Annons:
Etikettutfodring-och-foder
Läst 1715 ggr
Wellcraft
2016-09-24 07:54

Kosttillskott

Ger ni er hund några tillskott?
Om så är fallet, vilka och varför?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
NinniH
2016-09-24 08:37
#1

Båda mina får kosttillskott.

Hanen: biotin och fiskolja pga sin SLO. Får dessutom anti-plack-pulver.
Tiken: Athlet (omdöpt till Multiflex, från Svenska djurapoteket), som innehåller bland annat grönläppad mussla och MSM. Hon får också anti-plack-pulver.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

parsley
2016-09-24 08:41
#2

MSM och B-vitamin, eftersom jag läst att kombinationen B-vitamin, MSM och färskfoder gör att hunden blir mindre attraktiv för fästingar och det verkar fungera.  

Jag äter själv organiskt svavel eller MSM och känner att jag mår bra av det. MSM lär ha en rad positiva egenskaper. Googla på t ex MSM bra för så hittar du information.

crins
2016-09-24 10:25
#3

C- vitamin! . trots att det sägs att hundar bildar sitt eget c-vitamin! Min tik hade t.ex återkommande UVI hela livet, och när hon åt C-vitamin minskade återfall! Min hanne får också c- vitamin, slutade ett tag men då fick han problem med förhudskatarr!, det är ju inte vetenskapligt bevisat, eftersom hundar bildar sitt eget C-vitamin, men JAG anser det har hjälpt mina hundar!

jenmjao
2016-09-24 11:01
#4

MSM & Grönläppadmussla, Till min 8månaders valp, Han har fått det sens dag ett, Jag vill vara säker på att han inte har ont, och om han har ont vill jag dämpa det, vill även "hjälpa till" med växten lite och göra det mesta jag kan mildare för honom.

Estelle13
2016-09-24 11:05
#5

Tiken får standardt immun för att jag ska vara säker på att hon får i sig alla vitaminer och mineraler hon behöver, hon får även fiskolja för att det smörjer huden inifrån och förhindrar torr hud och innehåller viktiga fetter. Förut fick hon även standardt kalk vilket var det som balanserade upp det sura i kroppen och både klåda och svampen försvann. Nu är hennes eget försvar tip top och hon får sällan kalktillskott eftersom hennes foder redan innehåller mycket av det dvs Barf. Hanen får standardt immun och extra kalcium i maten. Han hel barfas inte så då får han standardt kalk som komplement dom dagar han inte äter råa ben. Han får även fiskolja och ister för pälsens och hudens skull.

JoannaLi
2016-09-24 11:06
#6

MSM, laxolja och nypon för tillfället, han äter färskfoder. När jag barfade så fick han även alger. 

MSM eftersom att han är fulavel/bakgårdsavel, och har rent konkret knäppande hasor. Därför vill jag hålla lederna friska och krya, så att han håller längre. 

Nypon för att det ska göra det lättare för hunden att ta upp MSMet. 

Laxolja eftersom att han annars kliar huden av sig, men även för lite ledunderhåll. 

Alger eftersom att svenskt kött generellt har låg jodhalt, så barfar man på svenskt kött bör man överväga ett jod-tillskott. 

Ett tag fick han även E-vitamin, när vi barfade, för att väga upp laxoljan. Han får det lite sporadiskt nu för tiden "just in case".

Annons:
russin
2016-09-24 12:50
#7

Vitamintillskott (Standardt Immun) till alla - benmjöl då jag blandar mesta maten själv och så olja vid behov (just nu YuMega Dog Show som extra boost då tiken som haft valpar i år blev väldigt torr i huden under di-perioden). I övrigt inget speciellt.

Lona
2016-09-24 13:07
#8

Nikka (labbe) får B-vitamin och linfrö- eller groddolja i samband med löp eftersom fällningen blir lättare då. Hon får dessutom MSM, gurkmeja, nypon och glucosamin efter en skada i en tå och i armbågen. NÅGOT av det har väldigt bra effekt men eftersom jag mixat ihop allt så vet jag inte vad det är som funkar - eller om det är preparaten i kombination som gör det :-) . Charlie får i nuläget B-vitamin i förhoppning om att det skall avskräcka fästingar. Funderar på att ge honom MSM också när jag köper nytt till Nikka, onödigt att han får allt det andra joxet jag blandat ihop till henne.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

lizton
2016-09-24 21:37
#9

Lite linfröolja för finare päls. B-vitamin mot fästingar under fästingperioden. 

Linfröolja/fiskolja är ofarligt att ge. Extra vitaminer och mineraler kan skada hunden om den får ett helfoder. 

B-vitaminer är vattenlösliga och kissas ut och förr sa man att de var ofarliga, men nu vet man att de  heller inte är bra att överdosera. Dock är de bättre än fästingmedel som kan vara giftiga, så då väljer jag B-vitaminer en del av året.

Här skriver veterinär Ylva Trygger om varför man inte ska ge extra vitaminer och mineraler till ett helfoder:

http://blogg.haromi.se/artiklar/ylva-trygger-veterinar/540-2

Estelle13
2016-09-24 23:27
#10

#9 Kanske dags för tant Ylva att för nya sig och läsa på om näringslära för hund. Men snälla jag menar hade inte jag tillsatt extra näring som bl.a vitaminer mineraler fett och kalcium så hade min hund än idag fått varit sjuk. Nej jag är glad att jag valde en annan väg än veterinärens Tack och lov!

Upp till toppen
Annons: