Annons:
Etikettdrag
Läst 1830 ggr
MELS
2016-12-29 10:46

Dra med Pumi? / Nybörjartips?

Hej!

Har en liten Pumikille som just fyllt 6 månader, men som jag i framtiden skulle vilja testa på att dra med. Är Pumi en bra ras att dra med, eller finns det nackdelar att dra med en såpass liten ras? Han blir troligtvis inte mycket större än vad han är nu, runt 40 cm hög. Och om jag ska dra med honom: hur är det bästa sättet att förbereda honom redan nu? Det kommer bli barmarksdrag, eftersom vi bor i den södra delen av Sverige där vi nästan aldrig har snö. Han har gått bredvid cykeln någon gång och tyckte det var okej efter en stund. Är det något särskilt jag ska tänka på? Behöver en massa tips, eftersom jag är i princip nybörjare - har mest läst om drag på nätet och tittat på videos😃 Har endast dragit lite med min Tollare, men då han inte gillade det så har vi lagt det på hyllan.

Tack på förhand!

Melanie

Annons:
VildaVittra
2016-12-29 14:40
#1

Det bästa sättet att börja med drag är att just bara sätta igång och din hund är inte för ung (egentligen för gammal). 

Ja, det går utmärkt med en pumi, det finns ingen viktklass inom draget, men förvänta dig inte att vinna  Iditarod.😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MELS
2016-12-30 10:26
#2

#1 Okej, men hur börjar jag bäst? För han ska väl inte dra så tungt innan han är fullvuxen? :)

JoannaLi
2016-12-30 23:41
#3

Jag skaffade först en bra sele och såg till att han var van vid den. (han är stencool, men vissa kan ju bli lite nerviga när selar rör sig och sådär). Sen jobbade vi mycket på stopp "stanna!", sakta ner "hooooouuuu….", vänster "vääänst-err!", höger "hööög-er", fortsätt framåt "fram!" och start+fartökning "jja! jja! jja!" (i så många repetioner som man behöver, start behövs bara 1.). Sen lärde jag också in "håll höger/vänster" ifall jag behöver ha honom på en specifik sida av vägen pga gropar eller dyl. 

Det här är det som tar tid, så oroa dig inte. Under tiden så släpade vi också lätta, skramliga grejer. Ica-kassar, IKEA-påsar, återvinningen, flaskor, jackor, you name it och vi drog det. Jobbade mycket på att göra svängar så att föremålen rörde sig konstigt, och start och stopp. (Även här stencool, men som någon som tränat unghästar så går safety first :D) 

Sen satte jag mig på cykeln. Första gångerna så provade jag bara fartökning och stopp, inget drag. Bara så att han förstod att springa är bra även framför cykeln, och att man måste fortfarande stanna vid kommando. 1-2 pass. 

Sen valde jag en god vän som fick ta sin hund och cykel, och så cyklade de före oss, medan jag cyklade efter med Arrak och bromsade allt jag kunde medan jag peppade. Jag övar upp en vilja och driv att springa, ju tyngre det är i selen desto intensivare ska man bli. I början cyklar de precis utom räckhåll, sen får de ligga längre ifrån, sen så skickade jag iväg dem och gjorde en egen start för kommando och lät honom springa ikapp. 

När man känner att hunden är trygg med cykeln, situationen och tyngden i selen så plockar jag bort "haren". 1-2 pass är de med i starten (100-200 meter) innan de svänger av och vi fortsätter, och så möter vi upp i slutet och jagar ikapp (50-100 meter), för att behålla drivet. Efter det räknar jag hunden som inkörd. 

Anpassa vikten som hunden får dra efter individen. Min Arrak kan ofta dra cykeln helt själv i sträckor eftersom att han har styrkan och orken för det, men i backar, i igångsättning efter vila, när drivet tryter, ja, då trampar jag. Arrak blir sjukt mycket mer peppad om han inser att det är han som styr cykelns fart och inte tvärtom, så det hade jag siktat på även med din som du lär behöva trampa mer med. Trampa aldrig fortare än att du känner att hunden är intensiv i selen och vill lite mer än du ger den. 

Jag hade velat att hunden har en bra grundkondition innan jag börjar. En hund som är musklad efter att springa lös i kuperad skog, t.ex, är en ypperligt bra situation att börja i. Sen lägger jag på 1 km per pass för varje månad som går. Första månaden kör vi bara 1 km, andra 2 km, tredje 3, elfte 11 osv. Sen anpassa naturligtvis efter hunden! När du börjar komma över 5-6 km tycker jag att hunden är så pass stark och i god kondition att du kan laborera själv med distanserna. 

Min Arrak gick nu senast ett pass på lite drygt 14 km, och det pallar han fysiskt. Men psykiskt så är det viktigt för honom att vi stannar ungefärligen var 3e kilometer, att jag klappar om och berömmer mycket, vattnar, kissar av lite osv. I början stannade 2 gg/kilometer (det är sant!), så han har kommit långt. Det är en bra grej att komma ihåg, att anpassa efter vad just din individ behöver. Det är en ganska påfrestande sport där hunden jobbar väldigt självständigt vilket kan vara jobbigt för många hundar. Stötta och supporta på de sätt och så mycket som din hund behöver :)

Upp till toppen
Annons: