Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2085 ggr
Shireelin
10/23/16, 3:27 PM

Cesar Millan

Om jag säger Cesar Millan säger ni? Shoot säg vad ni vill! Gärna utförliga svar om varför ni tycker som ni tycker!

Annons:
Isalel
10/23/16, 3:29 PM
#1

Jag tycker det mesta i hans metoder är förlegat och inaktuellt utifrån dagens kunskaper om djur. Det jag tycker att han har rätt i är väl betydelsen av vår egen energi och hur den påverkar hunden!

Shireelin
10/23/16, 3:41 PM
#2

Vill du utveckla vad som är förlegat i hans metoder och definiera vad dagens kunskaper om djur innebär?

jenmjao
10/23/16, 3:46 PM
#3

#2 Jag kan göra det om det är okej, Det är bevisat att hundar inte är flockdjur tydligen. Hundar i det vilda lever alltså med sina familjer och är sociala med andra hundar ibland, Dom lever dock inte i en såkallad flock.
Alpha(stavas det så?)rullningar existerar inte bland hundar naturligt, En tik rullar inte över sina valpar på rygg för dom gör fel, hon gör det för att slicka kiss/tvätta. I "naturen" lägger sig en undergiven hund direkt, ingen hund rycker tag i den för att lägga ner den andre för att den ska vara undergiven.
Han är egenlärd och går på metoder som är snabba, Smärtfyllda och som hundarna självklart reagerar på, Jag hade också varit perfekt om någon hade en lina under käken på mig, elhalsband eller stackel. 
Allt han gör är inte dåligt dock, Men de flesta metoderna är metoder som är bevisade att inte stämma, metode rsom skadar mer än vad dom hjälper, Att sätta upp hunden för att "misslyckas" för att det ska synas i tv är inte hur man hanterar en hund med ett problem. Är en hund människoaggressiv och du ska träna bort detta brukar du inte hetsa hunden tills den väl biter en människa.. Du försöker arbeta bort problemet istället för att visa upp det helt enkelt.

Frida B
10/23/16, 4:05 PM
#4

Det finns miljoner sånna här trådar, och alla spårar alltid ur lika mycket… tips är sökfunktionen på iFokus!! :D

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Joyous
10/23/16, 6:49 PM
#5

Jag tycker mycket av hans metoder verkar gå ut på att hunden ska göra det han vill. Inte för att hunden vill eller för att han motiverar hunden till det, utan för att han vill. Han verkar också ta väldigt lite hänsyn till varför hunden agerar och reagerar som den gör. Mitt första intryck när han dök upp på tv första gången var att han jobbade mycket med att bryta ner hundens egna vilja och genom att trycka ner hunden tills den inte orkade göra fel så fick han en hund som gjorde rätt. Han satte alltså hunden i en situation där hunden inte kunde vinna och där hunden fick kämpa bäst den ville tills den gav upp, då sa han att hunden var lugn och undergiven. Detta är inte hundträning och det är förkastligt att sådant får visas på tv. Som med alla tränare och metoder finns det alltid något bra att hämta. Han är tydlig med att hundar behöver motion och det är bra! Han kan gå in med lugn och objektiva ögon i en situation som har spårat ut för hund och ägare. Jag har ett minne av ett avsnitt där en hund fick sitta ute på tomten när matte inte var hemma. Problemet var att hunden åt upp huset utifrån för att ta sig in. CM's lösning? Mer motion till hunden och installera en hundlucka så att hunden kunde gå in och ut som den ville. En bra lösning. I ett annat avsnitt var det med en hund av vallhundstyp. Det var ingen border collie eller så utan jag har för mig att det mer var en ras som en gång har använts för vallning men som idag inte är några direkta vallhundar (kan dock komma ihåg fel). Hunden var understimulerad och uttråkad. CM's lösning? Ta med hund och ägare till en fårägare där hunden fick springa fram och tillbaka och jaga får. Ingen vallning utan snarare jakt på får. Tror inte ens ägaren eller CM var delaktiga utan hunden fick röja runt själv bland fåren. Detta tyckte CM att hundägaren och hund skulle fortsätta med. Jag mådde illa. Jag hade inte låtit CM komma nära Humla och det sammanfattar nog vad jag tycker om hans sätt att "lösa" problem. Att han gör några rätt försvarar inte alla fel.

hemul
10/23/16, 6:56 PM
#6

#3 Det är vargar sin lever i familjegrupper/familjeflockar. Hundar har vad jag förstår tappat den biten.

Annons:
Lilahnee
10/23/16, 7:03 PM
#7

Positivt: Hans fokus på motion, din egen energi/känsla, vikten av att vara tydlig och konsekvent. Han är även duktig på att få hundar att komma över rädslor och duktig på att peppa rädda och osäkra hundar (här har jag bara sett honom använda positiva metoder). Han verkar onekligen duktig även med vissa vad jag skulle klassa som livsfarliga hundar. Negativt: Ryck och obehag i koppel, överdrivet fokus på dominans, alfasyndrom m.m. Jag tror att han varit bra för många amerikaner då många uppenbarligen inte promenerar med sina hundar och många skämmer bort dem på fel sätt (1000 leksaker överallt, dyra kläder, kör runt dem i barnvagn). Jag tror att vi i Sverige inte haft så mycket att lära av honom och att det tyvärr lett till massa straffande av hundar med dålig tajming av personer som inte alls vet vad de gör.

Fisherling
10/23/16, 8:55 PM
#8

Jag tycker CM har en del bra saker man kan plocka. Man ska ta små steg och jobba vänligt och peppande med osäkra hundar (gäller väl egentligen alla hundar), att hundar tar till sig ens egen energi och att man därför kan påverka hunden genom att själv vara lugn, hunden är en hund och ska inte förmänskligas, och att hundar behöver motion och aktivering.

Sen finns det mycket att inte ta till sig (till exempel att nej, man släpper inte in en hund som inte har en aning om hur man vallar till en grupp får, det är djurplågeri mot fåren), men för att vara en man från Mexico som bor i USA tycker jag ändå att han är relativt mild jämför med viss annan "hundträning" jag sett. Nej, det är inte bra med ryck, att trycka ned, 'kicka' eller använda elhalsband, men han är inte djävulen. Jag har sett välkända "hundtränare" på youtube-videor som fullkomligt slänger omkull och pucklar på hundarna, hänger dem i halsbanden ect. På något vis tycker jag att man blåst upp hur ondskefull och hemsk Cesar Millan är, när faktum återstår att det finns bra mycket värre hundtränare - de är bara inte kända från TV. Jag har aldrig sett CM använda stackel och vad jag sett drar han sig för att använda elhalsband - enda gången jag sett honom använda det var för att lära sina hundar att undvika ormar och då testade han på sig själv först.

Jag tittade mycket på Cesar Millan när jag var yngre, älskade hans program och följde hans råd. Sedan blev jag ju intresserad av hundträning på riktigt, började läsa på och lämnade snabbt hans metoder för att börja använda klicker och belöningsbaserad träning. Idag, flera år senare, har jag svårt för att titta på hans program. Men jag tror fortfarande att han har hjärtat på rätt ställe.

Shireelin
10/23/16, 8:58 PM
#9

För det första, är det någon som har något vetenskapligt belägg för de ni skriver? Hade varit roligt att läsa. Och om ni inte har det kan man ju lika gärna välja att tro på Cesar än ni som skriver här och de ni hört det ifrån. Bara en kul tanke, vem väljer man att tro på i ett sådant läge. 

#4 Jag har inget emot om det spårar ur, är bara nyfiken. Vill gärna läsa något som är upp to date vad folk tycker och tänker just 2016. 

#3 Definiera smärtfyllda metoder. Är det bara olika typer av halsband du anser är det eller är det mer. 

Vilka metoder är bevisade att inte stämma och varför gör de mer skada än nytta? 

#5 Varför är det fel att få en hund att göra som man vill, utan att hunden vill det? Ska hundar få bete sig hur som helst och aldrig behöva göra något den inte är motiverad till? Har ni barn/tänker er barn i framtiden, hur ser ni på barnuppfostran? Är det samma filosofi där, ska ni alltid motivera barnet till allt? 

Handlar det om att vinna eller förlora? Hur skulle hunden vinna? Vinner inte hunden mer på att bete sig bra så alla är nöjda? Blir inte hunden lugn och undergiven, är inte det bekvämt för hunden? Eller tänker du att hunden känner sig förtryckt, illa behandlad, tystad och tvingad? Tror du hundar tänker på det viset?

Hur tänker ni att man ska träna en hund som är aggressiv mot hundar/människor/saker , oregerlig, rädd för saker etc etc? Alltså typ extrema beteenden som inte är okey, typ aggressivitet, bits, försvara saker genom våld etc? Hur tänker ni att man ska lösa de problemen?

OBS jag säger inte emot er, jag håller i princip med om det ni skriver eller är neutral, ifrågasätter bara det ni skriver för att nå era tanker och argument bakom det ni säger.

Honestyisdead
10/23/16, 9:11 PM
#10

Jag ändrar kanal illa kvickt om jag råkar hamna på en kanal som visar hans program. Vill inte stödja en människa som skapar kuvade hundar.

jenmjao
10/23/16, 9:33 PM
#11

#9 Testa sätt en tunn lina precis under din käke och ryck rakt upp, smärtfullt? elhalsband …stöt smärta.. Stackel, piggar rakt in, smärtfylld. Däremot använder han oftast det ägarna redan har.
Dom ger psykisk skada när hunden inte längre vågar vara en hund och blir mer en robot för att inte få ont, när man istället kan lära in det på et tmer positivt sätt.
Jag har inga källor just nu och har inte tid just nu att leta reda på, detta hitta jag men har inte läst: http://www.caninemind.co.uk/pack.html

Man kanväl säga såhär, det är inte allt CM det är fel på, det är USA som inte ens motionerar sina hundar och förväntar sig att dom ska springa op baksidan hela dagarna, det är som att vara i ett fängelse, klart dom blir galna. Det finnsmycket att utöka i samtalet, men jag kan inte just numen jag försökte svara 😃

apportbocken
10/23/16, 9:38 PM
#12

Jag kollade för nyfikenhets skull på ett program som hette "Cesar Millans hundar hittar hem" som handlade om att han skulle hjälpa familjer att adoptera en hund och sedan hjälpa familjerna att jobba bort hundens problem. För det första så var den ena familjen HELT INKOMPETENTA, den som från början ville ha en till hund var familjens typ 4-åriga son som bara "Jag känner att jag kan ta ansvar för en egen hund", en bara NEJ NEJ NEEEJ, snälla Cesar övertyga dem om att de inte behöver en till hund. Men jo, han hjälpte dem att hitta en passande hund genom att gå till ett "rescue-center", STÄLLA SIG typ 5 pers i hundens box och kolla vad den tyckte om det. Hallååå eller, personal space? De valde ändå en ganska otrygg hund för att 4-åringen tyckte om den och det gick väl sådär, senare i programmet sparkade den lille ungen efter hunden. Nöjd då Cesar? Tror även hunden flög på familjens katt om jag inte minns fel. Hunden hade även problem med att gå på promenad och det löste Cesar typ genom att sätta på ett stryphalsband, lära ungen att rycka i det när hunden inte skötte sig och belöna när den visade sig undergiven. Ringring, medeltiden vill ha tillbaka sina hundträningsmetoder. Att ha som mål i träningen att hunden ska visa sig ynklig och svag tycker jag är lite absurt. Nu misstänker jag även att den här hunden hade problem med självförtroendet och egentligen var osäker, men mer den där sortens osäker som blir riktig JOBBIG som osäker. Nog om det, nu spann jag iväg lite pga trötthet. I sig tycker jag att Cesar kan vara ok IBLAND med stark betoning på IBLAND. Jag har dock varken sett eller hört så mycket av honom så jag kanske inte är rätt person att döma. Men t.ex vissa bitar i facing-your-fears kan vara bra om de används på rätt sätt, om en ger hunden MÖJLIGHET att möta sina rädslor, men inte TVINGAR den att göra det. Det är stor skillnad. Sedan tycker jag att CM kan vara ok i de fall då hundarna skulle bli avlivade om de inte blev av med sina problembeteenden och endast halvknasig knas med stryphalsband kan rädda dem. Dock vet jag inte om Cesar hjälper ordentligt ens i de fallen. Han är säkert ok egentligen men det vore bättre om det var schyssta metoder som visades på TV för hundägare i hela USA.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Joyous
10/23/16, 9:39 PM
#13

#9 Jag tycker inte det är fel att få hunden att göra det jag vill men jag vill att hunden i möjligaste mån ska känna att den tjänar på det och för att vinna något, snarare än tvång och obehag. Naturligtvis kan hunden inte alltid göra som den vill, det var inte så jag menade. Men med rätt belöning och motivering kan ju det som jag vill också bli det som hunden vill, kanske inte alltid, men ganska ofta. Sen kör jag inte 100% positivt för det. Jag kan absolut gå in och säga ifrån på min hund, eller korrigera. Hon får inte alltid sin vilja igenom och vi drar inte alltid jämnt. Jag kan inte bara belöna henne i alla lägen, ibland är driften starkare, men vår relation ska inte bygga på tvång och korrigeringar. Jag har en hund, Humla, som inte tycker om människor. Hon kan utan problem bita människor, även om det i dagsläget var längesen som hon försökte. Jag är tydlig med henne, hugger hon/försöker hugga så korrigeras hon. Inga diskussioner där, vi bits inte och går hon över gränsen får hon veta det, punkt. Men, Korrigeringen är en väldigt liten del i träningen (skulle dessutom aldrig tillåta att någon annan korrigerade min hund). All den andra träningen, att bygga självförtroende och trygghet i sig själv, till omgivningen, Tillit till mig, skapa positiva associationer kring människor, alternativa beteenden och skapa ett stort intresse för lek, som kan användas både för att distrahera henne men som också kan användas när hon ska lära sig att integrera med människor… Sånt hör jag aldrig CM prata om. Jag hör aldrig CM prata om belöning, motivation och klassisk motbetingning, eller vilket starkt och ovärderligt hjälpmedel leken kan vara.

Annons:
hemul
10/23/16, 11:01 PM
#14

Tycker inte heller om Cesars metoder rent generellt, men trots det är han ju bra på det han gör (jmfr Cesar och Fredrik Steen). Tycker som andra redan sagt att man kan plocka russinen. OM behovet uppstår att man behöver säga ifrån på skarpen, korrigera eller vad man nu vill kalla det, så föredrar jag Cesars lugna sätt framför Steens nervösa ryckande och gapande alla gånger. Att sen springa omkring och dominera hunden dagarna i ända är ju en helt annat grej och det skulle inte falla mig in att göra så.

Zadeira
10/24/16, 1:37 PM
#15

Jag tycker det finns en del bra saker hos Cesar, men ofta är det de delarna som handlar om att träna och utbilda hundägaren och inte hunden. Jag blir uppriktigt glad när Cesar frågar ex "vad gör ni för att aktivera hunden?" och förklarar hur mycket av hundens problem som beror på ägaren själv och inte alls sitter i hunden.

Som någon sa tror jag också man får se lite vilken publik programmen riktar sig till och inse att Sverige inte är den primära målgruppen. USA har inte samma krav på sin hundhållning och har helt andra lagar än oss i Sverige. De tillåter stackel och el-halsband, att låsa in hundar i burar flera timmar osv. Jag tänker spontant att det inte är konstigt att Cesar använder sig av metoder som i det landet är vanliga och godkända eftersom det är "rätt" där, det är okej och det funkar i en del fall. Sen kan man tycka att han borde kunna tänka steget längre att det inte är bra oavsett om det är tillåtet men jag förstår ändå att dera syn på hunduppfostran och djurhållning är annorlunda och då kan det ju påverka vad de tycker ä rokej och inte…

Cesar är bara en av alla hundtränare. Han har dock lyckats med att göra ett stort TV-program som nått ut till många och som fått mycket uppmärksamhet. Hur många svenska program i samma anda finns det? Som alltså når ut på samma sätt som Cesar? Om det hade producerats ett TV-program med svensk hundtränare som nådde ut till hela världen så som Cesar gör kanske vi säkert diksuterat den tränaren och dens metod istället. Den hade säkert haft både anhängare och de som avskydde metoderna.

Om man ska vara sån så sväljer jag inte någon hundtränares metoder med hull och hår, varken utländsk eller svensk. Jag tror man gör sig själv en otjänst om man gör det och vägrar vara öppen för andra ideer och sätt att lösa saker på.

Changrila
10/24/16, 2:00 PM
#16

Jag tänker att de som gillar CM ofta är de som har mycket tankar kring dominans osv. Till alla de vill jag säga: titta på det här, eller lyssna åtminstone http://urskola.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar (Till er som ville ha forskningsresultat osv som tyder på att CM har fel, ni kan också titta på länken här ovan)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[HundochKatt]
10/24/16, 3:21 PM
#17

Har inte läst hela tråden, men visst vissa saker kanske är bra då det gäller Cesar Milan och träning. MEN, jag slutade att titta på programmet när han använde elhalsband. Jodå, de har visat ett program där han använde det så nej tack! Använder man den metoden så då tycker jag inte att han är värd att titta på.

reverse
10/24/16, 7:09 PM
#18

För att ta upp lite av allt som finns där ute.

I slutet av 60-talet skrev David Mech (som är den främste forskaren på ämnet varg) boken The Wolf: Ecology and Behavior of an Endangered Species. Boken var en sammanställning av den information som fanns att tillgå om vargar på den tiden. Den publicerades 1970 och har tryckts om flera gånger sedan dess och är en stor orsak till den felaktiga idén om ”alfavargen” (Mech, L. D. (2008) Whatever Happened to the Term ”Alpha Wolf?”. International Wolf 18(4): 4-8.). Informationen byggde på studier som gjorts på vargar i hägn – vargar som slängts ihop av människor och alltså något helt onaturligt. Bland dessa vargar förekom en ”hackordning” där den som vann skulle kunna sägas vara ”alfa”, någon möjlighet att utvandra fanns ju inte. Dessa studier på vargar har i sin tur lagt grunden för den dominansmodell människor uppmuntrats att använda på hundar, att visa att man är ”flockledare” och att allt hunden gör är för att ta över ledarskapet.

Detta är mångt och mycket vad Cesar fortfarande baserar sin metodik på.

David Mech studerade sedan vilda vargar under flera somrar under 90-talet och 1999 publicerade han Alpha status, dominance, and division of labor in wolf packs, där han avfärdar det han tidigare hävdat. Vargar bildar flock i mångt och mycket på samma sätt som människor, med två föräldradjur och sedan deras avkomma. Denna avkomma utvandrar så småningom och hittar andra utvandrare och en hona och hane bildar ny flock och blir i sin tur föräldradjur, för att förklara det kort. Mech såg aldrig några ”dominanstävlingar” under de år han studerade vilda vargar. Det förekom vad man skulle kunna kalla ranguppvisning, men det involverade endast olika kroppsställningar under sociala interaktioner. Flocklivet cirkulerar kring samarbete och sammanhållning, inte konflikt.

Vilda hundar kan bilda lösa förbindelser, men dessa upplöses lätt, är ostrukturerade och ombytliga, alla parar sig med alla osv – till skillnad mot då vargflocken som är konsistent, sammanhållningen är mycket stark och flocken är strukturerad.

Från 2004 finns en undersökning gjord av Universities Federation for Animal Welfare som heter Dog training methods: their use, effectiveness and interaction with behavior and welfare. 364 personer fick svara på frågor gällande sina hundar och uppfostran av dem. Användandet av bestraffning, fysisk som att exempelvis smälla hunden på nosen, eller verbal, visade sig vara förenad med en ökad förekomst av problembeteenden. Deltagarna i undersökningen fick på en skala från 1-5 skatta sin hunds lydnad gällande sju olika saker, samt en ”allmän lydighet”. De blev även presenterade 16 vanliga problembeteenden och fick svara på om deras hund visat något av dessa, nu eller förr eller aldrig. Träningsmetoderna delades upp i bestraffningsbaserad, (exempelvis smälla till hunden på nosen, använda hård röst, koppelryck), belöningsbaserad (exempelvis lekbelöning, matbelöning, beröm) samt en ”diversebaserad” (dvs inte uppenbart vare sig belönande eller bestraffande, exempelvis ignorera beteende eller ge hunden något annat att tugga på istället för skon). De högsta lydnadspoängen hade de som använde enbart belöningsbaserad träning, därefter de som använde en kombination av både belöning och bestraffning och efter dem låg de som använde enbart bestraffningsbaserad träning. Det visade sig också att bestraffningsfrekvensen korrelerade positivt med nuvarande antalet problembeteenden. Högsta antalet problembeteenden rapporterades från de som använde bestraffningsbaserad träning och efter dem kom de som använde en kombination av bestraffning och belöning. Lägsta antalet problembeteenden rapporterades från de som använde belöningsbaserad träning enbart. Även om den mest effektiva träningsmetoden varierade beroende på vad som tränades, så var bestraffningsbaserad träning aldrig den mest effektiva. De som gjort undersökningen vill mena att eftersom belöningsbaserad träning är förenad med en högre grad av lydnad och färre problembeteenden, så är dess användande ett mer effektivt och välfärdskompatibelt alternativ för den vanliga hundägaren.

American Veterinary Society of Animal Behavior gav 2007 ut ett ställningstagande gällande användandet av bestraffningar för beteendeförändring hos djur. De skriver att de negativa effekterna av bestraffningar och svårigheterna i att administrera bestraffning effektivt är väl dokumenterat, särskilt på tidigt 60-tal när sådana experiment fortfarande var tillåtna. Till exempel så kan djuret habituera eller vänja sig vid bestraffning om den inte är stark nog, vilket innebär att ägaren/tränaren måste eskalera i intensitet. Å andra sidan, när bestraffningen är starkare så kan den orsaka fysisk skada. Stryplänk kan exempelvis skada luftstrupen, öka intraokulärt tryck och potentiellt förvärra eller bidra till glaukom hos känsliga raser, orsaka nervskador m.m. Det står uttryckligen att risken för skador är större när strypet sitter högt upp på hundens hals. Även när bestraffningen kan verka mild, så måste den ofta framkalla en stark rädslerespons för att vara effektiv och denna rädslerespons kan generaliseras till saker som låter och/eller liknar bestraffningen, eller fanns inom synfältet när bestraffningen utdelades. Bestraffning kan undertrycka aggressiva och ängsliga beteenden, men ändrar inte den underliggande orsaken till beteendet. Om en hund beter sig aggressivt p.g.a. rädsla och man använder bestraffning för att stoppa reaktionerna, så kommer hunden bli mer rädd, men samtidigt undertrycka eller maskera de synliga signalerna för rädslan, såsom morrningar. Detta kan resultera i att om hunden hamnar i en för den mycket skrämmande situation, så kan den reagera med ökad aggression och med färre varningssignaler. Den blir alltså farligare, för att man bestraffat bort tidigare uttryck för rädsla istället för att jobba med den faktiska orsaken till beteendet. En annan viktig aspekt som AVSAB tar upp till att användandet av bestraffningar bör ske mycket sparsamt är att dåliga beteenden händer för att de på något vis förstärkts – medvetet eller omedvetet. Ägare tenderar att bestraffa beteenden IBLAND, medan de oavsiktligt belönar samma beteenden andra gånger. På detta vis arrangerar de effektivit för sitt djur att bli utsatt för bestraffningar gång på gång. Mycket inkonsekvent för djuret och detta kan orsaka frustration och ångest. Bestraffningar talar heller inte om för djuret vad det ska göra. Ett lämpligare angreppssätt är att fastställa vad som förstärker det oönskade beteendet, eliminera den förstärkningen och förstärka ett alternativt beteende.

#9 En hund med "extrema" beteenden, som att den exempelvis bits i vissa situationer, blir ALDRIG hjälpt av att du går in med olika grader av obehag (bestraffningar (("korrigeringar" som Cesar helst vill kalla det)). Det är möjligtvis tvåbeningen som blir hjälpt, för att den slipper hantera det hela mer (förhoppningsvis).  Hundens reaktioner talar om någonting, bestraffningar går ut på att ta bort reaktionerna, men inte den underliggande känslan. Du lär hunden att "bits du väntar obehag". Att försätta en hund i inlärd hjälplöshet är faktiskt plättlätt jämfört med många andra metoder och ser dessutom flott ut på TV. Hunden har inte lärt sig vad den ska göra istället, eller att hantera det som föranledde reaktionen.

Your dog is not giving you a hard time, your dog is having a hard time.

I bifogat filmklipp ses en Jack russell som skulle avlivas pga sin aggressivitet. Inga bestraffningar (eller "korrigeringar") används för att demonstrera den inledande träningen av hunden, enbart motbetingning.

 //Lina

hemul
10/24/16, 8:20 PM
#19

Det handlar ju om att göra "bra TV", få höga tittarsiffror. Program som Cesars kan ses av alla möjliga människor, även sådana som aldrig haft eller kommer att ha hund, och de tycker det är spännande. Hela upplägget är ju sånt. Problemhundar som mer eller mindre löpt amok på ena eller andra sättet. Stor dramatik.

Trist att det är så, men för TV-bolagen är det nog tittarsiffrorna som gäller och ingenting annat. SVT borde dock kunna göra något bättre själva, då de har mer utrymme för smala program.

Vizzla
10/25/16, 1:49 PM
#20

Hans metoder är förlegade och inte förenlig med vad vi vet idag om hur inlärning sker. Han är onödigt hård mot hundar och han tvingar hundar till obehagliga möten tills de "ger upp". Det är inget jag utsätter mina hundar för och jag önskar att TV vägrade sända sån skit.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Jaguar_
10/25/16, 6:18 PM
#21

Det finns bra och det finns dåliga saker med ALLAS sätt att träna inte enbart CMs. Det är bara att börja plocka ut de som passar er ras och börja träna från alla tränare och hundpsykologer i världen.

Det stämmer dock att hundar har tappat allt vad de en gång var eftersom det är så bortavlade. Även hundar själva verkar ha problem med vad de är och hur de ska tyda varandra och därav uppstår problem i vardagen. Svansar som alltid står högt, öron som hänger, bortopererade svansar m m… Alla dessa saker förstör för hundarna att tyda bara för att vi vill ha dom så. Klart att det måste uppfinnas ett bättre sätt att träna och förstå en hund och även hjälpa en hund att förstå sig själv och andra hundar… men det är svårt då i grund och botten ligger lite av dess ursprung kvar och lurar. Helt klart förvirrande. Och sen kommer alla olika tränare in och säger det ena och det andra. Och sedan kommer alla tycken och tänk.

Det bästa är utgå från vad du har för ras och personlighet på hunden och träna där efter.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Lona
10/25/16, 10:15 PM
#22

Jag är verkligen inget fan av CM och även om han faktiskt har några få positiva bitar - som att man skall aktivera hunden, något som verkligen behöver påpekas hos "gemene man" i USA - så har han så många nackdelar att jag inte kan känna minsta respekt för karln. Vissa bitar av hans "träning" eller "rehabilitering" är rent djurplågeri och det är vidrigt att det får visas i svensk TV när det finns så otroligt mycket kunnigare tränare! Tyvärr blir det inte lika flashig TV och snabba resultat om man skall jobba på ett vettigt sätt med hunden. Visst, man kan plocka russinen ur kakan men CMs russin har en ganska fadd smak:-(. Dessutom kan det vara väldigt svårt att plocka bitar här och där och sätta ihop till en helhet om man inte har så lång erfarenhet av hundar, i synnerhet inte problemhundar. Tror man då att CMs metoder är bra "för de visas på TV och ger jättebra och snabba resultat" så riskerar man att VERKLIGEN behöva rehabilitera sin hund sen…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Changrila
10/25/16, 10:30 PM
#23

De bra russin som finns i hans kaka verkar dessutom inte vara så unika att det inte går att hitta någon annan tränare med likadana russin, men med ett betydligt bättre helhetstänk. (Att ge hundar bra aktivering och tänka på vad man själv utstrålar tycker jag att i princip alla tränare pratar om, men de flesta tränare har en betydligt trevligare bild av hur man jobbar med hund än vad CM har)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

hemul
10/25/16, 10:37 PM
#24

Det är sant. Men Cesars russin är ju det alla serveras. Jag tror också det kan vara smart om man ska argumentera med någon som är Cesarfrälst (är en annan tråd på gång om det) att kunna visa att man ser något positivt i det han gör. Då har ens invändningar lättare att gå hem. Brukar vara så ivf.

Shireelin
10/26/16, 10:30 AM
#25

#Ska läsa allt och svara er, men tenta plugg just nu så det får vänta lite ;) 

#24 Vill gärna läsa den tråden, du får gärna länka den 0;)

hemul
10/26/16, 10:37 AM
#26

Orkar inte leta, det är inte det lättaste här. Men det var senaste veckan. Någon som hade bekanta som var Cesar-fans och försökte övertyga hen om att använda hans metoder.

Vizzla
10/26/16, 10:38 AM
#27

Risker finns med att "plocka russinen ur kakan" då man kanske inte behärskar eller plockar ut vissa saker ur sitt sammanhang och då inte får något bra resultat. Jag tycker man ska hitta en tränare men verkligen förstår och känner förtroende för i allt de gör (eller åtminstone i 95%). Jag söker bara såna instruktörer, de som delar min syn på hundträning och hur man behandlar sin hund.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Zadeira
10/26/16, 10:42 AM
#28

#26 och #25, är det möjligen denna tråden ni menar?

Shireelin
10/26/16, 11:09 AM
#29

Det här klippet dök precis upp på min fb, antar att ni håller med honom i det han säger eller ?

Jag vill varna för att klippet innehåller ett par starka inslag med bilder som vissa kan uppfatta som obehagliga! // Mod. Herveaux

Lona
10/26/16, 11:40 AM
#30

#29, Japp, till största delen. Har i och för sig sett bättre videos med honom men jag tycker att han är bra och är dessutom klar och tydlig med vad han menar. Tummen upp!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

hemul
10/26/16, 12:45 PM
#31

Vad läskigt när de höll på och drog i hunden från två olika håll. I filmen Shireelin postade alltså.

Hornslandet
10/26/16, 1:50 PM
#32

Mycket dumt och "snabba fixar", men tycker inte heller allt han står för är idiotiskt. Hundar läser absolut av vår "energi" så att säga, och själva principen att rikta in sig på ägarens beteende, humör, självsäkerhet osv tycker jag är smart, då det definitivt smittar av sig på hur hunden beter sig. Väldigt många av de han åker till kan man ju fundera på varför de är hundägare alls, de är snarare hundens husdjur som står för maten.

Nu plockar jag ju också russinen ur kakan så att säga. Men det tycker jag man kan göra, jag har nog svårt att hitta en person som jag vill följa till EXAKT 100%. Att hålla sig lugn när man tränar/hanterar eller bara är med hundar kan låta enkelt, men med tanke på hur många hundägare och självutnämnda hundtränare jag sett som låter sina känslor ta överhanden (vilket då går ut över deras tänk i hundträningen) så kan man nog säga att det inte är så i praktiken. Så det är värt att tänka på, tycker jag. Cesar må göra mycket fel, men en sak han har är ett lugnt och stabilt psyke och ett metodiskt tillvägagångssätt. Dvs, även om man inte håller med om metoden kan man lära sig av approachen så att säga.

hemul
10/26/16, 2:25 PM
#33

#25 Nu bumpade Jazzyjeff upp den andra tråden så den blev synlig igen. 😃
Här är den.
http://hundar.ifokus.se/discussions/580b905cce12c45e83002580-cm?discussions-1

Shireelin
10/28/16, 1:45 PM
#34

#10 Varför säger du att han skapar kuvade( definiera gärna innebörden av kuvade) hundar och hur gör han detta?

#13 Inte mycket mer att säga om saken, vi tycker i princip likadant och jag hittar inget att ifrågasätta. 

Jag har sett väldigt mycket av Cesars program, och jo jag har hört honom prata om sånt också. Han använder sig inte bara av bestraffning/"korrigering". Många gånger använder han distraktion i form av doft, för att få bort fokusen ifrån problemet och  få hunden att bete sig som en hund, använda nosen istället för synen och hörseln. Han anpassar sig väldigt mycket till situationen och hunden, läser av stämningen och problemet, omgivning, hunden människorna. Samma problem löser han inte alltid på samma sätt beroende på hund till hund.

#18 

Jag tänker instinktivt att varför utgå ifrån vilda vargar när våra hundar inte har samma levnadsförhållande. Våra hundars levnadsförhållande är avsevärt mycket mer likt  vargarna i hägnets levnadsförhållande. Därav tycker jag det verkar mer logiskt att studera vargarna i hägn, eller varför inte bara studera tama hundar istället. Det du säger om vilda vargar som lever i naturligt tillstånd ser jag som helt irrelevant då våra tama hundar inte ens kommer i närheten av att leva "naturligt".

Dominans finns inte där det inte finns begränsade tillgångar, varken bland hundar eller hästar eller något annat djur. Men så fort begränsad tillgång på resurser, som mat, vatten och utrymme, infinner sig kan man se dessa dominanta beteenden. 

Jag säger inte att något är rätt eller fel. Men vid vissa tillfällen har man sett dessa beteenden och vid andra tillfällen inte. Vad som är relevant eller inte och vilka studier och forskning man väljer att lita på är upp till var och en. Bara för att någon har forskat om något betyder inte det att just den studien och forskningen är denna enda sanningen.

Det var en trevlig metod att lösa ett problem på. Men i alla fall kanske det inte går att trigga fram rektionen på det viset tänker jag. Och i alla fall är inte hunden intresserad av godiset då den blivit för uppjagad. Men det är ju inga ursäkter, med kreativitet, tid och konsekvent belönande går alla problem  att lösa med enbart positivt förstärkning. 

Men om vi tar barn exemplet igen, uppfostrar/kommer du uppfostra/skulle du uppfostrat barn genom enbart belöning och aldrig markera att barnet beter sig illa och att det inte är ett okey beteende? 

#22 Vilka delar i hans rehabilitering och träning anser du är rent djurplågeri? Du får gärna utveckla varför man "VERKLIGEN" skulle behöva rehabilitera sina hundar efter att ha använt sig av Cesars metoder. 

#AllaAndraInlägg Vissa länkar har jag i inte hunnit läsa. Andra hittar jag inget att ifrågasätta eller vrida att vända på, andra tycker jag bara är irrelevanta. Tack för input iallafall, trevlig att ta del av det ni tycker!

Annons:
Honestyisdead
10/28/16, 2:08 PM
#35

#34 Eftersom hundarna gör saker han vill för att slippa obehag eller för att det inte finns något annat val när han tvingar dom.

Upp till toppen
Annons: