Annons:
Etikettdrag
Läst 1182 ggr
Caarla
9/14/16, 8:49 PM

Vilken dragsele?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag letar efter en dragsele till några av mina hundar men mest till min grönis…

Jag har svårt att hitta för det känns komplicerad, t ex björkis selarna tycker jag det är för tajt vid halsen men bra längd i ryggen…

Som jag vet ska dragselen sluta vid hundens svanskota i full längd att man dra åt alltså, vilket kan göra att det ser ut att vara för litet när man inte dra åt.

(Visst?! haha)

Men de så svårt hitta en dragsele som ska stämma in i halsen och ryggen samtidigt eller?…

Är det bara jag som tycker detta är svårt?! 😮

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Annons:
Herveaux
9/14/16, 8:53 PM
#1

Beroende på vart du bor så kanske det finns någon som syr dragselar som kan hjälpa till att mäta upp en perfekt sele?

Låter som en liten djungel det där med dragselar och deras passform. 🤔


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

JoannaLi
9/14/16, 9:03 PM
#2

Om du inte bor i närheten av en Björkisbutik, så mejla dem! De brukar sprätta och sy om halsen så att den blir bredare på plats om man behöver det, men då har jag bara bett om det i butik :) 

Om du vill hade jag kunnat knalla in och fixa det och skicka en till dig, om de inte vill sprätta och skicka :)

Caarla
9/14/16, 9:13 PM
#3

#1 Bor i Malmö! Vill helst inte ha som syr för jag är osäkert dom som gör det lär hålla… Känner en som kan göra det men hon har för mycket beställningar och väntat nästan 1 år så jag letar runt nu bara.

#2 Hur långt tog dom för sprätta upp det på plats då, kostade extra (självklart men hur mycket ca?). Åh va snällt, hur går vi till vägar då och hur mycket kostar deras selar?

// Carla & dogpacken

http://carladogpack.blogg.se/

Turast
9/14/16, 9:48 PM
#4

Jag har för mig att de ska sitta rätt tajt i halsen och att det är det som spelar mest roll så att trycket läggs på "bogen" (??+ hittar inte ordet…) och att rygglängden har mindre betydelse.. men jag vet inte som sagt..!

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Joyous
9/14/16, 10:22 PM
#5

Har du kollat på zero dc och deras dragsele "faster"? Jag vet flera med belgare som föredrar den modellen framför exempelvis björkis och jag ska själv beställa en sån nu när det börjar bli dags för en ny dragsele till mallen.

JoannaLi
9/14/16, 10:26 PM
#6

#3 Det har tagit ca 30-60 minuter när jag har köpt mina två. Kostar inte extra i den butiken i alla fall :D 

Tja, om du mäter din hund så att du vet vilken storlek du ska ha sprättad, och vilka färger som är intressanta. Swish är väl lättast, om du har det, så packar jag ner den och kollar vad frakten blir :)

(Om det råkar vara en sprättad 3a du ska ha, och du står ut med färgen lila så har jag en i fint skick som jag ska göra mig av med, pga ny i rosa :D )

#4 Den ska sitta hyfsat tajt ja, annars finns risken att den åker upp och trycker på strupen. Men de allra flesta hundraser har bredare nackar än huskyn t.ex. som jag upplever som väldigt smal och rak i hela kroppen. Så om man ska dra med en bruksras så behöver man ofta öppna halsen lite på Björkis-selen, så att den inte blir för trång. :) 

Rygglängden är inte överdrivet viktig om man bara hobbydrar, men ju bättre den passar desto bättre är det ju.

Annons:
Turast
9/14/16, 10:51 PM
#7

#6 aah okej! :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Upp till toppen
Annons: