Annons:
Etikettraser
Läst 5087 ggr
hemul
9/27/16, 5:20 PM

Varför blir man kär i vissa raser?

Jag menar kär på ett sånt där orationellt sätt. Kär i utseendet, uppsynen, attityden. Är inte nödvändigtvis raser jag skulle vilja ha eller som passar mig. Har flera såna raser som jag dräglar över. Väldigt olika är de också!

En är chihuahua. Alldeles för liten hund för mig och tycker det verkar jättejobbigt med att de fryser på vintern, riskerar att bryta benen o.s.v. Men så fort jag ser en vavva med sån där stöddig uppsyn vill jag bara ha!

En annan är amstaff. Kan inte möta en utan att försöka få ögonkontakt med hunden så jag sen kan fråga ägaren om jag får hälsa (jag vet, beter mig som en sjuåring!). Amstaff är iofs en ras jag mycket väl skulle kunna tänka mig att ha, men den är för stor för mig under nuvarande omständigheter. Så det är ivf LITE rationellt.☺️

En tredje är pointer. Tror det är den vackraste hund jag vet. Så fint huvud, "ädelt" sa man förr. Kombinationen av snabbhet och styrka. Blir helt kollrig. Men jag vill absolut inte ha en hund med mycket jakt! Kan inte tänka mig nåt värre. Vill kunna ha hunden lös i skogen utan alltför stora problem.

Är ni också så där? Vilka raser är ni i så fall torsk på?

Annons:
Fisherling
9/27/16, 5:31 PM
#1

Jag har alltid varit väldigt svag för hund-hundar. Siberian Husky. Schäfer (bruks), Belgiska Vallhundar ect, det är något med den där tåliga pälsen, robusta kroppen och stående öronen, med ett sådant vaket uttryck i ögonen😍Man vet liksom att de är hundar som ska arbeta bara man ser dem, finns inget vackrare än arbetande hundar i mina ögon.

Sen som den konstnär jag är så kan jag lätt falla pladask för vissa färgkombinationer. En riktigt mörk kaffebrun hund med vitt och blåa ögon kommer alltid få mitt hjärta att skutta lite. Brun-blå-vit är en otroligt harmonisk färgkombo, har alltid tyckt det. Likaså svart-silver-blå, så bi-blue merle med blå ögon, de får mig också att titta en gång till 😃

Zadeira
9/27/16, 5:40 PM
#2

Frallor! De får mig alltid på fall. De hade passat mig så ypperligt men jag är så osäker på deras hälsa… Ja man kan vara noga och välja uppfödare som är vettiga osv, men känns ändå som att risken för problem är stora.

Pitbull, amstaff och liknande är jag också förälskad i. Har svårt att se mig själv som ägare till en sådan då jag tror aktiveringsbiten brister från mitt håll, men det är fantastiskt fina hundar.

hemul
9/27/16, 5:41 PM
#3

#1 Ja, dem är jag också svag för, men jag skulle även vilja ha ifv schäfer. Under andra omständigheter. En schäfer var min första hundkompis. Kim hette han.Har alltid tänkt att en gång i livet ska jag ha en schäfer. Men nu blir det nog inte så.

#2 Glömde jag! Inte fralla för min del, men bulldogg! Gud, den där käften! 😍

Maria
9/27/16, 6:12 PM
#4

När jag var liten så var en hund högst på önskelistan och när jag var 12 så fick jag en Tax. Det var väl inte den rasen jag hade överst på önskelistan😃men jag älskade denna lilla kille som var med mig hela min ungdom och när jag träffade min man så tyckte han nog att det var en fånig ras då han var uppvuxen med större hundar. Bambi var med när vår son var liten och när vi sedan skulle skaffa en ny hund när gamle Bambi var död så ville min man (och jag) ha en Tax igen och så blev det😉

Jag bara älskar taxar ❤️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lilahnee
9/27/16, 6:30 PM
#5

Jag skälver av lycka när jag ser en Boston terrier! Tycker att weimaraner, faraohundar och borzoi är fantastiskt vackra raser! Ingen av ovanstående raser skulle passa mig tyvärr.

Joyous
9/27/16, 6:33 PM
#6

Jag är helt såld på långhårig kanintax (normalstora taxar tilltalar mig inte alls på samma vis) och jag kan inte riktigt förklara varför.
Storleksmässigt är de alldeles för små, päls föredrar jag korthåriga hundar och de har inte alls det där drivet och motorn som jag är ute efter.
Men det är liksom bara att kolla på dem. Så fruktansvärt charmiga!

Det är inte så att jag kommer skaffa någon som nästa hund, har redan min drömras (malle) men när hemmet är fyllt av mallar, då kan vi kanske göra plats för en liten…😃

Annons:
Maria
9/27/16, 6:39 PM
#7

#6 Så roligt att höra någon annan som gillar tax. Jag brukar känna mig ganska ensam om det😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

JoannaLi
9/27/16, 6:40 PM
#8

Engelsk springer spaniel! Ååh, jag blir alldeles fladdrig inombords 😍 Jag säger som Joyous - när jag samlat på mig alla tävlingshundar som jag ska ha, då ska det nog bli en liten silkesöra att ha som sällskapshund, som bara får haka på och ligga i sängen och snarka 💟

Sasmal
9/27/16, 6:42 PM
#9

#6 Långhåriga kanintaxar tycker jag också är sååå fina att titta på speciellt black and tan. Passar inte alls mig dock.

Fisherling
9/27/16, 6:42 PM
#10

#8 Jag har en vän som tävlar Lag-SM i Agility med sina två Engelska Springer Spaniels av utställningslinjer 😉

[Baltazar13]
9/27/16, 6:43 PM
#11

Ibland kan man bli kär pga av att man träffar en himla trevlig individ av en viss ras. Som för min del skotte. Den rasen fanns inte på kartan för min del innan jag träffade en hund som jag blev störtförtjust i.

JoannaLi
9/27/16, 6:46 PM
#12

#10 Ååh, säg inte sådär. Då kommer jag råka börja satsa på agility också 😂 Det kom upp en liten 9 månaders engelsk springer till omplacering nära där jag bor, och jag ska ju inte ha en till hund egentligen. …Men just då var det lätt att bli lite senil över just den fronten :D

Fisherling
9/27/16, 6:54 PM
#13

#12 De är härligt käcka hundar, de hänger verkligen med på allting. De älskar att ligga och slöa i soffan dagarna i ända, men taggar till sjukt mycket på agilityplanen.

Och selektiv minnesförlust är ingen skam 😃

Annons:
JoannaLi
9/27/16, 7:10 PM
#14

#13 De verkar vara så himla härliga just för det! Höjden av ultimata hundar alltså :D Haha, vad bra. Det måste ju vara något fel med mig. Så fort första omplaceringen slutar få mig att slita mitt hår fyra gånger om dagen börjar jag se mig om efter nästa :'D

Changrila
9/27/16, 7:13 PM
#15

Jag är löjligt förälskad i fina salukis, salukis av "min" typ. Som tur är har jag två sådana hemma, men ibland när min unga tittar på mig så blir jag helt fascinerad av att jag faktiskt har en så vacker hund. Likadant när min äldre tik springer. Herregud, hon är den häftigaste jag vet! Sedan är jag löjligt förtjust i azawakh också. Inte omöjligt att jag köper en sådan i framtiden. Eftersom jag vanligtvis inte är så förtjust i "hundiga hundar" går ju de flesta raser bort för mig ;) Jag är dock förtjust i airedaleterrier också.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

nollsjuarton
9/27/16, 7:20 PM
#16

Schappar, alltså, det bor en schappe nära mig. Han är så extremt "schappig", typ hoppar på tre ben för att en kvist/gren har fastat i det fjärde men är alldeles för glad för att bry sig.

jenmjao
9/27/16, 7:24 PM
#17

Jag är kär i Schäfer, Malinois, Border collie och pudel!
Jag har något för arbetande hundar, Dom flesta raserna "förstörs" av deras rasstandard/hur de beter sig, Så jag kan inte se de som endast vackra längre. Väldigt synd 😢

Vizzla
9/27/16, 7:41 PM
#18

Ja saluki och afghaner är väldigt vackra. ingen hund jag skulle skaffa men.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

tiger tok
9/27/16, 7:42 PM
#19

Arbetande raser, mallen, border collie, aussie och schäfer och och och.. Även jag gillar det hund hundägare! Att jag sedan älskar att jobba med hunden är ju en orsak :) Och den otroliga charm från bulldogar, speciellt engelska, har man bott med en engelsk bulldog ett tag, då är man kär sedan, det kan jag lova! Corgi också, så söta och galna! Basset hound för att dem är söta och familjehundar!

belliiboii
9/27/16, 7:44 PM
#20

Är kär i Schäfer, Malle och Rottis. Har alltid varit kär i Schäfer, sedan skaffade vi en rottis och jag blev HEEELT SÅLD. Sedan har jag träffat Malle och då föll jag pladask igen, både utseendet och hur dom är som hundar är precis det jag är ute efter. Jag har alltid älskat tanken av att ha en lydig hund som lixom gillar att samarbeta och jobba. Så min dröm är att iallafall äga alla dessa raser innan jag dör, men min krav är dock att det alltid måste finnas minst en rottis i mitt liv.  Det är lixom "min" ras!

Annons:
Maleficum
9/27/16, 8:03 PM
#21

Jag är väldigt förtjust i långhårig Saluki och Rottweiler, inte mycket likheter på dem precis :P  är nog större chans jag i framtiden kommer kunna ha saluki än en rottis.
På på ena hörnet gillar jag de kraftiga bredskallade raserna och på andra de mer smala långnosade och gracila raserna.

Sen gillar jag löwchen (vilket troligen blir nästa hunden). Av nån anledning gillar jag antingen massor av päls eller inget alls så perfekt med en hund som kan friseras.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sealle
9/27/16, 10:05 PM
#22

Jag älskar mopsar 😍 Tycker bara dom är så härliga! Ingen ras jag någonsin kommer äga pga den dåliga hälsan och därav begränsningarna som rasen har, men jag har hittills aldrig träffat en mops jag inte fallit pladask för. Så mycket personlighet, glimten i ögat, så himla glada hela tin… fantastiska hundar!

Borzoi tycker jag är så galet vackra också. Var och varannan dag försöker jag övertala mig själv att det är vinthund jag vill ha, bara så jag kan få äga en zoi 😊 Kanske när man är pensionär.. 😇

Hime
9/27/16, 10:36 PM
#23

Jag är helt såld på Afghanhundar, av nån helt ologisk anledning. Var på ett hunddagis och gick ut med 4 stycken olika och sen dess är min hjärna helt kär.  Jag menar jag avskyr råttsvansar, älskar långa yviga svansar. Är inte överdrivet förtjust i lång håriga hundar, gillar mer hundar som har en tydlig will to please. Vill ha en hundras man lät kan träna till ha lös. 

Och ändå, trots allt det vill jag ha en afghanhund. Drömmer och längtar efter att spendera livet med en sådan. Efter ett par år har jag kommit fram till att när jag är frisk, har jobb & bra boende så kanske jag ska skaffa en Saluki. Afghanen får nog fortsätta vara en dröm för hur jag än vrider och vänder på saken kan jag inte se mig själv ta hand om en sån otrolig päls.  😢

belliiboii
9/27/16, 11:09 PM
#24

#21 Gud va roligt, äääääälskar Saluki (vinthundar) och rottisar trots att dom är så olika! Vet ej varför men det bara är så haha, alla jag säger det till tycker jag är jätte konstig då det är så stor skillnad men jag vet inte det är någonting med utseendet på speciellt vinthundar som jag faller för!😂 (Dock skulle nt en vinthund passa mig då jag vill tävla på hög nivå)

majhefsticar
9/27/16, 11:13 PM
#25

Jag blir helt starstruck om jag ser en riktigt fin show husky ute. Bara måste gå fram och fråga om jag får hälsa! Och jag älskar den japanska akitan! Tyvärr har jag aldrig sett en i verklighet. Däremot en amerikansk akita, men det är inte alls som den japanska - det är något speciellt med den 😍 Älskar den majestätiska kroppen, rullade svansen och det orientaliska utseendet

Maleficum
9/27/16, 11:15 PM
#26

#24 Vad skoj att det är nån mer än mig som gillar så olika hundar!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Mysisa
9/28/16, 7:48 AM
#27

Jag bara älskar game avlade APBT 😮 moralen säger så klart stopp där direkt men jag kan inte låta bli att fångas av deras utstrålning som är både majestätisk och naturligtvis tragisk när man vet vart dom kommer ifrån.
Amstaffen som mer eller mindre är en sällskaps avlad APBT har visserligen utseendet men inte samma glöd.
Jag kommer aldrig äga en APBT då jag för allt i världen inte vill stödja aveln.

minavitas.wix.com/kennel

Annons:
Rutabaga
9/28/16, 9:21 AM
#28

Jag har sedan barnsben varit väldigt svag för vinthundar som saluki (det har hänt att jag fått tårar i ögonen när jag sett salukis 😂), azawakh, borzoi och skotsk hjorthund, samt pariahundar av vinthundstyp som podenco ibicenco och faraohund, de är så fruktansvärt graciösa och vackra. Lite som katter. Åh. Men det passar inte mig med hundar med sån stark jaktinstinkt 😕 

På jobbet brukar det också komma in en hund, tror det är en rhodesian ridgeback, som får tiden att stanna för mig, haha. Han är bara SÅ SNYGG och maskulin och cool till sättet. Helt otroligt faktiskt, att man reagerar så starkt på hundar…

Vänligen, 

Elin 

Fransu
9/28/16, 11:28 AM
#29

Ja jisses, vad många raser jag är kär i, men som aldrig kommer att införskaffas av varierande orsaker. Håller med om pointer som TS skrev om, helt underbara! Plattnosar av alla de slag är jag svag för tyvärr. Men det är ju helt galet att dom inte ska kunna få andas ordentligt bara för vi människor tycker det är gulligt… (nu har jag en shih-tzu, den första och den sista). Är svag för settrar, vorsteh, alaskan malamute, molosserhundar osv osv… Det hade nog varit lättare att räkna upp raser jag inte är kär i istället.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

ForeverEmma_
9/28/16, 12:17 PM
#30

Cocker Spaniel har jag det senaste året blivit verkligen dö kär är i! Det är typ den enda rasen i huvudet på mig och det blev ju inte bättre när familjevänner som har en labrador som jag brukar vara hundvakt åt skaffade sig en cocker valp i våras heller! Och nu har jag turen att fått nytt jobb också där jag kan ha med mig hund om jag vill så inom 1-2år så kommer det komma en cocker spaniel valp till mitt hem också😍😍

Sen är jag också förälskad i Vit Hederhund, Dalmatin, Rottweiler och Mops. Mops kommer definitivt bli min tant hund sen😂😂

Hälsningar Emma & Kardemumma

Vila i frid Bianca, Wilda & MulanHjärta

Kapitulerar
9/28/16, 5:09 PM
#31

Blev helt såld på shih tzuer (helst i fullpäls hehe) när jag träffade min partner för två år sedan. Den långa vackra pälsen, stora runda ögonen och fantastiska temperamentet. 😍

[Metroid]3
9/28/16, 6:10 PM
#32

Jag har en salig blandning av raser som jag bara faller pladask för, bland annat dessa:
- Welsh corgi cardigan
- Fransk bulldogg
- Labrador (svarta)
- Strävhårig tax, så ni är inte ensamma #4, #6, #9 ;)
- Border collie
- Schäfer (främst med mörk mask och långhårig)
- Groenendael
- Berner sennen
- Gråhund
- Finsk lapphund
- Siberian husky
- American staffordshire terrier
- Bullterrier (även miniatyrbullterrier)
- Shetland sheepdog
- Isländsk fårhund
- Rottweiler
- Bullmastiff
- Briard
- Lancashire heeler
- Schipperke
- Irish gleen of imaal

zakkris
9/28/16, 6:23 PM
#33

#0 Alla människor är sånna, även med varandra, man kan ju gå på stan och tycka att en kille eller tjej är snygg eller söt, men för den delen inte vara intresserad av denne människa. Samma är med hundar, man dras till utseenden och beteende, det är ju det som är grunden till att vi har så många raser som vi har idag. 

Jag har alltid gillat stora hundar och hundar med päls samt polarhundar. Stora hundar, jadu tyvärr min sambo är hundrädd, enda som kommer in här enligt honom är schäfer då han av någon konstig anledning litar mest på dem av alla hundraser i världen, medan jag hade velat ha en irländsk varghund som följde med mig när jag är ute med hästen. 

Man gillar nog alltid de man själv vet om att man inte kan ha tror jag, men jag tycker det är så fascinerande :) Men jag vet att jag får min irländska varghund en dag då jag har min man på hållhake ;)

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

ipopuma
9/28/16, 8:16 PM
#34

Taxar liksom hjärtat smälter när man ser en 😍 Ska absolut skaffa tax när jag är 65/70 och ut och jaga i skogen 

Sen finns det en ras som heter Aidi. Aldrig sett en och är väldigt ovanliga i Sverige men det är verkligen en önskeras jag har som jag hoppas kan få importera in i framtiden. (inga kullar i Sverige) Fast då ska jag ha gård också. Men det är en ras som verkligen har satt klorna i mitt hjärta

Annons:
[Springerpoo]
9/28/16, 9:49 PM
#35

Jag ääääääälskar Australian Shepherd! Deras temprament, utseende och deras sätt att röra sig får mig nästan att gråta. De är såååå vackra och så älskar jag hur det även är en arbetande ras😍 Jag kommer absolut skaffa mig en aussie i framtiden!

Är även väldigt kär i Alaskan Malamute. De ser ut som stora nallar och de har så vackra, kraftiga huvuden och så himla vackra rörelser! Tror däremot att jag aldrig kommer skaffa en p.g.a att jag tror att jag inte kan tillfredsställa de eftersom de har ett behov av att dra. Gillar även Akitan av samma anledningar som malamutes, men de är liiiite för envisa för min smak.

Sen så är jag såklart störtkär i min ras, shetland sheepdog. Älskar allt med de, men speciellt deras attityd, nyfikenhet och igen, deras rörelser och kropp!😃

Som ni kanske märker så är jag mycket svag för hur hundar rör sig 😇

Grodan
9/28/16, 10:46 PM
#36

Det finns några raser som jag alltid älskat, men som jag inte kan ha av förklarliga skäl: de är alla jakthundar. Det är främst deras utseende och vad de utstrålar när de är lyckliga som jag tycker om. 

Raserna är Blodhund, Korhårig Vorsteh och Pointer.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Hornslandet
9/29/16, 1:34 PM
#37

Tja..jag är väl lite tvärtom då. Har inte det där i mig att "totalt falla" för någonting som en hundras.  Jag gillar verkligen att handskas med och vara bland djur, men jag känner inte igen mig i det du beskriver. Finns många hundraser jag gillar mer än andra, pga olika egenskaper eller att jag träffat några särskilda individer inom de raserna.. Men det är mest då att deras mentalitet har gått ihop mer med hur jag är än att jag kan se en hund och känna nått av det du beskriver… I allmänhet gillar jag stora, oömma hundar som gillar att kampa och "ta i". Gärna med en lite lufsig stil och lugn mellan varven, då jag har lite svårt för överdrivet flamsande och fjäskande..på det sättet att jag själv inte reagerar positivt på det. 

Har lite svårt för alltför överdriven överaktivitet också, men det kanske är relaterat till individ mer än ras ibland..

Men ja, typ Bouvier, Briard, Riesen, den stilen på stora hundar med en "annorlunda" uppsyn är det jag gillar i huvudsak. Ser liksom ut på ett annat sätt än en "klassisk" hund-hund som schäfer eller labbe tex.. Nått inom mig gillar alltid det som är iaf lite annorlunda från normen, vet inte varför. Har aldrig gillat "muskelhundar" och hur de ser ut, men det har klart sina skäl i vad man associerar dem med (tyvärr). Vakthundar/vissa molosser-raser kan jag tycka har en väldigt stark-men-avslappnad utstrålning som jag uppskattar - tex mastiffer, St Bernard, Leonberger.. Men de känns för tunga för att jag skulle vilja ha dem då jag vill kunna "sporta" mer.

Gillar även stuket på de flesta terriers! Och polarhundar vilket jag garanterat skulle ha för just glädjen med drag om jag bodde rätt, och hade ett passande liv för det! :)

Fisherling
9/29/16, 2:18 PM
#38

Kom ju på att det finns en hel drös andra raser jag är lite förälskad i.

Typ Saluki, de är så otroligt ädla. Kungligheten av hundar typ. Och så fluff-spetsar, allt från Samojed och Finsk Lapphund till Sheltie och Långhårscollie, ser så härligt ut med all den pälsen, man vill bara gräva ner sig i dem 😍

Sen att se jaktavlade retrievers i arbete, det om något får mig att åter igen falla pladask för retrieverna 😃

Soffatoffel
9/29/16, 3:38 PM
#39

Har sedan jag var väldigt väldigt liten haft en förkärlek till samojedhundar!

Jag och min familj har tiden med en sån, intresset och orken men det visade sig nyligen att min pappa är allergisk, så vi köpte en bichon frisé istället, och föll även för denna rasen!

mejamylove
9/29/16, 9:58 PM
#40

Aldrig fallit för nån ras pga individ eller så, tycker oftast att alla hundar jag träffar är ouppfostrade, speciellt om man jämför med sina egna… Däremot har jag sett greyhounds in action vilket är helt underbart, får mig att vilja skaffa en nån gång i livet. Däremot så älskar jag min egen ras ofantligt mycket och tycker det är så kul att se dom arbeta, arbetande hundar är det bästa som finns 😊

MaaariaS
9/29/16, 10:28 PM
#41

Jag verkligen älskar  pomeranian och långhårig chihuahua, men tittar även lite extra om jag ser en  chinese crested powder puff(med lång päls) eller samojed,grand danois och italiensk greyhound ❤️

Medarbetare på Chinese crested ifokus.

Annons:
apportbocken
9/30/16, 10:34 AM
#42

Borzoi! Jag är helt kär i deras rörelsemönster!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Effie
9/30/16, 1:05 PM
#43

Irländsk terrier. Linjerna, färgen, uttrycket I ansiktet.

Borzoi. Rörelserna och formen. Och pälsen.

Staffordshire bullterrier. Formen, uttrycket.

Schipperke. Ser så lagom tuffa ut.

Och irländska varghundar är häftiga.

Men jag ska inte ha någon…


Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Odietamo
9/30/16, 1:38 PM
#44

Älskar långhåriga chihuahuor (har en själv på 8 månader) 😉 Annars tollare. 😍

Grodan
10/2/16, 1:21 PM
#45

Fortsättning på #36 

Jag är väldigt kär i Dobermann och har alltid varit. Jag har bedömt det vara min ras och kan inte tänka mig ha någon annan. De andra raserna jag är lite "kär i" är bara på avstånd, då jag vet med mig att jag inte klarar dem.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

FiffiD
10/2/16, 3:25 PM
#46
[Nalle-]
10/2/16, 4:18 PM
#47

Åh, det finns så många raser som jag tycker om av olika anledningar! Listan med raser jag själv vill äga är rätt kort, men hundraser jag tycker om är betydligt längre. 

Dels har vi de där fågelhundarna. Finns otroligt många av dessa som jag tycker är så vackra och trevliga, men jag jagar inte och min allergi klarar inte riktigt den pälstypen med vassa småhår som sätter sig överallt. Men hit hör i alla fall korthårig vorsteh, korthårig weimaraner och ungersk vizsla. 

Sedan har vi jaktspetsarna. Är otroligt svag för finsk spets (som jag är uppvuxen med, mina farföräldrar har alltid haft dessa), norrbottenspets och jämthund. 

Några andra raser som jag bara tycker är för vackra är schäfer, alaskan malamute, australian shepherd, berger des pyrénées a face rase och långhårig collie. 

Storpudlarna tycker jag också är så fruktansvärt ståtliga 😃 Men där är jag nog lite skadad, för jag tyckte inte alls de var så himla fina hundar när jag skaffade min första- men att de däremot passade mig väldigt bra. Men idag tycker jag som sagt att de är otroligt vackra hundar att se på.

badmojo13
10/9/16, 11:50 AM
#48

Personligen gillar jag stora hundar. Jag har haft Grand Danois, och Rottweiler och kan säga att de var underbara hundar. Sedan bestämde vi i familjen att vi skulle skaffa en Amerikansk Akita men det blev strul med uppfödarna. Besvikelsen blev stor då vi hade väntat på i princip 2 år för valpen. I smyg hade jag gått och kollat på Cane Corso och nu har vi bestämt oss för att skaffa en. Vi har träffat andra Corso som är helt underbara så det får bli den.

Annons:
IngaTrnqvist
10/9/16, 12:24 PM
#49

Bullterrier! Vet egentligen inte varför, men har alltid älskat dem. Ingen ras jag någonsin skulle skaffa men.. Likadant med pudlar, särskilt stor och mellan, älskar deras sätt. Och förstås min hjärteras, berger des pyrénées <3

tiger tok
10/9/16, 2:50 PM
#50

Berger picard har jag också en förkärlek för!!

hemul
10/9/16, 3:25 PM
#51

Glömde min kärlek bland ovanlig raser. Otterhound. Har bara sett den på bild, men utseendet är så charmigt. Stor och lurvig och härlig. Jakthund och nästan utdöd, så det lär aldrig bli en sån. Men suget är starkt! ☺️

http://www.google.com/search?q=otterhound&tbm=isch

Emellaya
10/9/16, 5:56 PM
#52

Jag har ändrat mitt tycke kring olika hundraser genom åren och det känns faktiskt bra att inte vara så låst i sina favoritraser. ;) Jag har ofta dragits till raser som inte hör tilll de vanligaste raserna som jag hört talas om som barn. Golden retriever var dock min favorithund som barn och då blev jag kär i utseendet. Min klasskamrat och hans föräldrar tog med tre av sina hundar till skolan. Nu, långt senare, har jag hittat tillbaka till goldens av dual purpose-typ. :) 

Jag drogs till hundar som inte hade mycket underull, som Kooikerhondje, berger des pyrèenese face rase,  welsh springer spaniel, powder puff, silken windhound! Jag fall sedan för field spanieln som jag har på förstaplats för framtida hund! Träffade den på My Dog och fick en speciell ögonkontakt! Field spaniel var en ras vars rasbeskrivning passade mig men att jag inte gillade utseendet till en början. Sussex spaniel är en charmig hund som jag tittat videoklipp på. Annars gillar jag ju inte raser med hängande läppar. ;)

Gillade först pälsmonster och sedan tyckte jag inte om när raser har för mycket päls. gos de catala har väckt mitt intressse! Gillar långhårig collie. Jag har intresse för barbet, curly coated retriever.

Har även fallit för löwchen, glen of imaal terrier.

Berger Picard träffade jag på My Dog och jag hade tidigare fallit för det raggiga utseendet på en större hund. Liknande andra raggiga hundar; laekonis, otterhound, spinone. Är möjligtvis  intresserad av berger picard längre in i framtiden!

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Hornslandet
10/9/16, 10:28 PM
#53

#52 Picard är så jäkla coola! Otroligt synd att rasen är så fruktansvärt ovanlig här i Sverige bara, inte direkt överflöd av valpkullar :D Kikade förresten på Otterhound nu efter jag läste din post, skönt utseende på dem med! Lite briard-lik fast med lite kortare päls :P

Emellaya
10/10/16, 12:32 AM
#54

Ja, den sticker verkligen ut. :) Det måste vara det som är förklaringen till varför man blir fäst vid en del raser. Något gör att rasen sticker ut gentemot andra raser och den personliga preferensen kan baseras på en upplevelse av/ möte med hunden eller något indirekt som en rashistoria eller annat engagemang.

 I värmland finns det minst två stycken Picarder. ;) Så jag ska ta tillfälle till att se rasen i höst möjligtvis. :) Det finns en hundteater här där picarden ska ha huvudrollerna! Otterhound är närmast utrotningshotad och det är bara det estetiska som tilltalar. De har nämligen en oljig päls, och det lockar inte haha.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Emellaya
10/10/16, 12:48 AM
#55

Hur kom det sig att du fattade tycke för irish Glen of imaal terrier? :) #32

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Annons:
Hornslandet
10/10/16, 1:44 AM
#56

#54 Hehe, ja, fattar. Såg ett gäng Picarder på en Briardutställning (ingår i samma rasklubb ju!). De var större än jag trodde på förhand, såg riktigt balla ut. Men som sagt, lite väl ovanlig ras (tyvärr?).. Diggar lurviga/lufsiga raser själv, så förstås även Briard..och Bouvier tex. Även Svart Rysk Terrier, men de har jag inte träffat IRL.

Emellaya
10/10/16, 2:09 AM
#57

Tyvärr drabbades raser av andra världskriget. Många franska raser som är få till antalet; franska jakthundar och fransk spaniel som är påväg att försvinna. Och briard, bouvier, berger picard.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

tiger tok
10/10/16, 6:35 AM
#58

Har träffat en picard valp på åtta veckor, så himla söt tjej!! Annars har jag bara sätt dem på håll..

hemul
9/26/17, 12:40 AM
#59

Idag fick jag hälsa på en rusky toy. Så nu är jag kär i den också. Unghund o så kelig. Pussades och gnagde jätteförsiktigt på mina fingrar hela tiden. Då är man ju såld! :-)

Jojaton
9/26/17, 6:51 AM
#60

Jag har massa, sheltie är ju min nr 1 - men annars ligger samojed (är en samojed med på valpkursen, han är sååå fin) tollare, ceskoslovaky vlciak, rottweiler (med bredare huvuden!) aussie, och mellanstora spetsar typ finsk/svensk lapphund osv, varmt om hjärtat. Bland många andra!

Johanna - Instagram

StellaAG
9/26/17, 8:21 AM
#61

Jag kan bli så himla avis när jag ser (bruksavlade) gråsvarta schäfrar, åh så vackra de är! De känns verkligen som hundarnas hund på något sätt. Samma gäller helbrun vorsteh. Så fina och kloka. Sedan blir jag alldeles varm inombords när jag ser riktigt stora raser, typ Grand danois och bullmastiff. Det är något med deras lugna och coola uppsyn som jag verkligen älskar, men pga deras begränsade fysiska förmåga så skulle ingen sådan få flytta in här.

StellaAG
9/26/17, 8:29 AM
#62

@hemul då kanske du är en av "ögonkontaktsökarna" som jag brukar möta på gatan ;) jag har en american bully (som lätt förväxlas med amstaff), som ibland börjar vifta på hela kroppen när vi är ute. Då vet man med säkerhet att han har fått ögonkontakt med en människa längre bort på gatan!

Annons:
Sugar Mist
9/26/17, 10:14 AM
#63

Nattsvarta, slanka riktigt korthåriga schäfrar De långhåriga vinthundarna, salukis, afghaner och silkenwindhound är också riktigt riktigt snygga.

-

Majken!
9/26/17, 10:59 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Fullständigt förlorad i schäfern som ras och som individ. Godmodigheten, följsamheten, vänligheten och arbetslusten bättre paketerad än någon annan enligt mig. Och helt enastående vackra!

färgfest
9/26/17, 11:06 AM
#65

Jag älskar schäfer och husky men anser att de kräver nog lite för mycket. 

Men jag älskar också pudlar så jag fick i alla fall köpa en av mina drömhundar. :)

hemul
9/26/17, 2:36 PM
#66

#62 Skyldig! :-) Hm. Varför ser man inte smilielistan på mobilen?

Kirnzy
9/26/17, 3:32 PM
#67

Det finns så många jag älskar- pitbull, rottweiler, tysk jaktterrier och tibetansk mastiff har nästan alltid varit favoriterna. Men jag blev totalt kär i clumber spaniel när jag träffade två för ett år sen. Vet inte varför men jag bara älskar dom 😊

oh-la
9/27/17, 5:18 PM
#68

Jag älskar jakthundar! Dom är funktionella, atletiska och anpassade för det dom ska göra. Älskar allt från fågelhundar, till jaktspetsar till en riktigt musklad och väl fungerande jakttax. Håller på och lobbar för en gonczy polski som nästa hund. Bara älskar dem!!!

Lia
9/28/17, 12:55 PM
#69

Min pojkvän ville ha en fransk bulldog. Tills hans mamma faktiskt skaffade en. Den har så många problem så den fungerar knappt och får inget syre. Stackars hund! Nu vill han ha en tax. Men jag tycker det räcker med en hundras och vi båda älskar min dansk-svenska gårdshund, så det kommer nog alltid bli en sån. Eller fler. Men jag smälter när ser en golden eller labrador! Så underbara. Men jag skulle nog aldrig vilja ha någon, de är lite för sega för min smak. Jag vill ha en hund med alldeles för mycket bus för sitt eget bästa, haha.

Annons:
Maria
9/28/17, 1:05 PM
#70

#69 Vill du ha en busig hund så skulle jag lyssna på pojkvännen. Taxar är knasiga haha.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lia
9/28/17, 1:55 PM
#71

#70 Ja, det kan jag verkligen tänka mig! Men det räcker ändå med en ras för mig :) Jag håller mig till dansk-svenskarna jag haha!

Maleficum
9/28/17, 2:22 PM
#72

#69 Vet inte vad för labbar du träffat men våran var ett yrväder som verkligen passa med sitt namn (hon heter Gletta vilket betyder skämt/hyss på isländska). Hon börja lugna sig lite när hon var åtta år och är först senaste året hon verkligen blivit seg (hon är 13 år nu och har tyvärr problem med ryggen),

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Lia
9/28/17, 2:43 PM
#73

#72 Finns ju alla olika typer av individer inom samma ras så klart :-) Bara det att det är den bilden jag fått av de jag träffat och därför har jag inte velat skaffa en själv.

[Blue_Lugia]
9/28/17, 3:27 PM
#74

American Akita är väldigt fina tycker jag, om man går efter utseendet. <3

Ailuro
10/1/17, 5:07 PM
#75

Japansk akita, Canaanhund och Tosa. Hoppas det kommer några till Hundmässan i december😊

[Forest]
10/1/17, 7:17 PM
#76

Jag älskar se vinhundraser även dom små. Dom ser så ädla och fina ut gillar se dom i rörelse dessutom har dom en lång pussnos 😍

Annons:
Lona
10/2/17, 10:23 AM
#77

#73, Det finns som sagt livliga individer både inom golden och labbe, lite beroende på linjer. Ska man generalisera så är golden ofta lite "flamsigare"/"busigare" än labbe som har lite mer ordning på sig (även det delvis beroende på linjer). Tyvärr, för raserna och individerna själva, så stänger en understimulerad labbe/golden lätt av, de blir passiva soffpotatisar som inte gör många knop - och så tror matte/husse att hunden är nöjd med att traska runt kvarteret och vara familjehund… De brukar leva upp om man håller igång dem, DÅ märker man att de faktiskt både vill och kan. Att jag skriver "tyvärr" är för att många raser blir ganska jävliga när de får för lite att göra = man MÅSTE aktivera dem någorlunda. Kan säga att när jag var svårt sjuk en höst för några år sedan så tog jaktlabbarna det med ro medan den sällskapsavlade terriern blev rätt jobbig…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lona
10/2/17, 10:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#78

Jag är, och har alltid varit, helt såld på spetsar, främst de nordiska då de har ett annat uttryck än tex de asiatiska. Isländsk fårhund (som jag haft), lapsk vallhund, västgötaspets, jämthund, Hälleforshund… <3 Jag kan absolut tänka mig en spets igen, jag gillar att de dessutom är lite egna i mentaliteten. Dessutom har de ofta en sund och funktionell exteriör. Sen gillar jag de där "små raggiga terrierna" med ståndöron, som cairn, westie och norwich. Ser så käcka ut och vad jag inte hade räknat med var att de faktiskt passar mig som hand i handske. Hur kan man säga nej till en sån här glad liten skit? Rent allmänt så tycker jag även att en sund, funktionell hund utan exteriöra överdrifter är något speciellt. Att se ett gäng rhodesian ridgebacks (som jag också haft) sträcka ut över ett fält, wow… Samma sak med stövare, jaktlabbar osv. Trots det har jag aldrig riktigt fallit för vinthundar, de är inte min grej helt enkelt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Estelle13
10/2/17, 4:43 PM
#79

Just nu finns det ingen annan ras är än den rasen jag redan äger (storpudel) som jag skulle kunna tänka mig att äga men raser jag gillar är schnauzer, irländsk setter, Bullterrier, jämthund, gråhund.

Känner väl att storpudeln passar mig bäst i det jag vill hålla på med, den enda nackdelen är väl deras flamsighet med studs åt både höger och vänster, tror en del uppfattar mina hundar som ouppfostrade men pudlar är ju till vardags extremt glada hundar. Att komma springandes efter en i full fart och hoppa upp på köksbordet när man kommer hem från jobbet är inge ovanligt åtminstone inte när det gäller min hanhund.

hemul
10/2/17, 4:47 PM
#80

Ha ha! Antar att du inte låter ljusstakarna stå framme. 😃

Upp till toppen
Annons: