Annons:
Etikettbeteende
Läst 2175 ggr
Shanti11
10/26/16, 12:56 PM

munkorg?

Jag har en hund som är ca 1 år, hon är glad och kärleksfull.

Hon har en hundkompis hemma som är äldre och dom går bra i hop.

Jag har begränsat dom hemma i yta då 1 åringen är busig och gärna vill riva ut fyllningen i kuddar och bita på mattor, hon har en förtjusning att bita på tyger då hon verkar gilla när det gnisslar mellan tänderna, några kuddar och mattor har gått åt.

Är det mindre snällt att sätta på en mjuk munkorg? eller någon som har erfarenhet?

MVH Pernilla

Annons:
Herveaux
10/26/16, 1:24 PM
#1

Har du testat att ge henne godkända saker att tugga på?
Både ätliga (tex olika slags ben och andra delar från djur) eller leksaker, kamptrasor eller annat som är ofarligt för tänderna att slita i?

Vad är det för ras och hur aktiverar du henne? Med vad/hur ofta?


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
10/26/16, 1:26 PM
#2

Gör hon det när du är hemma eller bara när hon är själv?

Nej, jag tycker inte att det är mindre snällt med munkorg. Se bara till att den är ordentligt stor så att hon kan andas och dricka ordentligt, och så att den inte skaver någonstans. Det är nästan bara gallerburar som är så pass stora, men då lär de också skava en del.

Kallaterrier
10/26/16, 1:30 PM
#3

Jag tänkte också att antingen ger du henne lämpliga saker att tugga på, eller tar du bort det som du är rädd om. Att riva och slita och ta sönder är ett naturligt beteende för många hundar, att ha på munkorg för en sådan sak som går att hindra på andra sätt känns inte okej, tycker jag.

Jag hade plockat bort det förbjudna för nu och bara haft "godkända" saker kvar och berömt när hunden biter i godkända saker för att långsamt föra tillbaka de "förbjudna" grejorna under uppsikt, avbryta om hunden försöker ta dem, visa den godkända saken och berömma storligen när hunden väljer den istället. Förhoppningsvis fattar den vad som är okej att tugga på och du slipper plocka bort prylarna.

Em_
10/26/16, 1:54 PM
#4

Är inte säkert på vilken typ av munkorg du menar, men de mjuka jag har sett stänger munnen helt. I de hårda däremot kan hunden öppna munnen och t.ex. flåsa och dricka genom. Hundar svettas ju inte så munkorgen behöver vara öppen om den ska sitta på längre stunder, speciellt om hunden är aktiv och blir varm.  

Som de andra skriver finns det mycket att kan prova innan man överväger att låta hunden gå med munkorg resten av livet :)


CissiD
10/26/16, 2:15 PM
#5

Jag tycker inte att munkorg är elakt att ha på sin hund. Däremot tycker jag det inte är något man ska använda för vad som helst. Att använda munkorg för att inte riskera att ens hund skadar en annan hund, människa eller annat djur. Är helt okej. Jag själv övervägt att använda munkorg för att skydda min egen hund från att äta saker ute som han blir dålig av.  Däremot tycker jag inte att munkorg låter som det bästa alternativet i ditt fall. Att ha munkorg på hunden kommer ju inte att lära den att den inte får slita sönder saker. 

Jag håller med ovan om att kolla över om hunden behöver mer/mindre aktiviteter. Eller så kanske det är just passivitetsträning den behöver för att kunna vara lugn och inte känna behovet av att bita sönder saker för att den har tråkigt. Det bästa är ju att ha saker hunden får tugga på och snällt och tålmodigt lära den vad man får tugga och slita sönder och vad man inte får tugga och slita sönder.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Shanti11
10/26/16, 2:30 PM
#6

Tack för tips.

Jag ger henne annat att tugga på men jag behöver nog träna på att berömma henne då hon tuggar på saker hon får tugga på.

Att plocka bort allt blir svårt.

Hur passivitetstränar jag henne?

Hon är en Podenco och kan snabbt koppla av, men hon är väldigt mammig med mig,  och tuggar på saker när jag inte är hemma, men från början tuggade hon på saker även när jag var hemma men det beteendet är borta.

Hon har bott hos oss i snart 2 månader bara.

Annons:
CissiD
10/26/16, 2:53 PM
#7

#6 Är det enbart när du inte är hemma hon tuggar sönder saker? Om hon inte gör beteendet på andra tillfällen så skulle jag gissa att ensamhetsträningen inte blivit som den skulle. Då behöver du nog backa och träna där istället så att hon kan var lugn och harmonisk när hon är själv. Har hon bara bott hos er så kort tid så tycker jag inte alls att det är konstigt att hon inte klarar att vara ensam så bra. Att förstöra saker när de är ensamma är ju ett stort tecken på att man behöver börja om i träningen så man får en lugn hund som sover medan man är borta.

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Lona
10/27/16, 1:33 AM
#8

Instämmer med #7 och tillägger att jag aldrig skulle lämna en hund med munkorg ensam. Beroende på vilken typ det är så kan den haka upp sig eller fastna på olika sätt, även hamna helt fel så att den trycker på ett öga. De som är i galler är oftast "snällast" även om de kanske ser otrevliga ut - men de KAN gå sönder och det behövs inte mycket fantasi för att inse vad som kan hända om hunden går med spretande ståltrådar i ansiktet…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Shanti11
10/28/16, 4:51 PM
#9

Tack för alla råd.

Jag gick hem direkt med att börja om med ensamhetsträning och det gav resultat direkt:)

CissiD
10/28/16, 5:49 PM
#10

#9 Vad skönt! Lycka till med träningen!

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

Joyous
10/28/16, 5:55 PM
#11

Vad bra att det går bättre! Håller tummarna för er!

Vill flika in med mina tankar om just munkorg eftersom tråden finns och andra kan se den. Detta är inte riktat till dig TS utan mer till andra som hittar tråden genom sökning och vill använda munkorg på hunden.

En munkorg som sitter bra ska inte skava på hunden eller kunna flytta på sig, men det är ganska svårt att hitta en korg som sitter perfekt. Hunden ska kunna andas i sin korg, kunna öppna munnen och sitta stabilt runt nacke, över huvud och nos. En tygkorg som trycker ihop munnen ska bara användas vid absoluta nödfall/veterinär en kortare stund. Tänk dig själv känslan av att inte kunna öppna munnen eller kunna andas normalt.

Letar just nu efter en ny korg till Humla och det är verkligen inte lätt. Ofta nämns måtten i "liten malle" eller "stor schäfer" eller liknande och ärligt, detta säger ju ingenting. Det bästa är om ni har möjlighet att prova. Större mästerskap/tävlingar inom bruks/ipo/skydd/ klubbtävlingar har ofta försäljare på plats där du kan testa. Vill du köpa online, hör av dig och fråga om måtten.

Vill du använda korg i träningen ska du också tänka på att vänja hunden vid korgen. Hunden måste känna sig bekväm i sin korg och inte bli stressad eller känna obehag när korgen åker på.

Sen är det ju så här med korgen att den lär inte hunden någonting. Den tar bort eller skyddar från ett beteende men om du inte jobbar med anledningen till beteendet så kommer problemet finnas kvar. I vissa fall är det inlärt och då kan korgen bryta kedjan men i de flesta fall behövs det fortsatt träning eftersom din hund gör som den gör av en anledning. En hund som vill bita folk blir inte mer bekväm för att den har munkorg på sig och en hund som äter upp inredningen när den är ensam hemma känner sig inte tryggare bara för att korgen är på. Däremot hindras hunden från att utföra beteendet, men när korgen åker av finns beteendet kvar om du inte tränat under tiden. Hunden mår heller inte bättre för att korgen är på.

Jag tycker munkorg kan vara ett utomordentligt bra hjälpmedel i träningen men man ska komma ihåg att korgen inte lär hunden vad den ska göra eller på något vis ska fungera som en bestraffning "Nu var du dum, då får du ha korgen på dig". Hunden ska känna sig trygg med sin korg och den ska fungera förebyggande.

En bra korg ska sitta ordentligt, utan att kunna röra sig hit och dit eller skava/skapa obehag. En hund som får munkorg på sig för att den är stressad, rädd eller arg eller har andra oönskade beteenden och där ägaren använder det som en lösning, likt en bur, är inte okej.

Frida B
10/28/16, 11:12 PM
#12

Vill inflika: Jag äger två gudasnälla hundar. Men äger en munkorg då den ena (Kelpien självklart…….) äter ALLT. Så för att inte han ska få i sig massa skit har jag den ifall att. Med andra ord munkorg är inte alls en dum uppfinning :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Upp till toppen
Annons: