Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 1704 ggr
Lighthorse
10/1/16, 4:00 PM

Vad äter era valpar och unghundar?

Vad äter era små hjärtan? Vad tycker ni om fodret, varför köpte ni det? Spannmålsfritt eller ej? Torrt, blött, färskt - hur resonerar ni? Skriv gärna valpens ras och ålder! Min lilla stackars valp har haft rejäla problem med magen och visat sig ha en parasit som tyvärr drabbar valpar ibland. Han har ätit Royal Canins Gastro Intestinal Junior på veterinärens begär. När magen stabiliserades uppmanades vi blanda Gastro med ett valfritt valpfoder och av rekomendation av Arkens Zoos personal köpte jag Sam's Field. Nu blev han direkt dålig i magen igen. Blandningen är 50/50, som veterinären rekomenderat. Jag behöver höra fler åsikter om foderdjungeln!

Annons:
jenmjao
10/1/16, 4:09 PM
#1

Min valp (8månader nu) åt innan doggy proffesinal, Jag bytte till Nature's Protection Dog Maxi Junior, Det har fungerat mycket bättre. Sen köpte jag magnussons nyligen för att testa det, Han har nu fått utslag över magen och börjar klia sig, så jag avbröt foderövergången ganska snabbt (jag körde dock mindre än 50/50). 
Jag kan absolut ingenting om foder, men jag tycker att man ska köra på det som fungerar, Och fungerardet ni har, varför byta? Om ni absolut ska byta kör 80/20, 70/30, 60/40, sen 50/50, Så magen hinner vänja sig liite i taget, Speciellt om hunden redan har känslig mage.

Magrat
10/1/16, 4:18 PM
#2

Mush Vaisto puppy, den lila varianten. Tycker det fungerar bra, och i och med att hon är så liten så går det inte åt mycket och blir inte heller så dyrt.
Nästa månad börjar infasningen av vuxenfodret i samma serie, men jag har inte bestämt mig om det ska vara svarta eller blåa varianten än.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Changrila
10/1/16, 4:21 PM
#3

Barfar, jag trivs bäst med det och det är också vad mina hundar mått bäst av. Blandar alltså eget, köper mycket sällan färdiga råfoder.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

fridarebecka
10/1/16, 4:30 PM
#4

Han åt taste of the wild hos uppfödare och nu blandar vi det med voh för att gå över helt till voh när torrfodret är slut.

Odietamo
10/1/16, 6:14 PM
#5

VoH och mush vaisto, råa ben också. Ibland taste of the wild eller standardt torrfoder men ganska sällan.

majhefsticar
10/1/16, 6:14 PM
#6

Min lilla tjej är 22 månader och hon äter mush vaisto sedan hon var ca 6 månader faktiskt rekommenderat av folk här på iFokus! :) det funkar hur bra som helst. Hon älskar maten och hon är så fin i hullet och pälsen.

Annons:
bustjejen
10/1/16, 6:23 PM
#7

Min 6 månaders äter färskfoder, oftast mush vaisto puppy. En del råa kycklingvingar och halsar blir det också.

Qepta
10/1/16, 6:45 PM
#8

Pike 11 månader äter vom og hundemat nr 25. Funkar fin fint på henne

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

tmickis
10/1/16, 7:58 PM
#9

Min unghund, 16 månader äter standardt normal och hon har ätit det länge och hon funkar jättebra på det fodret 🙂

Lighthorse
10/1/16, 9:14 PM
#10

Vad intressant att ni barfar och har mush! Berätta gärna mer om era åsikter om foder! Uppskattas massor!

tootiis
10/1/16, 9:31 PM
#11

Min valp äter en blandning av brit care puppy (uppfödaren hade det fodret) och acana puppy, då han redan från början luktade så otroligt dåligt i munnen.. Nu när jag börjar blanda så luktar han betydligt bättre! När han börjar närma sig året så har jag tänkt gå över på samma foder som jag har till min 2 åriga hund - Bozita naturals grain free. Tycker den funkar bra :)

// MT ♥

Estelle13
10/1/16, 10:06 PM
#12

Mina hundar får Mush, råa ben, immun pulver fiskolja, ister och extra kalcium då och då, hanen får vissa dagar standardt normal iblandat i färska maten.

#0 #1 Kanske dessa råd kan vara till någon hjälp? En liten fingervisning på vad man bör undvika, blir på så sätt lättare att sålla bort foder och välja ut de som kan tänkas fungera bäst.

En ung hund (3 månader till 1,5 år) som visar rött mellan
tår och trampdynor, rött och fuktig i armhålor/ ljumskar/ röd i öron och har lätta utslag över rygg/bringa mm även klåda kan förekomma har ett påverkat immunförsvar.

Hormonerna förändrar kroppens näringsbalanser och immunförsvaret blir nedsatt.

Den vanligaste tiden för dessa ovanstående problem är runt 6-7 månader fram till drygt 1 år
men kan uppkomma något senare beroende på när hunden blir hormonell.

Mat och hudbehandling kan lätt återställa näringsobalanserna

Tänk på:

Att sänka proteinet i kosten
Att höja animaliska fetter om magen tillåter
Att höja/tillföra vitaminer och mineraler främst kalcium

UNDVIK foder med högt proteinvärde, ärtor, äpple, baljväxter, hydrolyserade proteiner, vegetabiliska oljor, örter, många olika spannmål

/ Standardt produkter Johan o Lena

mejamylove
10/1/16, 10:25 PM
#13

#6 Din lilla tjej på 22 månader är ju nästan 2 år, varför inte säga 2 år?

Annons:
Changrila
10/1/16, 10:53 PM
#14

#10, vad är det du vill veta? Jag har barfat sedan flera år tillbaka och ser enbart fördelar med det jämfört med förr då jag gav torrfoder (och då var jag verkligen inte lättövertalad till att ens prova färskfoder i början..). Jag bryr mig inte om vilken ålder hunden är i, jag kommer aldrig ge egen hund torrfoder igen.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

lizton
10/2/16, 1:45 AM
#15

Råd om extra kalcium till ett helfoder är farliga råd, eftersom det kan störa skelettutvecklingen hos en växande hund. Dessutom kan det försvåra upptaget av andra mineraler (mineraler konkurrerar med varandra). Ge inga tillskott till ett helfoder! Det enda är lite fiskolja om du vill (dr Baddaskys är bra och välkontrollerad) eller linfröolja (ekologisk, kallpressad). En rå äggula ibland är bra. 

Om du ger torrfoder är det bra att ge  lite rått kött ibland, t ex  köttfärs av nöt. Det minskar risken för att hunden ska utveckla allergi har forskning visat. Jag skulle välja nötfärs framför kyckling, som kan innehålla multiresistenta bakterier och campylobacter.  

#1 Utslag över magen kan vara sk valpplitor. De är ofarliga och försvinner av sig själva. De har ingenting med foder att göra utan kommer  pga hormoner - att jämföra med ungdomsfinnar hos människor. Du kan tvätta med alsollösning som är klådstillande och bakteriedödande. Det är typiskt att valpplitorna kommer över magen. Googla på bilder på valpplitor och jämför.

Frida B
10/2/16, 7:19 AM
#16

Dobby får four friends puppy, funkar jättebra :)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Estelle13
10/2/16, 10:28 AM
#17

#15 iFokus doktorn med sina hittepå råd har stigit fram och talat.

lizton
10/2/16, 1:18 PM
#18

#17 Du citerar en försäljare av kacium m fl tillskott. Självklart vill försäljare sälja. De vill att vi alla ska tro att vi måste komplettera med deras tillskott. En erfaren uppfödare vet att råden är felaktiga och kan skada valpen. Veterinärer vet det. Forskare runt om i världen vet det. Du och din försäljare säjer motsatsen. Tro på vem du vill.

 Här en intressant ganska ny studie från SLU.   Den heter: 

Råutfodring till hund – Överväger nyttan riskerna?    Johanna Lund 2015

http://stud.epsilon.slu.se/7903/11/lund_j_150507.pdf

Läs gärna hela (på svenska).  Den påvisar riskerna med felutfodring av kalcium, proteinets betydelse mm  Kopierar lite ur den:

"Under- och överutfodring med kalcium till hund har studerats i ett flertal kontrollerade studier (Goedegebuure & Hazewinkel, 1986; Hazewinkel et al., 1991; Schoenmakers et al., 2000). Goedegebuure & Hazewinkel (1986) såg tydliga morfologiska förändringar i benvävnaden hos växande hundar som kontinuerligt utfodrades med tre gånger NRCs (1974) rekommendation avseende kalcium.

Schoenmakers et al. (2000) studerade benvävnadens förmåga att återgå till det normala med hjälp av utfodring med näringsbalanserat foder hos hundar som tidigare utfodrats med över eller underintag av kalcium och fosfor. Hundarna utfodrade med en ökad mängd kalcium utan tillhörande ökning av fosfor fick rakitisliknande symptom vilka mildrades efter 10 veckors utfodring med näringsbalanserat foder. Dessa hundar utvecklade även osteokondrosliknande lesioner för vilka ingen förbättring kunde ses efter 10 veckors utfodring enligt NRCs dåvarande normer från 1985…"

Läs om hur hög proteinnivå ger bättre fysisk kondition,  lägre puls och mindre risk för mjukdelsskador. Viktigt om man har en aktiv hund. Kopierar ur samma studie:

"Hills avhandling (2010) sågs att vilopulsen hos hundar utfodrade med foder med hög proteinhalt var lägre än vilopulsen hos hundar utfodrade med foder med hög kolhydrathalt. Samtliga hundar motionerades kontinuerligt under studiens gång och den lägre vilopulsen kan enligt Hill (2010) anses bero på att hundarna utfodrade med fodret med hög proteinhalt under försökets gång utvecklat en bättre fysisk kondition. Hill (2010)   

Ett flertal studier har utvärderat fördelningen av protein, kolhydrater och fett i fodret till arbetande hundar för optimerad prestationsförmåga. Reynolds et al., (1999) såg en ökad plasmavolym hos hundar utfodrade med proteinrik kost (35 % av energin från protein) jämfört med hundar utfodrade med 18 % av energin från protein. Hundarna utfodrade med det mindre 11 proteinrika fodret hade även en minskad maximal syreupptagningsförmåga (VO2 max) och en ökad förekomst av mjukdelsskador jämfört med hundarna som utfodrades med det proteinrika fodret. I studier på slädhundar utfodrade med kolhydrathaltigt foder sågs dålig prestationsförmåga, stelt rörelsemönster och koprofagi (Kronfeld, 1973; Hammel et al., 1977). När fodret successivt ändrades till att innehålla mindre mängd kolhydrater och större mängt protein och fett ökades hundarnas prestationsförmåga och uthållighet och koprofagin upphörde (Kronfeld, 1973). Samma forskargrupp fann även att en kost med lågt kolhydratinnehåll och högt fett- och proteininnehåll gav ökad uthållighet hos beaglar jämfört med en kost med högt kolhydratinnehåll (Downey et al., 1980)…"

HildaSvensson
10/2/16, 1:50 PM
#19

Min äter VoH och en rå kycklingvinge i veckan ungefär, det fungerar toppen för honom.

Estelle13
10/2/16, 2:13 PM
#20

#18 Jo men absolut, de tillverkar sitt kalk bara för att få sälja,hmm varför lägger de då ner så mycket tid och engagemang på att sätta sig in och hjälpa varje enskild individ med problem? Hjälp som folk får helt gratis. Börja ledsna på ditt struntprat och ständiga inhopp i trådar där jag skriver för att komma med det helt motsatta bara för att. Du gör dig bara löjlig! Och sen har jag aldrig påstått att man ska utfodra en hund med kolhydrater, äter själv lchf ;) så ser ingen anledning till proppa i mina hundar kolhydrater mer än nödvändigt heller. Det är klart man får dålig prestation av att leva på kolhydratisk kost. Kött, fett, inälvor vitaminer och mineraler ska det vara.

Annons:
Changrila
10/2/16, 2:16 PM
#21

#18, du skriver om feldosering av näringsinnehåll. Sjävklart blir det dåligt om en hund äter helt felaktiga saker, om vissa saker under lång tid överdoseras eller underdoseras osv. Det säger nog ingen emot.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

lizton
10/2/16, 5:11 PM
#22

#20 Hur får du det att gå ihop? Du vill ha låg halt proteiner i ett foder.  Hur många procent ska du ha av de övriga näringsämnena? Alltså vad ska de resterande procenten upp till 100 % bestå av? Hur mycket fett? Hur mycket kolhydrater?

De energigivande näringsämnena är tre: proteiner, kolhydrater och fett. De övriga, de icke-energigivande näringsämnena, tar inte så stor plats. I ett torrfoder är vatten  ca 10 %.  Mängden mineraler, dvs askhalten, är inte hög, ett par procent kanske. Om det är hög askhalt i ett foder vet man att det består av stora delar som inte är kött dvs det är nedmalda ben och det vill man normalt inte ha i ett kvalitetsfoder. Billighetsfoder kan ha mycket av det.

Du vill ha låg halt proteiner. Du vill inte ha kolhydrater. Vad vill du att fodret ska bestå av?

[AnimeV4]
10/2/16, 5:53 PM
#23

Men snälla lizton och Estelle13.. Inte IGEN! Det är skittråkigt att så gott som alla fodertrådar ska bli fyllda med era tvärtemotdiskussioner. Många vet att ni inte håller med varandra ett dugg, så kan ni inte fortsätta i PM? Det är väldigt förvirrande om man är nybörjare i foderdjungeln och har två sidor som säger helt olika saker. Jag har slutat läsa era inlägg överhuvudtaget när ni håller på såhär och då kommer ju verkligen inte rätt kunskap fram!😕

Jag förstår att det kliar i fingrarna när man anser att någon skriver helt galet, men gör då en helt egen tråd att ta detta i så får de som vill ta del av det!

Jag menar inte att låta otrevlig, men jag tycker att det räcker. Särskilt eftersom ni i flera trådar blivit ombedda att fortsätta i PM, men ändå kommer tillbaka..

Estelle13
10/2/16, 8:08 PM
#24

#23 Jo jag håller med, jag tycker det är skit trist att man inte längre kan skriva här på iFokus utan att ständigt få försvara allt man skriver! Jag vill kunna förmedla det jag vet fungerat, det som hjälpt min/mina hundar utan att ständigt behöva försvara och få motargument på att det skulle vara rena bullshiten, jag förstår ärligt talat inte vitsen med det då jag faktiskt gång på gång förklarat att jag fått en sjuk hund till att bli frisk med dessa metoder. Då är det inte så konstigt att jag vill tipsa och hjälpa andra då jag varit i samma karusell själv :-)

alltidnordin
10/2/16, 8:08 PM
#25

Min 1-åring har ätit PureNatural Puppy fram tills någon vecka sedan då jag börjat fasa över honom på Standardt Mild 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

tiger tok
10/2/16, 8:14 PM
#26

Valpen jag känner äter pedigree puppy!! Kanske inte bästa fodret , men han funkar på det!!

russin
10/2/16, 8:18 PM
#27

Senaste 4 valparna är råutfodrade från start här - två av dom är födda här och ätit råfoder från start vid 3 veckors ålder ungefär.

Jag har varvat Vom och Hundemat, Mush och egenblandat. Numera går VoH bort, så för tillfället ger jag mest Mush och hemmablandat (oftast nöt och lamm, men även gris och hjort ingår emellanåt).

Jag är inte strikt med enbart animalier, även om det till 90% av valparnas kost består av det - men även ris, grönsaker mm kan ingå. Tillskott efter vad som serveras.

Annons:
Lighthorse
10/2/16, 9:07 PM
#28

Hörni ge er, diskutera inte i denna tråd! Jag ville veta vad som funkat för ERA hundar - inte hur ni tycker att andra ska utfodra sina hundar! Agree to disagree, punkt. #27 Hur räknar du ut innehåll och mängd de ska ha? Hur vet du att de får i sig allt? För mig verkar detta som ren vetenskap 😅 Jag tycker att det låter vettigt med denna typ av kost, skulle gärna lära mig mer!

FiffiD
10/2/16, 9:14 PM
#29

Båda mina har ätit Mush. Just nu blandar jag Mush och Nordic, som är ett färskfoder. Går över helt till Nordic när all Mush är slut i frysen :). Mush har fungerat bra, men de verkligen äääälskar Nordic! De får också laxolja varje dag. Den ena hunden åt Royal Canin hos uppfödaren. Han var då dåligt musklad och hade väldigt rinniga ögon. Han har blivit mycket finare i kroppen sen vi bytte foder. Hans ögon är fortfarande lite rinniga, det är något som han alltid kommer ha verkar det som, men det har blivit mycket bättre sedan foderbytet

alltidnordin
10/2/16, 9:17 PM
#30

#0 Angående Sam's Field så rekommenderade de på Arken även det till min valp, som även han blev dålig i magen av det trots väldigt försiktig övergång. Han slutade äta det helt. Istället blev det som sagt PureNatural som jag skrev i #25 🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Allumania
10/3/16, 5:30 AM
#31

Rambo åt Proplan sensitive-puppy ända tills ham blev 1år. Rocky åt Profine puppy ända till ca.1års ålder. Båda har fått kött, fisk, matrester och dylikt. Fortsätter på samma vis men nu äter Rambo Friskies (håller hans öron fina) och Rocky äter Jeppe. Därtill lagar jag egen hundmat som förut av rester som passar hundmagen.

russin
10/3/16, 6:49 AM
#32

#27 - det är inte så himla svårt som det låter 🙂

Mängden räknas på hundens kommande vuxenvikt - en valp äter ungefär lika mycket som den ska göra som vuxen, men på fler mål (och med viss justering vissa perioder - man ser om den ränner iväg och blir för smal, eller stannar upp och blir knubbig). Tillskotten jag använder är Standardt benmjöl och Standardt Startmix (alternativt Standardt Immun) - dom två sistnämnda är vitaminer. Doseringar står på burkarna.

Är man däremot osäker, så skulle jag hålla mig till t ex Mush till valpen då det är viktigt att det blir rätt under uppväxten, men sen lära sig mer och börja prova att blanda själv när valpen är vuxen 🙂 Hundar är ju även individer och kan behöva lite olika justeringar beroende på hur lättfödda/svårfödda dom är, ev problem osv. Just nu med 3 hundar hemma, så har alla lite olika behov som jag får gå efter.

Jag har dock råutfodrat och delvis blandat själv i över 15 år, så man lär sig även en del efter hand 😉

Upp till toppen
Annons: