Annons:
Etiketthälsa
Läst 1351 ggr
hannah96
2016-10-24 23:42

Löper för första gången

Nu är min husky 10 månader och började sitt löp härromdagen. Jag har aldrig haft tikar innan bara hanar, är det något speciellt jag ska tänka på? Förrutom att typ lära henne städa efter sig, inte ha henne lös eller med andra hanhundar? 

Mottager gärna lite små tips =)

Annons:
Changrila
2016-10-25 00:29
#1

Jag gör allt som vanligt med mina tikar när de löper, de har haft väldigt okomplicerade löp :) Värt att tänka på är att vissa tikar blir lite vimsiga i skallen när de löper, framförallt första gångerna, så det kan tex bli svårare att träna lydnadsmoment eller liknande. Huruvida din tik blir så eller inte, ja det märker du själv och då är det bara att anpassa sig efter situationen :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Ambrose
2016-10-25 01:45
#2

Som #1 säger så är det inte ovanligt att tikens hjärna "tar semester" när hon börjar löpa. Jag brukar därför använda löpet till fysträning istället för lydnadsträning. Det är dessutom bra att aktivera dem fysiskt… jag vet väldigt många som gör det för att minska risken för skendräktighet (i kombination med mindre mat och ytterligare motion 1 månad efter löpet. Dåliga resursförhållanden = ingen idé att skaffa valpar). Jag har däremot märkt att vissa saker funkar bättre att trända på under löp, beroende på hur tiken reagerar. Min tik som annars är rätt hård blir mjukare under löp, då kan jag träna sådant där hon behöver kunna ta "korrigeringar" (nu menar jag inget våldsamt såklart, men t.ex. sakta ner i framförgåendet när kopplet tar emot). Andra tikar blir tuffare under löp och "äger världen". Om en sådan tik i vanliga fall är lite försynt av sig, så kan man passa på att arbeta upp självförtroendet i situationer som hon annars tycker är jobbiga och skapa ett nytt beteende :) Sedan tycker jag att du ska skriva upp datumen för när löpet börjar, höglöp, och slut. Gör det för varje löp, så har du sedan koll så att det inte krockar med tävlingar eller liknande :) + spännande att se hur/om det förändras.

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Jaguar_
2016-10-25 18:07
#3

De är känsligare för saker runt omkring dom (kan vara, behöver inte vara så). De kan vara xtra känsliga för att vara ensamma. Man märker mest hur sin egen tik är, men första löpet kan vara lite förvirrande.

Och om man inte gillar det där med att det ligger blodfläckar överallt finns tikskydd! Mycket värde i dessa. 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Upp till toppen
Annons: