Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1463 ggr
Snuffles
12/8/16, 10:44 AM

Hunden äter inte

Har en väldigt kräsen hund som nästan slutat äta helt nu, han äter några torrfoderkulor och sen sätter han sig och glor på mig för att han är hungrig och vill ha något godare. Hans dagsbehov är 2 dl om dagen, och han äter kanske 1 dl. Är orolig för att han ska tappa massa i vikt, vill inte byta foder igen för det här fodret är det enda som han inte blivit lös i magen av hittills. Har tagit bort maten när han inte äter men han verkar inte bry sig så mycket. Vad gör man?

Annons:
Herveaux
12/8/16, 10:48 AM
#1

Ett väldigt simpelt knep som funkar på min hund när han tycker maten är tråkig är att blöta upp maten med varmt vatten.

Då brukar Pitcher tycka att maten förvandlas från havregrynsgröt till oxfilé och slukar allt.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

[Outlawly]
12/8/16, 10:50 AM
#2

Kan du inte hälla på något på torrfodret så det smakar godare? buljong eller liknande?

Eller om du gör trix med honom och ger av hans mat?

Turast
12/8/16, 11:08 AM
#3

blodmjöl utblandat med vatten på kulorna brukar fungera för folk jag känner som har kräsna hundar :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Estelle13
12/8/16, 11:15 AM
#4

Min tik totalvägrade torrfoder och vägrade äta i princip nästan varje dag. Sprang alltid iväg när hon förstod att det var mat pågång. Lika var det när hon åt Mush eller voh så nu äter hon egen gjord BARF och i början gick det lite segt men nu kommer hon som ett skott så fort hon hör att jag håller på med matskålen i köket. Så mitt tips är att testa rå mat, vet många hundar som fått tillbaka aptiten på det och rå mat ger sällan en dålig mage. Har tyvärr inget bra tips på hur man kan försöka få i en matvägrade hund torrfoder, provade själv att blanda i en massa gott men hon peta bara ut det och lämnade fodret kvar.

Snuffles
12/8/16, 12:03 PM
#5

#1 Har testat det, men maten blir bara förstörd och får kastas sen om han ändå inte äter. #2 och #3 Vill inte blanda ner massa annat för då kommer han förstå att om man inte äter får man godare saker i maten, och då blir det bara värre. Har också testat att göra tricks med maten men efter ett par kulor fattade han att det var hans mat och inte godis. #4 Har tyvärr inte råd med sån mat :/

Estelle13
12/8/16, 12:10 PM
#6

#5 Att ge rå mat/BARFa kan många gånger vara billigare än att utfodra med torrfoder.

Annons:
Den vilda djungelkvinnan
12/8/16, 7:00 PM
#7

Vilket torrfode äter han som är myckey billigare än färskfoder? För de brukar vara ganska samma faktiskt. Foder är ett ganska billigt färskfoder t.ex.

Den vilda djungelkvinnan
12/8/16, 7:01 PM
#8

Fodax****

[Forest]
12/8/16, 7:13 PM
#9

När våra värgar äta så funkar det bra med ta lite färskfoder voh med lite varmt vatten samt torrfoder. Våra äter inte heller värst bra med torrfoder frukosten är färskfoder sen har dom torrfoder i sina skålar.

Snuffles
12/8/16, 7:35 PM
#10

#7 Han äter Magnussons spannmålsfria

Joyous
12/8/16, 8:01 PM
#11

Vilka tider utfodras han? Humla började äta mycket bättre när jag började ge henne mat på kvällen, ett mål som serveras strax innan läggdags och som får stå framme tills vi vaknar. Numera äter hon upp innan jag hinner lägga huvudet på kudden. Dagtid får hon mat och godis som belöning.

Den vilda djungelkvinnan
12/8/16, 8:37 PM
#12

Jag tycker du ska byta till färskfoder! Fodax kostar ca 250kr för 12.5 kilo. Är inte det bästa kanske men för en kräsen hund kan det ju va bra ändå! Jag har haft en kräsen hund och jag fick helt enkelt ge upp. Sluta "tjata" på henne. Hon åt tillräckligt för att överleva och må rätt bra. Revbenen syntes men hon va väldigt aktiv och lycklig. Testa färskfoder eller servara torrfoder 1-2 gånger per dag så får hon vänta om hon inte äter. Magnussons är ett foder som jag uppfattat vara väldigt smaklöst för hundarna. Prova Royal canin, orien, acana eller liknande som smakar bättre!

Snuffles
12/8/16, 9:45 PM
#13

#11 På morgonen, kan vara allt mellan 6 och 10, och sen kl 18. Nu ikväll var han hungrig efter att inte ha ätit på hela dagen så han åt upp allt i skålen.

Annons:
lizton
12/8/16, 10:18 PM
#14

#0 Min kräsna älskar Magnussons Meat & Biscuit (den vanliga som inte är spannmålsfri). Hon vägrar äta Magnussons Grain-free. Om jag klickar i lite blötmat för katter äter hon. Vi har haft Magnussons Meat & Biscuit som godisfoder under lång tid och trodde hon skulle gilla Grain-free, men tydligen smakar den inte lika bra enl henne. Hennes huvudfoder är Acana sen flera år och där växlar jag mellan sorterna. 

Hon äter olika mycket dag för dag och jag oroar mig inte om hon äter väldigt lite några dagar. Det kan bero på var hon är i löpcykeln. 

För en hane kan matlusten minska till nästan noll om det finns löptikar i närheten. Jag tycker inte du ska oroa dig eftersom din hund trots allt äter. Testa ev med Magnussons M & B Adult foder om det är godare. Det brukar också passa en del känsliga hundmagar.

Wellcraft
12/9/16, 1:14 PM
#15

Jag är mån om att mina hundar ska tycka om det dem äter, jag hade själv inte velat trycka i mig äcklig mat.
När mina hundar inte tyckt om maten så har jag löst det på olika vis.
Mjau blötmat (som bara innehåller kött) att strö över maten, laga ihåg en barf måltid, några klickar laxolja över fodret osv.. Finns en massa sett att lösa det på!
Just nu får de standart mild, och ja.. Vissa dagar har jag fått fjäska och styra lite extra med maten, men det är värt det.
För de dagar de bara får fodret utan någon extra smaskigt till så äter de faktiskt med got aptit, jag förstår att man tröttnar på torrfoder och det är inte mer än rätt att piffa till det då och då.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

JessieS
12/10/16, 6:05 AM
#16

Min hund har alltid ätit dåligt. Vi brukar blanda i något gott i måltiderna men det hjälper inte alltid, vi varierar ofta vad vi har i maten och om den är blötlagd eller inte.
Däremot äter hon alltid som en häst under långpromenaderna så jag tar alltid med flera dl mat när vi ska åka iväg på långpromenad. Hon har lärt sig att vi brukar ta med mat åt henne så hon markerar själv när hon är sugen på att äta, så då tar vi en liten matpaus. :) Det är det som fungerar bäst för oss.

Upp till toppen
Annons: