Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1277 ggr
leonbergerforlife
10/27/16, 9:20 AM

skulle ni badat i början?

hej, vi ska hämta hem min hund på lördag. 

Jag undrar ifall ni skulle badat valpen de första ni gjorde, han kommer nog lukta lite. vad skulle ni gjort?

Annons:
leonbergerforlife
10/27/16, 9:22 AM
#1

eller tror ni  hon badar dem innan de sääljs? de är ändå 12 valpar :/

Lona
10/27/16, 9:26 AM
#2

Nej, det skulle jag inte ha gjort. Att flytta hemifrån är tillräckligt jobbigt för de flesta valpar, onödigt att utsätta den för mer stress! Min ena valp hoppade i och för sig ner i ett lerdike det första hon gjorde vid hemkomsten så det var inte mycket att välja på men nej, en normalren valp skulle jag inte badat. Varför skulle den lukta förresten? Visst, valpar har en speciell valpdoft men en välskött 8-veckorsvalp är inte snutsigare än en äldre hund. En del uppfödare badar ändå valparna innan leverans, kanske delvis beror på rasen?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Fridaaaa
10/27/16, 9:42 AM
#3

nej skulle inte bada direkt.Hade väntat några dagar/en vecka, om det verkligen behövs

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

hemul
10/27/16, 9:51 AM
#4

Varför tror du att han kommer att lukta?

[tk1971]
10/27/16, 9:54 AM
#5

Jag skulle nog inte ha badat den det första jag gjorde. Den måste få lite lugn och ro.

Hornslandet
10/27/16, 10:49 AM
#6

Jag tänker låta min valp göra vad den vill precis när den kommer hem, utforska hemmet och vänja in sig vid den nya miljön (förstås ta ut den för sina behov då, inte det jag menar..). Ser inte varför den ska behöva badas direkt. Men successivt kommer jag ju börja med invänjning av koppel/halsband/sele/badkar&dusch/olika ljud i hemmet mm..

Men direkt första dan när den kommer hem tänker jag nog bara sätta mig i soffan, och låta den dra runt och nosa in sig i sin takt.

Annons:
Majken!
10/27/16, 10:57 AM
#7

Alla de valpar jag köpt har varit badade samma dag eller någon dag innan.

SuperLimm
10/27/16, 11:43 AM
#8

Alla uppfödare jag känner badar alltid valpen innan den flyttar.

För övrigt skulle jag vänta minst en vecka iaf innan valpen badas i nya hemmet.

Mvh Linn

Jamie+Engla
10/27/16, 11:45 AM
#9

Vi brukar inte bada dem de första 3 dagarna, dock tvingades jag på den senaste då hon varit i bur i 10 timmar och luktade urin. Men hon klarade sig bra ändå, låg hos mig hela natten och är en helt normal hund

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

whiteangel13
10/27/16, 12:06 PM
#10

Även om valparna brukar bada innan leverans så brukar de lukta ändå. Men jag skulle nog vänta kanske en vecka med att bada valpen. Skulle valpen dock lukta allt för bedrövligt så skulle jag badat den tidigare efter några dar.

leonbergerforlife
10/27/16, 12:33 PM
#11

när vi va hos valparna luktade dem lite, därför undrade jag, dock var dem små och hade nyss ätit vilket kunde vara varför dem lukta. men tack för svar!

Honestyisdead
10/27/16, 1:25 PM
#12

Jag hade inte köpte valp som luktade illa. Det betyder ju att något är fel. Tex att säljaren inte skött valparna ordentligt. 

Men för att svara på din fråga så ska du inte stressa din valp med något sådant när den precis tvingats ifrån sin mamma, syskon och hem.

russin
10/27/16, 1:39 PM
#13

#12 - skulle inte tro att en uppfödare behöver sköta valparna illa för att dom "luktar illa". Allting är relativt vad man tycker. ingen har tyckt att mina valpar luktar illa när dom hälsat på, men jag vet att dom har både pink och trycksvärta på sig när dom kutar över morgonblöta tidningar. Morgon när man går upp och alla valparna kutar över kiss och bajshögar för att glatt hälsa luktar inte alltid fräscht 😉 Även om inte hela kroppen får det på sig, så kommer det ändå på tassarna - och även trycksvärta om man har tidningar.

Jag badar mina valpar kvällen före dom ska flytta 🙂

Annons:
Honestyisdead
10/27/16, 1:42 PM
#14

#13 De uppfödare jag känner eller har varit hos har alla badat valparna på besöksdagen och lagt nya tidningar. 

Men som du säger vet ju inte jag vad ts tycker luktar illa.

jenmjao
10/27/16, 4:43 PM
#15

Ingen valp jag har haft har varit duschad innan jag fått hem dom. Inte av dom 2 jag köpt "nyligen" iallafall. Men valpar stinker alltid, deras andedräkt luktar spya, Deras päls luktar lite annorlunda m.m. 
Jag har badat båda mina hundar av olika anledningar efter att jag haft dom ett tag, alltså inte direkt. Jag skulle inte gjort det direkt. Skulle inte heller direkt börja dammsuga det första jag gör.. Man tar saker som dom kommer 😃

Honestyisdead
10/27/16, 4:46 PM
#16

Mina valpar har luktat gott. Kanske inte just andedräkten dock.

Zadeira
10/27/16, 4:55 PM
#17

Valpar luktar ju valp. Det är en speciell doft som försvinner ju äldre de blir.

Min kompis fick börja med att bada sin valp direkt när de kom hem. När  de stannat på vägen hem efter att ha hämtat valpen och skulle rasta hundarna rullade de sig båda i ko-skit. Det var rakt in i badet med dem, både vuxen hund och valp. Annars förstår jag inte varför man ska börja med en sån sak, bättre att låta valpen bo i sig och lära känna sin nya familj och sen ta saker efterhand de behövs.

whiteangel13
10/27/16, 4:55 PM
#18

Tycker valpars andedräkt luktar gott på nåt mystiskt vis haha. Dock så tror jag det är svårt ang lukt även om valpen badat dagen innan man hämtat den, många har valparna innanför kompostgaller där de har sin bädd och valpar är ju knappast rumsrena så lite kiss kan det lätt bli i bädden efter en tupplur och vipps är lukten där igen. Sen är det skillnad om det är en stor valpkull eller kanske bara två. Lättare att hålla både valpar och allt annat runt omkring rent om kullen är liten. Våran första tik vi köpte luktade gudomligt gott när vi hämtade henne, de var bara två st i kullen. De andra tre hundarna har varit i en stor kull och alla luktat lite kiss.

russin
10/27/16, 7:55 PM
#19

#14 - okej 🙂 Ja jag badar ju inte besöksdagen, då alla valpspekulanter kommer olika dagar - badar inte valparna i onödan om det inte är nödvändigt. Jag badar före dom ska flytta och det räcker gott. Jag har korthårsras.

Changrila
10/27/16, 8:41 PM
#20

Jag badade mina valpar någon timme efter hemkomst, de luktade lite kiss och annat äckel så det var lika bra att ha det gjort :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
Joyous
10/27/16, 9:18 PM
#21

Hör egentligen inte till ämnet men valpar luktar ju bara för mysigt! Skulle vilja flytta in i ett öra eller i munnen på en valp… Inte alls valpsjuk. För att svara på frågan. Jag hade inte velat duscha valpen under första dagarna i hemmet. Helt enkelt för att det är en ny situation att flytta, det är en ny miljö, nya människor och att då utsätta valpen för en relativt svår hantering (hålla fast, få vatten på sig, behöva stå stilla under schamponering och sköljning), känns helt enkelt onödigt svårt i en situation som redan är lite märklig för valpen. Och just hanteringen känns extra viktig att det får ta lite tid.

Hornslandet
10/27/16, 9:40 PM
#22

#21 Bara ett förslag (som kanske inte är riktat till dig, men baserat på det du sa). Man måste ju inte börja med att spola vatten och schamponera o ha sig när man börjar vänja in hunden. Lättare kan ju vara att köra med en balja och bara vatten, renare än så tycker jag inte nödvändigtvis den måste bli när man lär in den, och många djur kan ha lite svårt för spolande vatten från duschmunstycke i början. Och det går ju att avbryta närsom om man bara använder vatten, så man måste inte tvunget hålla på en längre stund som när man ska få ur schampot ur pälsen.

Såklart om man testar och ser att valpen e kolugn med allt sånt så är det väl bara att köra på dock.

Changrila
10/28/16, 12:52 AM
#23

Bland annat till #21 och #22: Ni räknar alltså med att bad är något som hunden behöver vänjas vid? Jag blir så förvånad av sådant bara, för oavsett om det är bad, gå i stan, åka kollektivtrafik eller besöka veterinär så är det inget jag tränar med hundarna. Jag bara gör. Jag räknar med att hundarna är så säkra och bra mentalt att de inte har någon anledning att bli osäkra i nya miljöer (och hittills har de inte blivit det heller).

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

SuperLimm
10/28/16, 7:50 AM
#24

#23 Mycket har ju att göra med hur man är som person och hur hundens mentalitet är. Har man en självsäker hund och gör som du skriver brukar det sällan vara några problem. Men har man en osäker hund och gör något litet misstag och sen börjar ojja sig och försöka "trösta" hunden för att man gjorde något knasigt så kan det bli hur tokigt som helst.

Mvh Linn

Hornslandet
10/28/16, 10:25 AM
#25

#23 Nej det räknar iaf jag verkligen inte med. Jag håller med dig, jag skulle också "bara göra". Men jag vet samtidigt att det finns hundar som måste vänjas vid vissa saker, och det var det jag syftade på.

Joyous
10/28/16, 12:34 PM
#26

#23 Nej, normalt sätt ser jag inte bad som något hunden behöver vänja sig vid. Jag har aldrig badat en nyss hemkommen valp och när det väl har blivit dags för det första badet så har vi bara gjort det, inte mer komplicerat än så.

Däremot kan hanteringen absolut kräva lite träning. Långt ifrån alla valpar uppskattar påtvingad hantering och då känns det onödigt att, det första jag gör, bada den. För mig säger inte detta någonting om valpens mentalitet, vissa valpar är svårare med hantering, bad, kloklipp, kolla tänder och öron, hålla fast, vara nära osv. Det behöver inte vara kopplat till rädsla utan lika mycket till integritet och självständighet. Sen finns det valpar, oavsett vad man tycker om det, som är känsligare mentalt och en sån valp behöver kanske lite mera tid på sig.

Å andra sidan har jag som sagt aldrig känt ett behov av att bada valpen direkt och det kanske mest är därför som det känns lite "främmande" för mig. Skulle valp rulla sig i bajs första dagen så hade jag antagligen inte ens funderat över den här frågan, utan bara plockat in valpen och badat den :)

Upp till toppen
Annons: