Annons:
Etikettbeteende
Läst 1255 ggr
tulinia
2016-09-28 08:27

Första gången jag har blivit rädd vid ett hundmöte

Igår när jag skulle ta ut Felix på kvällskissen går jag ut som vanligt, öppnar porten och vi hoppar ut på asfalten. 
Då hör jag ett ilsket skällande och morrande och en hysterisk tjej som skriker "håll i honom håll i!!!!!" 
Två tjejer står med två hundar en bit bort, och den ena står på bakbenen och morrar och skäller. (i mitt huvud ser jag saliven spruta med det är svårt att avgöra d då det var mörkt ute"HÅLL I HUNDEN OJ OJ OJ"
Jag kände en stark olust till det hela, för vem vet om hon faktiskt kan hålla i hunden? 
Felix är ju som han blev (hjulet snurrar men hamster är död typ) så han sätter sig snällt ner och stirrar på den andra hunden, lite som "meh va händer där borta, det här måste vi sitta och fundera över). Det slutar med att jag släpar iväg honom.

Men då slår det mig hur lyckligt lottad jag faktiskt är som har den mest dumsnälla hunden på den här planeten, och vilken tur jag har haft som aldrig har mött den här hunden, eller liknande hundar tidigare. 
Men sen börjar tankarna gå på hur jag skulle ha reagerat om hon faktiskt inte hade kunnat hålla sin hund. Jag har varit med om en lösspringande hund tidigare som kom emot oss men då ställde jag mig mellan hundarna och föste bort den andra. men han var snäll.
I min värld vill jag tro att jag skulle ställa mig mellan och ta emot hugg mot armar och ben för att rädda mitt svarta odjur. Men med trassliga koppel och en hund som bara vill pussas även om den andra vill äta honom till middag så undrar jag hur det hade slutat….  
Det jag lärde mig är i alla fall att titta ut en extra gång innan porten öppnas nästa gång!

Annons:
immobilized
2016-09-28 08:31
#1

Usch, vilken tur att det gick bra!

Jag saknar verkligen inte att behöva kika runt axeln eller hörnet då jag ska ut med hundarna. Här får man på sin höjd hålla utkik efter vilt på kvällarna och tidig morgon då det trampar mycket älg , räv och annat förbi på gården dessa tider.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Herveaux
2016-09-28 08:45
#2

Huvvaligen, vilken tråkig start på promenaden ni fick! 😕
Tur att tjejen kunde hålla sin hund. Jag förstår inte hur man vågar gå ut med en hund man kanske inte klarar av att hålla om det behövs…
Nu när jag tänker efter så kollar jag aldrig av läget innan vi går ut genom porten, det ska det bli ändring på helt klart. 🤓

(Min hund kan bli otroligt stark så därför har jag alltid kopplet framtill på selen eller en halti på om vi har halsband som en extra handbroms, då vet jag att jag alltid kan hålla hunden.)


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Vizzla
2016-09-28 09:19
#3

Om hunden hade börjat springa mot mig och min hund hade jag ropat stanna och satt upp handen. Om den inte stannade hade jag tagit min hund bakom mig och sparkat allt vad jag hade. Tyvärr alltså men jag hade försvarat mig och min hund.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

tulinia
2016-09-28 09:48
#4

#3 det är lite så jag föreställer mig det hela också. Att jag ska skydda min egen hund. Men sen så tänker jag på allt som kan hända ändå. Felix som är så nyfiken och ska ta sig fram och hur man faktiskt ska lyckas hålla honom bakom ryggen. 

#2 Ja, man måste ha en hund man klarar av. Felix börjar bli stark nu också så därför får tex inte min mamma och sambons morfar eller några småsyskon gå ut med honom längre. 

#1 Jag avundas dig, om tio år har jag min egen gård på landet, nu får jag nöja mig med att vara där på helgerna. Enda problemet vi har är allt rävbajs som slinker ner i flattemagen.

Herveaux
2016-09-28 10:10
#5

#4 Apropå att få hunden att hålla sig ur vägen när främmande hundar rusar fram;
har du provat att träna in det som ett kommando? Tex "bakom" = stå/sitta bakom dig trots att det finns eller händer spännande saker framför matte.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

crins
2016-09-28 10:39
#6

Det är obehagligt! Som hundägare måste man visa hänsyn, i bland kommer lösa hundar fram till min hund, vet en lös malle och ägaren struntade i att hans hund var lös, skrattade bara!! Så jag var tvungen bryta min hund och hans!! Det gick bra som tur var! Men hatar oansvariga hundägare!! Som ansvarsfull hundägare måste man också kunna hantera och bryta den så olycker inte inträffar! Har även sett pitbull ägare hetsat sina djur mot träd! Tror inte ägaren skulle tycka det vore roligt om denna hund kanske bet ihjäl någons barn (Sådant händer faktiskt!!! )

Annons:
Kallaterrier
2016-09-28 12:06
#7

#6 Det är OT, jag vet, men det är faktiskt ganska stor skillnad på barn och träd, hur menar du att trädattackerna skulle trigga fram barnattacker? Jag menar, jag kampar ju järnet med min hund med leksaker, inte attackerar hon folk för det. Eller menar du att det är attackkommandot som tränas in?

Jag är fullt medveten om att det sker incidenter med "kamphundar" ( i brist på bättre uttryck) och barn, men skulle de bero på att hundarna hetsas på träd?

Till TS, läge att träna in kommandot bakom kanske och förstärka det riktigt ordentligt om han inte stannar där frivilligt, det borde underlätta för er. Det är ett jäkla ofog med framspringande hundar och det kan bli jäkligt obehagligt. När det hände oss med en aggressiv hund placerade jag  min hund bakom mig in i en buske, så jag visste att hon inte kunde komma förbi mig och jag hade kontroll på att den andra hunden inte kunde komma åt henne. Tack och lov stannade den andra hunden ett par meter ifrån när jag röt åt den riktigt ordentligt och ägarna skämdes och höll med om att koppel var en bra grej. Jäklar vad jag hade adrenalin i kroppen, jag var helt skakig en bra stund efteråt och halsen var sönderruten…

Wellcraft
2016-09-28 12:24
#8

Var med om en liknande grej för några dagar sedan blev verkligen skraj.
Var på bruksan och gick på fältet bredvid alla planer, när en stor bouvier och riesen kommer farandes mot Elviz.
Elviz tycker att främmande, stora hundar är sådär - och har kunnat marketat.
Aldrig mer än så, men han markeringar drar ofta igång slagsmål när han markerar mot fel hund.
Dock har jag tränat en del, vilket gjort att han hittils varit mer tillfreds med andra hundar - men en sådant hundmöte i mörkret så var jag osäker.
En hel del bilder flög runt i mitt huvud, vad händer när två stora brukshundar svarar upp mot min lilla lagotto?
Nåväl, riesenschnauzern vände tillbaka när matte ropade. Bouviern fortsatte, jag ställer mig framför Elviz, och tar tag i bouviern. Såg att han såg ung och skitglad ut så jag släppte (väldigt svår att hålla i också, en stor och stark jycke, ville inte mordhålla honom heller då han visade sig ha goda avsikter).
Min hund hälsade fint (snacka om stolt) och bjöd på en lekrunda. 
Ägarna kom fram ,bad om ursäkt. Elviz hälsade på riesentiken också, även hon trevlig.
Det slutade bra, och jag var ordentligt stolt över min jycke.

Men tuuusan så rädd jag var.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Fisherling
2016-09-28 13:29
#9

Usch vilken tråkig händelse, men tur att inget mer hände!

Jag har just på grund av opålitliga hundar och deras ägare lärt in två relativt bra kommandon på Tinja. "Akta" och "Spring". Akta är ganska vardagligt i de flesta fallen, då säger jag bara lugnt "akta" och då ska hon flytta på sig. Om jag däremot säger det med lite mer allvar i rösten och en lite annorlunda 'melodi', då vet hon att det är fara å färde och att man ska flytta på sig så snabbt som möjligt. Väldigt behändigt när man är ute och rider och hästen får spunk eller om hissdörren håller på och klämma svansen på henne - ett ordentligt "Akta!" får henne att pila iväg åtminstone någon meter snabbt som attan och inte komma tillbaka förrän jag ger klartecken. 

"Spring" är lite mer positivt inlärt, då har jag lagt det som kommando varje gång vi kör ett race med varandra. Men eftersom "spring" för henne betyder "spring som av bara helvete rakt fram" så tänker jag att det nog kan komma till nytta någon gång. Hoppas inte det ska behövas, men det finns där iallafall.

tulinia
2016-09-28 15:19
#10

#9 & #7 riktigt bra ideer med att träna in kommandon. för vad hunden ska göra om en situation uppstår. Det ideala är ju att hunden slipper den andra hunden, det ska ju jag skydda ifrån!

#8 hela kroppen börjar skaka när sånt händer. Det är skitläskigt. Jag kom precis att tänka på ett annat tillfälle, det hade jag förträngt! (tänk att man kan glömma en sån sak) 
Jag var ute och gick med en kompis och hennes två hundar när två gigantiska lösspringande hundar kommer från en tomt. Vet ej vad det var för ras men de liknade tervueren. Min kompis gick vidare med sina hundar men Felix sätter sig bara ner så de rusar mot honom. I min hjärna så kan det trigga hundarna mer om jag drar iväg med min så jag ställde mig framför honom, han lägger sig ner och jag försöker se stor och farlig ut. Då ropade ägaren på hundarna och de vände och sprang tillbaka.  
Men hela jag skakade efteråt. Men de såg och snälla ut, oftast är det väll bara att dom är nyfikna, men vem vågar chansa?

crins
2016-09-28 20:28
#11

#7 hetsa hund=göra den aggresiv! Det fanns en kille som kampade med sin hund här! Men den hunden blev tvungen att avlivas pga sin aggressivitet, då den var farlig för omgivningen, både människor och djur!

Kallaterrier
2016-09-28 20:44
#12

#11 Ok, då vet jag hur du tänker, tack för klargörandet.

Wellcraft
2016-09-28 21:26
#13

#10 Ja det är riktigt läskigt!
Tycker också det är extra skrämmande när det handlar om hundraser med lite krut i skallen (typ bruks). 
Även om det aldrig är kul med främmande hundar som springer fram sådär.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Hornslandet
2016-09-29 10:42
#14

#8 #13 Förstår absolut att det är läskigt, det var ju över 80kg hund totalt där som kom rusande.. Dock blir jag glad över att se att ägarna förstod situationen iaf och att de ber om ursäkt. Sånt får mig att se det hela på ett lugnare sätt i efterhand då det inte var en lika reell fara iom att hundarna inte var aggressiva så att säga. Men det är klart att det är läskigt ändå, man vet ju inte det på förhand!

Personligen dock så är jag mycket mindre rädd när det är brukshundar (särskilt på ett ställe som en brukshundsklubb eller dylikt, vilket det var som jag förstod?) jämfört med om det vore random shitbulls på gräsmattorna utanför höghusen. Jag har väl mkt svårare för att se hur (tränade) brukshundar ska vara så aggressiva och sneda i skallen att de rusar fram och attackerar av sig själva bara sådär. Lite tokiga och lekglada med mycket energi (som kan gå överstyr förvisso) kan jag tänka mig..men inte riktigt mördarattack. Om ni fattar vad jag menar..

Upp till toppen
Annons: