Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1964 ggr
Sofy
2016-10-14 08:38

Sheltie eller Shiba?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag maler fortfarande om mina hundraser, men det är ett faktum att det blir en hund den dagen min älskade iller vandrar vidare. Jag har redan en Siberian husky och mammas Shih tzu är alldeles för lite hund för att varken jag eller Ezio ska få nytta av honom medans pappas Mexikanska nakenhund (mellan) är alldeles perfekt förutom att hon fryser ihjäl och jaktinstinkt en såklart men där får Ezio ett plus då dom har samma intresse i lekar nämligen att springa och jaga med alla urhundsjaktbeteenden i form av lek men hur mysiga Mexikanska nakenhundarna än är vet jag inte riktigt om det känns som min ras just för sjukdomar och att dom är nakna därför funderar jag på mina två drömraser nämligen Shiba och Shetland sheepdog. Det som skrämmer mig med Shiban är deras dyga natur och jaktinstinkt. Jag vill helst ha en hund man kan ha lös, i alla fall en stund i skogen där inga bilar eller människor är. Jag avskyr surkärringhundar men annars tror jag att en Shiba är det närmaste miniatyr av Ezio jag kan komma så en sån skulle nog både jag och Ezio få väldigt mycket glädje av. Jag gillar ju verkligen hur mycket hund det är i mellan format och deras urhundsbeteende i allmänhet men sen kommer den där jädrans jakten och aggressivitet mot andra hundar. Sheltie är helt och hållet min egna kärlek sedan barnsben. Det som skrämmer mig med dom är pälsen, lätt till skall och det mentala kravet på aktivering. Vi har ju mycket berikring i och med att vi promenerar ungefär +/- 2 mil om dagen i olika miljöer och vi leker intelligent med omgivningen under promenaderna så det blir ju mycket aktivering och motion, sen kan ju en Sheltie gå mycket lös vilket kan vara mentalt krävande och förutom lek och sånt under strikt uppsikt får min Siberian husky även göra precis vad han vill i hundgårdar som vi promenerar förbi typ tre gånger om dagen, ibland mer. Jag aktiverar ju hundarna mycket men det mesta blir naturligt berikande aktiveringar och rätt mycket vardagslydnad men ingen träning som har ett faktiskt syfte som agility träning eller något sånt. En Shiba är ju en urhund och de känns som att jag kan ta hand om en sån i sömnen då jag är uppvuxen med urhundarna och har redan en medan en Sheltie är lite skrämmande då jag aldrig haft någon större erfarenhet av vallhund och dom vallhundar som jag träffat har vart helt mentalt förstörda av understimulering vilket har skrämt mig så djupt att kanske ta mig vatten över huvudet. Jag mår redan dåligt över att Ezio inte får dra trots att han inte har något behov att dra men att ha både en vallhund och draghund som inte får jobba med det dom är skapade för typ? Sen vet jag inte hur deras olika mentaliteten fungerar i lek och sånt då jag vill att både jag och Ezio får lika stor nytta och glädje av nästa hund.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Annons:
Sofy
2016-10-14 08:51
#1

Ett problem som jag uppfattat med arbetande raser är att dom har ett sånt stort behov att arbeta att dom nästan blir helt befriade från personlighet men det är ju oftast på grund av att dom är understimulerade och inte får utlopp för sina behov. Jag vill inte få en besatt hund som börjar valla allt som rör sig men jag har verkligen noll intresse för vall… om den inte kan typ valla Ezio när han är lös och fp utlopp för det på sånt vis hahahaha

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

lisa90
2016-10-14 09:05
#2

Jag vill först bara säg att en sheltie knappast behöver valla, den avlas inte för det längre (iaf inte i Sverige). Så det behöver du inte oroa dig för. Jag tror nog att den skulle trivas fint med det liv som du erbjuder. Det är ju ingen arbetsnarkoman på samma sätt som bruksraserna och arbetar du med berikning, så att den får tänka lite ändå ex. leta efter sin mat. Det enklaste är kanske att helt enkelt höra av dig till ett par uppfödare, beskriva livet du erbjuder och höra om de tycker det passar :)

alltidnordin
2016-10-14 09:17
#3

En sheltie skulle absolut trivas med det liv du erbjuder. Vallet i sheltien är så gott som utpräglat - du kan ofta valla om du vill, men det är få som använder sheltien till vall idag. Pälsen i sig är inga problem, borstar igenom min 1-2 gånger i månaden (ordentligt då alltså, tar ca 40 minuter) utöver det kammas öron/byxor ca 1 gång i veckan (tar 3 minuter). Lätt till skall, tja ja de hör man alla säga och kan till viss del stämma men det handlar om träning och individ också. Min kille skäller i princip aldrig, möjligtvis vid lek och träning (frustration). 

Vi är ute ca 2-3 timmar per dag (alla rundor inräknade) och det blir oftast en längre promenad på 5km+. Utöver det tränar vi rally lite sporadiskt, lägger spår ett par gånger i veckan samt umgås med andra hundar och han är mer än nöjd med det. Sheltien är en ras som anpassar sig otroligt bra och är väldigt lätt att aktivera, både fysiskt och mentalt 🙂 Lycka till med val av ras!

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Sofy
2016-10-14 11:17
#4

Skönt att den inte har sånt behov att valla även om det är en vallhund och kan vara en bra sådan. Det gillar jag, så blir allt man gör på en mer "för att det är roligt och inte för att man måste"-nivå. #3 Jag hade en Samojed som var en lortfia och en Ragdoll katt som också är en lortgris och jag pallar inte bada, föna och kamma ur hela skogen ur deras päls efter varje promenad och dom där snöbollarna som blir på vintern. All skit dom drar in, vi spenderar stora delarna åt att bada då min Siberian husky är ett riktigt vattendjur så tanken på att ha värsta lurvbollen som också är dyngsur… Jag ser bara hur jag har en hund med hotspots sen vill jag inte vara elak men jag tycker att långhåriga djur är as fula så jag skulle vilja liksom trimma ner pälsen till kanske mer normal men lång päls än sådär överdrivet vilket inte känns ok då deras päls har ett syfte…och söka efter en uppfödare som inte avlar fram värstaste pälsbollarna känns för ytligt då jag fokuserar på temperament och hälsa främst men kanske en nätt och hälsosam individ från engelska linjer kanske? Sen har jag ingenting emot en hund som pratar för att dom har mycket att säga men ibland känns det som att vissa raser skäller helt bara för att men det är nog mer en uppfostran och stimulansbetingad grej… Nu lägger ju vi inte spår men räknas det när jag låter hundarna följa dom spår som dom får upp i skogen tills dom tappar det medans jag frågar om det kanske är en pokemon dom fått nos på? Hahaha. Nej men berikningsmässigt och motionen tror jag inte att en Sheltie är mer krävande än en Siberian husky men jag vet inte hur en Sheltie skulle trivas att leva ett liv som redan är uppbyggt för att tillfredsställa Ezio då vi inte är så mentalt aktiva i någon betydlig form. Mina hundar lever ganska primitivt och typ mammas Shih tzu avskyr det här primitiva urhundslivet, han vill göra mer mänskligt präglade saker som att göra något tricks för en godis i köket istället för att gå på en promenad och utforska allt i omgivningen och få utlopp för allt naturligt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sofy
2016-10-14 11:21
#5

Men typ som den Sheltie på din (alltidnordin) profilbild. Den ser ut som en frisk och glad hund, alldeles lagom medans sen många av dom man ser på gator och överallt har lång stripigt päls som bara hänger och ser inte alls fina och alerta ut. Jag förstår inte ens hur de ska kunna vara aktiva när de är någon blandning av en boll och en rektangel.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Estelle13
2016-10-14 11:28
#6

Jag skulle valt sheltie, gillar inte shibans temperament, små och vassa, finns en uppfödare här där jag bor och hon har sina shibor och chow chow hundar avskilda från varandra för att det annars lätt blir slagsmål. Min mammas arbetskamrat tog en omplacering där ifrån men var tvungen att ta bort honom efter bara några veckor då han bet både andra hundar och människor. Ser inte sheltien som någon direkt arbetande ras som direkt kräver uppgifter för att må bra, nog för att de ska ha motion och stimulans men ser inte rasen som just krävande för att må bra som tillexempel bruksraserna, jämför jag en sheltie med min storpudelhane så är han nog bra mycket mer krävande än de flesta shelties.

Annons:
alltidnordin
2016-10-14 11:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#7

#4 Nu är min inte fullpälsad då har bara är strax över året, men skulle inte tro att han på något sätt blir en boll. Visst kan det fastna saker i pälsen, men den är väldigt tålig och stöter bort det mesta faktiskt. Om jag var dig skulle jag söka efter en mer arbetande kennel, som inte är utställningsfokuserade - det är ofta där pälsbollarna finns. 

Min sheltie skulle älska det liv du beskriver - han tycker visserligen att tricks på köksgolvet är roligt det med. Men ingenting slår en dag ute i naturen för honom, då är han som lyckligast!

Slänger in två bilder på min lille så får du se lite närmre hur han ser ut! 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Kitten86
2016-10-14 15:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Jag förstår dina tankar kring ditt framtida rasval, dels att du dras mot shiba både för dess behändiga storlek men ändå är en urhund som du har stor vana av men kan också förstå att du dras mot sheltie som du beundrat länge.

Jag tror gott och väl att båda raserna kan passa det liv du har att erbjuda. Har ingen stor erfarenhet av shiba själv men hört just att de är oerhört egna, men det är väl alla urhundar?, sen att du har en sådan typ av hund redan gör ju att hundarna får mycket utbyte av varandra även om en sheltie är okomplicerad med andra hundar och djur. Men att ha två liknande hundar (raser) kan ju också vara problem t.ex. ha två hundar som alltid måste gå kopplade pga jaktinstinkt osv. Speciellt eftersom du skulle vilja kunna ha din framtida hund lös.

Som tidigare personer skrivit så räknas sheltie som vallhund men har inte en präglad vallinstinkt som t.ex. en bordercollie och de kan gott leva ett liv utan att någonsin valla. Jag har själv vallat ett par gånger med min ena och han var duktig, naturbegåvning enligt instruktören, och tyckte det var roligt men har inte heller efter att vi testat visat ett ökat intresse eller krav på att få valla. Jag har testat lite olika sporter med mina hundar mestadels för att jag själv tycker att det är roligt. Ett massivt krav på mental aktivering skulle jag inte säga att rasen rent generellt har, där är ju andra vallhundar som t.ex. bordercollie och aussie betydligt "värre". Det aktiva liv som du kan erbjuda med 2 mil om dagen i promenader och naturlig berikning/ träning under dessa är något som skulle passa en sheltie utmärkt och göra den lycklig och nöjd dagligen. Vill du sen testa på t.ex. agility eller annan hundsport som rallylydnad/lydnad/ spår så skulle det bara vara ett plus för hunden då shelties är allround och gillar/ hakar på det mesta. Vad gäller att sheltie har lätt till skall så är det mycket individuellt och även en sak som man till viss del kan träna. Även "lätt till skall" är ju en tolkningsfråga och beror på vad man jämför med! Vissa individer har mycket lätt till skall, i alla situationer, medans andra är mycket tysta. Som exempel är min äldsta kille väldigt tyst, skäller endast när det kommer någon  och ibland vid träning/tävling när han blir exalterad, medans min yngre är pratigare av sig dvs har mer ljud för sig även om han inte skäller så mycket egentligen (som vissa shelties kan) men han är betydligt skälligare i jämförelse med min äldre 😃 I detta fall upplever jag att man, som med många andra egenskaper, får kika på hur pass lätt föräldrarna har till skall för att få en fingervisning. Vad gäller pälsmängden så håller jag  med alltidnordin om att kika hellre på kennlar som siktar på sportmeriter mer än utställning då pälsmängd är något som premieras där, annars är ju en tumregel att kika på föräldrarnas pälsmängd men även leden bakåt. Finns riktiga pälsbomber därute precis som de finns dem med betydligt mindre pälsmängd. Trots pälsmängden så är en sheltie mycket mer lättskött än vad många tror. Jag borstar igenom mina ungefär varannan vecka och då tar det kanske 40 minuter för båda mina, det tar mer tid om jag ska trimma dem lite också och ifall jag passar på att massera igenom dem i samband med borstningen.

Så är du sugen på att skaffa en sheltie så tycker jag inte alls att du ska känna dig skrämd för att kika närmare på rasen och kanske eventuellt även skaffa en 😉 Slänger med några bilder på mina grabbar!

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

TjockaBerta
2016-10-14 16:34
#9

Jag måste fråga TS. Vilka sjukdomar menar du att mexikanska nakenhundar har?

>>>Malum domesticum<<<

Sofy
2016-10-21 19:40
#10

#7 Åh vad söt han är! Alltså jag har googlat, och kommit fram till att de jag träffat har vart misskötta och typiska utställnings dockor vilket förklarar de där beteenden som jag är rädd för (understimulerade bjäbbiga stressade vallare). Det blir ju massa tricks träning men det mesta shejpar vi in, jag har ju format mitt liv att jag ständigt gömmer träningen i alla rörelser och interaktioner jag har med hundarna dolt och berömmer när de gör något riktigt bra självmant tills det bara har blivit bra vanor och visst händer det att vi tränar helt meningslösa tricks men inte på rutin utan mer "när tillfälle ges". Sen tränar man ju en unghund och valp mer på rutin under uppväxten med vaedagsuppfostran men det blir ju mest riktigt dolt inbäddat i vardagsmoment för att överlista huskyn.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

Sofy
2016-10-21 20:02
#11

#8 Dina Shelties är jag redan kär i sedan innan även fast de inte alls är min smak egentligen men de är så fina. Det drar mest åt en Sheltie faktiskt, det känns som att både jag och Ezio kan få utbyte av en sån medans en Shiba skulle göra honom glad men eventuellt är de för lika. Jag tänkte kolla lite med andra hundar hur han leker och så med vallhundsraser och urhundsraser och även känna efter själv, träffa lite av båda raserna på nån utställning och hos nån uppfödare. Det kommer ju ta ett tag, men jag vill vara förberedd och lätt till skall, alltså mina djur får låta hur mycket de vill såvidare de har ett syfte med sina "ord". Men det här att dom bara bjäbbar helt ologiskt som om dom själva inte ens vet varför blir jag tokig på annars finner jag det jätte trevligt med en pratglad individ som bara har mycket att säga. Hundsporter är en av anledningarna jag fastnat för sheltie på äldre dagar, jag vill nämligen ha någon som jag kan dra med på olika sporter fast på hemmaplan för att det är kul att testa. Min husky tycker att livet inte behöver mycket mer än att busa lös och sen sova i lite fullt ös medvetslös känsla, promenaderna tar jag mest för min skull. Min husky är lika nöjd utan bara han får busa lös och sova i sängen men han tittar gärna på och tar för sig så mycket han själv vill men sen blir det jobbigt eller tråkigt för honom och då sätter han sig och bara vrider huvudet åt andra hållet medans jag tycker att man i alla fall kan prova för skojsskull!!! Bara för att det är roligt att göra något och det tror jag att Sheltiens allround förmåga skulle kunna glädja både mig och Ezio med. Men eftersom jag inte är intresserad av att tävla känns det svårt då jag bara vill tjuvkika på Hundsporter med en hund som är lika nöjd i att tjuvkika, tävla på hobbynivå i fall vi båda fastnar för något gemensamt eller kanske skita i det helt och ha roligt på annat vis istället. Dom flesta raser är ju så präglade att de kräver att då arbeta så pass hårt att det är ett krav och inte något man gör för skojsskull. Hur ser det ut mentalt hos de sportmeriterade linjerna? Är de att de klättrar på väggarna och blir tokiga om man ligger magsjuk i en vecka? #9 diverse hudsjukdomar och problem med tänder, urinvägsinfektioner och massvis med "vanliga åkommor" hos nakenhundarna som händer oftare hos nakenhund än pälsade raser och om jag ska välja en pälsade variant kan jag lika gärna ta en ras med mindre jaktinstinkt.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

TjockaBerta
2016-10-21 22:01
#12

#11

Ok. Det har jag aldrig hört om förut. Intressant. Jag ska höra mig för bland andra ägare och uppfödare.

"Massvis med "vanliga åkommor" som händer oftare hos nakenhund än pälsade raser" Vad menar du händer då?

>>>Malum domesticum<<<

Kitten86
2016-10-21 22:32
#13

#11
Tackar. De är riktigt goa grabbar 😉Är det just svart/vita som inte är din smak egentligen menar du?

Jo, det där med ljudlig/pratig där kan jag hålla med dig. Så länge det fyller en funktion eller hur man ska säga och att de faktiskt har något att säga och inte låter "bara för att" så är det okej för mig också.

Det finns gott om shelties, likväl som inom andra raser, där hund med matte/husse endast tränar sporter för att det är roligt men som av olika anledningar valt att inte tävla och det är helt okej. Bara för att man tränar en sport så måste man inte tävla. 

De shelties som jag känner till och träffat som är mer arbetande klarar det fint att ha lugna perioder t.ex om man är sjuk. Tydlig av och på knapp kan man väl säga. Båda mina är ganska "krävande" och de klarar av att ta det lugnt, när det är lugnt tar man det lugnt och så är de redo så fort någon aktivitet erbjuds. Men visst om det börjar bli längre perioder, t.ex. vid sjukdom 2 veckor, så får man börja roa dem mer mentalt med diverse hjärngyma, spel eller liknande så de får utlopp för viss energi om man t.ex inte orkar gå lika långt/länge. Mina mår bäst i en lagom balans mellan fysisk och mental träning men för den sakens skull så krävs inga supermängder för att uppnå deras krav och få dem nöjda. Att t.ex. bära väska på långpromenaden räcker långt för mina grabbar eller blandade övningar ute i skogen på promenaden, dogparcour eller liknande också. Även om de för den saken skull inte bangar om mer krävande aktiviteter erbjuds heller. Mina grabbar, och andra shelties så vitt jag vet, är ju dock inte som vissa andra hundraser som börjar roa sig själva  genom att ha sönder saker eller så, då är nog andra vallhundar som t.ex. aussie och bc betydligt värre på den punkten.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Upp till toppen
Annons: