Annons:
Etikettövrigt
Läst 657 ggr
[postmortum91]
2016-10-01 22:06

Ni med barn och hund

Min dotter på drygt 7 månader kommer vilken dag som helst hasa sig fram dit hon vill. Hon är löjligt glad i vår hund Sheldon (en eurasier). I början undvek han henne, och nosade snabbt på henne kanske 1 gång om dagen på sin höjd. Nu senaste veckorna har han visat mycket större intresse, han nosar ofta på henne och han har låtit henne ta honom på tassen (han hatar annars när folk rör hans tassar). Han kunde ju bara ha dragit undan tassen, men tittade istället och nosade på henne. Han springer till henne när hon gråter och har sedan börjat vaktat när folk ska titta på henne. Nu till frågan:

Hur har ni gjort för att hunden ska kunna få en fristad när bebisen börjat röra sig? Jag vill ju inte stänga ute honom, utan jag vill att han ska kunna vara med oss när han vill och kunna gå undan när han vill. Han får inte vara i soffa eller säng.

Annons:
Haztparken
2016-10-01 23:25
#1

Har själv inte barn men vet många som använder hundkorgar/filtar elr dylikt som hundens fristad och lär barnen att den platsen låter man bli. Då kan hunden gå ifrån när den vill och vet att där blir den lämnad ifred. Många pratar så ofta om att hundar ska bete sig runt barn men är så viktigt att tidigt och tydligt visa barn hur man behandlar en hund och just att låta den vara ifred. Klokt du börjar redan med att träna in detta, kanske något som avskärmar så barnet inte når?

[postmortum91]
2016-10-01 23:31
#2

Jo jag tycker också att det är extremt viktigt att Sheldon blir respekterad. Jag har stenkoll på att dottern inte drar han i pälsen vilket hon försöker med varje gång han är nära. Min hund är redan världens bästa familjehund, han är lugn och stabil och har alltid varit duktig. Så jag vet att jag måste skapa de bästa förutsättningarna för honom att fortsätta vara lika välbalanserad och trygg. 

Jag funderar på om jag kan sätta upp en låg grind som han kan hoppa över. Det funkar ju så länge hon inte kan ställa sig upp och klättra. Jag har svårt att se framför mig hur jag ska lyckas lära en 7-8 månaders bebis att låta hunden vara på en specifik plats

Joyous
2016-10-02 04:05
#3

Med tanke på att barnet är såpass litet är det nog lättare att lära hunden att flytta på sig och gå till en plats dit barnet inte kan ta sig. Min mamma har en hund som är väldigt snäll och rar men som inte riktigt uppskattar när barnbarnen (mina brorsöner) kryper efter henne, då vill hon gärna gå undan. Den hunden har lärt sig att hoppa upp i en fåtölj i vardagsrummet med en fotpall framför. Dessa två gossar (tvillingar) har visserligen lärt sig att ställa sig upp men fotpallen skapar ett större avstånd och hindrar dem från att nå. Kanske en sån lösning + en låg grind som du själv är inne på? :)

Isalel
2016-10-02 10:02
#4

Mina barn är större (5,7 och 10) men jag tänker om hunden går undan i ett annat rum så har jag svårt att tänka mig att barnet ska vara så snabbt att på att komma dit så att inte en vuxen hinner ta bort barnet, iallafall nu i början :) kan han ha en hundbädd i ett rum som ligger långt bort från där bebisen brukar hålla till? När bebis blir större blir det ju klurigare då man som vuxen kanske inte "övervakar" barnet på samma sätt, då kan man sätta något lågt hinder i dörröppningen som hunden kan komma över men inte barnet :) När jag var liten så hade vi en labb, när hon tröttnade gick hon iväg självmant utom synhåll för barnen och det var inget problem att hon inte var i närheten av alla andra.

Upp till toppen
Annons: