Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1745 ggr
Vinternos
12/10/16, 11:29 AM

Närproducerat råfoder

Har kontakt med en gårdsbutik med egen produktion av kött, däribland lamm, nöt och fläsk som ligger precis runt hörnet(dvs drygt 2km ifrån vårt hus).  De säljer ett egenproducerat råfoder, som de själva hävdar är helfoder men som saknar mycket viktiga beståndsdelar(ingen lever, ben). Givetvis känns det lockande att ge till hundarna, dels för att det är närproducerat och relativt förmånligt pris. MEN det är inte näringsmässigt komplett då det i princip bara innehåller kött(lamm, fläsk, nöt), innanmäte samt ister. Kan man tillsätta något a la Standardt tillskott eller liknande för att göra det mer komplett, typ som ett kommersiellt färskfoder?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
hemul
12/10/16, 11:31 AM
#1

Varför inte tillsätta det du tycker fattas? Du nämnde ju lever och ben t.ex. Kan du säkert köpa från samma ställe. Allt behöver ju inte finnas i varje mål. Du kan ju ge lever en gång i veckan t.ex. och ett ben att gnaga på när du tycker.

Vinternos
12/10/16, 11:39 AM
#2

#1 Det är givetvis ett alternativ det också.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

VildaVittra
12/10/16, 11:42 AM
#3

Vad menar du med innanmäte?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vinternos
12/10/16, 11:48 AM
#4

#3 Diverse inre organ, förutom lever, såsom njurar, lungor, hjärta samt inälvor. Procentuell andel av vardera organ angav hon inte, men får väl kika närmare på det om det är aktuellt.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

JoannaLi
12/10/16, 12:25 PM
#5

Är det inte redan tillsatt vitaminer i då?

Vinternos
12/10/16, 12:33 PM
#6

#5 Nej, tyvärr. Kan man tillsätta "Laga mat", tro?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Estelle13
12/10/16, 2:08 PM
#7

Lever är rätt så viktigt i en barf kost, så vore jag du skulle jag försöka köpa lever och kanske ha något tillskott som en extra vitamin tillförsel tillsammans med fodret. När det gäller ben så är det lättare då man kan ersätta det med antingen benmjöl, äggskal eller kalk +. Jag ger egen barf åt min tik och trots att hon får både muskelkött, lever och ben så tillsätter jag standardt immun några gånger i veckan, rå äggula 2 ggr i veckan samt fiskolja varje dag och ibland ister. Att ge ett kosttillskott som t.ex standardt immun, laga mat har visat sig ge mindre rinnande ögon hos barf hundar

Vinternos
12/10/16, 2:18 PM
#8

#7 Hur mycket lever skall man ge en hund på 22kg? Är rädd för att överdosera de fettlösliga vitaminerna och att hunden i slutändan blir förgiftad. Tack för övrig info förresten.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Estelle13
12/10/16, 3:10 PM
#9

#8 Om man utgår från att hunden ska ha 10% lever av sin dagliga giva mat som i din hunds fall ligger på 440 g/dag så bör det vara ca 44 gram lever per dag. Sen är det olika gällande från vilket djur levern kommer i från. Lamm lever räcker med 5% /dag och nöt 8% /dag, kyckling 10% /dag.

hemul
12/10/16, 3:24 PM
#10

Det där med A-vitaminförgiftning av lever är en myt som kommer från upptäcktsresande som åt utestlutande isbjörnslever en period och det är inte ens säkert att det berodde på det höga vitamin A-innehållet att de blev sjuka. "Vanlig" lever innehåller inte i närheten av de mängder A som isbjörnslever gör.. Så håll dig från isbjörnslever bara. Kanske från andra polardjurs levrar också.😉

Estelle13
12/10/16, 3:38 PM
#11

Precis, för att lyckas med en A vitaminförgiftning så lär man till med mycket! Det är väldigt mycket vanligare idag i snudd på vardags mat att hundar har brist på vitaminer än ett överskott av dem.

Vinternos
12/10/16, 3:39 PM
#12

Tack för svar båda två!  Åh nej, jag som har så bra tillgång till isbjörnslever här nere i Skåne :( Skämt åsido, det blir nog då nötlever eller grislever. Utöver det kompletterar jag med Immun samt färska ben vid sidan av och troligtvis en skvätt fiskolja också. Låter det bra? Eller ska man helst ha någon kokt grönsak också kanske? Hmm… är lite ny på att komponera egna måltider, till hund då vill säga :)

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

VildaVittra
12/10/16, 3:52 PM
#13

#10 Nej, det är ingen myt. A-vitamin är fettlösligt och lagras således i kroppen. Lammlever är exempelvis avsevärt A-vitaminrikare än kalvlever (och det är inte lite).

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Vinternos
12/10/16, 4:02 PM
#14

Kan ni som hävdar det ena och det andra komma med källor ang. lever? Har även fått samma uppfattning som #13.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

VildaVittra
12/10/16, 4:35 PM
#15

#14 Kan bara ge (utan att snabbgoogla på källor) studier i näringslära på högskolan som källa. 😉

Jag tillhör dom som anser att barf är superenkelt, för att det enda man egentligen behöver hålla reda på är just levern om man varierar källorna ordentliget. Det säger en del om hur viktigt leverinnehållet i kosten är.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Estelle13
12/10/16, 5:42 PM
#16

Förstår dock inte varför du är orolig för A vitamin överskott? Man ger ju den mängd lever som just är uträknat efter sin hunds kroppsvikt. Att man på sidan av ger extra vitaminer är relativt vanligt både när man barfar och ger färskfoder men är förstås inget måste. Men eftersom att JAG vill vara säker på att mina hundar får i sig allt de behöver så tillsätter jag lite immun, äggula och fiskolja. Och ja jag varierar både mellan lamm, nöt, fågel, fläsk och lite vilt.

hemul
12/10/16, 6:06 PM
#17

Det är klart att A-vitaminförgiiftning i sig inte är en myt. Man att man skulle ådra sig det genom att inte väga levern man äter på brevvåg är det. Det borde kanske vara varningstext på Arbogapastejen så farligt som det låter med lever.

Räknar ni själva ut hur mycket lever ni kan och bör äta i förhållande till er kroppsvikt och väger upp den mängden och intar er perfekta dos dag efter dag eller vecka efter vecka? Nä, trodde väl inte det.😉

Jag kan tyvärr inte heller komma med källor.

Vinternos
12/10/16, 6:59 PM
#18

#16 Med rätt mängd är jag inte orolig, men var osäker på hur man räknade det. Jag är noga helt enkelt, inget fel i det anser jag.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Estelle13
12/10/16, 7:32 PM
#19

#12 Ja jag tycker det låter bra bara du är säker på att din hund får sig allt den behöver under en 10 dagars period. Grönsaker som morot, broccoli, blomkål, spenat, sallad osv kan man tillsätta om man vill, då det innehåller bra fibrer för mage och tarm, jag gör dock inte det.

VildaVittra
12/11/16, 3:04 AM
#20

#17 Leverpastej innehåller förvånansvärt lite lever och man har inte vidare mycket på mackan, så din jämförelse haltar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
lizton
12/11/16, 11:14 AM
#21

För mycket lever eller fiskolja kan ge A-vitaminförgiftning. Hunden blir inte förgiftad av att äta vegetabiler som har ett förstadium till vitamin A. Det reglerar kroppen själv (kan vara mörötter, broccoli mm)

En veterinärsida om A-vitaminförgiftning hos hundar. Symtom på förgiftning är:

 aptitlöshet, bensporrar (dvs beniga utväxter på kroppen), förstoppning, håglöshet/slöhet, hälta, stelhet, svaghet, viktminskning.

https://www.vetinfo.com/vitamin-a-toxicity-in-dogs.html

lizton
12/11/16, 11:33 AM
#22

#7 Tänk på att Laga mat innehåller mjölkprotein från colostrum. Passar alltså inte mjölkallergiska hundar. Colostrum är den första mjölken som kon får efter att hon fött kalven. Hos människor med nedsatt immunförsvar har man sett att colostrum kan ge leverskador och minskat antal röda blodkroppar. 

Enl veterinär är colostrum helt onödigt att ge.  

En fråga och svar från veterinär om colotrum:

Colostrum

Jag undrar lite över colostrum från kor som fodertillskott till djur, t ex till häst, hund, katt och gnagare. Kan vuxna djur tillgodogöra sig immunglobulinet som finns däri? Vad innehåller colostrum utöver immunglobulin som kan vara bra för djur och vad gör de i så fall för nytta?

Veterinären svarar

Hej Marie,
Colostrum har ingen effekt på vuxna djur. Mag-tarmkanalen kan ta upp immunoglubuliner som finns i colostrum i 12-18 timmar efter födseln. Efter denna tidsperiod ger extra immunoglubuliner ingen nytta. Äldre djur (icke nyfödda) användar immunoglobuliserna som vilker protein som helst, de delas i tarmen i mindre enheter och tas up.
Mjälkens innehåll varierar kraftigt mellan olika djurslag, men innehållet är mest vatten, fett och proteiner samt mineraler och spårämnen.

http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/hast/colostrum

Estelle13
12/11/16, 12:40 PM
#23

Är väl inget som är bra att överdosera vare sig det gäller vitaminer, fett, proteiner osv det är därför som jag tycker att det är viktigt att man som hundägare åtminstone har en grundläggande kunskap inom näringslära för hund och att man även har förmågan att kunna se till sina egna hundars behov. Att tillsätta vitaminer är ju knappast något man gör för skoj skull. Mina hundar får olika mängd både när det gäller fett, protein, kalcium och vitaminer. Skulle jag ge dem samma och tänka att de båda är ju hundar med samma behov så skulle det bli väldigt knas. Så ts det finns ingen som kan säga vilken mängd av vare sig fett eller vitaminer som just din hund är i behov av förutom du själv. #22 Det finns mycket i hundfoder som inte borde få finnas där tyvärr och i jämförelse så skulle jag säga att lite colostrum är som en droppe i havet i jämförelse med mycket annat. Har själv frågat tillverkaren ang colostrum och efter alla år (30 år) som det funnits i några produkter så är det endast en handfull hundar som reagerat och det med att bli lite dåliga i magen.

lizton
12/11/16, 3:34 PM
#24

#23 Man talar i regel inte om för fodertillverkaren om hunden blir dålig i magen, så omöjligt att veta hur många och "endast en handfull" är nog en stor underdrift.

Mjölkallergi är en av de foderrelaterade allergier som är vanligast hos hundar.  Enl listan härnedan  nr 2 vanligast av foderallergier.  Om hunden utsätts för mjölkprodukter som ung, är risken större att den utvecklar allergi mot mjölk.

Jag förstår inte varför man lägger i colostrum i ett tillskott när det inte alls gör någon nytta för vuxna hundar. Endast nyfödda djurungar har nytta av det under det första dygnet. Sen är det tveksamt om det är bra att ge kalvens dimjölk till ett annat slags djur, även om det djuret är en unge. Gravida kvinnor avråds från att dricka colostrum pga att man inte vet vad det kan ha för effekt på fostret.

"The most common allergens are beef, dairy, wheat, egg, chicken, lamb, soy, pork, rabbit, and fish."

http://pets.webmd.com/dogs/guide/caring-for-a-dog-that-has-food-allergies

Du kan inte själv avgöra om din hund behöver mer eller mindre av något näringsämne. Du måste låta göra blodtester och laboratorie- analyser av en tuss päls för att se om det finns brister. 

Det man kan bedöma är aktivitetsnivå och ålder och gå efter de aktuella näringsnormer som finns för hundar. Att titta på hunden och tro att man kan bedöma sånt själv är övertro på sin egen förmåga. Man kan gissa och prova sig fram, men det kan gå riktigt illa om man börjar laborera med tillskott hit och dit. Bättre då att välja ett helfoder anpassat för den aktivitetsnivå man bedömer att hunden har. I ett helfoder är alla näringsämnen kombinerade på ett sätt så att t ex inte mineraler ska kunna konkurrera ut varandra.

Estelle13
12/11/16, 4:10 PM
#25

#24 Holy crap ska det börjas nu igen med massa pajkastning från din sida bara för att det handlar om standardt. Nej tack det är jag inte intresserad av. självklart kan man se om man har en hund som är i behov av mer näring, är enligt mig ganska lätt att se.

Estelle13
12/11/16, 4:16 PM
#26

Är även lätt att se om hunden får för mkt protein/fett osv. Är ingenting man behöver ta några tester för. Så komplicerat behöver det inte vara som du får det till att låta. Skulle vara ganska svårt för oss som barfar om vi inte kunde se vad våra hundar var i behov av. En del individer är i behov av mer ben eller kött än andra, likaså gäller övrigt innehåll i en barf kost. Blir förvånad över att man kan påstå att man som vanlig hundägare inte kan veta vad ens hund är i behov av. Vet har inga kunskaper i näringslära.

lizton
12/11/16, 9:18 PM
#27

#26 Du kan missa svåra sjukdomar hos din hund när du har sån övertro på dig själv. Du kan förväxla näringsbrist med en svår sjukdomar som behöver medicineras för att hunden ska överleva.   Det vara t ex cushings eller hypetyreoidism. Vid den senare blir hunden orkeslös, får torr och mjällig päls och öronproblem. Om du ger av dina favorittillskott kommer hunden bara  att bli sämre och dö mycket i förtid.

De flest felutfodrade hundarna finns bland de som barfas. En studie 2015 vid SLU (rekommenderas att läsa och på svenska):

 " Dillitzer et al. (2010) jämförde 95 olika råfoderstater till tyska hundar mot NRCs (2006) normer för näringstillförsel och fann att totalt 60 % av de utvärderade foderstaterna innehöll otillräckliga halter av ett eller flera näringsämnen…"

"Av de utvärderade foderstaterna innehöll 10 % långt under rekommenderat intag av kalcium (Ca), medan 10 % innehöll över tre gånger rekommenderat intag."

http://stud.epsilon.slu.se/7903/11/lund_j_150507.pdf

Många veterinärer är specialutbildade inom näringslära. Förakta inte veterinärer. Du måste förstås gå till en specialutbildad veterinär om det gäller svåra sjukdomar. Jämför med att du går inte till vårdcentralen för att diagnostisera och behandla cancer. Du går till ett universitetssjukhus.

Annons:
Vinternos
12/11/16, 9:26 PM
#28

#27 Vill bara påpeka att man kan likväl missa sjukdomar hos hundar som ges ett färdigt helfoder.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Estelle13
12/11/16, 9:40 PM
#29

#27 Snälla jag vet vad jag gör så du behöver inte komma med pekpinnar. Värre är det med de människor som inte kan nånting om näringslära och ska ge sig in på att börja barfa. Ja jag vet att de flesta hundar som får näringsbrister är de som barfas så därför är jag otroligt noga med att mina hundar får i sig rätt mat/mängd av det dem behöver och att jag varierar så mycket som möjligt mellan olika djur/köttslag. Och som jag skrev tidigare så ger jag inte mina "favorit" tillskott för skoj skull utan för att mina hundar behöver det. Som sagt så får de inte ens samma mängd av vare sig olja/fett och vitamintillskott då jag ser till deras individuella behov. Hade jag gett vitamin tillskotten för skoj skull bara för att det känns bra så hade jag aldrig varit så nogrann som jag är gällande hur mkt utav varje de får i sig per dag. Tack för hjälpen men jag kan det mesta när det kommer till mina hundars utfodring. Lite lustigt att du aldrig kan låta bli att motargumentera det jag skriver i varenda tråd. Börjar nästan fundera på hur det egentligen står till.

lizton
12/11/16, 10:09 PM
#30

#28 Visst kan man göra det.  Så småningom brukar man väl börja förstå att det är något med hälsan och de flesta tror jag bokar tid hos veterinär.

 Risken för hundägare som läser på forum är att de kan tro på det som en del  skriver om att ge tillskott när hunden behöver medicinsk vård. Lika illa är det när de tror att en försäljare av kosttillskott kan hjälpa hunden, när det är symtom som kan vara en allvarlig sjukdom.

Estelle13
12/11/16, 11:10 PM
#31

Ts mitt tips är att du går med i barf och färskfoder för hund och katt på Fb! Där finns det många duktiga och väl insatta människor inom just detta ämne. Som du ser så är iFokus ett rätt värdelöst forum när det kommer till diskussion av foder framförallt när man ständigt ska bli "upplärd" av någon med rätt krass kunskap inom ämnet och som dessutom inte barfar själv så ser jag tråden som rätt meningslös. Lycka till :-)

[AnimeV4]
12/12/16, 12:39 AM
#32

#31 Ärligt talat blir jag väldigt trött på er två.. Särskilt när du påstår att lizton snackar skit, men din attityd inte är det minsta bättre?! "värdelöst forum"? Nä, det går för långt och du överdriver bara för att du inte tål personen i fråga. VARFÖR kan ni inte bara komma överens om att ni helt enkelt inte håller med varandra och sluta fylla varenda fodertråd med era motsatsdiskussioner?

Estelle13
12/12/16, 1:29 AM
#33

#32 Det är trist att man inte får informera andra medlemmar olika saker utan att samma ständiga människa hoppar in och motargumentera precis varenda saker man skriver positivt om. Det är inte ett dugg konstigt att attityden ändras därefter. Att inte tåla varandra är nog ganska ömsesidigt, jag menar varför är det endast jag som ständigt blir påhoppad av denna människa så fort jag skriver något. Finns trådar som hen inte börjar kommentera förens jag kommenterat något. Alltid är det mina kommentarer som hen börjar svara på. Jäkligt irriterande och är mkt anledningen till att jag tycker denna sajt börjar bli sk.t. Är väl meningen att alla ska få vara med och utrycka sin åsikt utan att någon börjar tjabbla om att man utfodrar sina hundar fel, brister uppstår hunden dör och fn och hans moster. Jag kommenterar för att försöka hjälpa människor till skillnad från vissa andra som endast är ute efter att utöva nån slags makt. Tack för mig!!

[AnimeV4]
12/13/16, 2:37 AM
#34

Jag själv tänkte ge rent kött + Standardt Laga mat och extra kalk. Det är lite speciell utfodring med dalmatiner.

#33 Såklart ni får skriva och uttrycka era åsikter och fakta, men då kanske ni helt enkelt inte ska svara varandra och helt enkelt låtsas som om personen inte finns? :)

Sorry för OT. Jag har inget mer att tillägga i detta, så detta blir sista kommentaren.

Annons:
Upp till toppen
Annons: