Annons:
Etikettbruks
Läst 1792 ggr
apportbocken
2016-10-14 17:14

Brukssök, hur börjar jag?

Som rubriken berättar är jag intresserad av att träna (och kanske, kanske, kanske tävla i) brukssök med Chester. Men jag vet inte riktigt hur jag börjar. Dels vet jag inte HUR jag lär Chester att "i den här rutan finns en människa och den ska du markera" och dels vet jag inte var det går att börja. Kanske finns det brukshundklubbar som har sökgrupper (jag vet inte), men hur går jag med i en sådan och hur får jag och Chester hjälp att lära oss grunderna?

Förlåt för ett rörigt inlägg, men ni kanske ändå kan förstå vad jag menar?

Tack på förhand! 🙂

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Majken!
2016-10-14 17:19
#1

Gå med i din närmaste brukshundklubb, skriv på fb att du vill följa med ut i skogen och se hur söket går till! Det är en fantastisk sport men lite svår att lära sig utan folk som redan kan. Men det du kan börja med redan nu är att lära din hund att leka med människor, både nära och långt ifrån dig. Oavsett vad som händer ska hunden vara kvar hoa personen som den leker med, då har du en bra grund.

Fisherling
2016-10-14 18:08
#2

Man får lägga manken till om man vill köra sök. Bara att komma med i en träningsgrupp - vilket är ovärdeligt - är svårt och kräver en del jobb. Jag bestämde mig för att börja träna sök i våras. Sökkurser har blivit inställda, sökgrupper har varit svåra att hitta. Då erbjöd jag mig som figge på tävling. Nu har jag äntligen lyckats komma med i en sökgrupp som är villiga att hjälpa mig från grunden. Det går inte att träna sök själv :P

JoannaLi
2016-10-14 18:59
#3

Det går att träna sök själv, om man har enormt snälla vänner :'D (Om man med själv menar utan andra bruks-/hundmänniskor alltså) Så gjorde jag i ett års tid, innan jag kom i kontakt med en träningsgrupp på BK'n. 

Men det är enormt svårt att lära sig teorin bakom söket, och även tips och trix på hur man lär in och hur man korrigerar en felaktig metod - och allt blir så väldigt mycket lättare (och roligare!) i grupp. 

Så jag slår också ett stort slag för bra träningsgrupper :) 

De flesta brukshundsklubbar har en Facebooksida - skriv där och fråga om det finns någon sökgrupp! Annars kan du nog sätta upp lappar på BK'n också :D

apportbocken
2016-10-14 19:11
#4

Tack så mycket för svaren och tipsen! Ska kika runt lite på olika BK:s hemsidor och facebooksidor och kolla vilken som verkar passa bäst. Är inte medlem i någon än, bara i den lokala SHU-klubben och där kanske de inte sysslar jättemycket med bruks? 🤔

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

JoannaLi
2016-10-14 19:13
#5

#4 Det beror på vilken klubb de är! Mejla dem och fråga vettja :) "Min" SHU pysslar bara med agility och rally, men den SHU-klubb som tillhör min "vuxenklubb" pysslar en del med bruks :)

Fisherling
2016-10-14 19:17
#6

#4 Begränsa dig inte till en viss klubbs sökgrupper. Den grupp jag kommit med i håller till i Roslagen kring Norrtälje (jag bor i Täby), men tipset att kontakta den gruppen fick jag från min uppfödares vän nere i Göteborg 😂

Annons:
Lona
2016-10-14 20:01
#7

Hehe, har en kompis som körde upp sin hund till Elit mer eller mindre med ryggsäckar och någon gång sina ungar som figgar :-). Han hade ju dock kört sök förut - och har en duktig hund. TS, har du körkort och bil? Annars är det rätt svårt att köra sök eftersom man tenderar att hålla till ute i obygden. Visst, man KAN åka buss och bli upplockad om någon i sökgänget är juste, men man skall ha någonstans att göra av hunden när man figgar för andra också. Många sökgrupper tar gärna emot tillfälliga figgar (viktigt att hundarna lär sig hitta och markera främmande figgar), på så sätt kan du lära dig en del och kanske knyta kontakter. Det gäller att visa sig intresserad och även vara lyhörd, vi har flera gånger tagit in nybörjare i vår sökgrupp om vi tyckt att de verkar passa. Visserligen är det träningen som är det viktiga men skall man tillbringa en eller flera dagar i veckan i skogen i ur och skur så får personkemin gärna stämma också :-) . Sök är skitkul men tar TID och engagemang, det är viktigt att man kan engagera sig i de andras hundar också när man är figge. Det finns olika metoder att lära in sök, en del håller stenhårt på "sin" metod medan andra blandar. Lite lästips; Sven Järveruds "Din hund söker" (Sven är/var en legendar, en stor förlust för Hundsverige när han dog), Inki och Roland Sjöstens "Sökhunden", Git Jering har skrivit en också men jag minns inte vad den heter. De kör med olika metoder men det kan vara bra för att få ett hum. Var i landet bor du? Det är ju inte bara brukshundsklubbar som har sökkurser, det finns även privata aktörer (även om de ofta är dyrare) och fristående hundklubbar. Sommartid finns det ibland läger, vi har dragit ihop läger själva några gånger genom att hyra in en instruktör och låna/hyra kursgård eller annan plats att vara på. Det kräver ju dock lite erfarenhet för att rodda, så man vet vad som behövs.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
2016-10-14 20:07
#8

Just det, några grejer du kan träna redan nu; att hunden kan kampa och leka med samt ta godis från olika människor. Ett bra fotgående, på sökstigen har du hunden lös men gåendes fot. Gärna att hunden kan jobba och fokusera på DIG även med folk runt omkring. Att hunden är trygg i skog och mark, det är väl de flesta hundar men en del tycker att det är läskigt att springa ifrån föraren ut i okänd terräng. Sen så är det ju lydnadsdelen också men det är en annan femma :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

apportbocken
2016-10-14 20:54
#9

Tack för svaren! Jag får försöka hitta en sökgrupp någonstans i närheten. Men om jag inte hittar en; tror ni då att det funkar att ta med sig familjemedlemmar/kompisar ut i skogen i vanliga fall men vara med och typ figga för en riktig grupp någon gång i månaden? Om ni förstår vad jag menar haha. Och tack Lonaa för tipsen om vad det är bra att träna på och kunna! Jag vet inte om vi kommer kunna starta appellklass (har en hund som är lite seg jämfört med andra hundar som tävlar i sök), men ingenting är omöjligt.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Fisherling
2016-10-14 21:05
#10

Att figga för en riktig träningsgrupp ska du absolut försöka göra, för då kan du lyssna, fråga och lära dig en massa :)

apportbocken
2016-10-15 07:40
#11

#10 Jag får se till att hitta någon på rimligt avstånd så ska jag försöka göra det! Tack för svaret! Måste självklart lägga till en grej i mitt inlägg #9, det beror inte bara på min hund att vi kommer ha lite svårare att starta appellklass. Det är ju MIN prestation, erfarenhet och ambition det hänger mest på hur det går med det.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Ambrose
2016-10-15 11:27
#12

En träningsgrupp är ovärderlig inom sök, men om man är en duktig hundförare så kan man nästan klara sig helt själv, utan andra personer.

Jag känner till någon enstaka som har lärt in söket genom att ställa ut matskålar på fullt avstånd(50 meter?) på var sida en stig, och sedan lärt sin hund att springa från skål till skål. För (tyvärr) inom söket så är det "viktigare" att hunden söker av hela rutan/stigen än att den hittar figgarna. Att hitta figgarna är liksom bara en biprodukt(och något som krävs för att bli godkänd).

En bekant till mig vars hund är utbildad räddningshund kan ställa sig i början av sökstigen och vindmarkera alla figgarna, men på tävling får det inte höga poäng för hunden hittar och markerar dem med en gång, sedan är den inte intresserad av att fortsätta söka av hela området, för den vet att det inte finns några figgar kvar.

Finns även vissa stollar som t.ex. lär in skallmarkeringen på ett par skor eller liknande.

Men tills dess att du lyckas hitta en sökgrupp, lär din hund att springa 50m rakt ut åt det hållet du pekar. Både på höger och på vänster sida om en stig, och utan att den t.ex. vindar in en belöning som ligger i närheten, men inte rakt fram :)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Upp till toppen
Annons: