Annons:
Etikettbeteende
Läst 4444 ggr
swapp
2016-09-24 09:28

Lösa hundar som springer fram

Jag stöter på ett problem då och då när jag är ute med min hund på promenad, och undrar om det är fler som har detta problem, behöver få lite tips, eller känna att jag inte är ensam om detta.

Detta problem är att det kommer fram lösspringande hundar. Man ser dom ibland på långt håll komma springandes, ofta har det hänt mig att det är två medelstora/stora hundar som kommer springandes lösa mot mitt håll. Ägaren har ingen större koll eller bryr sig inte, inte iallafall förrän hens hundar har kommit fram till mig. Där står jag, med min lilla mops i famnen, rädd, och väntar bara på att ägaren ska komma och hämta hundarna/kalla in dom.

Oftast kallar ägaren in hundarna, dom kommer inte direkt men när ägaren ropat ett tag, och först då kan jag slappna av.

Jag brukar som sagt göra så att jag lyfter upp min hund i god tid - eller så fort jag kan om det kommer en hund/hundar plötsligt bakom ett hörn eller så. Min hund blir jätterädd när det kommer fram hundar han ej känner, så jag tycker det bästa är att lyfta upp honom och skydda honom på det sättet.

Men jag blir så jäkla förbannad på dessa hundägare, dom ber inte om ursäkt eller nånting. Dom tänker inte på hundrädda personer, dom tar ej hänsyn. Det värsta med att vara hundägare är helt klart att behöva stå ut med idioter till hundägare som förstör för andra.

Nu till min fråga till er: Brukar detta hända er? Hur agerar ni i dessa situationer? Hur reagerar er/era hund/ar på framspringande lösa hundar? Brukar ni snacka med den andra ägaren?

Tack för att ni orkade läsa!

Annons:
[Rhonda]
2016-09-24 09:33
#1

Det ska vara koppeltvång just för att sådant här händer. Jag är inte rädd för hundar men många är det o jag tycker synd om dem. 😕.

(Jag har ingen hund längre). 

Förlåt, detta var inte riktigt vad du frågade.

swapp
2016-09-24 09:35
#2

Jag kan tillägga att jag själv brukar ha min hund mycket lös. Men så fort jag ser en människa (med eller utan hund) kallar jag in hunden min och kopplar honom tills dom gått iväg. Jag skulle aldrig ha honom lös om inte inkallningen satt och jag visste med säkerhet att han kom till mig.

[Rhonda]
2016-09-24 09:54
#3

#2 Vilken fin människa du är! Kram

Agafia
2016-09-24 10:19
#4

Jag som trodde att det är koppeltvång …… Är hundägare till en mindre hund ( haft stora raser tidigare ) och mina hundar har varit kopplade utom i inhägnat område .

Odd
2016-09-24 10:38
#5

Lite OT men jag kan även störa mig på ägare till kopplade hundar som bara kommer fram (med hunden dragandes framför sig) till min hund utan att fråga om tillåtelse först… Fattar inte hur man kan äga en hund och tycka att sånt beteende är okej, de har ju ingen aning om hur min hund kan reagera på att plötlsigt få en främmande odåga upptryckt i nosen. När jag stöter på lösgående hundar som försöker komma fram och hälsa stoppar jag dem så fort jag ser att de vill söka kontakt genom att säga "Nej!" bestämt (de flesta hundar verkar förstå det ordet, förutom min egen, och de reagerar på tonläget) sen står jag framför min hund och motar iväg den andra och säger typ Gå hem, inte för att de förstår orden, men för att visa att jag inte vill ha den här. Lyssnar den inte blir jag förbannad och psshtar och stampar iväg den. Sen om ägarna kommer och klagar har jag inga problem med att säga åt dem att kontrollera sina hundar. Säger precis som #2, är min hund lös och någon kommer måste han sitta eller stå kloss-intill mig på vänster sida tills jag ger min tillåtelse, märker jag att han lyssnar dåligt kopplar jag honom eller håller i handtaget på selen.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Sealle
2016-09-24 10:50
#6

Det har hänt mig, dock när jag varit och promenerat utan hund. Jag gillar hundar men att ha två stora Rhodesian Ridgebacks springades mot en skällandes är faktiskt riktigt läskigt… då bad dock ägaren om ursäkt och det var ju bra iallafall.

Jag har också varit med om lösa hundar som springer in på MIN inhängnade villatomt och försökt jaga/leka med min katt och då blir jag däremot galet arg men det är lite OT.. 😛

Annons:
jenmjao
2016-09-24 10:55
#7

Jag stöter på folk med lösa hundar rätt ofta, Jag brukar ta långa omvägar för att slippa det. När jag gick i ett bostadsområde med min tik (27kg och 60cm mankhöjd) så kom 3-4styckna små chihuahua/småhundskorsningar framspringande, jag fick lyfta upp min hund och hålla upp henne i luftet medans hon gjorde utfall emot småhundarna som istortsätt försökte attackera henne igenom att studsa på mig.. Hundägarna bad varken om ursäkt eller gick fram, deras hundar kom tillslut för min vän knuffade bort dom (och dom ropade självklart).. Men de hundarna HADE dött om dom kommit fram med den där attityden och min tik var nere på marken, Otroligt nog hade det då varit "mitt fel" och jag som fått stå för alla kostnader för att ägarna är så j*vla puckade och inte kan tänka..
Nyligen mötte jag en mellanstor hund lös när jag var ute med min valp, Hunden stannade upp när jag stannade upp och när ägaren sen kom springandes (och blev synlig) sprang självklart hunden fram, Hunden var osäker och försökte säga åt min valp utan anledning.

Kan man inte lita på att sin hund kan vara lös kan man använda sig av hjälpmedel istället för att tillåta hundarna sticka..
Själv har jag haft mina hundar lösa och min tik har lyckats rymma fram till många, jag har bett om ursäkt och skämts ihjäl flertal gånger.. Men jag skulle aldrig släppa henne i stan, i bostadsområden eller där jag vet att människor/djur rör sig konstant, Jag brukar undvika såna platser.

Rebornlady
2016-09-24 16:51
#8

Jag brukar säja att min hund har skabb eller kennelhosta…..

Maleficum
2016-09-24 19:34
#9

#8 Aldrig sett en ägare rusa fram så fort och plocka upp en hund den gången jag sa att vår Labbe var sjuk (hon hade faktiskt kennelhosta det också). Gick inne i stan när det runt ett hörn kom en lös liten pudel. Sa direkt att Gletta inte skulle hälsa varpå ägaren sa att hennes hund är snäll, sa då "hon är sjuk" och ägaren kasta sig fram, såg rätt roligt ut :P

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Forest]
2016-09-24 22:53
#10

Jag är inte 2 meter lång så hålla upp hundarna är som hålla upp ett enklare byte OM en hund verkligen vill den andre illa. Har haft sådant hund möte. Då vi har tre så fick valet bli fånga den agresiva hunden ta ett bett eller mer men rädda våra egna. Ägaren visste inte om att hunden hade rymt o dom har inte kvar den längre. Sluta bra för alla jag fick en mindre rispa.

Isalel
2016-09-25 01:26
#11

Vill säga att det var i hundpodden "vår bästa vän" som Eva Bodfäldt tipsade om att kasta godis på hunden som kommer, som avledning/avväpnande i situationen. Hon tipsade om att göra lite tvärt om, gulla lite extra med hunden som kommer, för det brukar svida mer än skäll om hundägaren ser att den egna vovven trivs bättre hos nån annan ;)

[Daniela1983]
2016-09-25 07:11
#12

Mm jag ogillar verkligen lösa hundar när jag har min hund med mig. Spelar ingen roll om de kan gå fot bredvid eller springer fram. Det är bara ännu ett stress och orosmoment för mig. Håller med om att vissa ägare är idioter som inte bryr sig eller har varit med om att de blir arga om man säger till dem att koppla hunden när den springer mot min okopplad. Ha dem lösa i trädgården eller i hundrasthage, annars säljs det koppel av en anledning faktiskt.

Zadeira
2016-09-25 09:58
#13

Det här är inget nytt fenomen och jag tror aldrig det går att få bukt med hundägare som är så respektlösa att de har hunden lös om inkallningen inte sitter, eller låter sina kopplade hundar springa fram ändå.

När det kommer lösa hundar sätter jag min ner, ser till att han är bakom mig och att min kropp är mellan. Om den andra hunden fortsätter komma nära så försöker jag bedöma vilken energi och sinnesstämning hunden har så jag kan vara förberedd om den eventuellt kommer ända fram. Oftast brukar jag försöka stanna hunden på avstånd med ett "stanna där" eller "stopp" men oftast lyssnar de ju inte på det eftersom ägaren står och skriker samma sak 50 meter bort. Då brukar jag se vråla ett högt "nej" samtidigt som jag tar ett steg mot hunden. Det viktiga för mig är att se till att min hund alltid är bakom mig dels så att jag har kontroll över hans position, dels för att minska att han antingen lockar eller triggar en hund att fortsätta komma nära. 

Ofta har jag märkt att ägarna försökt att stanna så långt ifrån de kan medan de lockar in sin hund eftersom de flesta verkar skämmas eller vara rädda för en utskällning. De vill liksom komma nära för ofta vet de att de gjort fel. Men det har hänt att jag ropat åt dem att hålla sin hund kopplad i fortsättningen.

Det är bara en av mammas grannar jag har konfronterat, och han har alltid sin hund kopplad men i två meter långt koppel där hunden får gå hur den vill. Hans hund gör utfall mot allt och alla, och då började gubben skrika på mig att jag skulle uppfostra min hund som gick på andra sidan gatan och skällde tillbaka ett skall mot hans hund som var halvvägs ut i vägen längst ut på koppel och skällde som besatt. Då fick jag nog och sa ett och annat åt gubben om vem som borde uppfostra sin hund egentligen. Tack och lov har han vett att inte ha den lös, även om två meter långt löst koppel utan minsta antydan till att bry sig om vad hunden gör i kopplet är lika illa.

Jag hade en granne som med sin golden blev påhoppad av en lös labbe, Hon höll i kopplet, golden snurrade runt henne med kopplet så de trasslade in sig när labben attackerade och både hon och hunden blev bitna. Sen dess kopplade hon loss sin hund var gång det kom en lös hund, vilket nån månad senare faktiskt räddade hennes golden från en ny attack då han kunde springa undan och hon istället kunde fånga in den lösa hunden. Vet inte om jag själv skulle våga göra så, men jag förstår hennes tanke för oftast har jag märkt att det blir problem när en lös och en kopplad hund ska hälsa, då den kopplade inte är fri att komma undan på samma sätt.

Annons:
oh-la
2016-09-25 11:43
#14

Min hund har jättesvårt och blir fruktansvärt osäker och räddar hon möter lösa hundarna hon själv är kopplad. Hon råkade utför det som liten där hon satt fast och två stora labbar kom springande. Det hände två ggr på ganska kort tid varpå vi fick ett helsike i nästan ett år med kraftig osäkerhet och utfall vid hundmöten. Kommer det lösa hundar så ställer jag mig emellan om jag kan, eftersom min tjej blir helt tokig, ut med armarna, tittar hunden i ögonen och morrar fram ett "nej". Det brukar fungera men förutsätter att någon annan håller mig hund just för att hon blev helt tokig. Sedan har faktiskt min hund stuckit en gång. Jätteduktig. Hade glömt kopplet i bilen precis utanför porten. Va sent sent en vardagskväll, runt midnatt och jag tänkte att vi kunde ut utan koppel snabbt och hämta det och sedan kissa. Min hund lyssnar bättre lös än i koppel och bryr sig inte om andra hundar när hon känner att hon inte sitter fast. Väl ute såg inte jag att det var en annan hund runt hörnet precis, och tror min vart lite förvånad också för hon stack dit direkt! Den andra hunden blev nog ordentligt rädd i mörkret och började skälla för fullt. Sprang fram och grabbade tag i min tjej och blev helt förstörd. Bad tusen ggr om ursäkt, stod och grinade för jag skämdes så. Lämnade självklart namn, telefonnummer och pekade upp vart jag bodde om det skulle blivit minsta lilla bekymmer. Gud vad jag mådde dåligt efter det…

Herveaux
2016-09-28 09:08
#15

När jag först läste den här tråden så kände jag mig lyckligt lottad som mer eller mindre aldrig har stött på en lös hund.

En gång så kom en liten JRT skenandes emot oss (den hade rymt från sin tomt) men den stannade ca 2 meter ifrån oss och bara tokskällde, ägaren kom springandes strax bakom och bad om ursäkt ungefär 100ggr. Ingen skada skedd där.

Det mest otäcka var i våras när husse var ute på kvällskissen och det kom en liten svart hund farandes som morrandes och skällandes hoppade runt min hund och verkade göra vad den kunde för att få tag i min heffaklumps hals. Stackars husse stod mitt i röran av snurrande hundar och försökte få tag i den lilla besten.
Hundens ägare kom och fångade in sin hund och bad om ursäkt.
En liten stund senare så sprang hon (utan hunden) ikapp husse för att återigen kolla att allt hade gått bra med Pitcher.
När husse berättade om detta var jag otroligt tacksam för att Pitch inte hade huggit i självförsvar, då hade den lilla varit ett minne blott!

…och så igår när vi var på väg hem från affären så kommer samma lilla svarta hund farandes över gräsmattan. Jagandes en katt…
Katten flyr upp i ett träd alldeles i närheten av mig, husse och Pitch. Lilla besten står och studsar och försöker klättra upp för stammen. Lilla besten vrålsäller. Pitcher skäller. Husse upplyser om att det är samma hund som den där gången i våras. Jag gör mig beredd på att kasta mig över Lilla besten om den tappar fokus på kattkraken. Matten kommer svärande och skrikandes, plockar upp hunden och går.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tiger tok
2016-09-28 19:33
#16

#16 vilken buse, men samtidigt så kan ju hunden råka illa ut!!

j.a
2016-09-28 21:28
#17

Bor i Barcelona, här har alla sina hundar lösa. Har själv en liten hund, Malteser, och när det kommer fram större lösgående hundar brukar jag sätta mig på huk, för då kan hon gömma sig bakom mig/ under mina ben om hon blir rädd. Lyfter jag upp henne för att "rädda/skydda" henne känns det bara som att jag förstorar upp prombet och gör henne "onödigt" rädd. Självklart ska man ha respekt för alla hundar som man inte känner, men sitter man på huk så brukar jag känna att jag har bra koll på situationen.

ipopuma
2016-09-29 06:05
#18

Detta är anlendingen till att min ena hund har blivit osäker på hundr som kommer fram till henne eller går mot henne. Hon har superkoll på dem o blir nervös. Men nt konstigt! Så många hundar som bara sprungit fram o ska hälsa och det blir ju en burbus situation. Är så egoistiskt tänk att de har FÖRSTÖRT för min hunds trygghet. Jag tkr det är ok att ha en hund lös så länge den håller sig borta feån mig o mina hundar.

Hornslandet
2016-09-29 13:41
#19

Tja, jag var på Södermalm häromkvällen och åt middag. Såg en lös hund på trottoaren och tänkte direkt att den kanske hade slitit sig och jag borde ta rätt på den tills ägaren (som jag tänkte kanske var på ingång nånstans ifrån då) kunde få in den i kopplet igen.

Men sen ser jag att den ändå verkade ha lite styrning och vände, tultade vidare ner åt andra hållet på trottoaren .. då jag även märker att den då följer efter en snubbe vilket då var ägaren tydligen. Som mer eller mindre nonchalerade hunden även fast den nu i huvudsak sprang med honom, och jag såg att han hade kontakt med den ibland. Det var en bit från där jag stog, och jag var på väg åt andra hållet så mer än så blev det inte. Men jag blir lite..hrm..tveksamt inställd till folk som verkar ha det i sitt ego att kunna strosa runt mitt i stan på trottoaren med sina lösa hundar bredvid trafikerade gator.. Har sett det förut några gånger också.

Upp till toppen
Annons: