ner det hela genom att sätta honom i knät några minuter, eller ibland genom att köra lite tricks-träning+en gnutta nervarvning efter (iaf om jag startar med det innan han är HELT uppe i varv).

Elsis matte
1/21/17, 1:57 PM
#38

Det enda jag har att komma med nu är: var glad att det är harpluttar! Min senaste var helt tokig i kattbajs och vi har många utekatter i området. Ibland spydde hon också upp det senare inomhus, har aldrig hittills varit med om värre stank än det…

hemul
1/22/17, 4:44 AM
#39

Vet precis! Min hund grävde upp gammalt nedgrävt kattbajs och åt. Och spydde inne. Det gjorde jag med. Det senare alltså.🤫

Hornslandet
1/22/17, 5:52 PM
#40

Alltså… hur ofta ska en 13v valp bajsa? Har varit ute massvis med gånger idag, han bajsade strax före 10, ätit 2 ggr till sen dess men inge bajs.. Och då har vi varit ute efter sömn (han sov ganska mycket mellan 11.30-14 nästan), mat, och lite buslek/träning inomhus. Lekte även utomhus lite vid ett par av tillfällena, just för att se ifall det skulle få igång honom (ofta annars kan han leka för att tvärt stanna och bajsa, som att det triggar honom).

Gå ut och vänta bara säger folk kanske? Men han sätter sig bara och gnager på en kvist eller löv eller bara tittar runt då.. och det är ändå rätt så kallt ute. Så tja.. vad sjutton gör man? Eller bara att inse att han kanske bara bajsar 2ggr om dagen ibland nu?

Upp till toppen
Annons: