Annons:
Etikettvalpar
Läst 1823 ggr
Bergqviist
2016-12-30 12:06

HJÄLP med 10v amstaff valp

hej!
jag har en amstaff valp  på 10 veckor, han har alltså varit med mej i 2 veckor.
vilket första veckan gick hur bra som helst han lyssnade på ett ganska lungt nej och svarade bra på belöning för alla duktiga saker osv, nu vecka 2 är det nästan som en helt ny hund, lyssnar inte, hoppar mot mina ben som att han vill upp i famnen väldigt mycket, lyssnar inte på nej, lyckas inte avleda med någon annat heller, han bara fortsätter. 
när han inte får som han vill så blir det lätt livat med morrande och ibland något skall.
käns som att han har super extremt mycket energi?
sen så hatar  han att gå ut oxå tyvärr så måste typ locka honom med godis till dörren o få på koppel eller bära dit honom, annars springer han iväg och lägger sej i sängen.

jag behöver alla tips och sånt som    finns, vill inte behöva skälla för att han ska lyssna.. vill inte ha en osäker och rädd hund.😞

Annons:
Honestyisdead
2016-12-30 12:50
#1

Du måste tänka på att han bara är ett barn. Med valp måste man ha massa tålamod.  Har svårt att tro att han ens vet vad nej betyder redan. 

Försök avled honom. Att skälla hjälper inte. Lär in ordet nej.

Bergqviist
2016-12-30 13:12
#2

de är lite de att han får stenhård focus, går typ inte att avleda, jag kan hålla på hur länge som helst ibland och försöka avleda till något annat. har du något bra tips på effektivt sätt? 
jag vet att skälla inte hjälper, därför jag ber om tips på allt man kan testa göra

Honestyisdead
2016-12-30 13:18
#3

Jag vet hur intensiva valpar kan vara. Vi körde med att ignorera och inte reagera eftersom våra reaktioner var belöning för hunden. Det var inte lätt vill jag lova.  Han kunde hålla på länge. Men till slut insåg han vilket beteende som gjorde att leken var slut och fick oss tråkiga.

Läs om ryggsäcken också :)

Bergqviist
2016-12-30 13:50
#4

okej, tack så jätte mycket för tipset!! ska testa de framöver :)

jenmjao
2016-12-30 15:43
#5

När min hund var valp avledde jag med lek, godis och tuggben (mest tuggben för att valpar behöver tugga).
Valpar har ganska mycket energi och helt plötsligt somnar dom, det är så dom är, lek "stop and go" alltså kampa och släppa och liknande.
Ta godis och göm i lägenheten, alternativt torrfoder och låt hunden nosa i sig det. 
Jag satt i flera minuter för att avleda min hund ifrån att tugga på mina skor. Jag använde även vattenspruta om det var någotfarligt han gjorde, vilket var väldigt sällan, men han hade en fetish för sladdar och det kunde slutat illa. Det gick snabbt innan han slutade tugga på sladdar och nuförtiden använder vi vattenspruta som belöning vid lydnad (han älskar den).
Bet han mig pep jag, funkade inte det hade jag 3ben i soffan, ett i fickan, ett ben i varje hörn, 2 i sängen, ja helt enkelt ben överallt, olika varianter, jag gav han dom hela tiden och det tog 2veckor innan han slutade tugga på mig (sådär som valpar gör), Däremot var inte andra lika intensiva så han tuggade gärna på besökare tills jag märkte det ;)
Du kommer ha jätte mycket framgångar ifrån nu fram till 6-12månader då det plötsligt vände roch hunden blir könsmogen, spökålder m.m. Det kommer gå över, men det är lika hemskt, så stå ut :)

reckon
2016-12-30 17:01
#6

Sover han långa sammanhängande stunder (2-3 h) både förmiddag och eftermiddag? Om en liten valp verkar ha supermegamycket energi en stor del av tiden är chansen stor att den är övertrött och mest av allt behöver sova, enligt min erfarenhet.

Annons:
Lexie82
2016-12-30 19:17
#7

Så här lärde jag min schäfervalp ett stoppkommando:

Jag tog en godis och gömde i min knytnäve. Han fick nosa och slicka så mycket han ville, men så fort han slutade så sa jag "sluta" och gav honom godiset. Efter ett tag lärde han sig att sluta när jag sa sluta, och han fick då godiset. Så småningom kunde jag sen använda kommandot sluta när han gjorde vad som helst. "Sluta" blev att sluta upp med vad han höll på med, helt enkelt.

Wellcraft
2016-12-30 20:06
#8

Glöm inte att träna passivitet.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Bergqviist
2016-12-31 12:45
#9

#5 tack så jätte mycket! ska absolut lagga fram fler ben och testa med vattenspruta!

#6 asså han sover väldigt mycket, de är typ- vakna-äta-ut-busa lite-sova igen. så han sover väldigt mycket och sen när han är vaken så super mycket energi,sen sover igen helt plötsligt

#7 super de ska ja absolut använda

#8 det är än så länge inget problem alls, vi myser mycker och tar de lungt efter lite lek, och även om han leker så kan han typ släppa leket helt o gå o lägga sej bara sådär :)

Upp till toppen
Annons: