Annons:
Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 7802 ggr
Bunn
2017-01-11 18:40

Hundbur vs. Bältessele?!

Jag undrar vad ni har för erfarenheter av hundburar och bältesselar? Någon som kan rekommendera den ena framför den andra? Vilka märken är bra och vilka bör man undvika? Är dyrast alltid bäst? Varför valde du som du gjorde, alltså om du valt sele varför valde du sele? Om du valt bur, varför valde du bur? Frågan är, i första hand, riktad till er som provat både och, men ju fler input's desto bättre :) Jag vill INTE att vi dumförklar varandra på något vis utan här visar vi respekt för de andras val. Tusen tack på förhand!

Annons:
landsbygdsbo
2017-01-11 18:53
#1

En hundbur är bättre, hunden stannar i buren.

Vi har bur i personbilen och i den tvåsitsiga lastbilen har hunden säkerhetsbälte/sele kopplad.

Buren har fördelen att hur skitig än hunden är så kan man "slänga" in jycken där. Med selen måste jag se till att sätesskyddet är på plats.

Så har du möjlighet så rekommenderar jag bur.

Ambrose
2017-01-11 19:15
#2

Jag har sele på min hund i bagaget. En Mim Allsafe sele, krocktestad och rejäl.
Anledningen till att jag har en sele är för att jag inte själv äger bil utan lånar av andra, samt åker mycket med andra. Då är det superbra att kunna vara flexibel.

Jag ser ingen jättestor skillnad när det gäller sele och bur, förutom att man inte bör ha en sele på en hund som tuggar sönder grejer. Det kan bli dyrt :P
Sedan kan en bur vara rätt praktisk eftersom man kan hänga på vattenskål om hunden ska ligga länge i bilen.
Negativt med buren är att den tar plats, och det kan vara svårt att hitta en passande bur till större hundar om man inte har en riktigt rejäl bil. Stor hund = stor bur = skåpbil i de flesta fall, men stor hund + sele + hela bagaget på normal bil kan ofta funka.
Om man skaffar en bur så tycker jag att det är viktigt att man har en krocktestad, rejäl bur. Inte en med tunt galler, för om man blir påkörd bakifrån så kan buren gå sönder och spetsa hunden…. sådär lagom trevligt.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Em_
2017-01-11 19:16
#3

Har sele om hundarna måste åka i min bil, buren får inte plats i den. I min sambos bil har vi en MIM-bur. Välj en krocktestad sele, de billiga hindrar bara hunden från att klättra runt. Tänk på att bilar har deforamtionszoner, blir du påkörd bakifrån är det meningen att bagageutrymmet ska pressas ihop för att ta upp en del av kraften i kollisonen. Det var därför vi valde MIM, deras burar kan pressas ihop en bit, men inte så att hunden blir mos. 

https://www.youtube.com/watch?v=pIHrDdu_bVE


Maleficum
2017-01-11 20:24
#4

Vi har Allsafe sele på labben (enda krocktestade selen som fanns på marknaden då vi skaffa den), alltid haft sele till henne då vi ofta åker till och från vårt landställe vilket innebär fullpackad bil så ingen bur får plats. Dessutom bekvämt om man åker i olika bilar. Behöver hon av någon anledning ligga i bagageutrymmet har pappa fixat fäste där så man kan sätta fast henne så vid eventuellt krock kommer hon inte flyga runt i bilen, dock blir hon lätt åksjuk så vi undviker det eftersom det är värre när hon åker där bak än i baksätet.

Lilla Fjant åker ofta på golvet när vi åker med andra eller så är han i bur i den bilen jag lånar av mamma. Han är mest van att sitta på golvet eller vara i bur och de gånger jag försökt ha honom i sele försöker han böka sig ner på golvet (han har bara bott permanent hos mig i ca 3 av sina 14 år så är inte jag som lärt honom "bilvett"). Han har även varit sån som hoppar runt överallt i bilen om man lämnar honom själv (men ligger lugnt om han är i buren) och har haft flera incidenter när han tuggat av koppel och liknande så är inte så pigg att våga lämna honom i bil utan bur, men hade faktiskt föredragit om han kunnat åkt med sele också.

Jag föredrar själv bilsele, men åker man ofta med en bil full av folk och hunden ofta måste åka i bagaget så skulle jag nog införskaffa i en ordentlig krocktestad (och godkänd) bur.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

CissiD
2017-01-11 20:40
#5

Vi hade bilsele till vår först då vi inte hade en egen bil och sedan i första bilen inte hade en kombi. Men tyvärr blev han när han blev lite äldre åksjuk av att sitta i baksätet i selen och fick riktig panik. Eftersom vi skaffat ny bil så köpte vi en bilbur och la en handduk över så att han inte kunde se ut och då mår han hur bra som helst. 

Det var mer praktiskt med bilselen så hade önskat att han klarade det i alla fall ibland men som tidigare skrivit så är det skönt när hunden är skitig och att man kan ha en vattenskål i buren. Selen använder jag fortfarande när vi åker med andra och jag sitter bredvid honom. Men i vår egen bil sitter han i sin bur. Så vilket som är bäst beror enligt mig på vilken hund du har och vad just den individen mår bäst av.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Bunn
2017-01-11 20:51
#6

Tack för alla svar :) Ur krocksynpunkt, är det bättre med bur eller sele då? När man krocktestar, vad är det man testar då?

Annons:
VildaVittra
2017-01-11 21:10
#7

#6 Hur krocksäker en bur än är, så flyger hunden omkring som en pingpongboll vid en kollision. Bilselet är krocktestat ur hunden säkerhetssynvinkel, inte förarens.

Det optimala är att ha både ock.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

CissiD
2017-01-11 21:27
#8

#6 Har egentligen ingen bra koll på detta då det var längesedan jag letade bur/sele. Men jag minns att jag frågade angående de krocktestade burarna och de var enligt djuraffären inte krocktestade för hundens säkerhet utan för förarens och passagerares säkerhet. Sen vet jag inte om den informationen stämmer eller inte då jag inte letat efter några källor på det hon sa.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Hornslandet
2017-01-12 12:48
#9

#7 Det där är inte vidare sant, av alla tester jag läst och sett. Selen är en ren lastsäkring, och kan aldrig fungera som ett bilbälte för människa. Dvs det skadar hunden vid krock, men föraren får inte en extrem massa hund i nacken. Tänk dig själv, hunden flyger framåt i bilens fart i selens längd vid krock, för att sen få TVÄRSTOPP. Dessutom kommer de studsa runt i sätet och runtom, precis som kan hända i bur. Vidare så är det inte garanterat att selen håller vid högre hastigheter, vad jag har kunnat se är inte krocktesterna vid motorvägshastighet, men jag kan ha fel (och det kanske ändå går illa då).

Bur är förstås inte heller 100, men det är ingenting.. Oavsett var hunden är kommer den fara runt vid katastrofal krock. Buren kan dock vara stark och skydda lite extra mot nått som tränger in i sidan/baken på bilen, samt begränsa volymen hunden kan "studsa runt" i.

VildaVittra
2017-01-12 13:14
#10

#9 Det jag skrev är helt sant. Selen skyddar hunden. Och om hunden når fram till förarsätet, har du inte fäst den korrekt. Och jag vet inte vilka testfilmer du har tittat på där hunden inte flyger runt i buren som en pingpongboll. 

https://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?mid=5080649

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Maleficum
2017-01-12 16:21
#11

#9 Inte ens bilbarnstolar testas i så höga hastigheter… vilket väl borde säga mer om själva testsystemet och vad saker egentligen godkänts för. (Pet Safety Centers test följde samma standard som gäller för barnstolstest vilket görs i max 70km/h vad jag förstått det).

En korrekt godkänd ska vara såpass spänd att hunden inte hamnar förbi sätet den sitter på, annars rå är den inte godkänd (speciellt inte säker för hunden), iaf inte av det företag som testat flertalet selar. Sen har ju en del selar hållit för vissa storlekar men inte alla och då inte godkänts pga det. Nu använder vi dock medföljande kroken på allsafe selen och inte sätter direkt i selen som man "bör" för att det ska vara riktigt säkert, men det är främst för att hon ska kunna ligga bekvämt när vi åker långt, lite sämre skydd för henne om något väl händer men vi är säkra och hon har ändå inte möjlighet att flyga runt helt som en vante (har ju även skydd i bilen så hon skulle iaf inte glida ner på golvet och bli hängande).

https://www.scribd.com/document/249293894/Pet-Safety-Center-for-Pet-Safety-dog-harness-crash-test-results#fullscreen

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Emouse
2017-01-12 20:39
#12

Haft både hundbur och Allsafe bilbälte.

Har aldrig krockat med hund med vid snabba inbromsningar (pga. vilt eller liknande) så ser jag personligen stor skillnad. Bromsar man med bur så slängs hunden in i gallret och bromsar man med bälte slår den inte i sig i något om man har rätt längd på bältet) men får ett ryck i selen. Men jag tänker att om det blir en krock och hunden flyger in i gallret rejält eller får sig ett ryck i selen så skulle jag iallafall hellre haft selen på mig.

Vad som är skadligast kan jag ju inte veta, men jag känner generellt att selen är "bekvämare" att krocka i. Ultimata vore väl en bur med bälte.

Nu har vi sålt burarna och har sele på heltid, skönt att kunna åka med andra eller byta bil och bara ta med bältet istället för att flytta bur. Saknar dock ibland att ha bur då det blir så skitigt om man varit ute och spårat.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Hornslandet
2017-01-12 23:26
#13

Tack för informationen och länkarna. Är inte så att jag är inkörd i skallen på en viss sak till den grad att jag inte kan lyssna :) Har läst så många trådar med folk och länkar där de varit övertygade om att ingen sele är så säker som en bur, och med en bur som inte är alltför stor relativt till hundens storlek så borde den inte pingponga runt alltför mycket kan man väl tycka. Eller tja, om bilen rullar och slår runt så far den nog all världens väg, men då händer det ju liknande i baksätet..

Det som ligger i klar fördel för selen är ju enkelheten och att det funkar inne i kupén. Burlösningen är ju klart bättre ur ren lastsäkringssynpunkt, hunden kommer aldrig fara igenom bur och baksäte in i nån människa i bilen. Är helt enkelt inte särskilt övertygad either way.. Selen får ju ALDRIG gå sönder, det måste man ju verkligen vara helt säker på (tja, iaf om det sitter nån framför där hunden sitter).

Btw, har alla burar galler på sidan mot baksätet? Borde väl kunna vara en slät yta där iaf..

Annons:
TheaV
2017-01-13 09:43
#14

Innan vi hade kombi använde vi sele men jag tyckte bara det var omständigt att krångla med den varje gång och hur jag än försökte skydda baksätet blev det smutsigt när vi varit ute i skogen vid dåligt väder. Dessutom tyckte jag inte riktigt om att eventuella passagerare var tvungna att dela baksätet med hunden men då är jag i och för sig en sån som i princip alltid har hunden med mig. Har dock kvar selen om vi behöver åka med konpisars bilar någon gång. Blev påkörd bakifrån för ett tag sedan, bara ren tur att det var på ena sidan och hunden satt på den andra. Burluckan på den påkörda sidan flög all världens väg, som tur var hade vi mellanvägg så hunden kunde inte springa rakt ut i vägen. Fick köpa ny bil och ny bur efter det så nu har vi en mim-bur (innan hade vi jeppe) och jag är supernöjd 🙂 Dyr i inköp kanske men så värt det, om inte annat för att jag ska kunna slappna av vid bilkörning igen.

Upp till toppen
Annons: