Annons:
Etikettaktivering
Läst 1191 ggr
Wellcraft
9/28/16, 12:37 PM

Bakdelskontroll

Sitter fast.. 
Behöver tips på enkla övningar, blir inte mkt klokare av att googla.
Håller på att lära in backa (stående, han kan bara backa när han sitter, vilket säger en del om hans bakdelskontroll).

Mer? Linförigheten tränar vi redan massor på, speciellt höger om eftersom det kräver mer bakdel. Samt sidosteg osv.

Tips?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Gronstedt
9/28/16, 12:49 PM
#1

Hade det varit en häst hade jag sagt klättra, kliv i terräng, gå över bommar, öva att flytta en fot i taget och att kliva upp på och ned från saker en fot i taget. Kanske en del av det fungerar på hundar?

Wellcraft
9/28/16, 1:09 PM
#2

#1 Jodå, toppen tips!
Jag har faktiskt tagit en del inspiration från "hästeriet" när jag tänkt ut övningar.
Vi kör mycket parkour, både i skog och stad samt tränar och tävlar agility, han är smidig som en katt och egentligen kan han ju kontrollera rumpan och bakbenen. Men inte i andra moment, men att öva på en tass i taget kan vara något :)

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Joyous
9/28/16, 1:22 PM
#3

Du skriver att du har googlat. Jag tycker det finns hur mycket information som helst att få om bakbenskontroll, men du kanske är ute efter andra tips? Det jag kommer att tänka på är

Backa upp på föremål

Placera bakbenen i en låda eller annat föremål

shejpa benrörelser och att hunden aktivt lyfter och  jobbar med bakpartiet

Lek med tyngdpunkt på viktförsjutning bakåt.

Klossträning

Skiften med låsta framben där hunden aktivt jobbar med bakdelen.

osv. Har du testat något av detta? :)

Joyous
9/28/16, 1:45 PM
#4

Tillägg. Inser att mitt inlägg kanske ser lite drygt ut "kan du inte googla ordentligt eller?" Typ 😃

Men det var alltså inte menat så. Tänkte mer om du redan har testat det mesta som går att hitta eller att du är ute efter en annan typ av övningar som är lättare/svårare. Ville bara förtydliga det!

Wellcraft
9/28/16, 1:55 PM
#5

Jag förstår! Lätt att det låter fel via text när man ej hör tonläge.
Jag har med allra största säkerhet varit slarvig, de mesta resultat jag fått upp har innehållit massor av text - vilket ger mig noll struktur eller förståelse.
Har adhd så har svårt att kunna läsa långa texter, väldigt tacksam att du radade upp några övningar (ungefär såna listor vill jag hitta när jag googlar), kortfattat och superbra!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: