Annons:
Etikettlydnad
Läst 1552 ggr
Nephel
10/27/16, 4:15 PM

"Sitt" är en omöjlighet

Jag har tränat aktivt med just "sitt" dem senaste veckorna, men det känns fortfarande så långt ifrån. Förra veckan satte han sig på kommando, och fick sin belöning. Men sedan igår beter han sig som att jag inte existerar..? Om jag ger kommandot, så vänder han sin rumpa mot mig, och han lägger verkligen all sin vikt där, och ignorerar mig. Men han lyssnar om någon, som han inte känner helt, gör det…

Annons:
Joyous
10/27/16, 4:35 PM
#1

Hur har ni tränat? Hur svår störning utsätts han för, alltså tränar ni hemma? Fungerar det där men inte på andra platser? Låter som att han inte har förstått vad du vill och vad ordet betyder, därför är jag lite nyfiken på hur ni har jobbat de senaste veckorna.

tiger tok
10/27/16, 4:44 PM
#2

Har du blivit arg / irriterad på honom någon gång när ni tränat?!

Nephel
10/27/16, 4:55 PM
#3

#1 Jag tränar lite överallt, utomhus, inomhus, vid gångvägar, så det är inget med störning. #2 Nej, jag jobbar alltid så positivt som möjligt, med glad röst, och varierar med belöningsmetoder. ( Lek och godis)

Kallaterrier
10/27/16, 5:06 PM
#4

Jag hade pausat i "sitt-träningen" och tränat något annat. Han kanske helt enkelt tycker att det är trist och tråkigt och vill därför inte göra det just nu.  Min hund, som inte är fantastiskt träningsbenägen visserligen, hon avskyr att nöta moment, hon tycker det är trist helt enkelt. Hon vill ha variation i träningen annars gör hon det inte oavsett belöning.

CissiD
10/27/16, 5:47 PM
#5

Håller med #4 skulle tagit en liten paus beroende på vad du har för hund så blir ju vissa uttråkade lätt och tappar motivationen. Ett annat tips är att se över belöningen. Är det en tillräckligt bra belöning? När du skriver det att han ignorerar dig så låter det ju som att du inte har rätt belöning för att få upp motivationen. 

Även om hunden älskar att leka och är matglad så kanske det behövs något ännu bättre för att få upp motivationen till att vilja lyssna när du försöker lära ut. Vissa hundar är korv det bästa som finns medan andra hundar inte kan tänka sig jobba alls för korv. Så det är ju väldigt individuellt vilket är viktigt att tänka på när man tränar. 😎

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Kallaterrier
10/27/16, 5:59 PM
#6

#5 Plus att samma belöning kanske inte funkar genom hela träningspasset? Min jycke tröttnar väldigt snabbt på att göra samma sak om inte belöningen varieras och förbättras. Annars får man en blick som säger: "Så du tror att jag kommer att göra den där grejen igen för samma sketna godisbit? Nej, det kommer inte att hända." :)

Annons:
CissiD
10/27/16, 10:51 PM
#7

#6 Bra du tog upp det! När min var valp/unghund så hade jag alltid 4 sorters godis på mig i separerade påsar och minst 2 olika leksaker med mig. Nu funkar inte det tyvärr då han har problem med magen och är på strikt diet. Men hade hans mage klarat det hade jag fortfarande haft den variationen just för att hålla motivationen på topp.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Fialialej
10/28/16, 12:01 AM
#8

Ibland hamnar man i en fas där jag tycker det är viktigt att man ställer lite krav också. Såvida du VET att hunden kan kommandot så tycker jag att du kan kräva att hunden gör som du säger. Den ska inte fundera på om den ska lyda eller inte beroende på om du har godis eller ej. Säger du sitt så är det sitt som gäller. Punkt. (Såhär tänker många när det gäller tillexempel inkallning, men inte alltid i andra fall. Jag anser dock att hunden ska göra som du säger just för att du säger det, inte för att den får godis. Belöningen är liksom ett plus i kanten eller en hjälp i inlärningen som man sen fasar ut allt eftersom. Inte en förutsättning för att hunden ska lyda.) Ge kommandot. Om hunden inte sätter sig själv så sätt den ner. Belöna/uppmuntra.

"På natten är alla katter svarta"

Nephel
10/28/16, 11:29 AM
#9

#4 #5 #8 Visade sig att han bara tröttnat på godiset 😂 Använder oftast frolic, som han ibland är helt manisk i, men nu prövade jag med tjurmuskel och det gick mycket bättre.

Nephel
10/28/16, 11:34 AM
#10

Kan man kanske få några tips på billiga, och håriga leksaker som man kan kampa med? Vår gamla är nu i två delar. Helst en mindre storlek, som kan få plats i fickan.

Upp till toppen
Annons: