Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1922 ggr
Hornslandet
2016-11-29 15:04

Detta med ED och avel, osv.

Hur skulle ni se på följande. Jag har förstått det som att HD/ED är ärftligt. Samtidigt ska man ju kolla på linjerna, hela kullen, osv och inte bara tiken som avlas på (tex inte så bra att ta valpar på en friröntgad tik där många kullsyskon har dåliga leder). Tex om det ser ut såhär:

En uppfödare planerar kull, med en tik som har ED(1). Tikens alla kullsyskon är röntgade och samtliga av dem är fria. Tikens mor&hennes alla kullsyskon är friröntgade. Mentaliteten i linjerna verkar mycket bra. Även i mormors-ledet är alla som är röntgade friröntgade och "bra" mentalt. Det kan förekomma nån med nått svagt fel, ibland händer det tex att alla inte röntgas i kullarna och då kan man ju inte säkert veta.

Det bara känns inte helt rätt för mig spontant att kolla på valpar efter en förälder som inte är friröntgad. Men tänker jag rätt? Tex hade jag nog inte varit lika reserverad om den aktuella tiken hade varit friröntgad men ett par av syskonen hade haft nått litet led-fel (men bara om majoriteten ändå var fria såklart!). Detta då jag ändå inte kan förvänta mig 100% friröntgade kullar på de raser jag kollar på.

Annons:
HerrMoro
2016-11-29 16:22
#1

Jättesvårt att säga utan att veta mer. Vet en hund som har ED(1) men där det är förvärvat, har du frågat om det är något sånt som ligger bakom?

Min första tanke är, om nu alla syskon är bra mentalt och hälsomässigt, varför väljer man att avla på den som har ett fel? Finns det inte en likvärdig syster att använda istället? Eller är det så att de andra syskonen inte kan gå vidare? Är det så pass bra linjer kan det ju då vara värt att gå vidare med den här tiken och linjerna. Men jag vet inte vilken ras det handlar om och hur avelsutbudet är.

Min andra tanke är att det är helt upp till dig och vad du önskar av en framtida hund. Är det en ras med svajig mentalitet och du önskar/har behov av en hund med mycket bra mentalitet, kan det vara värt att då vara lite överseende om mindre hälsodefekter. I den bästa av världar ska man förstås inte behöva kompromissa, men verkligheten ser inte ut så i alla raser.
Jag själv är väldigt fysiskt aktiv, hälsa är a och o för mig då jag vill kunna ha med hunden på alla aktiviteter. I min ras (som är oerhört begränsad i avelsutbudet) finns det rätt stora problem med både HD och mentaliteten, jag skulle aldrig överväga att ta en hund med risk för ledfel oavsett hur bra mentaliteten ser ut. Däremot skulle jag kunna ta en hund där det finns reservation hos föräldrarna, men där hälsan är så gott som perfekt. Men någon som lever ett annat liv känner kanske tvärtom.

Hornslandet
2016-11-29 16:51
#2

#1 Tack för ditt seriösa svar!

Visste inte att ED kunde vara annat än genetiskt? Ja, dvs att som jag förstår det så är det flera faktorer som kan bidra, men att det alltid finns en genetisk faktor med i spelet, så att säga. Vad innebär förvärvat?

Ang. första tanken :)
Kan tänka mig att det handlar om att det bara är X antal tikar, och att uppfödaren inte äger/har avelsrätt på så många. Samt att tiken är rätt ordentligt meriterad, antar jag. Men jag tänkte också som du ("varför välja just denna tik då?"), har inget mer svar på det än mina egna funderingar och spekulationer. Mest troliga är nog meritering+rätt att avla. Andra tikar kanske bor långt bort, osv. Vad jag kunde se så var de andra bra mentalt också som sagt, men då dömer jag kanske mer bara på MH/MT, uppfödaren värderar säkert andra meriter ordentligt också. Det "känns" ju lite fel ändå. Samtidigt vill jag helst lära mig mer innan jag säger vad som är rätt eller fel.

Andra tanken :)
Tja.. värderar ju både mentalitet och hälsa. Rädslor/reservation iaf är inget särskilt stort problem tycker jag i de raser jag tittar på, snarare att vissa inte har lika mycket driv, kamp och kämpaglöd som andra kanske.  Men det är viktigt med lederna för mig, som du är jag fysiskt aktiv och vill hålla på med bl.a. drag, så är lite nojjig för det här med ledfel. Det är dock inga raser med stora såna problem, när det händer så är det allra oftast HD-C eller ED(1), värre resultat förekommer men är relativt sällsynt. Vad jag har sett är de flesta väldigt aktiva även fysiskt med sina hundar som har såna lindrigare fel, så även om jag är rädd för det så vet jag att det inte är en dödsdom direkt. Som du vill jag absolut inte heller ta en hund "med risk för ledfel", det jag dock inte vet är hur man bedömer hur stor risken är. För risken finns ju alltid där, även om föräldrarna är friröntgade. Jag är inte tillräckligt bra på det här med genetik för att kunna bedöma hur man ska bedöma föräldradjurens hälsa vs föräldradjurens totala kulls hälsa (och linjernas allmänna hälsa), osv..

Vill helst inte prata om nån specifik uppfödare eller ras såhär, isåfall hellre via PM. Men all input skulle vara jättetacksamt att få! =D

Paxxa
2016-11-29 16:54
#3

Generellt så strävar man ju inte mot att avla på ED-belastade djur, men man måste i alla lägen se till den specifika situationen. Är ED ett vanligt problem inom rasen? Finns det andra problem inom rasen som denna tik väger upp? Är avelsbasen begränsad? Kan det vara förvärvat? Hur resonerar uppfödaren över användandet av tiken? Har tiken lämnat avkommor tidigare, om ja, hälsoläge på dessa? Hur ser avelshanens statistik ut? Vad vill du göra med hunden när den blir stor? Är det en tung eller lätt ras?

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Ambrose
2016-11-29 17:01
#4

Håller med #1 till 100%, och vill även inflika att det beror på vilken typ av hund det är. För t.ex. en tung ras så är det ju betydligt allvarligare med ED fel än för en lättare ras.
Jag känner t.ex. en pudel med HD E, men det hade jag aldrig kunnat gissa mig till för han är hel problem och smärtfri, men i t.ex. min egen ras, Rottweiler, så får man inte ens lov att avla på ED1.
Kanske att du ska kontakta rasklubben och se hur allvarligt de ser på saken? De borde ju kunna ge ett mer oberoende svar än en uppfödare eftersom uppfödaren kanske är något partisk.

Sedan beror ju det på vad du vill göra med din hund. Om du söker en tävlingshund som ska klara av diverse fysiskt tuffa grener, och att du kanske dessutom har tankar på att avla vidare i framtiden, ja då måste man ju vara ännu kräsnare, och då kan det vara värt att vänta(i vissa fall väldigt länge) på den där alldeles perfekta kombinationen :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

ipopuma
2016-11-29 17:33
#5

jag tänker vilken ras är det? Och varför har man valt att avla. Vad vill man med kullen? Vad är målet med denna kull?

Hornslandet
2016-11-29 17:39
#6

Ja alltså, men min huvudsakliga frågeställning är just om detta med statusen på avelstiken vs statusen i linjer/kullsyskon/övriga led så att säga. Självklart är det inte optimalt med något som helst led-fel hos endera föräldern.

Det som dock även förekommer är ju motsatsen, dvs att föräldrarna till en kull är fria, men att det finns (åtminstone lindriga) ledfel hos nån av kullsyskonen till dem, så att säga. Det var just därför jag blev nyfiken på ovan beskrivna fall, när alla syskon man kan se i 2-3 led bakåt är fria, men just den aktuella tiken har ett fel. Det vore mer vanligt att avelstiken vore fri, men att man kan hitta nått/några syskon med lindriga fel. Just därför undrar jag om detta är värre (min direkta reaktion var att det är värre, men jag känner mig inte bra nog på detta med genetik för att göra den bedömningen).

#3 ED förekommer, inte "vanligt" och har nog aldrig sett en individ med värre ED än 1. Att avla på just den tiken är väl för att den i övrigt ter sig "perfekt" för ändamålet, goda MH/MT, meriter osv. Ingen superstor ras så hur mycket som helst kan man väl inte välja och vraka. Förvärvat förstår jag inte riktigt vad det innebär med ED, men jag ska nog ärligt fråga uppfödaren mer om detta också. Relativt stor ras, ~40kgs-hanar. Jag kommer köra drag, spår, sök främst som aktiviteter. Stor ras.

#4 Stora hundar, ja, relativt, men inte fullt lika tunga som en Rottweiler tex. Jag vet absolut att HD-fel tex kan påverka olika individer olika mycket. Som jag sa tidigare så är inte HD/ED några STORA problem inom de raser jag tittar på, men det förekommer (mest då i lindrig version tex HDC/ED1).

Jag tänker inte avla, det är hane jag vill ha personligen och är inte något särskild intresserad av att det måste vara en avelshane. Men självklart vill jag ju ha en hund med optimala förutsättningar.

Det jag mest undrar är just hur man bedömer risken (som ALLTID finns) till ledfel. En 100% perfekt situation finns aldrig, dvs att båda avelsdjuren, ALLA deras kullsyskon, deras föräldrars hela kullar osvosv skulle vara friröntgade med god mentalitet. Det går inte då HD/ED ändå finns i, tja, typ samtliga stora hundraser. I princip alltid när jag tittar på en kull så är avelsdjuren friröntgade, men nått ledfel finns hos nått av syskonen (om det är stora kullar iaf), eller deras föräldrars syskon. Då oftast HD-C el. ED1 i de fallen.

Annons:
[Baltazar13]
2016-11-29 18:08
#7

Beror ju även på hanen och hur det ser ut med ledstatus på hans sida.

Hornslandet
2016-11-29 18:13
#8

#7 Absolut. För att inte skriva en till uppsats, så säger vi för argumentets skull att hanen är friröntgad och kommer från allmänt hälsosamma linjer.

Paxxa
2016-11-29 19:37
#9

Ärligt talat så skulle jag inte tro att det är så farligt så länge det är fritt runt om i släkten. ED har komplex arvsgång och påverkas av mycket mer än arv, även om arv naturligtvis är en del. Förvärvat betyder att miljön har påverkat armbågsleden, tex en skada. Även motion och foder vid ung ålder kan bla ha viss påverkan. Jag har själv köpt en valp efter en tik med en C-höft, och har dessutom avelsambitioner. 

Det som talar emot är väl att det är en relativt tung hund och att du vill vara mycket aktiv. Finns det andra kullar som är minst lika bra eller bättre så skulle jag valt en av de andra kullarna, men annars skulle jag personligen våga chansa på denna.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

[Forest]
2016-11-29 21:17
#10

Jag har inte lär andras svar. Om jag köper en valp och inte tävlar med den inte heller visar hunden tedens på hälta så skulle jag kanske inte heller kolla hur ED är inte heller kan man räkna med att alla röntgar sina hundar därmed kanske några i en kull inte kollas upp. Detta med avel är lurigt men så länge uppfödare gör allt för avla så bra man kan så får man själv vara petig på gitta bra uppfödare/lovande kull.

Hornslandet
2016-11-29 22:02
#11

#9 Ja..men alltså. Man har ju inte valet mellan att med säkerhet få en hund som till slut kommer få fria höfter eller ej. Men min fråga rör ju inte huruvida det är bäst att få en friröntgad hund eller ej, det enda sättet att veta det är att köpa en vuxen hund.

Frågan är ifall situationen som beskrivs ovan:
Tikens alla kullsyskon, tikens föräldrars kullsyskon är samtliga friröntgade, MEN den aktuella tiken som då ska ha kull har ett (om än lindrigt) fel, tex ED1.

är värre än en teoretisk situation där tex:

Avelstiken är friröntgad, tikens föräldrar är friröntgad, men nån/några kullsyskon i 1-2 led bakåt har nått ledfel typ HD-C, ED1)

Helst vill man att samtliga släktingar i 10 led bakåt skall vara friröntgade, men det förekommer öht inte i situation nånsin, den perfekta situationen finns således inte riktit.. Så min fråga är just om dessa situationer. Spontant känns det ju "bäst" att köpa efter helt friröntgade föräldrar, men samtidigt ser man kanske lite dumt imellan fingrarna med att det då kanske finns vissa släktingar som har lite ledproblem. 

Tack för svaret om arvsgången, var lite det jag var ute efter att lära mig mer om.

HerrMoro
2016-11-29 23:11
#12

#2 Precis som redan sagts så är förvärvat t.ex. från en skada, någon yttre påverkan. Så är fallet med hunden jag känner till. Min tanke gick dit eftersom det är så pass fritt runt tiken, lite tokigt att det då poppar upp en 1:a, men det är alltid ett spel med avel och genetik.

SKK har faktiskt en hel del bra artiklar och annat matnyttigt om du vill lära dig mer, nu finns Hundsport Special (som riktar sig åt uppfödare) dessutom att läsa digitalt om man är fullbetalande medlem. En del artiklar från den tidningen finns dock på deras sida att läsa fritt.

Angående meriter så är det ingen anledning att avla på en individ om det finns motsvarande eller bättre i kullen. Meriter nedärvs inte. Om det inte är så att rasen är mentalt ojämn förstås, då är ju det absolut något att gå på. Men leasing finns ju som alternativ för syskonen.

Som du själv säger finns ju inte den perfekta situationen, men det kanske kan hjälpa dig att fundera på vilka saker du kan tänka dig att kompromissa om? Jag har ett par principer som är orubbliga, det är absolut ett risktagande att skaffa hund så jag försöker kompromissa om sådant som påverkar min vardag minst. Själv skulle jag inte köpa hund från föräldrar med ledfel. Det kommer alltid fler kullar, det gör det.

Tycker du har många kloka tankar, resonerar bra och med befogat ifrågasättande. Men någonstans måste man sluta stirra på alla siffror och statistik, det är sällan verkligheten är så pass svart och vit som på ett papper. Jag vet, det är jättesvårt 😛 Är själv i den situationen då jag tvingats se mig om efter en eventuell ny avelstik.
Du kan ju utvidga ditt geografiska sökområde också, om du inte redan gjort det. Från Norge går det fortfarande att ta in vid 8 veckor dessutom.

Hornslandet
2016-11-29 23:51
#13

#12 Tack så mycket för informativt svar 👍

Håller helt med om det du säger att man måste sluta stirra på siffror och statistik. Jag är fullt medveten om att det är ett fel jag har, kan bli för insnöad på detaljer och glömmer bort att bara ta ett beslut ibland eller släppa mina önskningar om perfektion i allt:) Verkligheten är såklart inte = statistik och info i databaser, mycket därför jag heller inte vill börja prata om nån särskild uppfödare och absolut inte vill framstå som att jag dömer hur nån gör eller vad de väljer. Jag har bara en önskan att lära mig så mycket som möjligt innan jag tar beslut, kan liksom inte stoppa mig själv i det:)

Jag har haft mina  "regler" såsom du säger. Jag började bara ifrågasätta hur jag själv tänkte när jag såg att det förekom såna här situationer. Hälsan är superviktig för mig, tillsammans med oräddhet och mental stabilitet så att säga. Så jag hade regeln som du, friröntgade föräldrar. Men jag insåg att jag har tyckt det var okej om nått enstaka kullsyskon hade nått lindrigare ledfel (för det förekommer relativt ofta att det är nån som har det i raserna jag kollar på). Och det fick mig att undra om detta verkligen är en sämre situation, totalt sett.

Jag antar att jag helt enkelt ville söka svar på om det är större risk att valpar får ledfel om situationen är som ovan (tik med ED1, resterande släktingar fria) än om tiken vore friröntgad med kanske 10% syskon som hade tex HDC eller att det förekom ett par ED1 totalt räknat ett par led tillbaka. Jag antar att det helt enkelt inte går att svara på med nån särskild noggrannhet. 

Iaf, ska inte älta vidare om detta, tackar så mycket alla för råd och info :D

Annons:
Upp till toppen
Annons: