Annons:
Etikettlydnad
Läst 1855 ggr
Gollums Fru
10/13/16, 10:39 AM

Linförighet

Så. Jag och min blandraskille har börjat träna in linförighet. Tyvärr krockar den lite med tidigare kontaktövningar, men det går förmodlige att överbygga. De tidigare kontaktövningarna har gått ut på att han ska sitta framför mig och ta ögonkontakt (mycket praktiskt vid hundmöten!), inte så praktiskt när man ska lära in linförigheten. Vi har tränat ett par sessioner. Han fattar att han ska följa mig och ha koll på mig. Han hänger med i halter och svängar etc. Men han tränger rätt mycket med framkroppen pga. de gamla kontaktövningarna. Någon som har tips på hur man rätar upp honom mest effektivt? Är det bara att försöka skapa situationer där han har korrekt position och klicka järnet? Tycker det svåraste med att träna honom är när man ska förfina moment och slutar klicka sådant han först blev klickad för. Då kan han lätt tappa fokus och motivation. Sen vill jag gärna ha alla tips ni har kring linförighet! De flesta tios jag fått går ut på att justera hunden med stryplänk och koppel men så vill jag inte jobba. Jag jobbar med honom helt lös. Tack!

Jasa nej saja!

Annons:
Majken!
10/13/16, 10:50 AM
#1

Backa tillbaka, lär in grunderna ordentligt innan ni går iväg. När jag lär in fria följet så lär jag den först och främst vad "fot" är, det är att sitta i rätt position vid min vänstra sida med kontakt. Den ska kunna hitta in i den positionen oavsett hur vi står i förhållande till varandra. När det sitter så belönar jag att hunden följer mig när jag tar första antydan till steg framåt, reagerar hunden genom att följa - klick, belöna.

Det blir varken bättre eller sämre av att du tränat mycket kontakt framifrån tidigare, min upplevelse är att det mer är dåligt inlärd position tillsammans med vart du håller din belöning och vart du serverar den som gör att din hund tränger/plogar/släpper osv.

belliiboii
10/13/16, 10:51 AM
#2

Godis/leksak i vänsterhanden och på vänstersida av hunden, kan flytta handen och ha den längre bak över hundens rygg kanske? Funkar oftast för mig beroende på om han har damp eller är lugn och fin haha!

Snuffles
10/13/16, 12:36 PM
#3

Vad är linförighet?

Majken!
10/13/16, 1:08 PM
#4

#3 Fotgående med koppel.

jenmjao
10/13/16, 1:18 PM
#5

Kör på lugnt, sätt in hunden rätt, ge godis för rätt, ha belöningen i vänstra sidan och få upp huvudet, utöka med att sitta vid sidan och söka kontakt, gå ett steg med kontakt, ha godisen i högra handen och håll handen "på magen" för att flytta ner och ner med handen 😃
Kör bebissteg och bli överlycklig för minsta lilla rätta, och utöka efter dig och hunden.

Gollums Fru
10/13/16, 3:40 PM
#6

TACK ALLIHOP! Nu jävlar ska vi träna lite :P Skönt att köra lite när båda har peppen igång! Vi började sådär som du i #1 beskrev, men tror vi kanske behöver ta mindre steg frammåt så han hinner koppla. Tack!

Jasa nej saja!

Annons:
Upp till toppen
Annons: