Annons:
Etikettlydnad
Läst 4324 ggr
Soffatoffel
2016-09-25 13:06

Biter i byxbenet

Vet inte om jag satt inlägget i rädd kategori nu, men aja.

Jag har ett problem med min valp (4,5 månader nu). Han är otroligt duktig på allting, han beter sig sonen vuxen hund och kan gå fint i koppel, massa tricks osv då han är väldigt lättlärd, men problemet är att han biter en i byxbenet hela tiden. När jag är ute med honom på en liten kissprommis så blir han distraherad av att bita i byxbenet och jaga mitt ben. När jag bara går runt inomhus springer han efter och biter i mina ben. Har provat med att bara stå stilla, men då sätter han sig bara och tuggar eller hoppar upp på mitt ben. Hur ska jag göra för att få honom att sluta?

Annons:
jenmjao
2016-09-25 13:16
#1

Det här är nog ett vanligt problem, Själv skulle jag säga åt på skarpen (morra till med rösten och stå stilla typ "frusen" på platsen) eller distrahera med lek av en leksak. 
Min valp har fått för sig at tbita mig i benen några gånger jag har visat direkt att jag inte uppskattar det, Jag stannar till och morrar med rösten och säger "uhhpuhhpp vaaad gör du?".
Min tik leker ofta med valpen och hundar biter varandra i benen vid lek, för att få igång varandra eller för att bara leka, Hon gör som jag och stannar till, morrar vagt och står stilla tills han förflyttat sig ifrån henne för att med lugn och sansad stil röra sig där ifrån, fortsätte rhan stannar hon upp igen, och visar tydliga tecken på att hon absolut inte vill.
Det är dock svårare för oss människor att visa på det sättet så har man en leksak beröm såfort hunden tar leksaken istället för byxbenet, lär honom att byxbenet blir slut på lek och tråkigheter, men att välja leksaken istället (eller ännu bättre hämta en leksak istället) betyder lek och beröm.

Joyous
2016-09-25 23:42
#2

Det här kan du träna på flera vis och mycket beror nog på din egen inställning till träning och vad för typ av metod som känns bäst för dig och din hund. Säg till hunden och få den att sluta med hjälp av röst eller genom att fysiskt putta bort den. Risken med detta är väl att du startar en kamp med din hund och att din uppmärksamhet triggar valpen. Ignorera det felaktiga beteendet och försök istället belöna när valpen gör rätt. Något man får vara uppmärksam på här är att inte skapa en beteendekedja, typ valp biter i byxan, den slutar, du belönar direkt. Valp biter i byxan igen, den slutar och detta följs återigen av en belöning. Lär valpen vad den ska göra istället. Detta körde jag på min hund som kunde bli väldigt exalterad under lek. Alltså vi lekte, hon gick upp i varv och började bita lite här och där och fick svårt att sluta. Lärde henne ett alternativt beteende, i detta fall fyra tassar i marken samt ögonkontakt, och döpte detta till "bryt". Fungerade bra på henne och har haft användning för brytsignalen även i andra situationer. Även detta kan bli en negativ spiral om du inte sedan följer upp med att ge valp en ny uppgift. Förbudsord, googla och du kommer finna olika sätt att träna in "nej" eller "låt bli". Förebygga. Försök se signalerna och undvik att hunden hamnar där. Enkelt i teorin, kan vara svårare att få till rent praktiskt. Finns säkert fler sätt och för vissa är det effektivt att kombinera flera metoder.

russin
2016-09-26 07:11
#3

Vad är det för ras ?

parsley
2016-09-26 08:59
#4

Klickerträna. Klicka när hunden är på väg mot benet och belöna. Klickar du innan hunden kommit fram till ditt ben, så lär den sig att det är positivt att inte bita i benet.  

Inomhus brukar jag ha godis eller sådant man kan använda för att avleda hunden utplacerat på lämpliga ställen.

Soffatoffel
2016-09-26 17:39
#5

Tack så mycket för tipsen!

#3 Det är en Bichon Frisé :)

parsley
2016-09-27 08:50
#6

Du kan också testa att avleda med något kommando som den kan t ex sitt, ligg eller vacker tass. 

Är den väldigt busig och du känner att du inte riktigt har tid att hålla på med den för att du t ex är upptagen med matlagning el dyl, så testa att ha den i en valphage av kompostgaller och ge den något lämpligt tuggben eller någon form av aktivitetsleksak med mat i. Du kan också ha valpen i ett angränsande rum och sätta ett kompostgaller i dörröppningen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: