Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 801 ggr
[SweetSunday]
2016-12-06 14:43

Tips på uppfödare

Hej! Jag har lagt in detta på Australian Shepherd iFokus, men det verkar vara mer aktivt här, så jag lägger in det här med. 🙂 Jag planerar att skaffa hund till sommaren och har fastnat för Aussien. Tanken är inte att tävla, utan att träna brukslydnad och även testa på andra bruksdicipliner för skojs skull. Jag vill ha tips på uppfödare med fokus på bra psyke och mentalitet då jag hört att detta är det svåraste med just den här rasen. Mina tankar har också legat på Rottweiler, men beslutade mig för att de nog är lite för starka och tunga som första hund. (Med det sagt vet jag att även Aussien har ett relativt skarpt temperament, men det känns lite lättare att hantera om hunden inte väger lika mycket som jag 😉) 

Tack på förhand för bra tips!

Annons:
Turast
2016-12-06 15:15
#1

Så in på svenska aussieklubbens hemsida och skk och kolla uppfödare, är svårt att tipsa då alla tycker olika. kika på hunddata osv

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lona
2016-12-06 17:06
#2

Jag tycker ju att aussien är en BRUKSras och går därefter när jag kollar kennlar och vad jag tycker är bra (trots att jag inte har aussie själv, men jag kikar lite då och då). Lusläs MHn och Korningsprotokoll, behöver du hjälp med att tolka dem så finns det nog folk här som kan hjälpa till. Välj helst en uppfödare som själv jobbar med sina hundar och då menar jag inte utställning! Om man inte själv sysslar med bruks, och eventuellt vallning när det gäller aussies - hur ska man då kunna bedöma om en hund har bra bruksegenskaper? Gå inte på myten om att fina utställningsframgångar innebär att hunden har bra mentalitet, de säger inte ett skit om hur hunden är funtad i skallen! (Faktiskt nästan tvärtom, visst kan en utställningshund ha toppmentalitet men i raser som är delade på arbets- och utställningslinjer så har de arbetsavlade hundarna bättre mentalitet, inte bara när det gäller att jobba.) KOLLA UPP resultat och lita inte blint på uppfödarna! Säger de att hunden har bra höfter, bra mentalitet ich så vidare så upp till bevis! Visst är hunden det viktigaste men om du inte är van vid en ras av den kalibern (tro mig, en aussie kan vara mer än en handfull!) så välj gärna en uppfödare som det verkligen klickar med och som du känner kan hjälpa dig om du kör fast med något - eller bara har alla de där "dumma" frågorna som dyker upp när man har valp :-P .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[SweetSunday]
2016-12-07 10:15
#3

Tack för tipsen! 😃

Upp till toppen
Annons: