Annons:
Etikettraser
Läst 4682 ggr
FiffiD
9/23/16, 7:40 PM

Kromfohrländer

Är lite nyfiken på rasen :). Är det någon som har någon erfarenhet av dem? Tycker det låter som en perfekt aktiv, lagom stor sällskapshund på beskrivning, men det vore i tressant att höra från någon med egen erfarenhet.

Annons:
Tjej1982
9/25/16, 6:08 PM
#1

Följer :-)

Wellcraft
9/25/16, 9:20 PM
#2

Ja enligt beskrivningen är det en perfekt allround hund som ändå funkar till sällskap.
De ska funka till de flesta sporter, vara föriga och lättlärda.

Tyvärr har rasen haft ett problem med dålig mentalitet, ett stort problem. Inte omöjligt att hitta en kromis som är bra och följer rasbeskrivningen, men man måste vara otroligt noga.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FiffiD
9/29/16, 8:50 PM
#3

Hm, det låter ju mindre bra… Det är ju heller ingen stor ras, så urvalet är inte så stort. Har haft kontakt med några uppfödare, vore trevligt att träffa rasen :).

CayKantos
9/29/16, 9:20 PM
#4

Fantastisk ras! Mött flera stycken då jag själv har vart inne på rasen och kommer definitivt bli en sån när jag väl vill ha en mer sällskaplig hund! Dom har en utmärkt näsa och det sägs att agility ligger i deras blod B^] ;) Dom kan dock vara en del reserverade och får du från ostabila, osäkra och/eller rädda föräldrar/linjer kan detta bli ännu svårare så miljö- och socialträna väl!!!!! Kan inte säga detta nog! Vill du veta mer är du välkommen att skriva. Är ingen expert och har aldrig haft rasen. Men har mött uppfödare, skrivit med dom och mött olika ägare+individer så kan ju försöka svara så bra jag kan på vilka frågor du nu skulle ha :D

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

Evelina. P
10/1/16, 4:05 PM
#5

Hej! Kul att du är intresserad av rasen. Vi har en liten tjej på 10 månader här hemma och är väldigt nöjda med valet av ras. Hon är som beskrivs ovan lite reserverad inför människor son hon inte har träffat tidigare OM vi inte hälsar eller pratar med människorna. Dvs hon springer inte fram till någon som vi möter när vi är ute men hemma så är hon inte reserverad alls mo4r nya människor. Hon är väldigt lättlärd men också ganska känslig. Kan bli "sur" om hon inte får göra som hon vill och blir väldigt underlägsen om man blir arg på henne, gäller att säga till men inte för hårt. Rent sagt så är hon känslig för sinnesintryck. Då hon lär sig snabbt så är planen att börja öva agility med henne när hon är lite äldre. Är just nu i slyngelfasen och testar gränser men lyssnar betydligt bättre än vad mina tidigare labradorer gjorde i samma ålder. Är lite osäker, främst blir hon lätt rädd när hon blir skrämd, idag kom en annan hund framrusande i skogen och hon blev jätteskraj, ylade och sprang upp i mitt knä. Vill gärna vara med, sitta i knät eller hoppa upp i famnen, sova nära och vara i samma rum när man är hemma, kan lämnas själv och sover mest hela tiden då( har en nätverkskamera för att se att hon mår bra). Hoppas de hjälper lite och ställ gärna frågor 😊

Fransu
10/1/16, 4:35 PM
#6

Min frisör jag gick hos ett tag har en hane och jag fick höra mycket om honom. Hon sa mycket gott om honom, men även en del nackdelar som mentaliteten. Hon litar inte på honom i närheten av sina barnbarn. Han är "svartsjuk" och har visat tydligt att han inte uppskattar att barnen hälsar på. Och han funkar absolut inte med andra hanar. Slagsmål direkt, helt oprovocerat. Oavsett hane han möter.

Det finns en Kromfohrländer hane här i området vi bor. Den passar vi oss noga för. Han flög på vår pudel då han fortfarande var valp och bet honom i nacken. Mötte honom lös i skogen för några veckor sedan. Som tur var hann jag gå emellan innan han kom fram till min hund. Han vågade inte ta sig förbi mig. Så nja, mina erfarenheter är ju inte helt positiva. Fina hundar, lagom storlek och verkar vara ha god hälsa. Men den mentala biten verkar inte allt för trevlig.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Annons:
Evelina.P
10/1/16, 4:54 PM
#7

Tråkigt att höra att så många har negativa erfarenhet angående deras mentalitet, måste gick säga att min hund absolut inte skulle få för sig att bita en hund, har aldrig visat några såna tendenser alls. Men hon gillar inte alla andra hundar vi mött, det visar sig mest genom att hon ignorerar andra hundar, speciellt äldre hundar, men hon har aldrig morrat eller försökt bita någon. Skäller, typiskt terrier, när hon leker eller blir rädd. Jag tror också mycket på att en hund blir vad du gör den till. Vår hund har vi tränat socialt med sen hon kom till oss och miljötränar ofta. Åker tunnelbana/buss, följer med till stan och är i stora folksamlingar utan större problem trots hennes ålder på 10 månader. Enda problemet är när hon blir rädd vilket hon kan bli för en del saker (många saker om man jämför med mina gamla labradorer) men inga aggressiv tendenser alls.

Wellcraft
10/1/16, 6:46 PM
#8

#7 En hund blir inte precis vad du gör den till.
Det är en seglivad myt. Arv (avel) spelar mer roll än man kan tro.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Evelina.P
10/1/16, 8:00 PM
#9

#8 absolut! Men alla de negativa kommentarerna ovan känner jag inte alls igen på min kromfohrländer. De är stor skillnad på att möta/höra om en kromforthländer och att ha en egen, dom är väldigt "ägare" kära och de visar inte andra denna sidan.

Wellcraft
10/1/16, 8:16 PM
#10

#9 Förstår hur du känner. Du har säkert en kromis som är som rasen "ska" vara.
Men det är ju skillnad på ägarkära och att visa likgiltighet till främlingar, mot att vara mentalt ostabila.
Förhoppningsvis kan rasen börja utvecklas åt rätt håll, då det egentligen är en fantastisk ras.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Evelina.P
10/1/16, 8:58 PM
#11

#10 Jag blev bara väldigt förvånad eftersom jag inte heller har hört det någon annanstans förutom på det här forumet. Är ändå ganska aktiv i kromis sammanhang och har som sagt själv rasen, inte hört någonting om att de ska vara mentalt ostabila varesig från andra ägare eller uppfödare. Speciella och känsliga, ja med sina olika idéer och påhitt men inte aggressiva eller mentalt instabila.

FiffiD
10/1/16, 9:31 PM
#12

Det var många kommentarer här helt plötsligt :). Kul! Jag har haft med några uppfödare, och kanske blir det ett besök framöver. Jag är dock mest intresserad av den släthåriga varianten och då verkar det bara finnas en uppfödare i Sverige. Rädslor och osäkerhet är något som jag absolut inte vill ha i en framtida hund. Gärna signalkänslig men inte ängslig. Vi får se hur det blir, ska försöka bilda mig en egen uppfattning genom att träffa flera individer.

FiffiD
10/1/16, 9:31 PM
#13

Det var många kommentarer här helt plötsligt :). Kul! Jag har haft med några uppfödare, och kanske blir det ett besök framöver. Jag är dock mest intresserad av den släthåriga varianten och då verkar det bara finnas en uppfödare i Sverige. Rädslor och osäkerhet är något som jag absolut inte vill ha i en framtida hund. Gärna signalkänslig men inte ängslig. Vi får se hur det blir, ska försöka bilda mig en egen uppfattning genom att träffa flera individer.

Annons:
Evelina.P
10/1/16, 11:28 PM
#14

#13 De är nog absolut bäst att åka och träffa några kromisar hos uppfödaren, björkliljan eller? Har hört, vet inte om det stämmer, att de släthåriga ska vara lite vekare och inte lika envisa som de strävhåriga. Men tyvärr är våra strävhåriga ganska rädd för vissa saker och har varit från början. Typ mörkrädd, ängslig när andra hundar skäller m.m. Men ingenting som stör i det stora hela och inget jag skulle kalla mentalt instabil. Lycka till!

Wellcraft
10/2/16, 10:59 AM
#15

#11 Jag själv har en ras som är känd för mentala problem, såsom rädslor och aggressioner. 
Har bara hört om några enstaka, annars har jag träffat fina jyckar.  Men det är trist.

#13 Precis som Evelina.P säger är det bäst att träffa ett par uppfödare, snacka & bolla lite för att bilda dig en egen uppfattning.
Kanske sysslar någon kennel med BPH på sina hundar?

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

FiffiD
10/2/16, 11:57 AM
#16

#14 nej, dreamwishes. Björkliljan har jag inte hört talas om? Finns inte med på rasklubbens hemsida, och hittar ingen hemsida? Dreamwishes som jag varit i kontakt med menar att den släthåriga är lite mjukare i sitt sätt, och de strävhåriga är lite mer tuffa, lite lite mera terrierkänsla. Jag gillar ju som sagt mjuka hundar, men de får inte bli instabila

CayKantos
10/2/16, 12:06 PM
#17

#13 finns tree so mallar slät i Sverige. En i Danmark:) kommer inte ihåg namnen annat än Dream wishes men har skrivit ner det nånstans:)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

FiffiD
10/2/16, 1:38 PM
#18

#17 Jag tar gärna del av de kennlarna om du lyckas hitta lappen! ;)

Evelina.P
10/2/16, 10:34 PM
#19

Jag skulle rekommendera att du går med i gruppen " Kromfohrländer Sverige" på facebook. Det finns Dreamwishes, de har både strävhåriga och släthåriga, min tiks pappa kommer därifrån. Jag ber om ursäkt, såg nu att Björkliljans kennel är en norsk kennel, har bara sett att de lagt upp bilder i facebook gruppen.

Upp till toppen
Annons: