Annons:
Etikettlydnad
Läst 1502 ggr
helber66
11/5/16, 2:56 PM

Flockbeteende

Tre tikar, en är mamma tik 6 år, två är kullsystrar och valpar till mamma tik, 2,5 år, har börjat "göra" upp med varandra, skaffat sig mer karaktär. Från början var de rangordnade och allt gick super. Men sen har de mindre tikar börjat slåss om allt, närhet, mat, ben allt…även vid koppling när vi ska gå ut…konkurrens??? Jag särar på dem med hjälp av citron halsband och vatten spruta, det funkar bra. men varför Nu tänker jag. Har de fått mer karaktär, nya rangordningar eller var. Den äldre tiken går mest undan å lägger sig men då och då bråkar hon med..det är som om att nåt händer i vår flock…dom lyder mig mer och lyssnar bra på kommandon, men så fort jag slappnar av och ska göra annat…då sätter de igång, och det är rejäla nyp de ger varandra….försöker de hitta ny rangordning i flocken ???

Annons:
JoannaLi
11/5/16, 5:01 PM
#1

Sjukdom/smärta? Många hundar reagerar starkt, både när de själva är utsatta, men även när andra är utsatta!

russin
11/5/16, 7:18 PM
#2

Det händer att tikar och då främst syskon som vuxit upp tillsammans slutar vara "vänner" när dom blivit ordentligt könsmogna.  MIn erfarenhet är att det sällan blir bättre, utan det brukar sluta med elände eller att man får omplacera en av dom.

Wellcraft
11/5/16, 7:33 PM
#3

Jämnåriga kullsyskon är sällan en bra kombo. Speciellt inte av samma kön.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: