Annons:
Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1486 ggr
[jessicasanden]
9/27/16, 12:17 PM

Golden Retriever kennel

Hej! Jag söker tips på en bra Golden Retriever kennel, helt i norra delarna av Sverige. Vill ha en hund från en kennel som föder upp mörka Golden för utställning, alltså inte en jakt Golden.

Annons:
Fisherling
9/27/16, 12:27 PM
#1

Lycka till 🙂 Utställningsgoldens är vad jag vet nästan uteslutande vita.

Men hoppas att du hittar någon.

[jessicasanden]
9/27/16, 1:21 PM
#2

#1 ja tyvärr är det så. Men har sett en del mörka Golden i utställningsringen, verkar dock bara vara "tur" att det föds en eller två i en kull

Lona
9/27/16, 2:15 PM
#3

Skall du ställa ut den eller är det snarare att det är utställningsvarianten du vill ha ändå? Nu låter jag lite pekpinneaktig men välj inte hund efter färgen. Leta istället efter en uppfödare som satsar på hälsa och mentalitet (och utställning om du vill ställa ut), inte att de avlar medvetet på färg. Mörkröda goldens är jättefina men den typen av avel (inriktad på färg, extrem storlek åt endera hållet och så vidare) innebär oftast att man tappar andra viktiga bitar i aveln. Du kommer garanterat att tycka att din hund är finast i världen ändå :-) !


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[jessicasanden]
9/27/16, 2:49 PM
#4

#3 utställning är inte ett måste man skulle vara roligt om man hittar en hund med bra exteriör. Självklart går hälsa och mentalitet i första hand. Men tycker verkligen inte dom vita Golden är fina, och är synd att den vita färgen verkar ha tagit över mer och mer. Borde inte ens få heta Golden Retriever utan istället Vit Retriever. Självklart kräver jag inte en gyllenebrun Golden, men lite färg ska den allt ha, absolut inte vit.

Vattnadal
9/27/16, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Inte så långt norrut direkt, men inte södraste delarna ändå. Hundar med färg på pälsen, men varken showhundar eller jakthundar, utan golden, som de ska vara. 😉

Tultgårdens, där min Vittra är inköpt.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Lona
9/27/16, 5:09 PM
#6

TS; ett tips när det gäller SSRKs raser och några till är att kika på Rasdata.nu :-) . Samma uppgifter som på Hund/Avelsdata men betydligt mer lättöverskådligt. Dock ligger Rasdata lite efter när det gäller registreringen av resultaten. (Och jag håller med, mörka ÄR finare ;-) )


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Agda
9/27/16, 5:53 PM
#7

Attigårdens kennel (Sundsvall) har dual purpose golden i mörkare färger. Vi har haft två hundar från den kenneln (ena köptes mitten av 80-talet och blev 13 år, andra köptes 2002 och dog i juni i år). Den sista var en riktig "once in a lifetime" hund, helt underbar.

Lona
9/27/16, 6:28 PM
#8

#7, Trevligt att se en kennel med stor andel röntgade avkommor :-) .


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: