Annons:
Etikettvalpar
Läst 1994 ggr
Jojsan
2016-09-28 11:41

Mat till valp

Jag har en liten fundering, min valp på 10 veckor är inte så förtjust i att äta när jag ger honom mat i matskålen. Jag ger honom mat 3 ggr per dag. Han kan ta några tuggor först men sen går han iväg och gör annat eller lägger sig ner. Jag brukar ta undan matskålen efter si sådär 15 minuter och det är sällan han ätit upp allt. 

Men om jag ger maten från handen då äter han glatt, så t.ex. om jag tränar lite övningar med honom som sitt, ligg, kom osv då äter han det gärna. Eller till och med om jag slänger lite av maten på golvet, eller gömmer det i en toarulle t.ex.

Kan det vara en dålig vana att ge honom maten på det viset istället? Kommer han ha svårt att äta ur matskål senare (han äter även till viss del ur matskål).

Annons:
Fridaaaa
2016-09-28 11:42
#1

Beror på vad man själv anser.
Jag skulle själv inte vilja ha hund som äter enbart från handen nämligen :) Så de får äta ur skål eller på golvet/gräsmatta oavsett om de vil eller ej :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Momos
2016-09-28 11:52
#2

Kan rekommendera en "kong classic"! Bara peta/smeta (funkar med torr/våt/rått)  in maten i kongen och låt hunden jobba för att få ut det. Ser inte varför det skulle vara fel med att endast ge hunden maten genom aktivering, tycker t.om. det är bättre 👍 Men det gäller ju att man inte har något personligt problem med att ge maten på det viset

parsley
2016-09-28 12:13
#3

Om den inte ätit upp allt, men ändå ätit, så kan det ju bero på att den inte är speciellt hungrig. 

Mat som aktivering tycker jag är helt ok. Vår valp har periodvis var ointresserad av att äta ur skål och föredragit torrfoder framför MUSH-färskfoder. Nu är han lite drygt 6 månader och äter ur skål, om jag inte ger maten som aktivering. Det är mycket möjligt att det ordnar sig av sig själv i ditt fall.

Jojsan
2016-09-29 18:49
#4

#1 Av någon anledning funkar golv/gräsmatta bättre än matskål.. :) Kanske är matskålen han inte gillar..

#2 Har en kong men hittills har han inte brytt sig om den när jag testat, därför jag testade med toarulle istället som han föredrog. :)

#3 Ja, men han är lite mager så vill gärna att han äter lite mer. Men är kanske som du säger att han helt enkelt inte är hungrig.

Fridaaaa
2016-09-29 18:53
#5

#4 Ja kan ju vara så :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Allumania
2016-09-29 20:13
#6

Testa byta skål? Tex plast skålar kan ge små statiskastötar ifrån sig å stål kan skramla eländigt mycket. Kanske han heldre äter från en annan skål helt enkelt? Vår ena hund avskydde stålskålar en tid och åt bara från plast och porslin men blev van med stålskålen när ham märkte att den andra hunden oxo åt från en sån :)

Annons:
russin
2016-09-29 20:51
#7

Äta ur handen = mata - nej. Det blir lätt en ful (o)vana och jag vet folk som fått handmata sina hundar hela livet pga det.

Kasta ut på golvet absolut eller ute på gräsmattan. men även lära den äta ur skål (eller på en tallrik om den gillar det bättre). Så variera lite

[HundochKatt]
2016-09-29 21:15
#8

Mina hundar gillar inte skålar så de äter på gamla mattallrikar. Och de äter på samma. Jag har många gånger försökt att ge dem varsin skål, varsitt fat men näää, en gemensam tallrik fungerar bäst här. Knäppskallar. 😉

Var försiktig med att börja mata med handen för att få den att äta. Det blir snabbt en dålig vana och svår att bryta. Prova med en annan skål eller fat av något slag. 

Tränar du mycket och ger en hel del godis så kan det också vara så att den inte är speciellt hungrig när maten serveras. Ger du torrfoder som godis så kan du räkna av det från dagsgivan av maten.

Är det något speciellt mål han äter mindre av så skulle jag ta bort det målet. Då kanske han hinner bygga upp hungern till nästa mål istället. Speciellt om han ändå får i sig en del vid träningen.

Jojsan
2016-09-30 09:53
#9

#6 Jag använder en skål av rostfritt stål men med gummi under så den rör inte på sig och skramlar inte speciellt mycket heller. Men det blir ju en liten spegelbild i skålen, kanske det han inte gillar 😃

#7 Ja, det är det jag är lite rädd för. Vill ju inte behöva handmata hela tiden.

#8 Jag använder torrfodret vid träning och drar av det från det han ska äta dagligen. Men han äter ändå inte så mycket som uppfödaren rekommenderade per dag. Jag ska testa ta bort ett mål mat om dagen och se om han är hungrigare då..

Vattnadal
2016-09-30 13:01
#10

De har gjort undersökningar, och hundar föredrar skålar av keramik/glas, efter det kommer plast, sist metall, när det handlar om smak.

Vi har en dement tant som äter på en gammal tallrik, övriga äter glatt i sina metallskålar, då det är mest praktiskt när man har många hundar.

Testa att byta till en skål av keramik, eller rent av en tallrik istället.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lona
2016-09-30 18:35
#11

En av mina tidigare hundar ville helst få maten direkt på golvet vilket vi inte var överens om så vi kompromissade med en stor bricka med lite högre kanter på. Jag håller med om att inte mata ur handen, det har jag bara gjort när våra hundar varit sjuka. Vi hade en hund med diabetes och där var det livsviktigt att han åt vid rätt tidpunkt så jag har suttit på de mest underliga ställen och handmatat honom ;-) . Vad får han för foder? Torrfoder kan smaka bättre om det är uppblött, om man häller på ljummet vatten strax innan servering så luktar det dessutom godare.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Jojsan
2016-09-30 18:44
#12

#10 Intressant! Ska testa byta till en tallrik.

#11 Han äter Josera Puppy, ett torrfoder som uppfödaren rekommenderade. Har testat blöta upp det innan men han åt inte mer för det tyvärr.

Upp till toppen
Annons: