Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 872 ggr
Mudidalen
9/26/16, 8:24 PM

Hund som tappat apiten

Hej!
Min ena hund på snart 9år har tappat apiten. Får varje dag krångla i han maten. 
Det är enormt jobbigt. Detta kom när han fick en skada på en tand som nu är bortopererad sedan ett tag tillbaka men han får inte tillbaka aptiten.
Kan sitta mentalt men jag vet inte heller.
Han äter hundgodis och mat som sonen kastar ner från bordet.
Det jag tror är : mentalt att han tror det ska göra ont, eller prostatan som krånglar igen så han har ont och den ska kollas upp igen eller magkatarr?
Någon som har nå tips för tillskott mot magkatarr?
Ska ringa veterinären imorgon igen.
Har tagit alla möjliga olika blodprover innan och finns inga fel förutom förstorad prostata.
Tacksam för råd

Annons:
Changrila
9/26/16, 9:44 PM
#1

Fungerar det inte att göra maten extra god på något vis? Kanske byta matskål? Byta matplats?

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Mudidalen
9/26/16, 9:54 PM
#2

Testat massa olika matskålar,  handmatar, mat på golvet osv. Ska testa ha på varm barnmat på imorgon så får vi se om de slinker ner bättre :)

CissiD
9/26/16, 10:21 PM
#3

Jag skulle nog ha kollat upp med veterinär igen om du misstänker att det kan bero på smärta. Om det beror på något medicinskt kan du behöva något läkemedel. 

Jag har själv en hund med magkatarr och vår veterinär sa att fortiflora var bra att ge. Det inehåller probiotika(ej säker på stavning) som är goda bakterier för magen. Nu får min hund fler mediciner mot sin magkatarr. Så om det nu skulle vara det din hund har så kan det säkert behövs en "riktig" medicin för att bli av med det. 

Sen kan det ju vara som du misstänker att det sitter mentalt men då ska man nog vara lite försiktig med trugandet. De lär sig snabbt att äter de inte så kommer något godare. Vi har problem med det själva men vi kan på grund av magkatarren inte sluta truga om vi inte vill riskera sypor, diarré och mycket smärta för våran vovve. Så vi får truga vidare när han inte behagar äta på sina tider. 🤪

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

[Forest]
9/27/16, 9:55 AM
#4

Har du testat vad han tycker om färskmat? eller koka färs eller kyckling, spara spadet och ta lite på maten värm  gärna upp soppan lite för sen häll den över. Jag har en som kan matvägra vid löp, så med henne funkar det att göra kycklingsoppa (kokar upp kycklingklubba tar bort köttet och sparar spadet). Fryser in detta i påsar för enklare ta fram varje dag. Färskfoder kan man ge som topping du kan värma på vatten och ta det över fodret och toppa det med lite färskfoder.  Våran kräsna hund går gärna in o norpar kattens mjukmat, finns mjukmat för hundar kanske toppa med det. Testa dig fram, men självklart tycker jag som 3, kolla så hunden inte har ont i o därmed matvägrar.

crins
9/27/16, 7:17 PM
#5

Hundar brukar inte "svälta ihjäl" utan äter när de är hungriga! Ställ fram matskålen på bestämda mattider och äter inte hunden ta bort matskålen! Och ställ ner matskålen nästa gång det är dags att äta! Tex 8.00 äter den inte då, ta bort matskålen! Och ställ ner t.ex kl.17.00 igen och äter den inte då ta bort den igen, tror inte du ska truga med godis, för hundar blir då lätt finsmakare!!!! Är hunden frisk, äter den när den är hungrig!

Mudidalen
9/27/16, 7:39 PM
#6

Vi ska till veterinären igen imorgon och kolla prostatan igen och tänderna.
Svårt när man har flera hundar och katter som kommer och stör honom också och stänger ja dom han eller dom när det är matdags så blir de för konstigt så han inte äter av de heller. 
Testade utomhus idag, gick lite bättre iaf.
Han älskade Mush innan men nu duger inte ens det. 
Får se vad veterinären säger imorgon

Annons:
lizton
9/27/16, 10:23 PM
#7

Blötmat för katter brukar vara jättegott att toppa med för en kräsen hund. Blötmat för katter är godare än blötmat för hundar. Kattmat är proteinrikare. 

Några kulor av Magnussons Meat & Biscuit kan också vara gott att toppa med . Det är bakat foder som är milt för magen. Du kan skicka efter en gratis provpåse hos tillverkaren hundmat.com Vi har det som godisfoder. Det finns nu också som spannmålsfritt, vilket  jag ska testa när jag får min leverans från vetzoo.se . Din hund är äldre och då äter de ofta mindre eftersom de är lugnare och behöver mindre energi och att ämnesomsättningen minskar med åldern. 

Hoppas det löser sig för dig och din hund och att det inte är något med tänderna.

Upp till toppen
Annons: