Annons:
Etikettbeteende
Läst 1944 ggr
Minmilou
12/4/16, 6:01 PM

Hund äter bajs...

Min hund har börjat käka bajs, främst kanin/rådjursbajs sen annat äckel med..nån som vet vrf vissa hundar gör det o kan man "träna" bort det? Börjar bli ganska jobbigt..

Annons:
mangemani4
12/4/16, 6:04 PM
#1

detta skulle jag också vilja ha lite ljus över då min hund också äter bajs, sin egen, hon skiter och vänder sig om och äter upp det, varken trevligt och det är irriterande då hon vet att hon inte för göra det.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

TjockaBerta
12/4/16, 7:27 PM
#2

Båda mina äter människobajs. Det finns så mycket här så jag kan inte ha dem lösa längre. Jag antar att man tränar på samma sätt oavsett bajssort.

>>>Malum domesticum<<<

Vinternos
12/4/16, 7:37 PM
#3

Desto mer fokus man lägger på själva bajsätandet, desto mer fokus kommer hunden lägga på bajset. Gör dig själv intressant istället och ge ingen uppmärksamhet åt det oönskade beteendet. Detta är min egna erfarenhet och det har varit den mest effektiva metoden. Förjävligt med människobajs förresten, antar att det är i ett skogsområde?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

TjockaBerta
12/4/16, 7:46 PM
#4

#3

Det började med joggarbajs i ett hundrastarområde men nu har vi både de som bor i husvagnar och chaffisar som parkerat över natten så nu är det riktigt illa. 

Tyvärr varken hör eller ser hundarna något annat när de fått nos på det. Det är enda gången de inte lyder.

>>>Malum domesticum<<<

russin
12/4/16, 7:47 PM
#5

Harskit och rådjursskit är mumma för många hundar och svårt få bort - jag är tacksam för så länge det bara är det dom käkar och inte värre skit 😃

Vinternos
12/4/16, 7:57 PM
#6

#4 Lider med dig :( Hundar har väl rent generellt en naurlig dragningskraft till äckligheter?

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

Annons:
Elsis matte
12/4/16, 8:01 PM
#7

#1 Om hunden äter sitt eget bajs skulle jag se över utfodringen, förmodligen är det för mycket näring osmält kvar i avföringen, eller så har det tillsatts artificiella smakämnen som kvarstannar. Till alla andra, jag har också en sådan. Att hon äter harpluttar bryr jag mig inte om, men inte kul med kattskit eller människodito. Tyvärr bråkade jag om det med henne som valp (så äckligt!) så hon vet att göra det snabbt som attan när jag tittar bort, det är nästan som en sport för henne…

Maleficum
12/4/16, 8:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Kaninbajs är ju super! Man kan ju till och med sova på det! :P (förstod helt plötslig lite bättre varför Kenzie kissa utanför sin toalåda så många gånger förra sommaren).

Hade städhjälp i toalådan av både Fjant och min brorsdotter förra sommaren. Brorsdottern insåg dock ganska fort att kaninbajs, trots sin likhet med kattmat, inte alls smaka lika gott och sluta ganska snart stoppa dem i munnen. Fjant däremot hjälper gärna fortfarande till att städa i toalådan (han verkar som tur är förstått att den inte alls är en extrabädd).

Torrt bajs som kanin/harbajs, rådjursbajs eller hästbajs bryr jag mig inte om. Däremot är det mindre roligt när han rullar sig i smajsigt bajs som människobajs eller när Gletta försöker äta av det.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Daniela1983]
12/4/16, 8:19 PM
#9

Vad många det är som äter bajs. Vet inte hur man tränar bort har aldrig ens försökt. Vi har en del harbajs, gissningsvis, på ängen här och min  nosar upp det och äter.

#4 vad äckligt, usch.

hemul
12/5/16, 2:50 AM
#10

Är det en vuxen hund eller en valp, Minmilou? Tror det är väldigt vanligt att valpar/unghundar käkar bajs och de flesta växer ifrån det, dock inte alla.

Är det en vuxen hund som plötsligt börjat äta bajs och som inte gjort det innan är det lite konstigt tycker jag.

Människobajs är så klart äckligast. Men det äckligaste jag varit med om själv var när min hund grävde upp gammalt ruttet kattbajs (fanns gott om det för en knäpp granne hade en katt som stod bunden vid en "kattkoja"). Märkte inte när han åt det, däremot när han spydde upp det över hela hallen när vi kom in. Jag spydde också. Sprang fram och tillbaks mellan hallen och toa och försökte torka upp slinkigt hundkräk med kattbajsklumpar i med hushållspapper och hinna fram med det till toan innan jag kräktes själv. Stanken….

tulinia
12/5/16, 6:52 AM
#11

Jag har en bajsätare i alla dess former, förutom sitt eget och andra hundars bajs. 
Det är skitvidrigt och som så många andra skriver så är människobajset värst. Det är dock ganska skönt nu när det är kallt och allt bajs är fruset, då luktar det inte lika mycket ;) 
Men till hur man tränar bort det? Ingen aning, bajs är lixom högst vinsten! Mitt tips är att välja dina fighter. Jag skiter i harbajs och rådjursbajs. Men rävbajs och människobajs får han inte ta! (även om det är jackpot) 

Om det är så att hunden äter sitt eget bajs så kan det vara så som #7 skriver. Men det kan även vara (beroende på ålder och vanor) att städa efter sig. Vet att min gjorde så när han var valp, hans mamma gjorde det åt honom innan, men när han märkte att jag alltid plockade upp det så slutade han. 
Du kan även ge din hund ananas då smakar det inte lika gott när det kommer ut längre.

Minmilou
12/5/16, 7:10 PM
#12

#10 Han är 5 år, han började äta mer bajs för några månader sedan

Upp till toppen
Annons: