Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 648 ggr
Enzo15
2016-10-26 17:52

Jag känner inte igen min hund ibland

Jag har en staffordshire bullterrier som är helt underbar. Han är strax över ett år gammal så han räknas väl fortfarande som valp eller unghund. Mitt problem med honom är att när vi är ute i tex en hundrastgård eller någonstans där han kan springa löst och jag har med mig en leksak så blir han helt annorlunda. Det är inget beteende som har funnits i tidigare ålder och inte heller när man leker inomhus. Alltså det som händer är att leksaken kommer fram, han blir exalterad och vill ha den fort. Jag kastar den och han jagar den och sen vill han verkar det som att jag ska kasta den igen men han vägrar att släppa den när jag säger åt honom, inte ens godis får honom att släppa den och då är han helt galen och gör allt han bara kan för att ha kvar den, han blir inte aggressiv mot mig men om min hand råkar vara emellan så gör det jävligt ont för mig och han förstår inte ens verkar det som att min hand är där. 

Jag är kluven på vad jag ska göra i detta läge, han är helt underbar verkligen men jag har lite ont i handen.

Annons:
Kallaterrier
2016-10-26 18:00
#1

Jag hade undvikit den leken i den miljön. Han klarar uppenbart inte av att hantera det hela och det är dumt att riskera något tycker jag. Hade det varit min hund hade jag lekt något annat i hundrastgården just nu och tränat in ett fungerande loss, kanske genom byteshandel med en exakt likadan leksak? Om min hund skulle få för sig att inte släppa när jag vill det, då går jag helt sonika därifrån och gör något annat. Kamp är en kanonrolig lek, men jag tycker att den måste ske på mina villkor. bryter hunden mot lekreglerna, då går jag därifrån, då leker vi inte. Vad du absolut INTE ska göra är att gå i kamp om leksaken, det vinner du aldrig med tanke på vilken typ av hund du har. Terriers generellt är avlade för att inte ge upp vid motstånd och det är jättelätt att det blir en ond cirkel.

Så, lek inte den leken i den miljön, träna in lekreglerna hemma och beröm storligen när han släpper leksaken vid ett byte ( och då menar jag att det ska regna kycklingbitar runt honom, det ska vara PARTY!) och gå inte i kamp om leksaken.

Så hade jag gjort i alla fall :)

Majken!
2016-10-26 18:08
#2

Det är kamplust, inget farligt och inget ovanligt. Lär hunden att släppa på kommando och lite självbehärskning så har du en kanonbelöning framöver!

Joyous
2016-10-26 18:30
#3

Härligt med en hund som älskar sin leksak, det kommer du ha stor nytta av! Du ska inte sluta leka och kampa med din hund, utan fortsätt bygga på intresset för leken men backa lite i lekträningen och lär hunden att det roligaste är att leka med dig och att man ska släppa på kommando! Googlar du byteslek lär du få lite tips om det. Du kan även googla lek och belöningsutveckling för ytterligare tips angående leken. Det här med att hunden biter fel… När min malle gör det så säger jag ifrån. Ett högt AJ räcker för henne då hon inte gillar när jag höjer rösten. Upplever jag henne väldigt gasad och oförsiktig avbryter jag leken, lugnt och stilla. Det är verkligen inte roligt att leka med en hund som har noll förståelse för mina händer och som hugger hej vilt, då pausar jag hellre.

russin
2016-10-26 19:45
#4

Din hund är långt ifrån valp - unghund som nästan är vuxen skulle jag säga.

Du har en ras med mycket kamplust, så beteendet är inget konstigt. Börja lära in hemma att den ska släppa leksaken och ha  två leksaker, så du kan belöna med den andra direkt.

Upp till toppen
Annons: