Annons:
Etikettövrigt
Läst 2013 ggr
Vizzla
2016-09-22 13:19

Hur lätt kan ni lämna bort er hund till hundvakt?

Hur reagerar din hund om du lämnar den till hundvakt?

Skriv gärna ras å ålder

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Annons:
Vizzla
2016-09-22 13:20
#1

Mina hundar kan jag inte lämna till någon som inte känner dom sedan innan. Dom är väldigt känsliga och gillar inte att "lämna flocken". Alf ger en verkligen en blick som om vi lämnat honom för avlivning. 

De är väldigt otrygga med nya människor tills de lärt känna dom, då går det bra. 

Jag har tax, 7 och 4 år.

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

Vraska
2016-09-22 13:30
#2

Våra hundar har aldrig provat vara ensam hemma under deras tid hos oss.
Vi åker så sällan på ställen vi inte kan ta med hundarna, men när det väl händer så är de alltid hos nära & kära.

fridarebecka
2016-09-22 13:30
#3

Jag valde alternativ nr 2, men känner egentligen att jag saknade rätt alternativ. Har en 3årig blandras som jag kan lämna till de som han känner. Han vill alltid följa med mig när jag går men har fått höra att det aldrig är något problem sen. Skulle dock aldrig lämna honom till nån han/jag inte känner men jag tror det skulle gå bra, men känner inte att jag kan svara det då jag aldrig provat.

Valpen(bearded collie, 11 v) har jag aldrig lämnat bort än, men han ska vara hos min syster om en vecka och då kommer han att ha träffat henne vid 4 tillfällen innan 🙂 Hade gärna låtit henne ha stora hunden också som en extra trygghet för valpen(trots att jag inte tror det behövs), men hon har en vild unghund själv och för smidighetens skull får hon bara passa valpen.

Jetaime
2016-09-22 13:32
#4

Min hund är väldigt svårt att lämna öht. Oavsett om det är någon hon känner (hade iofs inte lämnat till någon hon inte känner). Men det har nog ändå blivit lite bättre. Har min mamma och sen hundens systers familj som hon är hos om jag behöver hundakt (vilket är väldigt sällan). Hon gillar det inte, kan vara ganska dryg och blir lätt stressad av det. Hon kan dessutom ställa sig och yla rätt som det är…  Ska jag lämna henne hos min mamma kan hon tvärvägra att gå med mig upp för infarten osv.. Det bästa är om det bara är några timmar som hon kan vara själv hemma istället (om hon nu inte kan följa med), för det funkar bäst för henne.

Aussie, 4 år.

Kalli
2016-09-22 13:34
#5

Saknar ett neutralt alternativ, har nämligen aldrig lämnat mina hundar till någon okänd. Det närmaste har väl varit när de har fått stanna hos veterinären och då har det såklart varit oroliga och säkert stressade men det har varit fullt genomförbart. Annars har de lämnats hos mina föräldrar, min partner eller liknande och de kan absolut titta efter mig, fundera vart jag tog vägen och vänta ett tag vid dörren men ingen större oro.

Wellcraft
2016-09-22 13:39
#6

Mina hundvakter är underbara och framförallt är det folk jag känner väl, hundvakterna känner även Elviz väl.
Elviz försvinner iväg med svansvift och riktig glädje i sin utstrålning när han lämnas.

Jag skulle aldrig kunna lämna bort Elviz till en främmande människa (mina hundvakter är släkt och mycket nära vänner!).
Elviz däremot skulle säkerligen inte ha några problem med det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
jenmjao
2016-09-22 13:45
#7

"Min hund går inte att lämna till någon som inte känner den" 
Är mitt svar.
Det stämmer säkert inte för mina hundar, Men för mig. Jag hade aldrig lämnat bort dom till vem som helst, Min tik är en problemhund (schäfer/labrador på 5år), som gör utfall och behöver hanteras på ett visst sätt. Hon kan vara hos vissa människor hon är van vid och som jag litar på, Men jag hade aldrig gett henne till vem som helst för att ha hundvakt.
Min hane (malinois på 8månader) får panik när jag försvinner ur bilden, Jag skulle säkert kunna lämna han till vem som helst, Men jag gör inte det. Familj eller nära vänner, folk jag vet hur dom hanterar situationer och folk jag vet att han är van vid.

mejamylove
2016-09-22 13:47
#8

Hon/dom bryr sig inte alls, men jag har svårt att lämna ifrån dom för min egen skull. Vår förra hund som var av samma ras gick också hur lätt som helst att lämna iväg.
Boxer, tik nästan 8 år
Boxer, tik 11 veckor

JoannaLi
2016-09-22 13:51
#9

Han är ett mellanting mellan alternativ 1 och 2. Han måste absolut inte ha träffat dem tidigare, men det besparar hundvakten en hel del pip och oro, även om det ger sig snabbt :)

Kallaterrier
2016-09-22 13:58
#10

Hunden har inga problem med att lämnas till vem som, bara hon har sin bädd/filt och sällskap så är hon nöjd. Hon gillar inte när vi går, men fem minuter senare är allting bra igen.  Men, eftersom hon har en del hyss för sig vår dam så lämnas hon bara till folk som känner henne och vet hur hon är :)

Kalla är en irländsk terrier på drygt sex år.

Odietamo
2016-09-22 14:05
#11

Hunden (8 månader) måste träffa personerna två-tre ggr innan passning för att känna sig helt trygg med dem, men sedan går det hur bra som helst. Studerar hemifrån så han har aldrig hundvakt på heltid/deltid men min svärfar passar honom ofta när vi ska iväg på något där hunden inte kan följa med och svärmor har haft honom 4 dagar i rad med övernattningar utan problem.

Majken!
2016-09-22 14:05
#12

Kan lämnas till vem som helst, oavsett om de setts eller inte. Hon är inte särskilt social, hon klarar sig själv och hänger inte upp sig på personen som är där.

Irmelinis
2016-09-22 14:07
#13

Både vår Breton och vår Schapendoes fixar att lämnas hos okända utan problem.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Annons:
Zadeira
2016-09-22 14:13
#14

Jag har ingen egen hund men är i omvänt sits, alltså hundvakt, och hunden som är hos mig har inga som helst problem att lämnas med i princip vem som helst. Ägaren har aldrig problem att hitta någon som kan passa hunden, alla älskar hunden och hunden älskar alla. Han kan inte vara ensam längre stunder, men är som sagt inte ett dugg kräsen med vilken människa han är med.

majhefsticar
2016-09-22 14:58
#15

Det går bra att lämna min 2 åriga shih tzu till min mamma samt en nära vän. Men om jag lämnar henne till någon hon inte känner så väl så blir hon ledsen

TypisktMaria
2016-09-22 15:01
#16

Min hund  (2 åring, Bichon frisékorsning) verkar anpassa sig väldigt bra i nya miljöer men  än har jag dock inte lämnat bort honom mer än några timmar hos min kompis ( han hade dock varit där 1 gång tidigare). Jag har bara haft honom i 9 månader (i morgon).   Annars har jag haft hundvakter ( en annan kompis, mina föräldrar samt min bror) som varit hemma hos mig så det har aldrig varit "okända" personer utan alltid personer jag känt många år. Jag har iof även lämnat honom hos mina föräldrar några timmar också.  Det enda problemet är väl precis när jag ska gå, då sitter han gärna och väntar ett tag vi dörren innan han "ger upp".

Skulle inte våga lämna bort honom till nån jag inte känner, så jag är glad att jag har flera kompisar som sagt att de kan ställa upp som hundvakt, min bror och mina föräldrar samt en granne :).

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Changrila
2016-09-22 16:31
#17

Mina hundar bryr sig inte om vem de är med, men jag är extremt(!) petig med vem jag anlitar som hundvakt.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Lona
2016-09-22 17:13
#18

Jag har aldrig lämnat mina nuvarande hundar hos en för dem okänd person men de skulle förmodligen finna sig väl tillrätta förutsatt att det fanns mat och trevligt sällskap. Nikka kan vara en riktig mammegris men det är mest om jag är i närheten och hon ändå måste vara med någon annan - när jag väl är borta bryr hon sig inte. Mina hundar skulle gladeligen följa med "en ful gubbe med godispåse" :-D ! Labradortik, snart 6 år och cairnterrierhane, 2,5 år.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

smellcaramell
2016-09-22 20:57
#19

"Min hund bryr sig inte var hen är, bara det finns sällskap" svarade jag men det finns ett undantag och det är om det finns andra hundar i hemmet för då måste de ha blivit "kompisar" innan då min hund är så otroligt osäker i sig själv och stressar upp sig vid hundmöten, men det går bättre och bättre ju oftare hon träffar den andra hunden. Sen är det en annan femma att jag typ aldrig skulle lämna bort min hund, det är knappt mina föräldrar(som fortfarande står som ägare på henne) får ha henne och om de ska vara "hundvakt" så får de klara instruktioner.

Maleficum
2016-09-22 21:29
#20

Labben går säkerligen att lämna till vem som så länge de är roliga, vill gosas och framför allt ger godsaker, dock är vi mer kinkiga på vart hon lämnas och oftast blir det ändå bara nån enstaka timma hemma själv vilket hon inte bryr sig om (så länge det inte infaller under middagstid).

Puff/pudeln däremot är superkinkig, kan inte lämnas själv (om det inte är i bur i bil) och går bara att lämnas till folk på hans "godkänd lista" (vilket inte är lång), han måste ha träffat personen/erna flertalet gånger innan och tytt sig till dem och helst ska det finnas möjlighet till tomt och öppen ytterdörr så han kan ligga ute för då är han lugnare. Och så måste det vara rätt dag också, vissa dagar är sämre än andra att lämna.

Hamnar han hos folk han inte känner alls eller så väl beter han sig precis som om han vore helt ensam hemma (kissar/bajsar inne, dreglar, springer runt och gnyr och ylar, skäller mm), enda sättet att få han någorlunda lugn då är att sitta med honom i knät.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Annons:
Ambrose
2016-09-22 21:52
#21

Så länge personen i fråga orkar hålla henne så funkar hon med alla. Folk med mycket hundvana kan även ha henne lös.

Däremot måste någon som vill leka med henne få ordentliga instruktioner och guidning först(såvida de inte är hundvana), för hon har ganska mycket ägande och försöker gärna med lite morr för att få behålla leksakerna(även om hon aldrig går steget längre).

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

[Baltazar13]
2016-09-24 15:07
#22

Hunden i sig finner sig som tur är lätt till rätta hos nya människor om hon måste passas. 

Däremot eftersom hon är en hyfsat stor hund med hög aktivitetsnivå (brukshund) så gäller det att de som passar henne känner sig bekväma med det.

Hiro
2016-09-24 20:37
#23

Valde"Min hund kan endast vara hemma hos oss"   pga fanns inget alterntiv  "lämnar inte bort hunden"

Underbarn
2016-09-24 21:20
#24

Ena bryr sig inte. Trivs hos alla och är helt okomplicerad, enkel hund. Chinese crested/shih tzu 7 år Den andra tar det en stund med för att trivas/lära känna hundvakten men sen bryr hon sig inte heller. Hon går på dagis och blir jätte glad, drar in till dagis och blir uppspelt bara hon förstår att vi ska dit. Första gångerna är hon lite orolig dock. Ska hon vara hemma men med hundvakt kan "vem som helst komma" bara hon har sällskap men ska hon hem till hundvakten/ett nytt ställe tar det kanske 3 gånger innan hon är lugn. Grand danois 8 mån

Catta-
2016-09-26 07:37
#25

Jag skulle aldrig lämna min hund hos någon jag inte träffat några gånger innan först. Jag är väldigt mammig och är nervös bara jag lämnar henne hos väldigt goda vänner som Luna gillar. Hunden däremot tror jag inte skulle ha så stora problem med det.

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

[Forest]
2016-09-26 08:31
#26

Våra hundar är mellan 3 och 6. Vi har uppfödaren vi kan lämna hundarna hos, det är två av våra som anser att dom även har ett hem där så för dom är det det jätte roligt att vara där. Men mellan hunden anser det är jobbigt att lämna oss, men det funkar bra hon sitter inte o väntar utan släpper det efter en stund.

Kitten86
2016-09-26 09:26
#27

Mina kan vara med vem som helst egentligen vare sig dem träffat personen/erna innan eller inte. Men sen är det ju så att matte är ju alltid det bästa alternativet om de får välja själva så de är ju överlyckliga när man hämtar dem 😀 Jag har två sheltie pojkar, ena är 7 år och min andra snart 3 år.

\Medarbetare på Sheltie Ifokus\

Annons:
Agda
2016-09-26 10:25
#28

Behöver vi hundvakt får de komma hit och rasta hundarna (de är släktingar som bor väldigt nära). Ena familjen som kan ta hand om hundarna har en allergisk dotter, så våra hundar kan ej vara hemma hos dem. Andra familjen har hundar som min hund inte går ihop med.

Vi skulle aldrig kunna lämna hundarna till någon okänd, speciellt min hund är väldigt osäker på främmande (hon har nafsat folk när hon känt sig rädd/osäker).

tulinia
2016-09-26 11:02
#29

Det är svårt, Felix är inne i en period då han inte vill vara utan sin matte eller husse >< Men vi kan lämna honom ensam hemma utan problem och kommer någon annan och går ut med honom då så är det inte heller några problem. 
Innan den här separationsångesten kom så kunde jag lämna honom med vem som helst när som helst men nu är det någonting vi tränar på.

[Nalle-]
2016-09-26 14:25
#30

Min storpudelhane måste ha träffat personen flera gånger tidigare om det ska fungera. Han är inte särskilt enkel att lämna bort alls, han blir orolig när jag inte är med. Valpen har jag inte lämnat bort än, men han verkar vara mer glad i folk så tror inte det skulle vara något problem.

Fridaaaa
2016-09-26 19:21
#31

Happy, Chinese crested 2,5 år
Roxy, Papillon/puff 3 år

Roxy är lättare än Happy. Men båda går bra. Mer jag som inte vill haha!
Men måste vara någon jag känner väldigt väl annars lämnar jag aldrig bort.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Upp till toppen
Annons: