Annons:
Etiketthälsa
Läst 1187 ggr
[Rebeska]2
1/11/17, 10:07 PM

Fettkörtel, farligt?

Vi upptäckte en fettkörtel för inte så länge sedan på vår seniorhund. Tror det är en fettkörtel. Det ser typ ut som en bröstvårta (handhund) fast mycket mindre. Den sitter  vid bröstkorgen nånstans. Först tänkte vi att det var en fästing eller att chippet hamnat helgalet, men så var det ju inte.

Sökt lite på bilder men de flesta bilder visar ganska mycket större eller typ blodiga. Det här ser alltså bara ut som en liten bröstvårta eller nått.

Bör jag kolla upp det? Hur undersöker veterinären isåfall om det är farligt eller ej? Undrar eftersom vi går till en mindre privatklinik och jag undrar om hon har utrustning för undersöka det mer än att titta och känna på det.

Annons:
Bill&Bull
1/11/17, 10:42 PM
#1

Dom kan känna och klämma men även sticka in en spruta och suga ut för att se vad som kommer, eller göra ett litet snitt.

||My Love For Animals Is Immortal||

Vinternos
1/11/17, 10:49 PM
#2

Veterinären kontrollerar i vissa fall även om cellerna i knölen är goda eller elakartade dvs om det finns misstankar om cancer.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Vinternos
1/11/17, 10:51 PM
#3

Tillägg: Alla knölar eller förändringar är bra att kolla upp, särskilt hos utsatta raser som har en benägenhet att utveckla cancersjukdomar.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Lona
1/11/17, 10:57 PM
#4

Om det är en liten, begränsad knöl så tar veterinären ofta bort själva knölen + lite kringliggande vävnad (beror på hur det ser ut), det är alltså en mindre operation med ett par stygn eller liknande. Ser veterinären helt säkert vad knölen består av, till exempel att det är en fettknöl eller en talgkörtel, så brukar de inte skicka något på analys. Är de däremot lite osäkra på vad det är (vilket INTE behöver betyda att det är något farligt!) så skickas knölen eller ett vävnadsprov för analys på ett externt lab. De allra, allra flesta knölar är ofarliga och det är inte ovanligt att i synnerhet äldre hundar får dem, men de bör alltid kollas upp.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LinaK
1/12/17, 3:57 AM
#5

Min hund fick en fettkörtel/talgkörtel som vi kollade upp hos veterinären, som du beskriver är den också som en typ bröstvårta fast aningen mindre. Dom tog en lång nål och stack i vårtan och drog ut innehållet i den för att kolla om det var några växande celler i den. Men den var helt ofarlig som tur är. Men är ju alltid bra att kolla upp små knölar i tid tycker jag.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Rebeska]2
1/12/17, 1:34 PM
#6

Tack för era svar. Det var intressant att veta hur det går till.

Ska boka en tid hos veterinären så vi får kollat upp det. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om det visade sig vara något allvarligt och jag inte gjorde något på en gång.

Annons:
Lona
1/12/17, 6:06 PM
#7

#6, Tänk på att ha hunden fastande innan veterinärbesöket, det brukar gälla från kl 22 kvällen innan. Vatten är dock ok. (Ibland glömmer de att nämna fastan när man bokar tid, onödigt att behöva åka hem igen utan operation bara för att hunden ätit frukost…)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Rebeska]2
1/14/17, 1:07 PM
#8

#7 Vår veterinär skulle aldrig göra en operation vid första besöket/undersökning om det inte vore brådskande möjligtvis. Det tror jag inte det är. Sist när vi fick förslaget att ta bort tandsten gav hon oss tid att bestämma "gå hem och fundera". Tycker en seriös veterinär inte tvingar en att fatta ett beslut på plats (såvida det inte är livshotande). Nu ringde vi dock upp senare och tog bort tandsten.

Glad att vi går till en mindre privat veterinärklinik. Det märks att hon är veterinär för djuren och inte pengarna (hon ska ha nekat att avliva friska djur). Hört mycket på senaste tiden om att stora djurkliniker utnyttjar hundägare för tjäna pengar (läst många som inte ens berättar att hunden är försäkrad).

[Rebeska]2
1/14/17, 1:15 PM
#9

Pappa menar att man inte behöver söka för det om den inte blir större. Kan det inte vara för sent eller svårare då?

Läste föresten följande på Agria:

//

Hudtumörer – ofarlig vårta eller elakartad svulst

Näst vanligast av hundens sjukdomar är hudtumörer – som egentligen är ett samlingsnamn för en grupp olika hudförändringar. Det kan handla om vårtor, fettknölar, talgkörtelinflammation, vilka ofta är godartade. Är knölarna hårlösa eller såriga kan det vara ett tecken på att hudtumörerna är elakartade, till exempel mastocytom. Dessa kan ha olika grad av aggressivitet. Vissa växer långsamt, andra växer snabbare och sprider sig.

– Därför är det viktigt att man tar hand om dessa hudförändringar på rätt sätt. Misstänker man att en förändring är elakartad undersöker man förändringen med hjälp av cytologi (ett cellprov) före operationen. När man har fått mer fakta om vilken typ av tumör hunden drabbats av kan man bättre avgöra hur stor del runt förändringen man ska operera bort och om behandlingen behöver kompletteras, berättar Lotta Möller.

//

Precis som jag misstänkte gör man ett cellprov innan operation kommer på tal. Nu vet jag hur jag beskriver den också. Vårta. Det ser ut som en vårta! Sa det liknar en bröstvårta men vårta är nog mer korrekt.

LinaK
1/14/17, 6:21 PM
#10

Ja vi gjorde ingen operation på min hunds vårta utan han var fullt vaken när dom tog ett prov på vårtan. Ja typ ett cellprov kan man säga.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Lona
1/14/17, 6:48 PM
#11

#8, Min veterinär och jag är iofs alltid helt eniga om vad som skall göras - är vi av någon anledning inte det så pressar hon mig definitivt inte om något beslut. Jag brukar i liknande lägen boka en tid till veterinären med en eventuell operationstid samma dag, är vi eniga om att det ska opereras så tycker jag att det är lika bra att ta det på en gång - vilket dessutom blir billigare då det bara blir ett besök, inte två. Jag har å andra sidan gått på den kliniken (som också är privat) i 25 år så vi är rätt väl inkörda med varandra, kan man säga :-) . Men om du litar på er veterinär, varför inte ringa och höra vad de råder dig till? :-) Förmodligen ÄR det en ofarlig knöl men risken finns givetvis att den inte är det - och då är det viktigt att den kommer väck snarast möjligt. Cancertumörer kan kännas och se ut på alla möjliga sätt även om vissa typer är vanligare. Försäkringen gäller inte alltid om man väntar för länge, då handlar det iofs om att man väntat tills knölen är STOR, (tänk tennisboll).


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Rebeska]2
1/14/17, 8:34 PM
#12

#11 Då förstår jag dig. 🙂

Ringa och fråga kan man ju göra faktiskt. Egentligen var meningen att pappa skulle fråga lite hastigt när han vaccinerade hunden nyligen men det glömde han dumt nog.

Upp till toppen
Annons: