Annons:
Etikettbeteende
Läst 1237 ggr
apportbocken
2016-09-25 11:30

Valp som inte vill inte gå in

Jag har ett litet problem med familjens beardisvalp och det är (som rubriken lyder) att han inte vill gå in efter promenaderna, godis lurar inte den klipska lilla herren in till dörren.  Ofta försöker jag bära honom in, då går det bra när jag BÄR honom, men att ta upp honom är väldigt jobbigt. Då försöker han springa iväg och biter i kopplet och det har hänt att han bitit mot mig (dock bara i min sko och lite demonstrativt i mitt byxben). 

Förlåt för rörigt inlägg, men har ni några tips på hur jag ska få honom att självmant gå in?

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Annons:
Honestyisdead
2016-09-25 11:43
#1

Jag hade bara gått och struntat i protester. Definitivt inte burit. Och sedan belönat så fort han går själv.

jenmjao
2016-09-25 12:08
#2

Själva att gå in är nog inte problemet, Det är att komma in som betyder "tråkigt". Så lek in honom, Ta en kampleksak vid dörren lek in han och fortsätt leka inne i en stund, Nästa gång ge han inte mat och ta med dig det goooodaste han vet och locka in han (på hungrig mage) med något gott, Såfort ni kommit in kör något litet som "sitt, ligg, vänta, kom" eller vad som helst. Min valp tvärvägrar att gå in ibland och då brukar jag göra så, Berömmer när han gör det jag vill (går innan för dörren) och fortsätter köra inne så platsen  inte ska vara "tråkig och hemsk".

Joyous
2016-09-25 13:37
#3

Humla var likadan som valp. Att dra in henne var inte ett alternativ, hon satte all sin mallekraft i kopplet (vilket visserligen inte var särskilt mycket vid några månaders ålder) , men hur kul kändes det egentligen att dra in en liten valp som fäktade och slogs åt andra hållet? Bära in henne var heller inget alternativ då hon snabbt började nafsa och blev förbannad. Denna valp ville inte in. På ett ungefär så tränade jag så här. Jag tog det bästa godiset som hon visste, torkade små korvar som kunde köpas på djuravdelningen på ica och som gav några sekunders tugg. La en korv ca 2 meter innanför dörren, tog med valp ut (lämnade dörren öppen) och sa något i stil med "ska vi gå in???" Och sen sprang vi mot dörren och hon fick äta sin belöning. Upprepade några gånger. När det sedan blev dags för valp att gå ut för att kissa/bajsa visade jag återigen korven, la den innanför dörren, valp gjorde sina behov och sen stod jag bara stilla på stället i några minuter (det avstånd där valp inte brukar streta emot men gärna så att den ser dörren) för att Humla skulle ha tråkigt. När jag märkte på henne att det blev lite långtråkigt testade jag att säga "Vill du gå in??" Och så tävlade vi om vem som kom först fram till dörren, öppnade och så fick hon sin belöning. Det tog kanske 1-3 dagar att ändra Humlas beteende från låg förväntan till en enorm förväntan, allt handlade om att ha rätt belöning och och att ha lite tråkigt ute under träningsperioden. Jag körde den här rutinen med korv i några veckor för att försäkra mig om att det skulle sitta kvar. Än idag älskar hon att tävla om att springa till dörren. Jag tänker att du kan använda superbra godisbelöning, ben eller leksak, men att det måste vara något utöver det vanliga. Hunden ska tydligt se vad den kan få och tävla gärna om vem som kommer först (om din valp tycker sånt är kul).

belliiboii
2016-09-25 17:40
#4

Hade samma problem med Alpha, han vägra för han visste att det betydde att det roliga var slut. Så jag satte han på lina fast, sen så sa jag hejdå och gick in utan han när han vägra. Efter det så fatta han att om han inte kommer när jag säger hejdå blir han själv! Sen så belönar jag även han såklart när han kommer in. Men  nu har jag inga problem och bara jag öppnar dörren eller går mot dörren följer han med och går in av sig själv och väntar på godis haha :D

FiffiD
2016-09-25 19:15
#5

Gör ni roliga saker även inne? För om inte så kanske ni kan öka värdet på att vara inomhus genom att det händer roliga saker även där, lek, träning, bus osv

Majken!
2016-09-25 21:57
#6

Har jag valpar eller unga hundar som visar de tendenserna så passar jag på att "trycka" hunden mentalt. Den ska in, och det är odiskuterbart. Med dominans kräver jag att den ska gå åt det håll jag vill, det är användbart i många situationer och är bra för mig att befästa tidigt, ytterdörren/bilen/vid djurhagar, det spelar ingen roll. Jag lockar inte, låter den inte gå ut direkt efter den kommit in osv. Jag passar på att träna "sagt ord gäller, detta diskuterar vi inte mer".

Annons:
apportbocken
2016-09-26 08:14
#7

Tack snälla för alla tips! Jag ska försöka prova så många som möjligt av sätten ni föreslog så får vi se vad som funkar bäst för just Chester.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Hornslandet
2016-09-26 16:37
#8

Det ska väl förstås inte vara en dragkamp, men jag hade nog passat på att tänka mer som #6, vissa saker måste man göra och jag vet inte om jag tycker det alltid är rätt att allting man behöver från hunden skall motiveras av lek och skoj. Det betyder inte att man ska ha dragkamp och vara förbannad heller, men vad jag har erfarit brukar hundar (och andra djur) kunna falla in i ledet så att säga om man bara är tillräckligt bestämd och inte ger dem alternativ alltid heller.

Hiro
2016-09-26 17:09
#9

Jag hade bara dragit med mig valpen. Det spelar ingen roll vad den tycker, lika bra att den lär sig innan den blir vuxen för då kan det bli jobbigt för beardisar är ju inte direkt små hundar

Upp till toppen
Annons: