Annons:
Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 2826 ggr
Herseruds
1/6/17, 3:59 PM

Isklumpar på tassarna

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Postade detta på pudel iFokus, ställer min fråga här med:  😊 Hej hundexpertisen! Är ju första vintern med pudel för mig. Efter senaste snöfallet har Nike mycket besvär av isklumpar mellan trampdynorna när vi går, trots nyklippta tassar. Vi får stanna och pilla bort ofta. Har ni något bra knep? Skor? Och i så fall, finns skor som sitter kvar i unghundstempo en mil i snöig skog? Gamla spanieln klarade sig om jag bara höll kort, pudelpälsen verkar fungera annorlunda… /Hanna och Nike

Annons:
Tjeja
1/6/17, 4:13 PM
#1

Pudelpäls är som kardborre för snö! Fastnar massor jättelätt. Kortsnaggat och skor är den bästa lösningen jag provat. Men bara på små dvärgpudlar då och de skorna höll inte kvar i djupsnö utan bara på upptrampade ägar o stigar. Det var några år sedan så inte omöjligt att hitta bättre skor nu istället kanske?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Estelle13
1/6/17, 5:24 PM
#2

Jag har samma problem med mina pudlar och det enda som har hjälpt är att klippa bort precis all päls mellan trampdynorna, gärna med skär 40 eller 30. Skor har jag aldrig provat men tror inte de skulle sitta kvar med tanke på hur dom springer och hoppar som galningar när vi är ute.

Herseruds
1/6/17, 5:35 PM
#3

#1 Haha kardborre var rätta ordet! #2 Ok, jag klippte m 10 idag, räckte uppenbarligen inte, får kanske beställa ett kortare skär. Dina blir inte jättekalla med så nakna fötter då?

Estelle13
1/6/17, 6:38 PM
#4

#3 Jo det är väl det som är nackdelen, Estelle som har ljus hud kan bli alldeles röd om tassarna för kylan. Men är inte så mkt att välja på. Var ute idag och igår med pudlarna (inte nyklippta tassar) och båda blev att blöda mellan tårna pga isklumparna som fastnade. Lite skydd kan vara att smörja in tassarna med zinksalva efter rakning, det skyddar iallafall lite mot fukt och kyla.

VildaVittra
1/6/17, 7:26 PM
#5

#4 Zinksalva är kanske inte så smart eftersom den innehåller vatten (då kyler salvorna mer än vid rena fettsalvor), vi som är galna och hoppar i 8-gradigt vatten för en längre simtur, smörjer in känsliga delar i ren fårtalg. Helt ofarligt för hunden att slicka i sig dessutom.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Estelle13
1/6/17, 7:47 PM
#6

#4 Beror väl på vad för zinksalva man har, vissa sorter är ju rätt vattninga, den salvan jag använder är mer fet, svår att få bort med tvål och vatten tillexempel. Annars är väl zinkpasta att föredra.

Annons:
VildaVittra
1/6/17, 7:57 PM
#7

#6 Zinkpasta är ju istället uttorkande, inte så bra det heller. Och mineraloljor är ju inte sådär strålande för hunden att slicka i sig.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Estelle13
1/6/17, 9:09 PM
#8

# 7 Ja samtidigt som de mjukar upp irriterad hud och stänger ute fukt. Var som sagt bara ett förslag som JAG tycker funkar på mina hundar. Vem har sagt att hundarna ska slicka i sig det? Mina hundar får inte slicka på tassarna när jag smörjt dem. Min hanhund är en sådan hund som inte kan sluta slicka när han väl börjat vilket slutar med att det tillslut uppstår sår ist. Så även om jag använde får talg så hade han iallafall inte fått slickat på tassarna. Annars är standardt kalksalva snäppet ännu bättre. Avsett för: Att stärka huden Avsett mot: svamp angrepp i hud och tassar Väta/fukt Bakterieangrepp Sårig och röd hud Såriga och röda tassar Skadad hud Skadade tassar

VildaVittra
1/6/17, 9:28 PM
#9

#8 Detta är ett diskussionsforum, vill du inte diskutera inlägg, så kan du ju blogga istället. 🙂 Du skriver att det är vad "som JAG tycker", har du funderat på att det är exakt det jag också gör?

Kalksalva innehåller mineraloljor den också. Vi säger såhär. Har du eller någon du känner varit beroende av lypsyl? Det beroendet beror på att mineraloljor i längden torkar ur huden och skapar alltså ett behov av att hela tiden smörja in. 

Fårtalg är till skillnad från mineraloljor ( som alltså gjort av råolja, samma som du kör bilen med hjälp utav) ett kosttillskott för hundar, den är billig, den är miljövänlig, den är inte giftig och framförallt så innehåller den inget vatten överhuvudtaget. Häromdagen så kom det larm om att vegansk korv visade sig innehålla mineraloljor, det är alltså inte nyttigt ens för oss att äta det. 

Så vad väljer man?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Estelle13
1/6/17, 9:41 PM
#10

#9 Men snälla lägg ner nu, varför börja tjafsa om småsaker.

VildaVittra
1/6/17, 9:48 PM
#11

#10 Lägg ned vad? Diskussioner överhuvudtaget? Den som tjafsar är du själv, ingen annan, jag diskuterar. 🙂 Sedan är inte mineraloljornas verkan "småsaker" utan något som faktiskt är viktigt. 

Trist att du ska bete dig som du gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kitten86
1/6/17, 10:13 PM
#12

Jag har haft pudel innan och på honom räckte det bra att klippa pälsen mellan trampdynorna riktigt kort. Sen vet jag att jag köpte någon salvaktig grej på djuraffären (minns inte vad den hette) som var just för att förhindra snöbildning i pälsen, smörjde hans tassar med den och det gjorde faktiskt skillnad. Vid mycket låga temperaturer (typ runt -20) hände det att han märkte av köldkramp annars klarade han sina tassar superbra sålänge han hölls i rörelse.

Annars kan jag hålla med om att testa skor på din Nike. Har själv ett par av Ruffwears bark'n'boot Polar Trex till min ena mycket aktiva sheltie och de sitter kvar hur bra som helst trots plöjning genom skog och mark!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Kitten86
1/6/17, 10:24 PM
#13

Ska man smörja hundens tassar för att minimiera att isklumpar bildas så rekommenderas vattenfri salva och då är idomin ett alternativ skulle jag säga…

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Herseruds
1/6/17, 10:34 PM
#14

Tack för tipsen, jag provar att ha på fet tassalva och klipper ännu kortare imorgon. Och tack för skotips, får kolla på dem om det inte räcker så. Finns säkert flera bra salvor. Skulle inte tro att Zinkpasta på tassarna förgiftar hunden nämnvärt, den säljs ju som munsårssalva. Men tassalvan är ju bra så den testar jag.😊

Estelle13
1/6/17, 11:02 PM
#15

#11 Både dina utlägg och din ton är trist! #13 Var inte tal om salva för att motverka att isklumpar bildas, det gör det nog i vilket fall om man inte rakar. Salva var för att minimera att tassarna blir röda och tar skada av kylan när man rakat och tassen är "naken" men visst idomin funkar säkert också. Det positiva med de salvor jag nämner är att de är basiska och läkande mot huden vilket inte rent fett är.

lizton
1/6/17, 11:40 PM
#16

Vi smörjer med tassalva APL (25 kr hos apotea). Luktar exakt som försvarets hudsalva, så det kanske är samma.

 Tassalvan Fyra Ess 100 ml för 52 kr finns hos apotea, men just nu slut där. Fyra Ess används av jägare och hundfolk och rekommenderas ofta på hundsidor. Fyra Ess har en svensk tillverkare. Den finns i ett flertal nätbutiker till olika priser.

http://www.apotea.se/sok/?q=tassalva

Från Häromis sida om Fyra Ess:

Fyra Ess Hundsalva, marknadens ledande hundsalva. Fyra Ess Hundsalva får högsta betyg av hundägare i olika sammanhang som t ex insändare i olika tidningar. Ett recept byggt på Skillingarydssalvans 30-åriga erfarenhet av natursalvor. Effektiv med ett brett register.

Exempel på olika användningsområden för Fyra Ess Hundsalva: 
- Tassarna på drag- och jakthundar smörjes i förebyggande syfte, mycket effektiv. 
- Läker spruckna trampdynor, mjukgörande. 
- Mot öronbesvär och irritation. 
- Gör sår oömma och läker dem snabbt. 
- Håller flugor och mygg borta. 
- Hjälper mot klåda. 
- Mot torr och sprucken nos. 
- Används även på katter.

Innehåll
Petrolatum, talloil, turpentine och eukalyptol. Vattenfri.

OBS! På den större förpackningen (250 g) står det hästsalva. Det är dock densamma som hundsalvan.

VildaVittra
1/6/17, 11:46 PM
#17

#15 Kunskap är och diskussioner är trist? Okidoki! Själv älskar jag kunskap och att lära mig mer. 

Min ton är det inget fel på, det enda jag gjorde var att inte hålla med dig. Sådant måste man vänja sig vid Estelle13. 

"Det positiva med de salvor jag nämner är att de är basiska och läkande mot huden vilket inte rent fett är."

För det första påverkar salvors pH hudens pH högst temporärt (den kommer att kämpa emot det felaktiga pH-värdet), för det andra så är fett definitivt bra för huden (annars skulle ju vi inte producera talg själva för att smörja huden, eller hur?). 

#14 Människor slickar inte i sig salvorna, det gör hundar. Om spår av mineraloljor i korv  ger larm, vad skulle då inte en salvprodukt ge om den var för konsumtion? 🙂

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

lizton
1/7/17, 12:07 AM
#18

Fyra Ess är slut  flera nätbutiker. Tassalva APL finns. Många köper nu så den kanske också tar slut snart. Så här står det om APL:salvan på apotekets hemsida. Lite dyrare där 29 kr (apotea 25 kr, gratis frakt):

 För djur

Tassalvans huvudsakliga användningsområde är att mjuka upp torr och sprucken hud på djurets trampdynor. Den är också användbar till att vintertid smörja in tassarna för att skydda mot vägsalt och för att föreygga skärsår från hård skare.

Salvan innehåller flera mjukgörande fetter och är vattenfri. Den innehåller inga giftiga ämnen och är helt ofarlig för djuret att slicka i sig.

Om den som behandlar djuret är mycket allergisk mot jordnötter, kan det inte uteslutas att personen reagerar med symtom som klåda eller utslag på huden. Detta på grund av att salvan innehåller en renad variant av jordnötsolja.

https://www.apoteket.se/produkt/tassalva-23-ml-240557/

Estelle13
1/7/17, 12:19 AM
#19

#17 Men snälla rara salvan ska ju för sjutton inte användas året om livet ut utan vid behov. Lägg ner din vet bäst attityd nu. Du får gärna smörja in både dig själv och din hund med får talg, det gör inte mig någonting. Och bara för att JAG inte håller med dig så fortsätter du skriva om samma sak. Lägg ner!

lizton
1/7/17, 12:09 PM
#20

#15 Hudens naturliga PH är något surt ( ca 5,5 )  och den sura miljön fungerar som ett skydd mot bakterier och svamp samtidigt som den motverkar vattenförlust från insidan. 

Om du skulle försöka ändra PH-värdet med din kalksalva, så blir huden mer utsatt för skador, infektioner och den kan bli inflammerad. Man ska alltså inte använda basiska hudvårdsprodukter som kan ta bort det naturliga PH-värdet.

Man ska använda neutrala eller något sura hudvårdsprodukter.

Här en enkel förklaring:

" Vår hud har också en speciell egenskap – dess yta är något sur. I medeltal har frisk hud pH 5,5. Det något sura pH-värdet på hudens yta håller organismer som orsakar torrhet och sjukdomar borta, eftersom de inte trivs i den sura miljön. Vi kallar det för att huden har en naturlig, skyddande syramantel /skyddsbarriär." ..".Förändringar i hudens pH-värde, t.ex. genom att använda hudvårdsprodukter som inte har pH 5,5, försvagar syramantelns skyddande funktion. Det gör att man lättare kan drabbas av hudinfektioner, uttorkning, hudirritationer och allergier."

http://www.sebamed.se/om-sebamed/

Annons:
lizton
1/7/17, 12:29 PM
#21

#20 Nu svarar jag mig själv. Hunden har inte lika sur hud som människor. Något sur till normalt PH. Hundschampon brukar ha neuralt PH alltså PH 7. Att smeta på en salva något med högre PH än det låter inte som någon bra ide´.

VildaVittra
1/7/17, 1:48 PM
#22

#19 Aha, och nu försöker du dig på härskartekniker, sorry men det funkar inte på mig. 😃

Vi har vinter i ganska många dagar i det här landet och jag hoppas att du inte bara tar ut dina hundar en gång om dagen? Vi säger att det ligger snö i bara två månader, om då hunden får gå ut 4 ggr (jordbruksverket rekommenderar rastning var sjätte timma) så blir det 240 ggr hunden slickar i sig salvan. 

Tycker du det verkar lite?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[hurley]
1/7/17, 2:35 PM
#23

#VildaVittra, var köper man billigast fårtalg? Är fårtalg och ullfett samma sak?

lizton
1/7/17, 3:43 PM
#24

#21 Svarar mig själv igen. Hundars PH-värde på huden är olika för olika raser.  Tex så har schäfrar högre PH-värde på huden än många andra raser. Scäfrars hud är basisk medan retrivrars hud är svagt sur. Schäfrar har mer hudproblem än andra raser och det verkar ha att göra med att huden är basisk. Om det stämmer är det ju inte speciellt bra att försöka göra en schäfers hud mer basisk. 

PH-värdet varierar under olika tider på dagen och är olika på olika ställen på kroppen.

Estelle13
1/7/17, 5:09 PM
#25

Den sura miljön gör att hunden kan få svamp bl.a i tassar. För att kunna få bort svampen lär man basa ner det sura. Annars har man en hund som får gå runt med sura, röda och irriterade tassar regelbundet vilket både skapar sår och klåda. utifrån min egen erfarenhet så får min ena hund hudproblem när det det är för surt, det kan vara att miljön är sur runt omkring eller att ett för lågt intag av kalcium i maten, då uppstår det en surhet som ger min hund både svamp och andra hudrelaterade problem. Och nej det är inte normalt för en hund att ha en surhet som ger dem hudproblem, vilket vilken normal människa som helst bör förstå. #22 Du drar dina egna slutsater lilla vän, ärligt talat så har jag inte använt någon salva alls på mina hundar denna vinter. Läs vad jag skriver ist, vid BEHOV använder jag salvan.

Estelle13
1/7/17, 5:15 PM
#26

Kan även tillägga att när mina hundar få tillräckligt med kalk så kan deras egna kropp stå emot det sura som uppstår av fukt. Och vi talar ju inte om att man ska förstöra hundens normala ph värde, utan här är det tal om att man basar när miljön runt omkring påverkar hundens normala ph värde. En hund ska inte vara för basisk men den ska ju självklart inte vara för sur heller givetvis eftersom det ger stora problem. Ni drar upp endast negativitet om när det är för basiskt, när det är för surt då, har ni någon vettig kunskap om det, tydligen inte.

[AnimeV4]
1/7/17, 5:41 PM
#27

På en föreläsning av hon som äger Masterpet (hygienprodukter för hund och katt) rekommenderade de balsamsprej innan promenad🙂

Annons:
tiger tok
1/7/17, 6:33 PM
#28

Balsamsprej för människor på tassarna? 😊 #27!

[AnimeV4]
1/7/17, 7:34 PM
#29

#28 Det kan säkert också funka, men den hon rekommenderade var till hundar. Denna: http://masterpet.se/img/produkter/balsamspray.jpg

Märket spelar nog ingen roll. De promotade ju sina egna produkter. Dock så gillade jag verkligen att deras produkter luktar milt och inte som ex Pethead-hörnan när man är i en djuraffär. Pälsprodukterna är testade på hennes jätteallergiska döttrar😃

Är man intresserad ska man inte lita på listan med återförsäljare för den är flera år gammal!

lizton
1/7/17, 8:16 PM
#30

#26 Att äta kalktillskott påverkar inte kroppens PH. Njurarna reglerar PH-värdet. Det är en hälsomyt att kroppen kan försuras. Sjöar kan försuras, men inte människor eller hundar. Hälsokostbranschen gör stora vinster den här myten. I värsta fall kan det skada oss eller hundarna. En växande hund ska inte äta extra kalk utöver ett helfoder.

Herseruds
1/7/17, 8:42 PM
#31

Balsamspray låter som en ide… eller kanske glansspray till häst som får torka innan?

Estelle13
1/7/17, 8:42 PM
#32

#30 Du har tyvärr fel i dina påståenden Lizton. Vet inte hur många gånger jag förklarat för dig att hundar är individer, eftersom att det inte verkar gå in så är diskussioner med dig om näringslära helt värdelösa. Om det nu är en myt att kalk tillskott inte basar när hunden har svamp hur kan det då hjälpa att få bort svampen genom att tillsätta kalk? Jag menar jag har ju både erfarenhet och egna bevis på vad som hjälper eller ej. Vilket jag är övertygad om att du inte har. Så absolut har kalcium intag på hundar stor inverkan på välmåendet. Jag har tillsatt extra kalk åt min tik i 2 års tid och gjorde i höstas en höftledsröntgen på henne 3 år gammal vilket visade HD grad A!!! Kan poängtera att båda hennes föräldrar har HD grad B. Att sitta på sin fritid, på helger, kvällar efter jobbet och till och med på högtider och hjälpa helt okända människor helt gratis med deras sjuka hundar kallar jag stor service av människor som har stort engagemang och hjärta i vad dem gör. Finns ingen veterinär som hjälper dig på fritiden gratis. Så ja jag undrar vem/vilka det är som är ute efter att enbart tjäna pengar. Det du skriver är bara rent struntprat utan någon fakta bakom överhuvudtaget.

Honestyisdead
1/7/17, 10:44 PM
#33

Sätter stopp nu innan det går överstyr igen.

lizton
1/8/17, 12:25 AM
#34

#32 Om det har hjälpt beror det på något annat som har gått över. Det kan vara tex tillfälligt nedsatt immunförsvar pga förkylning, pollen, extra blöt vår, stress pga löp eller löptikar, stress pga ny familjemedlem eller nytt djur i familjen, byte av miljö, penicillinkur, byte av foder,  .. ja det kan vara vad som helst.

Höfter A och B är ungefär detsamma. Ibland beror det på vem som tolkar bilderna eller hur de fotograferas. A kan bli B nästa gång och tvärtom.

Extra kalcium skadar skelettet om det finns anlag för det hos hunden. Om inte så är det inte lika skadligt för skelettet. 

Högt intag av kalcium kan ge andra problem som urinsten, prostatacancer, kalkhjärta och plötsligt hjärtstopp. Fint att det gått bra för din hund, men jag skulle inte råda dig att överdosera med kalcium något mer, men du gör ju naturligtvis som du vill.

Annons:
Estelle13
1/8/17, 12:40 AM
#35

#34 läs -->#33

Zofia89
1/8/17, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Har inte läst alla svar nu men jag använder impregneringsspray på min hunds tassar :) Det heter Strandbodarnas impregnering, vacker tass! :) Funkade kanon redan från första användningen och trampdynorna blev behagligt mjuka :) rekommenderar!

Maleficum
1/8/17, 5:05 PM
#37

Har en Puff/Pudel som också har päls som drar till sig snö! Håller tassarna nerklippta så mycket jag kan och sen använder jag lanolin att smörja ordentligt med mellan trampdynorna (även om det nog är bäst med rent ullfett om man kan få tag på det). Funkar toppen på honom (ser till att ställa burken på elementet en stund innan så blir det mer lätthanterligt att smörja med).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Herseruds
1/9/17, 4:06 PM
#38

Provade med Idomin idag, inga klumpar trots ngr km I skog och på ängar i halvdjup snö, i stockholmsmått mätt 😊 Nu har det i och för sig töat ngn dag och snön är lite tyngre, fastnade inte lika mycket på benen heller. Känns som om nysnö är värsta sorten.

Upp till toppen
Annons: