Annons:
Etikettraser
Läst 930 ggr
[Piko]
12/7/16, 8:59 PM

Labbe som patrullhund

Hur lämpar sig en labbe som patrullhund? Är jakt eller show bäst?

Annons:
CayKantos
12/7/16, 10:19 PM
#1

Stöder personlig inga avel som går efter utställnings resultat enligt. Ofta psykisk dårliga och ostabila hundar. Annat kan jag tyvärr inte svara på,

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Piko]
12/7/16, 10:57 PM
#2

#1 Så känner jag också, men försöker läsa mig till skillnaderna och på många verkar det som att "vanliga" labbar klassas som show, och att jaktlabbe ska man bara ha om man tänkt jaga. Men många skriver olika så tänkte höra lite här :)

Ambrose
12/8/16, 12:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Denna bilden lades nyss upp på min brukshundklubbs FB sida. Så visst finns det labbar som patrullhundar. Tror att de passar utmärkt. Lättlärda, bra näsa, och trygga/självsäkerhet.
Det finns ju "arbetsavlade" labradorer av utställningsvarianten. De är inte riktigt lika tossiga som en jaktlabbe (för där har du faktiskt rätt mycket hund i och med extrem arbetsvilja), men de kan absolut både tränas och tävlas trots att de är utställningsvarianten. Från rätt kennel.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Wellcraft
12/8/16, 12:47 AM
#4

Tyvärr förekommer det rädslor bland jaktlabradorer.
Jag skulle valt en DP labbe, lätt. Det hade passat.
Rena utställningslabbar är sällan särskilt hälsosamma.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Piko]
12/8/16, 6:54 AM
#5

Ja DP verkar ju helt klart bäst då, tänkte inte alls på det först :) Vet ni några bra uppfödare av dp labbe som man skulle kunna ta kontakt med?

[Piko]
12/11/16, 1:11 PM
#6

Putt

Annons:
Lona
12/11/16, 6:29 PM
#7

Det finns inte särskilt många dp-labbar faktiskt, de flesta kennlar som menar sig föda upp dp har i själva verket showlabbar som möjligen är något nättare (och inte så feta!) och har viltspårsmeriter ;-) … Jag skulle dock kika på vad bland annat kennel Kustmarken föder upp. Jag tror inte att de säljer så många labbar till privatpersoner, de flesta går som ledarhundar, men det finns ju "vanliga" uppfödare som använder samma linjer. Att Kustmarken har många gk ledarhundar torde garantera att de avlar på mentalt stabila hundar :-) . Även narkotikahundar är givetvis bra mentalt, där kan det också vara värt att kolla härstamning. Jag vet tyvärr inte om det finns något smidigt sätt att få fram gk "narkotikalabradorer"?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: