Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1402 ggr
Patchie
2016-10-19 09:20

Söker Fransk Bulldog Uppfödare

Hej,

Vi har börjat fundera på en till hund och har funderat på en fralla. Enligt rasstandardens "personlighet" så skulle den passa bra med den hunden vi har nu. De verkar ha samma personlighet nämligen. 

Dock så försöker vi hitta kennlar som avlar på längre nos/hals och en "slankare" fralla. Har hört termen "Sportig Frall" nämnas då och då. Problemet är att om man använder sig av SKK's uppfödarlista så får man snart ont i huvudet då hälften av hemsidorna inte fungerar, är utdaterade eller ger ingen vettig information över huvud taget. 

Så jag undrar om ni vet med er någon som föder upp Fransk Bulldog med längre nos/hals eller vet vart jag skall vända mig?

Mvh
Sara

Annons:
Herveaux
2016-10-19 09:25
#1

Jag vet inte hur väl uppdaterad rasklubbens egna uppfödarlista är, men kanske finns något intressant där: http://www.fbksverige.se/Uppfodare-ny


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

mejamylove
2016-10-19 09:45
#2

Harrystaff föder upp frallor med lite längre nos och slankare kropp, dom är även uppfödare av staffe :) Vet inte om hon har något planerat dock

Patchie
2016-10-19 09:53
#3

Tack för tipsen. Herveaux, gick precis igenom deras lista och hittade lite intressanta saker.. Men inte riktigt perfekt, haha jag kanske är för kräsen. Tycker inte alls om rasstandarden (nos/hals) på frallan men tycker om deras storlek och personlighet, samt deras utseende generellt. (öronen och kroppen) 

Mejamylove, Kollar upp diiiireeekt.
Välkomnar så klart fler tips! :)!

Herveaux
2016-10-19 10:14
#4

#3 Tycker inte du låter kräsen, bara att du är mån om att stödja en sund avel. 👍
Har du tittat något på kennlar och deras linjer utomlands?

Om det skulle vara så att du inte hittar en uppfödare som du tycker håller måttet kanske du kan titta på Bostonterrier? Jag är inte så påläst hur (o)lika dom är frallorna i lynnet, men tänkte att utseendet påminner lite. Tyvärr är ju även den rasen drabbad av andningsproblem och jag vet inte hur svårt det är att hitta en bra uppfödare där heller, men var bara en tanke. 🙂
Eller kanske en Staffordshire Bullterrier kan vara ett alternativ?

Nu ska jag sluta rabbla, lycka till med valpjakten!


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Patchie
2016-10-19 10:29
#5

Herveaux, Rabbla på du! :)! 
Jag har kikat på dem också men vi (jag och sambo) har kommit överens om att terriers är något vi inte är intresserade av.  Tycker inte om deras personlighetsdrag. De verkar vara mer "stressade" individer än vad vi och våran lilla flock är. 
Vi är nog soffpotatisar hela drösen som inspireras till och från att vara mer aktiva. Idag har vi en stor blandras som trivs med att gå korta promenader och ligga på soffan till att vara ute och röja i flera timmar.  (sen är jag medveten att gå 30 min promenader 6 dagar i veckan och sedan gå en 5 timmars promenad den 7 inte är bra. ;) har vi en hike planerad så tränar vi upp oss inför den haha!)

Mjo, personligen vill jag helst ha en hund som är lite större än frallan. Staffens storlek är trevlig, men vi skulle aldrig kunna stimulera staffen tillräckligt till att vara hanterlig.

mejamylove
2016-10-19 12:28
#6

#5 Staffe är inte alls svår du tror att den är! Om Staffen känns bättre storleksmässigt så tycker jag att du/ni bör kolla vidare  på den. För den är en super allroundhund :)

Annons:
[AnimeV4]
2016-10-19 15:57
#7

De staffarna jag träffat var jättetrevliga!

Patchie
2016-10-19 17:05
#8

Jo har träffat flera mysiga staffisar. Dock så vill vi inte ha en terrier pga av jaktintresset de har.

Patchie
2016-10-19 17:07
#9

Kan tydligen inte redigera inlägg. Så jag skriver igen haha. Pratade med vet idag angående tankar om fralla. Talade länge o väl och jag kommer nog ha svårt att köpa en fralla med gott samvete. Vet. Rådde mig att inte köpa en fralla

Hime
2016-10-19 17:17
#10

#6 Det är stor aktivitets skillnad på en staffe & en fralla. 

Tänkte tips om rasen Löwchen, inte alls lik en fralla till utseendet men de är rätt mentalt rätt lika och har ungefär samma aktivitets nivå.  Precis som frallan har de stora personligheter och oftast lite clownlika. 

Vad du än får för hund i slutändan så lycka till 🙂 Alltid roligt att läsa om någon som bryr sig om hundarnas hälsa.

[AnimeV4]
2016-10-19 19:24
#11

#10 Åh, löwchen! En sån lär jag ha någon gång!😍

Lona
2016-10-20 11:46
#12

Vad glad jag blir av ditt beslut även om anledningen är fruktansvärd :-(. En ras som sägs likna fralla och mops mentalt (sällskapshundar som är lite "glada, clowniga och personliga" eller hur man nu skall uttrycka det) är petit brabancon med släktingar. Jag kommer aldrig ihåg vad raserna heter, de andra två heter väl något med "griffon", griffon bruxellois kanske? De är ju dock ännu mindre än en fralla… Även de raserna är brakycefala men har inte lika stora problem som tex fralla och mops. Sen finns ju flera molosser som faktiskt har liknande personlighet men där är det andra hälsoproblem i stället (förutom andningen som en del också har problem med), främst leder men även hud och allergier.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: