Annons:
Etikettdrag
Läst 1830 ggr
MELS
2016-12-29 10:46

Dra med Pumi? / Nybörjartips?

Hej!

Har en liten Pumikille som just fyllt 6 månader, men som jag i framtiden skulle vilja testa på att dra med. Är Pumi en bra ras att dra med, eller finns det nackdelar att dra med en såpass liten ras? Han blir troligtvis inte mycket större än vad han är nu, runt 40 cm hög. Och om jag ska dra med honom: hur är det bästa sättet att förbereda honom redan nu? Det kommer bli barmarksdrag, eftersom vi bor i den södra delen av Sverige där vi nästan aldrig har snö. Han har gått bredvid cykeln någon gång och tyckte det var okej efter en stund. Är det något särskilt jag ska tänka på? Behöver en massa tips, eftersom jag är i princip nybörjare - har mest läst om drag på nätet och tittat på videos😃 Har endast dragit lite med min Tollare, men då han inte gillade det så har vi lagt det på hyllan.

Tack på förhand!

Melanie

Annons:
VildaVittra
2016-12-29 14:40
#1

Det bästa sättet att börja med drag är att just bara sätta igång och din hund är inte för ung (egentligen för gammal). 

Ja, det går utmärkt med en pumi, det finns ingen viktklass inom draget, men förvänta dig inte att vinna  Iditarod.😎

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

MELS
2016-12-30 10:26
#2

#1 Okej, men hur börjar jag bäst? För han ska väl inte dra så tungt innan han är fullvuxen? :)

JoannaLi
2016-12-30 23:41
#3

Jag skaffade först en bra sele och såg till att han var van vid den. (han är stencool, men vissa kan ju bli lite nerviga när selar rör sig och sådär). Sen jobbade vi mycket på stopp "stanna!", sakta ner "hooooouuuu….", vänster "vääänst-err!", höger "hööög-er", fortsätt framåt "fram!" och start+fartökning "jja! jja! jja!" (i så många repetioner som man behöver, start behövs bara 1.). Sen lärde jag också in "håll höger/vänster" ifall jag behöver ha honom på en specifik sida av vägen pga gropar eller dyl.