Annons:
Etikettutställning
Läst 1834 ggr
Estelle13
2016-09-10 02:39

Tänder och utställning, vad tror ni?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja detta är då bild på min hanhunds tänder och som ni säkert ser så har han en tand som är betydligt mindre än de andra, alltså tanden i överkäken som sitter bredvid den stora canin tanden. Detta har gjort att jag inte har ställt ut honom pga av att jag vet hur jäkla pet noga det är med tänder och eftersom han är pudel så har det kännts rätt meningslöst att spara massa päls för att sedan gå och bli diskad väl inne i ringen.

Det mystiska med denna tand var att den dök upp när han var 12 v gammal, i normala fall ska ju alla valptänder ha  kommit fram redan när valpen är 7 v. Innan denna tand dök upp så var det en glugg där.  Han är nu över 2 år gammal och tanden sitter fortfarande där som berget, vet inte om det är en permanent tand av mindre storlek eller en mjölktand.

Nu vill uppfödaren att jag provar att ställa ut honom fast i en lättare frisyr då. Kan väl gå med på det då pälsvård för mig inte känns som en jätte big deal då jag är van men vad säger ni? Tror ni att han blir diskad om domaren får syn på att tanden är mindre än de andra? Vet att det beror på hur noga domaren är men tänker nu mer generellt om domaren faktiskt SER att den är mindre. Någon som varit med om något liknande? Man har ju hört historier om hundar som det har fattats tänder för som fått champion titlar🤦‍♂️

Annons:
Lona
2016-09-10 02:54
#1

Inte riktigt det du frågade om men undvik att ställa för en tysk domare då de ofta är väldigt petiga med tänderna och bettet :-)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
2016-09-10 08:04
#2

Vad gäller tänder så beror det på ras och sen på domare. Har haft flera raser där avsaknande av några småtänder  inte är en big deal.

Klart du ska prova 🙂 Hunden blir knappast diskad för den tanden.

Lizelda
2016-09-10 10:00
#3

Nu är det, tyvärr, så att många domare är väldigt slappa med sånt. Jag anser att är det ett diskvalificerande fel så ska hunden ut på momangen men många är slappa med sånt så det bör inte vara några problem.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

russin
2016-09-10 10:16
#4

Fast om det är ett diskvalificerande fel, beror helt och hållet på ras 🙂

russin
2016-09-10 10:17
#5

Och det kan även vara roligt att få en bedömning på resten av hunden - för en hund består inte bara av en mun.

Lizelda
2016-09-10 10:30
#6

#4 Ja, självklart, utgick från att det framgick att jag menade alla diskvalificerande fel, oavsett typ och ras. Klart det kan vara kul att få en bedömning ändå men har man diskvalificerande fel så ska man inte få mer än så.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Annons:
Changrila
2016-09-10 15:28
#7

Testa. Jag var en gång handlar åt en hund som jag (upptäckte jag sedan) hade bedrövligt bett där alla tänder stod åt olika håll ungefär. Hunden fick trots det jättefin kritik, för domaren tittade aldrig i munnen på hunden…

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Kapitulerar
2016-09-10 17:35
#8

Det beror nog mycket på domaren. Tycker att du ska testa ställa ut honom!

Upp till toppen
Annons: