Annons:
Etikettövrigt
Läst 904 ggr
Persifone
2016-12-02 18:43

Vad är det för fel på folk?

Jag var precis i affären där jag bor för att handla (affären ligger på ett ganska stort torg i Göteborg). När jag kommer ut med alla varor så är det en ensam liten hund på torget (gissningsvis chinese crested blandning) den hade koppel och täcke på sig.

Folk gick bara förbi och den stod där ensam och skakade, jag kollade runt om det var någon som verkade sakna sin hund men ingen gick fram till den. jag satte mig på huk och pratade med den och försökte lugna den. Den vågade inte komma fram även om jag lockade med godis. Jag satt där ett tag för att se om någon ägare skulle ge sig tillkänna. Efter kanske femn minuter tar jag upp mobilen och försöker ringa till affären så de kunde ropa ut om det var någon där som saknade en liknande hund, kanske någon som bundit fast den men den kommit loss.

Då öppnas en dörr till en  affär i närheten och en kvinna tittar ut och säger att det är hennes hund.

"Men, den sitter ju inte fast?" säger jag.

"Nä, han väntar på att jag ska handla klart"

"Tur då att ingen skrämt eller tagit honom" säger jag och vänder argt på klacken.

Alltså vad är det för fel på folk? Hur kan hon tycka  det är okej att låta hunden gå vind för våg på ett torg med mycket folk, hundar, mopeder, cyklar ?

Behövde bara skriva av mig,  jag blev så jädra förbannad.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Annons:
Herveaux
2016-12-02 18:54
#1

Vad i… Vafa…
Ehm, först och främst, vad fint gjort av dig att vänta med hunden och göra vad du kunde för att hitta ägaren!👍 🌺

Jag fattar inte heller hur folk kan lämna sina hundar utanför affären. 😮

Hade jag träffat på den hunden du beskriver så hade jag tagit med mig den och anmält den som upphittad hos Polisen. Kanske en ägare iaf kan lära sig en läxa…

Så hemskt när djur får lida för folks idiotier!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Persifone
2016-12-02 19:03
#2

#1 Tack 🌺

Jag hade tagit den med mig om det hade gått några minuter till, ifall ägaren var i affären och hade missat att den kommit lös. 

Nu i efterhand önskar jag att jag tagit den direkt, bara så hon fick svettas lite, men sedan vet jag inte hur mycket hon hade gjort åt saken, hon verkade ju inte direkt värdesätta sin hund…

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[Nalle-]
2016-12-02 19:24
#3

Jag håller med, eloge till dig som faktiskt reagerade! 🌺 Tycker det låter otroligt oansvarigt att lämna hunden på det sättet.

Stallmima
2016-12-02 20:36
#4

Nu har jag ju ingen hund men om jag skulle ha det var hunden hemma när jag gick och handlade. Det finns så mycket otyg till folk som själ hundar så lätt utanför just affärer helt öppet. Det var väldigt bra gjort av dig TS  🌺

Joyous
2016-12-02 22:34
#5

Folk tänker inte längre än till sig själva och verkar inte ha något som helst risktänk. Hunden kan vara lös, den bryr sig inte om människor/hundar, ja då är det naturligtvis inget problem att sätta lilla vovven lös utanför affären… Det faktum att andra hundar, trafik, ljud eller andra människor kan skrämma hunden tänker inte dessa människor på. Någon kunde lika gärna försökt fånga in hunden, som då kanske hade blivit rädd, dragit ut på vägen och blivit påkörd. Usch. Aldrig lär de sig heller, möjligen när någonting händer men då är det oftast någon annans fel…

Hornslandet
2016-12-02 22:45
#6

Vad i  helv… 

Bra gjort iaf av dig. Men hur f*n kan man ens komma på tanken?!

Just lösa hundar sådär hade jag reagerat på. För inte alltför länge sen gick jag på trottoaren vid en ganska trafikerad gata på Södermalm, såg en lös hund som gick runt på andra sidan gatan vid en korsning, gick över mot den och tänkte hålla i den (trodde att det skulle komma en ägare springandes efter den snart?). Nädå, då gick den iväg efter en snubbe innan jag hann dit. Han gick runt mitt i stan med sin hund lös intill sig. Blir så j*vla less. Samma sak utanför en port i min hemstad, vid en gata sent på kvällen..så kommer en snubbe med en stor pitbull, tror du han har den kopplad? Nejdå. Den travar lös bredvid på trottoaren. Jag är absolut inte hundrädd, men jag ser det bara som så j*vla respektlöst, och enbart som nått slags storhetsvansinne/egotripp.

Annons:
Fialialej
2016-12-02 23:51
#7

Jag bodde i en annan stad för ett tag sen var det jättevanligt att folk lämnade sin hund lös utanför affären. Tyckte det var jättekonstigt i början men sen vande man sig vid det.. Och hundarna visste uppenbarligen vad som gällde - sitt/ligg här tills jag kommer ut igen.

"På natten är alla katter svarta"

[Daniela1983]
2016-12-03 08:40
#8

Fint att du brydde dig. Det är riskabelt att lämna hunden utanför vare sig den är kopplad eller okopplad. Har läst på fejjan om folk i min stad som både lämnat sin hund utanför köpcentrat långa stunder så den får stå och frysa (missbrukare), och om ett fall i veckan där en annan hund blivit bunden utanför samma köpcentrum och som var borta när ägaren kommit ut. De letar fortfarande efter den. Usch, säkert stulen. Och lösa okända hundar gillar jag inte överlag.

Upp till toppen
Annons: