Annons:
Etikettlydnad
Läst 1746 ggr
ipopuma
2016-08-29 21:09

nya lydnadsregler

Vad tycker ni? Är ni pepp? Vad tkr ni är bra och dåligt.

Annons:
LuLeLo
2016-08-30 11:30
#1

Här kommer resultatet av lydnadsremissen. Dock bör väl påpekas att dessa nya regler inte beslutats att de ska införas än?

Resultat av remissbearbetningen

  • Regelverket behålls nationellt på motsvarande sätt som idag d.v.s. att det i den högsta klassen kommer finnas tävlingar med internationell status där CACIOB kan delas ut.
  • Klass 3 kommer att följa FCIs Class 3, vilket innebär att om det skulle komma några förändringar från FCI för den klassen kommer även vårt regelverk att korrigeras.
  • Förtydligande gällande visst material och vissa betygsavdrag (t ex kast av apport, tjuvstart) kommer att införas samt kommer en viss språklig översyn att göras
  • Benämningen ”Lydnadsprov” ändras genomgående till ”Lydnadstävling”
  • Lydnadsprovsdiplomen (LP) byter beteckning till Lydnadsdiplom (LD)och övergångsregler för diplom och championat inom lydnaden tas fram
  • Gruppmomenten kommer att behållas men med förändringar efter goda synpunkter i svaren.
  • I klass 3 kommer momentet att behållas såsom det är beskrivet i regelförslaget, då detta ska följa FCI.
  • I klass 2 kommer förarna att vara inom synhåll och avståndet till föraren kortas till 15 meter.
  • I klass 1 kommer gruppmomentet att utföras under en minut med kopplad hund och föraren framför hunden i kopplets längd.
  • Inget gruppmoment i startklassen precis som det är beskrivet i regelförslaget.
  • Gruppmomenten i klass 1 och 2 kommer att läggas sist.
  • Generellt stärkt befogenhet för domaren att avbryta ett moment där föraren inte har hunden under kontroll, t ex inför ett gruppmoment.
  • Utvärdering av gruppmomenten kommer att ske under den kommande regelperioden.

Källa: http://www.skk.se/?newsitem=28443

Tass Josephine

CissiD
2016-08-30 11:31
#2

Nu är jag dåligt insatt i Lydnaden då jag inte hunnit börja ännu. Har precis börjat fatta vad som gäller idag. Men jag hörde något om att det i förslaget skulle bli inkallning i samband med platsliggningen. Vet du om det blev så eller inte? Fattade det som att det inte blev så i de lägre klasserna iaf. 🤪

Kolla gärna in min blogg: lifeofpascal.blogg.se/

javascript:nicTemp();

LuLeLo
2016-08-30 11:32
#3

Personligen tycker jag det är lite fånigt med bara 1 min platsliggning i klass 1. Hela klass 1's gruppmoment borde flyttas till startklass istället, och i klass 1 borde gruppmomentet vara både längre och utan koppel.

Tass Josephine

fridarebecka
2016-08-30 12:17
#4

Stämmer det att det kommer bli Startklass, 1, 2 och 3, som mer eller mindre motsvarar nuvarande 1, 2, 3 och elit? Innebär det alltså att platsliggning inte kommer förrän i det som nu är klass 2, och då endast 1 minut kopplade? Jag är väldigt dåligt insatt i lydnaden, men alltså det är väl ingenting? Bra av säkerhetsskäl visserligen, men vafasen… Håller med om att det borde kunna vara så i starklassen istället.

ipopuma
2016-08-30 12:59
#5

tyvker också att gruppmomentet ska flyttas ned en klass med koppel MEN inte längre. varför ska det vara det vi strävar ju för class 3 som är int. o den är ju nt längre. Lite så jag tänker. Tycker det är kul att redan i startklass kommer rutan o fjärr o apporteringsdiregeringen kommer tidigare o är lite lättare på förslagen. Samt sändande runt kon. Och gillar backandet i class 3. Gillar dock inte koff. 4 i apporteringen i class 1

jenmjao
2016-08-30 13:05
#6

För mig som tränar för lydnad men aldrig tävlat i det är nya regler otroligt förvirrande.. Här har man läst och försökt förstå något för att det sedan ska ändras 😮

Annons:
Joyous
2016-08-30 13:16
#7

Vad jag har läst angående gruppen så kommer det i klass 1 vara sittande i grupp, 1 minut med föraren 10 meter från hunden. (lös hund)

I klass 2 kommer platsliggning, 2 minuter, förare inom synhåll. (lös hund).

Personligen tycker jag att det är super om gruppmomentet försvinner från första klassen (startklass). Idag kan man välja att avstå, vilket tar bort en hel del värdefulla poäng, många väljer därför att chansa.

Det finns ingen anledning att utsätta oerfarna hundar som är helt nya i situationen, för gruppen. Även om din hund ligger så kanske någon annans hund inte gör det och skapar en tråkig erfarenhet för din hund. Nu får man lite mer tid på sig att skapa en trygghet i momentet och kan samtidigt tävla utan att behöva avstå något moment.

belliiboii
2016-08-30 13:18
#8

Är detta klart nu att de är de nya reglerna som gäller??

Jetaime
2016-08-30 13:20
#9

#3 Jag tycker det är bra på ett vis att man inte har gruppmoment i startklassen för många startar klass 1 nu utan att vara säker på att deras hundar kommer ligga på platsen. Det är framförallt för att undvika hundbråk och att förstöra för andra hundar (Det som kanske är negativt med det är att man kanske inte redan från början kommer att träna platsliggningen?)

ipopuma
2016-08-30 13:25
#10

#9 tänker att det är bra med koppel på innan de är helt lösa i en grupp med hundar. #8 inget är klubbat och klart än vad jag har förstått det som

Jetaime
2016-08-30 13:26
#11

#10 Håller med! 

#8 Nej inte än..

belliiboii
2016-08-30 13:27
#12

Aha bra då är jag inte helt efter!

Tycker de är bra att dom börjar med relativt lätta moment i startklassen men efter det känns det som att det bara blir svårare och svåra. Alltså tycker JAG att det LÅTER som att dessa nya moment kommer vara svårare än de tidigare

ipopuma
2016-08-30 13:39
#13
Annons:
Joyous
2016-08-30 17:46
#14

Oj, förlåt. Hade inte läst remissbearbetningen. ☺️Så kopplad hund i klass 1. 15 meter avstånd från synlig förare i klass 2. Tycker det låter toppen! Positivt överraskad!

Upp till toppen
Annons: