Annons:
Etikettdebatt
Läst 3009 ggr
Sealle
10/1/16, 9:29 AM

Vad är historien bakom din hunds namn?

Vad är historien bakom din hunds namn? Varför heter den som den gör? Jag tycker det vore spännande att höra hur ni alla tänkt kring er hunds namn. Det roliga med djur är att de kan verkligen heta vad som helst, både människonamm (Boris, Selma, Ronja), klassiska hundnamn (Lassie, Fido, Karo) eller föremål (Korven, Strumpan, Mango)… För att inte tala om alla smeknamn 😎

Men om vi håller oss till hundens "riktiga" namn/främsta tilltalsnamn. Vad heter din hund? Är det du själv som har valt namnet, eller kom någon annan på det? Är namnet inspirerat av  en karaktär i en bok, en tecknad figur eller en film? Kanske har du läst namnet någonstans på Internet eller känt till en hund med det namnet som du sen valde att "sno" eftersom det var så snyggt? Eller dök namnet bara upp i huvudet en dag från ingenstans?

Vad tycker du om din hunds namn? Fint/fult? Ångrar du dig eller passar det hunden perfekt? Känns namnet (ibland?) tråkigt för det är så vanligt eller jobbigt för det är så ovanligt att folk inte kan uttala det? Har du någon gång bytt namn på din hund (byta från hundens stamtavlenamn som den fick av uppfödaren räknas ej 😉)? Hur ofta träffar du andra hundar/människor/andra djur som har samma namn?

(Obs! Berätta om hundens "riktiga" namn/främsta tilltalsnamn, inte om dess hundra smeknamn - om det inte är ett smeknamn som sedan till 100% ersatte det "riktiga" namnet. 🙂 Glöm så klart inte att säga vad din hund heter och berätta gärna kön + ras, det kan vara spännande att se ifall det finns något mönster! Har du flera hundar, berätta om alla/de du känner för. Och slutligen, som vanligt uppskattas bilder alltid 😍 Så kan man dessutom se hur bra man tycker namnet passar en hund!)

Annons:
JoannaLi
10/1/16, 9:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Labradorhane, snart 3 år. 

Min lilla skräpvovve heter Arrak. Det var inte jag som döpte - det var de förra ägarna. Jag var helt inne på att byta, jag tyckte mycket om Diesel, Jaguar, etc. Men när jag väl stod där, med kopplet i näven, och tittade på den lilla bäbislabrador som nu tillhörde mig… Nä, då hette han ju faktiskt Arrak. Det bara var så, han var en Arrak. 😍

Jag tycker inte om namnet över huvud taget egentligen. Jag tycker om lite roligare namn. (I mitt huvud heter min nästa hund Britt-Marie.) 😃

tiger tok
10/1/16, 10:12 AM
#2

Labben här heter Vivan! Kanske inte ett namn jag skulle sätta på min hund, men hon var sju år när hon kom och det kändes fel att byta! Men det tar lång tid att säga och hörs inte särskilt högt. Så ofta kallas hon för Viv!!

Magrat
10/1/16, 10:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Tesla var ett arbetsnamn som fastnade när vi följde tv-serien, The colony. De skulle bygga en så kallad Tesla coil och vi var valpsjuka. Sagt och gjort, när hunden kom hem var det en Tesla.

Jorun är jag inte helt hundra på, det är bara ett namn jag alltid varit förtjust i. Stamtavlenamnet kändes inte helt hundra så en Jorun blev det.

På bild, lilla Jorun

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

tiger tok
10/1/16, 10:52 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är en bild på Vivan!!

fridarebecka
10/1/16, 10:54 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Trassel - Hette redan Trassel när han kom och det passade honom så bra och det var självklart att han skulle fortsätta heta det, han var verkligen ett enda stort trassel då 🤪

Flax -  Det namnet har en längre historia, tror vi hade valt bort säkert 50+ namn innan vi hittade Flax. Jag var ute efter ett namn som antingen hade med tecknad film att göra, eller som var ett svenskt ord som kunde passa en beardis. Valde på de 2 temana eftersom Trassel funkar på båda, det var viktigt att namnet matchade med Trassel också. Jag tror att jag hade sett en bild på ett av Flax´s halvsyskon där det såg ut som att hon flög, beardisar kan ju vara rätt studsiga och det är en sak som jag föll för hos rasen. Började då fundera på ord som kunde betyda typ flyga/studsa/hoppa/flamsa, och kom då på att flaxa(flaxa/flyga) och där kom jag på namnet Flax. Tror jag insåg rätt fort då att Flax ju faktiskt är en av dalmartinervalparna i en av dalmartinerfilmerna, så då passar det ju in på båda temana. Flax är ju dessutom ett ord för tur/flyt/lycka, och jag har insett efteråt att Flax blev en riktig fullträff, jämför man kullsyskonen idag så är han den som passar oss absolut bäst, trots att jag av okänd anledning hade fått för mig att han var den enda jag inte ville ha, tills jag träffade honom vid 5 veckor och blev helt förälskad😍 Namnet Flax kändes verkligen helt rätt direkt då jag kom på det, och husse gillade det också.

tiger tok
10/1/16, 10:55 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Och sedan har vi border collie valpen Harry, varken Vivan eller Harry är mina egna hundar, men Harry döptes för att hans ägare ville ha en hund som hette Harry!!

Annons:
[Nalle-]
10/1/16, 11:10 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Min storpudelhane på 3 år heter Asko. Tycker det är jättesvårt med namn! Jag gick igenom oändliga namnlistor, kollade igenom namntrådar i diverse forum, kollade anmälningslistor för att se om man kunde få någon inspiration… Till slut fick jag hem min valp och då stod valet mellan Asko och Dylan (som han heter i stamtavlan). Det blev Asko ändå för jag tyckte det passade bättre, har ingen roligare förklaring än så 😉 Minns inte ens var jag hittade namnet, men tror att det var på någon namnlista. Har inte träffat någon fler hund hittills med samma namn, trots att det inte är helt ovanligt. 

Sedan har jag en valp på 10 veckor av samma ras som heter Nero. Namnet fanns med på min lista redan när jag skulle döpa Asko, det var min mormor som kom med förslaget eftersom att hon tyckte att en kungspudel skulle ha ett ståtligt namn. Kollade på otroligt många andra namn också, men Nero hade fastnat så när han väl kom hem så fick han heta det. Har inte träffat någon fler Nero (än) men det är ju ett hyfsat vanligt hundnamn. 

Jag gillar överlag namn som är "hundiga", är tvåstaviga och lätta att uttala. Slänger in en bonusbild på Asko som valp 😃

panini
10/1/16, 11:27 AM
#8

Kenzo är min första hund, en chihuahua. Innan han kom var jag helt säker på att han skulle heta Frodo (lotr-fan you know 😎). Hos uppfödaren och i stamtavlan så heter han Kenso och jag tyckte att det passade så bra så han fick behålla namnet (bytte dock s:et till ett z:a). Kallas oftas för Kennan eller Ken.

Sixten, som också är en chihuahua, heter just Sixten för att det var far min som fick bestämma namn om vi skulle skaffa en till hund. Han kallas dock mycket för Sid.

Min systers hund heter Ami (My Magic Star i stamtavlan), också en chihuahua, för hon ville ha något som var lätt att säga och som var lätt för hunden att förstå.

Sealle
10/1/16, 11:44 AM
#9

#1 Åh, en svart jaktlabbe som heter Jaguar.. 😍 Jag tycker dock att Arrak passar din vovve superbra så jag förstår att du valde att ha kvar det!

#2 Viv tyckte jag var snyggt, låter väldigt fräckt!

#3 Tesla har jag på min namnlista, jag gillar det namnet väldigt mycket (speciellt på svarta hundar haha). Jorun var lite annorlunda, jag får lite nordiska/asa-vibes av det. Det passar honom väldigt bra också, han är otroligt fin! Är det en italiensk vinthund?

#5 Ursäkta men fy tusan vad söt Flax är!! 😍😍 Tror det är första bilden jag ser på honom, han ser ut som ett fluffigt gosedjur. Flax och Trassel låter bra ihop, jag kan tänka mig att det blir lite extra klurigt att komma på ett namn när det måste matcha/funka med tidigare hundens namn.

#7 Fina Asko! Tycker det passar honom väldigt bra, jag tänker lite Asko - aska och sen är han ju svart också.  Jag föredrar också tvåstaviga namn, de känns smidigare att säga. Är inte så förtjust i "typiska" människonamn på hundar (t.ex. Josefine eller Erik).

Fisherling
10/1/16, 11:48 AM
#10

När jag var 13 fick vår hund Milla, en Labrador, valpar. Jag fick döpa en av valparna och valde namnet Minja. Min lilla älsklingsvalp, som några veckor efter flytt tyvärr dog alldeles för tidigt på grund av tarmvred 😕

Så nu när vi skulle skaffa en tik så ville jag gärna ha ett namn som började på T, för jag älskar den bokstaven, och så blev det tillslut Tinja, som en liten homage till valpen som fick ett alldeles för kort liv 💔

apportbocken
10/1/16, 11:56 AM
#11

Vår beardis heter Chester.

Egentligen hade jag några andra namn på listan, men bara några dagar innan vi skulle hämta honom såg jag en hund på instagram som hette Chester. Då kom jag på att jag sett namnet förut och tyckt om det, men att jag glömt bort det.

När vi sedan satt med den lilla lurven i bilen konstaterade vi att han var just en Chester. Ibland har jag ångrat namnet, det känns lite platt och tråkigt och inte "mitt" (vet inte varför), men han ÄR verkligen en Chester.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

tootiis
10/1/16, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Min labrador heter Birk, i stamtavlan heter han Muskot men det kändes bara hel konstigt att gå och ropa 😂 Letade i olika namnlistor och det va Birk som fastnade mest. Min fralla heter Folke, i tavlan heter han Julle. Eftersom Birk är fornnordiskt, så ville jag gå i samma tema även här.. Letade i otroligt många namnlistor, men namnet Folke dök upp på varenda en, så de fick bli de 😊

// MT ♥

Maleficum
10/1/16, 12:57 PM
#13

Jag är väl sån som gärna inte byter namn på mina djur om de redan har ett stamtavlenamn (ett undantag är min nuvarande kanin då Up inte kändes som något man kunde ropa :P så efter mycket funderande blev det Kenzie (betyder i princip min skatt) istället).

Vår Labbe heter Gletta (betyder skämt, hyss på isländska). De hade en isländsk praktikant på (dåvarande) hundskolan så hela hennes kull fick isländska namn (på G). Eftersom vi i början bara var fodervärd så var det ju namnet som gällde, dessutom var det ju enkelt och väldigt passande (gillar dessutom namn som har någon betydelse)!

Puff/pudeln hette Oscar hos uppfödaren men hans (egentliga) ägare döpte om honom till Fjant efter trollet i Trolltyg i Tomteskogen. Också ett väldigt passande namn!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Magrat
10/1/16, 1:07 PM
#14

#9 Ja, namnet är ju faktiskt fornnordiskt nu när du säger det, men jag hon är faktiskt en liten italienartös, inte en hane 😉

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

jenmjao
10/1/16, 1:20 PM
#15

Min tik döptes efter Bioshock (ettspel). I spelet finns det big daddys och little sisters, Big daddys är istortsätt "monster" i dykardräkter som försvarar "little sisters" i den underliga världen(under vattnet) där dom är. How ever, Så finns det en big daddys som kallas "mr bubbles" och en sort (tror det finns 4sorter) som heter "Rosie", Så min tik fick helt enkelt heta Rosie, Hade hon varit pojke hade det blivit Mr Bubbles ;)
Min hane är det bara tråkigt att höra om, Förklarar det kort: Vi fick fel hund, Min hane heter Izor på stamtavlan, Men dom sa att han hette Nemo när vi fick valpen (och det finns en valp som heter Nemo i kullen redan så vi fick helt enkelt bara fel valp). Han lyssnade dock på Nemo så det fortsatte bara, Jag ogillar namnet.

Sealle
10/1/16, 1:39 PM
#16

#12 Haha vilken charmig bild! Birk är verkligen fin, minns att jag följde hans bildtråd för några år sen… Gillar hans rosa nos. Folke och Birk passar väldigt bra ihop också 👍

#14 Oups 😊

Changrila
10/1/16, 1:40 PM
#17

Min första tik hette Zala, en förkortning av Gazala (gasell). Zala hette hon både i stamtavlan och till vardags. Min andra tik hette Wahidah Cherazade Bint Zala i stamtavlan. Wahidah var vardagsnamnet och betyder ungefär "unik". Cherazade hette alla kennelns cremefärgade tikar för att hedra en gammal cremefärgad tik med det namnet. Bint Zala betyder "dotter till Zala". Jag valde hennes namn helt och hållet. Nu har jag en Aysu hos mig, det heter hon både i stamtavla och till vardags. Förra ägaren kallade henne Taminah/Minah men jag bytte till stamtavlenamnet när hon flyttade hem till mig. Jag gillar det namnet och det betyder tydligen något i stil med "månljus över vatten" vilket det var vid kenneln när hon föddes. Jag har även en Ebrah hos mig. I stamtavlan heter hon Ebrah Eliana Bint Wesper vilket är ett namn jag bestämt. Ebrah betyder ungefär "den man lär sig av", Eliana minns jag inte just nu faktiskt och Bint Wesper betyder "dotter till Wesper".

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Turast
10/1/16, 2:26 PM
#18

Börjar med min första hund då. Jamie (Mironiks Juniper). Han är en korthårig collie. 
Hans första ägare (som hade honom i några enstaka dagar för att komma på att valpar var jobbiga 😎) döpte honom till Jeppe… Jeppe?! Så sjukt fult haha! 
Jamies kull är "J-kullen" så jag ville ju ändå ha ett namn på J. Jag döpte Jamie efter serietecknaren och illustratören Jamie Hewlett så han var min inspiration inom illustrationen. 

Bild på Jamie

När nästa hund (Marceline, Oskarsgårdens Surprise Miracle i stamtavlan, en aussietik) kom så ville jag fortsätta lite på "serie-temat" och då jag är ett stort fan av Adventure Time så döptes hon efter Marceline the vampire queen. 😃Hon har även Marceline the vampire queens smeknamn "Marcie" 👍 Dock så kallades hon Mirakel av uppisen och jag gillade det och funderade på att döpa henne till Mira, men det kändes inte rätt alls! 

Bild på Marcie

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Lighthorse
10/1/16, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Lilla tokiga Tuff har fått behålla sitt uppfödarnamn (Sheltoon Tuff). Han är en miniature american shepherd och född i lava-kullen. Tuff är bergarten som blir när lava stelnar, kullsyskonen hette bl.a Glöd, Lava, Magma och Pyra. Älskar namnet, passar honom så väl! Jag var inne på Bambi och Toulouse också (båda från disney) men detta passade honom bara perfekt!

majhefsticar
10/1/16, 6:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Kul tråd! Min hund heter Majken. Jag hade egentligen bestämt mig för Io (med i, inte L) . Jag tycker det passar på en liten hund :) men när jag fick henne såg hon inte ut som någon Io! Så jag letade och letade. Men så kom jag på en shih tzu vid namn Majken som var med i "Top Dog". Och jag älskade det namnet på en shih tzu och även min tzu såg ut som en Majken :D Annars skulle jag aldrig döpa min hund till människonamn! :P

Annons:
Lona
10/1/16, 6:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Alla mina hundar utom Skroffan har hetat sina stamtavlenamn alternativt det namn de redan haft när de kom till mig (omplaceringar). Nikka, jaktlabbe, heter det även i stamtavlan (Black Nikka, en whiskysort) och jag gillar det, kort och lite snärtigt liksom. Hade inga som helst funderingar på att byta. Charlie, cairnterrier, heter egentligen Let's Twist Again men kallades Charlie i sitt förra hem. Jag gillade inte alls namnet, vet inte riktigt varför men om inte annat så heter ju var och varannan hund Charlie. Jag tänkte att han skulle få byta namn men så kändes det ganska respektlöst mot hans tidigare ägare som verkligen var ledsna över att behöva lämna bort honom. Och nu så - ja, han ÄR en Charlie helt enkelt <3 !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sealle
10/1/16, 8:34 PM
#22

#17 Tycker dina tjejer har så fina namn, känns extra passande till Salukis också.

#18 Marceline tycker jag är ett jättefint namn, väldigt feminint. Passar bra till din tik också, hon är väldigt söt och feminin i sitt utseende också imo 🙂

#19 Herre så söt!! 😍 Tuff är ett coolt namn, kan ju säga lite om en hunds personlighet också. Jag tycker väldigt mycket om verb-namn, typ Tuff, Ladda, Duga osv!

#20 Jag är inte heller så förtjust i människonamn på hundar men jag tycker ändå det passar henne, hon ser väldigt snäll ut!

#21 OT men vad snygg Nikka är! Och Charlie var väldigt söt, jag visste inte att Cairnterriers kunde vara annat än svarta.

majhefsticar
10/1/16, 8:42 PM
#23

#22 tack så mycket! Hon är världens snällaste lilla krabat!

Aribigga
10/1/16, 9:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

När Frippe kom till sin ägare hette han Ronny, men de tyckte att han var lite klumpig och yvig i sina rörelser och påminde om en gammal kollega som hade varit likadan, så då fick han samma namn. Frippe!

lurvponnyn.vimeddjur.se

Lona
10/1/16, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#22, Tack :-) ! Cairn finns i olika färger, Charlie är vetefärgad, sen finns det till exempel röd och brindle. Svart är faktiskt inte en godkänd färg, däremot kan brindle-hundar bli väldigt mörka med åren. Skroffan var rödbrindle men det röda blev mörkare och mörkare, tror att kortet är taget förra sommaren när hon var sju <3.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

IngaTrnqvist
10/1/16, 9:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Det var min syster som döpte Brownie, och han fick namnet för att han var mörkbrun (sobel) som liten valpi, och namnet satt kvar även färgen ändrades och blev mer rödbrun sen ;) Är en del som har svårt att uttala, många säger Brovv-ni eller Bra-u-ny. Jag uttalar oftast Branni, eller som det ska vara på engelska. Även framtida hundar kommer ha färgrelaterade namn :)

Frida B
10/2/16, 7:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#27

Nimbus är inte mer spännande än att han alltid heta Nimbus… omplacering ;) han är egentligen döpt efter en gammal motorcykel. Dobby däremot… letade och letade efter namn, hade redan innan jag ens funderat på kelpie velat ha en hund som heter Dobby på skoj då… sen bidde det en valp, och måååånga namn kom upp men tillslut stod det mellan Ajax och Ippon. Jag valde Ippon, sa det till försäkringsbolaget och allt. Sen fick vi hem honom… och det var ingen Ippon. Det tog ytterligare typ en vecka innan vi igen kom på namnet Dobby. Funderade över dagen och det kändes så rätt! Så det fick bli Dobby! Det roliga är ju att Dobby är en karaktär ut Harry Potter… Nu i efterhand har vi kommit på att Harry Potters kvast han får i första filmen heter ju Nimbus 3000… Ödet? ;)

 Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Annons:
tiger tok
10/2/16, 7:33 AM
#28

OT men Brownie är så himla söt!!

nadilda
10/2/16, 10:29 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Min hund heter Katla för att jag alltid har älskat att läsa och jag ville ha något relaterat till en bok. Astrid Lindgren har länge varit en av mina favoritförfattare och Bröderna Lejonhjärta min favoritbok av henne. Sedan tyckte jag att Katla var ett väldigt fint namn. Är väldigt nöjd med namnet, hon kan vara bra draklik ibland ;-) Hon är en schapendoestik. Familjens gemensamma hund är en lagottotik och fruktansvärt lik ett får. Mina föräldrar är biologer båda två så de tyckte det var kul att döpa henne efter det första klonade fåret, Dolly.

Lona
10/2/16, 10:46 AM
#30

#29, Det var ju ett synnerligen välfunnet namn på lagotton :-D :-D :-D


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

spacesheep
10/2/16, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

Min lille kille heter Fafner. Både jag och sambon gillar fornnordiska namn, och jag är fäst vid mytologi. I nordisk mytologi är Fafner en dvärg som senare förvandlar sig till en drake. När vi såg vårt lilla runda, 8-veckors yrväder var det svårt att se något draklikt i honom. Men en liten dvärg med enorm potential, det såg man direkt. ❤️ Är oerhört nöjd med namnet! Det enda "negativa" är  väl att det är ett svårt namn,  en del har svårt för eller tycker att det är jobbigt att uttala. Men han lyssnar skapligt på "Faf" eller "Faffi", så då brukar en del bara kalla honom det istället.  🙂

tiger tok
10/2/16, 8:47 PM
#32

Fafner var ju så gullig!!#31

spacesheep
10/2/16, 8:49 PM
#33

#32 Tack! :)

tiger tok
10/2/16, 8:58 PM
#34

Varsågod #33 hur gammal är han!!

Annons:
nadilda
10/2/16, 9:16 PM
#35

#30 Haha, ja vi tycker det passar väldigt bra :-D

Kallaterrier
10/3/16, 8:53 AM
#36

Vi har en drygt sexårig irländsk terriertik som heter Kalla. Vi hade hopplösa problem med att komma på ett namn, funderade på något keltiskt men kunde aldrig förstå hur de skulle uttalas :)

Vår eventuella valp skulle födas i mitten av februari 2010 samtidigt som det var OS i Vancouver. Vi är båda skidintresserade och sportintresserade och kom fram till att OM valparna föddes den 15/2 då det var dags för damernas tio kilometer fritt OCH Charlotte Kalla vann OCH det blev en tikvalp till oss så skulle vår hund få heta Kalla. Japp, Charlotte vann efter ett fantastiskt lopp, valparna föddes och det blev en liten mörkögd röd terriertik till oss: Kalla!

Vizzla
10/3/16, 9:14 AM
#37

Alf heter bara Alf i stamtavlan. Tyckte det passade bra och han ser ut som en liten Alf :-) (80 tals komediserie om en rymdvarelse för er som inte vet vem Alf är)

Theo hette från början något annat. Uppfödaren sålde honom till en familj och fick sen av flera källor veta att familjen inte var snäll med honom. Hon åkte dit och inte förrän hon hotade med polisanmälan fick hon köpa tillbaka honom. Han var då mager, rädd och osäker. Hon tror att han blivit slagen, utestängd i rum och på balkong osv. Så när vi fick honom till oss sa hon att hon döpt honom till Theo men att familjen döpte om honom. jag gillade Theo så han får så klart heta det. Vill aldrig använda det andra namnet ifall han har dåliga associationer till det.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Therese
10/3/16, 11:47 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Min kille heter Jaxon, i stamtavlan heter han Extra´s it´s my time. Han kom till mig och min sambo som treåring men vi har känt honom sen han var valp så han bara heter Jaxon, Jaxis. Jaxi, Jax och jag älskar namnet :) Kärt barn har många namn säger de väl? ;)

[Forest]
10/3/16, 5:40 PM
#39

Vi har bara valt ett "smeknamn" Enja vi valde att skippa Y-et :) Vi gjorde lista över namn och efter träffat henne uteslöt vi flera och vi tyckte sen att hon passa i Enja där av valet på hennes namn. Donna och Milli kom i senare ålder 6 mån och 1 år dom hade redan sina namn och tycker verkligen dom klär i sina namn :)

$Emma$
10/4/16, 7:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#40

Min Isländska fårhunds hane på drygt åtta månade heter Frami. Jag ville ha ett isländsk/nordiskt namn på honom. Dom namne som jag fastnade för var Balder, Baldur,  Frej, Loke och Tyr. Valparna fick sina namn vid fyra veckor. Då var vi också och besökte valparna och då vart jag förälskade i Frami. Uppfödaren sa att det betyder framtid. Jag tyckte att det passade så han fick behålla det. Här är lite bilder på honom.

// Emma

Growing Nerves
10/4/16, 7:55 PM
#41

Min ena tik kallas Lola, namnet kommer från uppfödaren som kallade henne Nola för hon hade så korta ben. Han var amerikanare och då blev det finare med Lola.

Min andra tik heter Maggie, och har ingen aning om vart jag fick idén om det namnet ifrån. Jag visste bara att jag ville ha det. Så uppfödaren anpassade sig efter det. Och heter så fint som Miss Maggie May i stamtavlan. 😍

**Med vänlig hälsing 
**Linnea Berg

Annons:
tiger tok
10/4/16, 8:00 PM
#42

Vet en hund som heter Boss, min farmor som tyckte det var ett coolt namn!! Passar honom väldigt bra, dem har ingen som helst kontroll på honom och köpte honom efter utseende..

Itchy
10/5/16, 12:28 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#43

min hunds ursprungliga namn var Paulie, men fick namnet Vincent av sin förra ägare, och då jag älskar namnet så kallar jag honom min Vincent Price-Less

You can't spell Bitchy without Itchy

Catta-
10/5/16, 7:44 AM
#44

Haha, Luna är döpt efter en karaktär i WoW

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

mejamylove
10/5/16, 9:47 AM
#45

Två boxertikar, äldsta tiken Meja fick heta Meja för att det var allt hon hette i stamtavlan. Inget fancy kennelnamn här inte 😉 Libra var däremot lite svårare att komma på. Jag hade Bambi på hjärnan under hela väntan på valparna medan familjen tyckte Bojan, Leia och Doris… Men  Kaliber/Kalibra som jag också hade haft undermedvetet gick hem hos hela familjen så det  fick bli Libra som kort :) Libra är även stjärntecknet våg på engelska och det var även lite därförjag hade tanke på det eftersom jag är våg själv 🙂

Estelle13
10/5/16, 10:39 AM
#46

När jag köpte min storpudeltik ville jag ha ett fint lite elegant namn då jag tycker att rasen ser väldigt ståtlig och lite kunglig ut. Har aldrig gillat typiska hundnamn utan ville ha ett mer människoliknande namn, lite kungligt. Min mamma börjar ge förslag som Viktoria och Madeleine varpå namnet Estelle dyker upp i mitt huvud och det namnet blev det och det passar henne verkligen som handen i handsken, en riktig prinsessa! Till hanen valde jag namnet Texas för att det var fint, dock så kallas han alltid för Dogge till vardags.

Upp till toppen
Annons: