Annons:
Etikettbeteende
Läst 763 ggr
Kaninhoppare
2016-10-27 11:01

Vad betyder det?

Jag är dagmatte åt en liten hund, och varje gång jag hämtar honom börjar han gny/pipa/gnälla och hoppar upp och slickar mig i ansiktet, blir ganska uppspelt. Vad betyder själva gnällandet? När mina föräldrar kommer hem när hunden är hos oss, så börjar han skälla och morra istället (inte på ett aggressivt sätt). Vad är skillnaden på de olika reaktionerna? 

Dumma frågor kanske, men jag är rätt ny när det kommer till hundar. :)

Medarbetare på Jättekanin

Annons:
Wellcraft
2016-10-27 11:09
#1

Min hund gnyr och gnäller när vi återförenas efter att ha varit ifrån varandra en stund, han gör det helt enkelt för att han blir överlycklig.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

tulinia
2016-10-27 13:12
#2

samma sak här. felix pipylar när han ser mig. När husse kommer så skriker han rakt ut ^^

JoannaLi
2016-10-27 17:02
#3

Jag skulle säga att han är osäker. Gnällandet är ju ett sätt för hunden att kommunicera "jag är liten, gör mig inte illa" medan de ställer sig in hos en äldre/starkare hund. På samma sätt skulle jag säga att han är osäker på dina föräldrar, men ser dem inte alls som en resurs på samma sätt som han gör med dig, så då vill han hellre skrämma bort dem än att be dem beskydda honom. 

Jag hade jobbat med att försöka dämpa oron och stressen lugnt och försiktigt, och kanske ökat dina föräldrars värde i hans ögon. T.ex. låta dem ge mat, leksaker, leka lite på hans villkor, klappa lite när han vill, men annars skulle jag låta dem ignorera honom, och försöka vara så icke-hotande som möjligt.

Wellcraft
2016-10-27 20:02
#4

Kan ju tillägga att min hund inte är ett dugg osäker. Så för honom handlar det bara om lycka.
Han har inget behov av att ställa sig in eller fjäska.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: