Annons:
Etiketthundsport-och-aktiviteter
Läst 1999 ggr
Jetaime
12/5/16, 4:01 PM

XS/S och L/XL - agility.

Ni som har hundar som ligger på gränsen, där man får lov att välja när år, hur tänker ni kring valet av klass? För- och nack-delar? Vad kommer ni att välja?

Gäller hundar som tävlar i S som är under 28cm
Hundar som tävlar i (svensk)M över 43cm
Och nuvarande L över 43 cm men under 50cm.

XS - under 28cm
S - under 35 cm (men hundar under 28cm får också tävla här)
M - 35-43cm
L - 43-50cm
XL - över 43cm

Annons:
Elsis matte
12/5/16, 4:55 PM
#1

Min hund ligger tyvärr på fel sida gränsen med sina 29 cm, men skulle absolut köra xs om jag hade en hund under gränsen. Eller, det beror ju på hunden också förstås, nu när hopphöjden generellt sänks är det inga direkta problem för en något mindre hund i small heller.

Fisherling
12/5/16, 7:14 PM
#2

Tinja ligger på 49-50 cm, beroende på vem som mäter… Kommer vi tvingas in i extra large om hon mäts in som 50 cm?

Jag vill verkligen tävla i large :D Extra large är en munfull och jag vill inte behöva säga det. Så fånig är min anledning 😂

panini
12/5/16, 7:20 PM
#3

Jag vet faktiskt inte alls hur hög Kenzo är. När han blev inmätt så konstaterade dom bara att han var under 30cm… Så antingen stannar han i S eller så går vi nog över i XS (om han är under 28cm dvs).

Lilahnee
12/5/16, 10:00 PM
#4

Hoppas att dessa storleksklasser leder till större rasvariation inom agilityn :)

Jetaime
12/5/16, 10:18 PM
#5

Kopierar mitt svar från tråden innan på australian shepherd :)

Zuki är 46 cm och jag har velat jättemycket under året, eller bara försökt skjuta fram att tänka på det, för jag hatar förändringar och tycker inte om att hon ligger mitt emellan. Skillnad om det varit internationella regler, men det är det inte (det är väl också därför man får välja, eftersom dessa reglarna endast gäller i Sverige). 

Jag tror dock att jag har bestämt mig nu för att låta henne vara kvar i XL (det som nu är L, kan man väl säga) för internationellt så ses hon ändå som en L-hund (vad som motsvarar den svenska-XL-hunden). Jag vill inte begränsa oss ifall det skulle vara så att vi kommer vilja tävla internationellt iframtiden, för jag tror inte riktigt på att träna på 40-50 och tävla på den höjden på nationella tävlingar och sen ställa om till 60cm på internationella tävlingar… blir helt annan hoppteknik osv. Dom blir ju mycket snabbare på längre höjd. 

Hon har inte direkt haft några problem med höjden hittills, river lika mycket eller lite på 45 som 65cm (om kanske inte till och med mer när det är lägre? för att hon slarvar.. )

Så vill jag senare, när hon blir äldre, kan jag ju alltid mäta ner heller till L.

Jetaime
12/5/16, 10:37 PM
#6

#1 Jag tror säkert att får många hundar, som har svårt med att hoppa, eller är väldigt små, är det superbra att hopphöjderna sänks, tex små chiahuor och pommar osv.. Men för vissa hundar blir det ungefär som att springa över en bom på marken.. Hade själv tyckt att gränsen för hundarna i Xs skulle sänkas också :) En hund på 28 cm ska aldrig behöva hoppa mer än ca 2/3 av sin mankhöjd..

#2 Är hon över 49,9 så blir hon XL. Du får väl se till att mäta henne så du vet ;) Fast slutmätningen är ju ändå inte först efter hon fyllt två.

#3 Är ju en del domare som har mätningstillfällen nu, så vill man få hunden inmätt redan nu så går det ju bra :) Många har domare på sin klubb som gärna hjälper till att mäta. Det är ju just dom som är på gränsen och som vill gå ner till XS eller L som behöver mäta..

Annons:
Lilahnee
12/5/16, 11:05 PM
#7

Hur ser de internationella storleksklasserna ut i cm?

Jetaime
12/5/16, 11:12 PM
#8

#7  S - under 35cm, hopphöjd på max 30cm
M - över 35 cm men under 43cm, hopphöjd på max 40 cm
L - över 43 cm, hopphöjd på max 55cm.

panini
12/6/16, 12:11 AM
#9

#6 Finns tyvärr inga domare på någon av mina klubbar, och jag kan för tillfället inte ta mig längre till någon annan klubb. Det får vänta tills vi åker på tävling nästa år :) Om han blir en XS så kommer vi inte gå upp i S, han har för korta ben för sin långa kropp så upplever ibland att han har svårt att hoppa (speciellt på vissa tävlingar där dom väljer att höja hindren till max).

Elsis matte
12/6/16, 8:55 AM
#10

#8, kommer alltså hopphöjden ändras även internationellt? Nu är maxhöjd 35 för small, 45 för medium och 65 för large…

Jetaime
12/6/16, 9:08 AM
#11

#10 Oj, nej.. det står fel i mitt inlägg, ska vara max 35 för s, 45 för m och 65 cm på large. S - 25-35 M - 35-45 L - 55-65

Lilahnee
12/6/16, 12:10 PM
#12

Tack för svar! #11

CayKantos
12/6/16, 12:43 PM
#13

Vad är hopphöjderna för sveriges klasser? Är XL då samma som internationellt L?

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Annons:
Jetaime
12/6/16, 1:01 PM
#14

#13 Dom nya hopphöjderna kommer att vara

XS - 10-20cm
S - 20-30 cm
M - 30-40cm
L - 40-50cm
XL - 50-60cm

Inte riktigt, men mest likt, bara att hopphöjden fortfarande internationellt ligger på max 65 medan i Sverige har man valt att sänka maxhöjden till 60 cm.

Kitten86
12/6/16, 4:28 PM
#15

Min ena som är 45,5 cm och har tävlat i large tidigare kommer jag nog fortsätta tävla i samma klass trots att indelningarna ändras. Tycker inte det finns anledning att tävla honom på högre höjder, som det blir i XL, och därmed slita på hans leder även om jag vet att han kan hoppa 55-60 cm…

Min yngre som ännu inte debuterat kommer hamna i M hur man än vänder och vrider på hans storlek 😃

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Upp till toppen
Annons: