Annons:
Etikettraser
Läst 1963 ggr
mejamylove
2016-10-13 11:21

Skillnad på Beauceron och Malle?

Nu kommer det dröja ett bra tag innan jag skaffar en till vovve men det skadar ju aldrig att fundera och knåpa på nästa hund Skrattar Jag är redan trött på boxerns naturliga människoälskande. Min äldsta hund bryr sig inte om människor hon inte känner, men det är för att jag tränat bort människoälskandet. Låter lite hemskt kanske men jag ogillar när hundarna kastar sig över människor istället för att träna och fokusera på mig. Jag har därför börjat fundera på Beau och malle, men har svårt att välja eftersom jag tycker dom är så lika i det stora hela. Vad är de största skillnaderna mellan dessa fina vovvar?

Annons:
[Baltazar13]
2016-10-13 11:58
#1

Tja, tittar du på MH-spindlarna så ser du ju ganska tydliga skillnader. 

Personligen har jag bäst koll på Beauceron, och förutom de mentala skilnaderna skulle jag säga att en stor skillnad är att eftersom beauceronen är en betydligt mindre ras så det är svårare att "veta vad du får" när du köper valp.

Beauceron

Malle

mejamylove
2016-10-13 12:37
#2

#1 Skulle du vilja berätta lite om din erfarenhet av rasen? :)

MH-spindlarna sa mig inte mycket tyvärr, är siffran bakom likamedtecknet medelsiffran för de testade hundarna? eller är jag helt ute och cyklar?

jenmjao
2016-10-13 12:44
#3

Jag har en malle, Han är inte alls som en "malle" ska vara ännu. Världens goaste, älskar allt och alla, social, matglad, inte så snabb i träning och blir trött otroligt fort av otroligt lite. 😂
Har dock hört att det kan ändras med åldern så håller tummen för det, Men bara så du vet så finns det mallar som älskar allt och alla också 😉 Många har sagt att det är ovanligt men lika många har sagt att det är helt normalt, Eftersom han är min första malle vet jag inte vad jag ska tro, Hans föräldrar var lika goa dom med.

mejamylove
2016-10-13 12:57
#4

#3 Hmm, då går nog mallen bort. Vill hellre att det ska vara mer undantag än regel att dom är så 😂 Kommer alltid ha boxer så det räcker med en människoälskande ras :)

jenmjao
2016-10-13 12:59
#5

#4 Det ska dock växa ur dom typ 😉 Men förmodligen är dom väldigt goa och glada som valp/unghund och det enligt mig är bara positivt om man ska köra skydd eller liknande senare.

mejamylove
2016-10-13 13:06
#6

#5 Joo det kan det ju vara, du får återkomma och berätta om din vovve vuxit ifrån det 😉

Annons:
CayKantos
2017-04-22 16:39
#7

Putt. Är också nyfiken:)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

[Nalle-]
2017-04-23 17:46
#8

Har väldigt begränsad erfarenhet av beauceron, men av det jag sett skulle jag vilja påstå att mallen är mer av allt. En beauceron kan säkert bli en trevlig brukshund men min erfarenhet är att de är lite… sega? Vilket inte är något man förknippar med en malle.

Lunatic
2017-04-23 20:19
#9

Så som jag förstått det är det två raser av helt olika kaliber. Mallen är så mycket mer på alla plan än båssen, även om de båda är dugliga brukshundar. 

Jag har själv varit intresserad av just båssen, men valde bort pga storleken. Har dock uppfattat det som att rasen är mer som en bruksrottis i kapacitet och vad man kan förvänta sig (självklart beroende på vilken uppfödare man väljer). De är lättare att leva med i vardagen (förutsatt att de är tillräckligt aktiverade) och är långt ifrån lika reaktiva och snabba i handling och tanke som mallen. 

Rätta mig gärna om jag har fel. Har inte levt med eller nära inpå någon av raserna så detta är endast baserat på vad jag läst. :)

Ambrose
2017-04-24 12:10
#10

Min erfarenhet är av Beauceron är att de är helt galna, och har en helt flock rävar bakom öronen :P Vi har ett par på klubben, och jag pratade med en av ägarna igår. Hennes hund hittar alltid på något, strimlar apportbocken när matte inte tittar, äter upp juldekorationerna, snor saker på plan för att starta jaktlekar med sin matte osv. Denna hunden är 3.5 år :P Ägaren hade varit på en träningstävling inomhus ganska nyss. Hon hade värmt upp och allt hade känts helt fantastiskt. "Äntligen ska jag få visa upp hur fint min hund faktiskt går, det här ska bli superkul!". Hon bestämmer sig för att gå in på tävlingsplanen med hunden lös (eftersom hon hade värmt så fint). Hunden kommer in, och ser… "YAAAAY MÄNNISKOR!!!". Rusar iväg, lyckas hitta en liten repknut någonstans som hon plockar upp och springer runt med. Omöjlig att bryta, och omöjlig att fånga in. Ägaren går ut ir träningshallen och bort längs med en korridor, det är lite halt för hon har inga skor med sig. Under tiden inne i hallen så har hunden insett att matte är försvunnen, så hon rusar efter ut i hallen. Matte ser henne och vänder sig om i tron om att hon kan "ta emot" hunden när den kommer farandes. Hon fick sig en rejäl smäll, halkade och slog i stengolvet. Hunden stod över och undrade va sjutton matte gjorde på backen :P 3.5 år, helt underbar, vild, galen och syskonen är typ likadana fast vissa med lite mer styrning ;)

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

mejamylove
2017-04-24 12:34
#11

#10 Oj, det lät ju precis som det jag försöker fly från 😂Var kommer denna bassen ifrån?

CayKantos
2017-04-24 22:19
#12

#10 undrar jag också 😂 men vad gulligt. Har uppfattat att dom lixom är valpiga långt upp i åren 😆

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Hornslandet
2017-04-25 18:45
#13

Har bara träffat tre beauceroner, men de var tokhärliga :D En liten valp och två äldre tikar.. precis sån hund hade jag kunnat tänka mig ha, men har liite svårt för fällande hundar så valde bort det pga det :)

Annons:
Ambrose
2017-04-26 10:03
#14

#11 Grand Lutin såklart ;)
Hur kan du vilja fly från det? Det är ju helt underbart!! (Ok, kanske inte för ägaren, men för alla andra :P )

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Lona
2017-04-26 10:20
#15

Grand Lutin är väl den mest kända av de bruksinriktade kennlarna, de har riktigt fina resultat. Tyvärr är det tydligen få uppfödare som avlar med arbete och bruks i fokus och ett tag var mentaliteten på de svenska hundarna rätt kass som jag har förstått det. Är tydligen på väg att vända men ska man ha en BRUKShund (vilket jag antar eftersom TS även kikar på malle) så bör man vända sig till en uppfödare som själv håller på med det och som ser det som självklart att kullarna (och inte bara avelsdjuren) gör MH, gärna även MT osv. Jag tänker mig att fördelarna med malle är att utbudet är enormt mycket större och att det är lättare att hitta en hund utan så mycket rävar bakom öronen. Snabbare reaktioner - men det kan lika gärna vara en nackdel. En malle som man inte lyckas styra upp ordentligt kan det snabbt gå käpprätt åt skogen med. Båssen är lite lugnare, vill man ha det där snabba "klippet" som mallen har så blir det fel. Å andra sidan blir det inte fel lika snabbt. De är lite clowniga och har diverse egna idéer vilket jag personligen gillar men vill man ha en "seriös" hund så nja… Jag upplever beauceron som ruskigt smarta, det behöver inte innebära att de gör precis som du vill - snarare tvärtom ;-) . De tänker ut egna lösningar, helt enkelt. Jag var väldigt impad av en båsse jag hade på en agilitykurs. Total nybörjare, redan gång tre satt hon och tittade när de andra tränade en viss kombination - när det var hennes tur gjorde hon den klockrent utan att föraren hann med. Smart hund! Men malle och beauceron känns som väldigt olika raser mentalt, vad är det som gör att du (TS) fastnat för just dem? Vad vill du göra med hunden och på viljen nivå? Vill du nå SM - definitivt malle. Tycker du att "resan är största nöjet" och vill ha en hund där man får vara lite klurig när man tränar - beauceron. Tror dessutom att båssen definitivt är lättare rent allmänt i vardagen, i synnerhet om man inte har den där fingertoppskänslan för att styra en malle.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: