Annons:
Etikettraser
Läst 2403 ggr
Lexie82
2016-09-25 20:22

Keeshond vs Eurasier

Läser man på SKK så verkar dessa två raser likna varandra ganska mycket, både i utseende och mentalitet. Men jag tänkte kolla här om det finns folk som har erfarenhet av båda raserna.

Vilken är mest skällig? Mest "dragig" i koppel? Vilken kräver mest motion och mental stimulans? Finns det någon generell skillnad i hur de brukar förhålla sig till främmande hundar och människor? Skillnad i jaktinstinkt, hur lätta de är att ha lösa och få fungerande inkallning på? Skillnad på hur "gosiga" de är, alltså benägenhet att vilja ligga mellan husse och matte i sängen eller leka knähund.

Har ni bara erfarenhet av den ena av raserna får ni gärna ge er syn på den rasen!

Annons:
tiger tok
2016-09-25 20:29
#1

Drag i koppel är ju enbart en träningssak dock ;))

jenmjao
2016-09-25 20:33
#2

Jag har ingen erfarenhet av raserna på nära håll men jag kan säga att dragande i kopplet, gosande, jaktinstinkt och skällighet kan nog bero mycket på individ, Vissa raser har väl lättare till det än andra självklart.
Jaktinsinkt kan bero mycket på föräldrarna, vana och inlärning, Dragande i kopplet är något ALLA hundar kan göra och förmodligen någon gång gör, oavsett ras. 
Skällande får man räkna med i alla hundar, speciellt i spetsar.
Gosighet kan ha mycket att göra med hur ni hanterar valpen och mycket med individen i sig självt, Hunden kanske ogillar värme eller närhet helt enkelt.

Lexie82
2016-09-25 21:00
#3

Så klart att mycket sånt beroende på individ, men mycket är ju också rasbundet.

#1 Jag vet inte om jag håller med dig om att det ENBART är en träningssak. Vissa raser har mer drag i sig än andra, och visst kan du träna vilken hund som helst att inte dra, men deras benägenhet att dra från början och hur svårt det är att träna bort det kan variera mycket beroende på ras.

Jag kanske skulle ha förtydligat att jag inte menar att den ena eller andra rasen skulle stenhårt ha den ena eller andra egenskapen beroende på ras, utan GENERELLT vilka egenskaper raserna har.

ifoundnemo
2016-09-25 21:00
#4

Jag har inte så mycket erfarenhet av Euarasier men har en keeshond och växte även upp med en (har även träffat en del).

Dem är vaktiga - dvs. skälliga. Men kan såklart dämpas med träning men lite skällande får man nog räkna med, beror ju självklart på individ. 

Drag i koppel är ju en träningssak.

Vår hane får 2 h promenad (förutom kissrundor), varav minst hälften är i skog, och 10-30 min mentalaktivering om dagen. Vid sjukdom eller så får han mindre och det är inga problem, klättrar inte på väggarna bara för att man är sjuk - kan dock bli lite extra skällig. Min uppfattning är att båda raserna kräver ungefär lika mycket.

Vår keeshond ÄLSKAR hundar (med rätt utstrålning), nya människor bryr han sig oftast inte så mycket om. Han luktar lite snabbt sen är han inte intresserad längre, men sen efter att ha träffat någon några gånger så blir han socialare mot dem :). Så har även de Eusasiers jag hälsat på verkat - dem har luktat men inte varit som ex. en labbe som blir bästis direkt.

Har inte mycket jakt och är lätta att träna till att vara lösa, men även här beror det såklart på individ och träning. 

Gosighet är nog helt beroende på individ. De har ju båda tjock päls och blir därmed snabbt varma. Familjens keeshond jag växte upp med fick inte vara i möbler men han tyckte om att bli klappad. Såhär i skrivandes stund ligger min keeshond ända intill mig i soffan och gosar…som liten var han inte så glad för att gosa men nu gosar han gärna - men inte alltid så länge och alltid på hans villkor. Han ligger även i sängen, brukar vilja gosa en stund på mogronen och på kvällen - har även hänt att han varit i sängen när man vaknat mitt i natten. Men han ligger aldrig i knäet då han är för stor för det, och eurasiers är ännu större, men han kan sätta sig i ens knä ibland. 

Lite mer om keeshond:

Allmänt toppen med barn. Väldigt lättlärd och väldigt smart. Egen vilja (enligt mig på ett bra sätt, t.ex. kommer själv och vill gosa, vill jag gosa och han inte vill kommer han några få minuter för att sedan gå igen). Tillgivna. Lugna inomhus. Lekfulla. Helt enkelt trevliga hundar - tycker jag :).

Inkanyezi
2016-09-25 21:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Första ledarhunden jag tränade självständigt var en keeshond. Jag har aldrig hört honom skälla. Han var den mest intelligenta hund jag någonsin har haft, och han lärde sig en hel del nya saker med sin förare, Boris Lamby, när jag hade lämnat över honom. Bland annat att gå ut i köket, öppna kylskåpet och hämta en öl till Boris.

Men jag tror inte att det är generella egenskaper för rasen. Jag skaffade en kees till, en tik, och hon funkade inte alls. Världens gulligaste hund, men hon hade ett problem som gjorde att hon inte dög till ledarhund. Hon hittade inte hem. Inte heller hon skällde. 

Bilden föreställer Boris Lamby, helt blind, när han går över spången, tre plankor bred, mellan bryggan och land då han har varit nere vid sin båt.

majhefsticar
2016-09-25 23:21
#6

Keeshond är mer skällig. Eurasier verkar kräva ganska lite

Annons:
Persifone
2016-09-26 10:06
#7

Min erfarenhet (har Keeshonds men träffat en del Eurasiers):

Eurasiern kräver mer (den har trots allt samojed i sig som är en av de mer krävande spetsarna, plus att både samojeden och chow chowen har mer jakt i sig än vad keesen har.

Jag har än så länge inte fått något jämnt intryck utav Eurasiern (är ju en hyfsat ny ras som inte hunnit bli "samlad" ännu.) Tycker mig ha sett ett flertal eurasiers som inte har den mentaliteten jag vill ha (kan även vara så att de inte varit uppfostrade rätt). Men tycker det är mycket gruff bland eurasiers iaf vid utställningsringarna. 

Jag har två keestikar i lägenhet, enda gången de skäller är om det knackar på dörren. De går så gott som alltid lösa i skog och mark, lättlärda, smarta och enkla hundar som inte är intresserade av främlingar utan håller sig till sin familj.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Momos
2016-09-26 11:25
#8

Har Eurasier och bästisen har en Keeshond. Det är väldigt individanpassat men utav rasstandarn:

Vilken är mest skällig? Keeshond

Mest "dragig" i koppel? Inte ras specifikt

Vilken kräver mest motion och mental stimulans? Keeshond, de är mycket mer aktiva. 

Finns det någon generell skillnad i hur de brukar förhålla sig till främmande hundar och människor? Eurasiern ska inte bry sig om främlingar men inte vara tillbakadragen. Alltså hälsa och sedan vara ointresserad eller inte bry sig från starten… Jag har en framåt eurasier som gärna skuttar upp och hälsar men sedan lugn nosar på dem, kompisens Keeshond är ett litet yrväder av kärlek & älskar alla med samma entusiasm som matte om hon vann på lotto 🤪

Skillnad i jaktinstinkt, hur lätta de är att ha lösa och få fungerande inkallning på? Vet inte om keeshonden men Eurasern ska vara lätt, väldigt lite jaktinstinkt.

Skillnad på hur "gosiga" de är, alltså benägenhet att vilja ligga mellan husse och matte i sängen eller leka knähund. Eurasiern ska vara självständing men ändå vara lugn. De kan vara lite svårt att få upp enthusiasmen men man känner ju sin hund och vad som får de att gå igång. Så att ligga och kela med en vuxen Eurasier som har passivitetstränats är inge problem.

Lexie82
2016-09-26 11:37
#9

Tack för alla svar! Jättekul att höra om era erfarenheter!

Lona
2016-09-26 13:16
#10

Jag har fått samma intryck som #8, ska man generalisera så uppfattar jag keesen som mer krävande/livligare och även som skäligare. Dock kan jag tänka mig att keesen är jämnare som ras, eurasiern är fortfarande ny och inte särskilt homogen, dessutom har rasen ökat rejält i popularitet de senaste åren vilket inte alltid är positivt. Tyvärr har flertalet av de eurasiers jag träffat inte bara varit reserverade/ointresserade utan haft rejäl osäkerhet, ibland rädslor, för främmande personer.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

parsley
2016-09-26 16:01
#11

# 10 Jag vet inte om keesen är mer krävande än euroasiern.  Keesen behöver aktivering, men eftersom den är lättmotiverad och gillar att träna och lära sig saker, så är det roligt att jobba med den och även hitta på aktiviteter när man är ute och går t ex hoppa upp på stenar eller gå balansgång.  Vill man hålla på med t ex rallylydnad så tror jag att keesen är perfekt till det.  Kan även tänka mig att nosework är en lämplig aktivering

Att gå i koppel är lite av en träningsfråga, men jag tror keesen är en av de hundraser som har lättast att gå i koppel utan att dra. 

Jag brukar promenera förbi en euroasier ibland och den är en av de få hundar som jag vet om som strövar omkring i en villaträdgård utan att skälla och vakta. 

Om keesen vill vara i möblerna eller inte vet jag inte. Min är det inte och jag vill inte ha hundar i möblerna. Hon kommer fram och hoppar upp med framtassarna så man kan kela eller också kommer hon och krafsar med tassen när hon vill ha en kelstund.

Upp till toppen
Annons: