Annons:
Etikettskaffa-hund
Läst 1358 ggr
[Nalle-]
2016-08-27 18:29

Nästa hund?

Vi har haft trådar som denna tidigare, men tycker alltid det är spännande att läsa! Vilken ras kommer er nästa hund bli, och varför? Vad har ni för planer med hunden? Vad har ni för ras nu? Berätta! 😃🌺

Annons:
Fisherling
2016-08-27 19:40
#1

En till Aussie såklart! Om inte Tinja kan avlas på måste jag ju skaffa en ny stamtik 😃

jenmjao
2016-08-27 19:50
#2

Oj det blir svårt! Det beror helt på, Antingen bruksschäfer, Malinois eller någon mindre krävande ras.
Det beror på hur jag känner i framtiden, Och vad jag är beredd att ge då, Just nu har jag en schäfer/labrador och en malinois, Kommer alltid ge dom vad dom kräver och vill ha, Men frågan är om jag vill ha en tredje hund (när blandrasen är död) som kräver lika mycket? Eller om jag kanske bara vill fokusera på full träning på en hund i taget? 
Skulle jag vara helt utan hund skulle det förmodligen som det ser ut nu bli en malle.
Kan inte uttala mig om planer eftersom jag inte vet vad jag skulle vilja skaffa för ras, Och är det en malle är det lydnad, Sen kanske skydd/IPO.

JoannaLi
2016-08-27 20:00
#3

Det lutar starkt åt mallen, men jag tycker mycket om holländaren också (för utseendet 🤐). 

Sen är jag lite småkär i dobermann och kelpie, men de räcker inte riktigt så långt som jag vill.

Irmelinis
2016-08-27 20:20
#4

Har haft Engelsk cocker, cavalier och Tollare förut. De sista åren har vi haft en Schapendoes och en Breton, men har alltid haft känslan att "det finns ju så många olika raser att prova!". Därmed har jag inte kunnat bestämma mig, har läst på noggrannt om både vinthundar, Corgis, Kooiker och olika sorters terrier. Ingen passar och känns rätt, jag är sååå kräsen.. 😃

Min man köpte nyligen en schapendoes-valp att ha som sin egen hund, och efter besöken hos uppfödare i rasen och på några utställningar så är jag nog fast ändå. Rasen har faktiskt gått framåt otroligt mycket i positiv riktning de senaste tio åren (då vi köpte för första Schapendoes) och detta var en glädje att få upptäcka. 

Självklart är det en Schapendoes jag ska ha, kände jag helt plötsligt. Jag älskar medelstora hundar, pälsvård, att kunna ha hunden lös, gillar rasens flamsiga humor, envishet och glada uppsyn. 

Trodde aldrig i livet jag skulle hitta "min" ras. Men helt plötsligt gjorde jag det ändå 😎

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

tiger tok
2016-08-27 20:56
#5

Har ingen hund nu, men kommande hund blir helt klart en aussie eller Bc, vet att det är skilda raser men engelsk bulldog är en dröm det med 😃

Changrila
2016-08-27 21:01
#6

Jag har saluki nr 3 & 4 nu, mest troligt blir även nästa hund en saluki. Det enda som skulle kunna ändra på det (som det ser ut nu) är om det dyker upp en vuxen hund som behöver nytt hem, som är svårplacerad men som skulle kunna få det bra hos mig, då spelar ras mindre roll.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Annons:
[Nalle-]
2016-08-27 21:06
#7

Här blir nästa ytterligare en storpudel, min andra 🙂Andra raser har också varit på tapeten, men till slut fick hjärtat välja och då var valet enkelt. Han flyttar in om knappt 3 veckor. 

Men självklart har jag ändå funderat på även nästkommande hund 😃 Vad det blir beror väldigt mycket på när det blir, och vad man då har för förutsättningar. Som det känns i dagsläget kommer jag inte vilja ha fler än två stora hundar samtidigt, men en tredje liten skulle jag kunna tänka mig. I så fall skulle det nästan garanterat bli en dvärgpudel, en silver. En lagom aktiv maskot som kan hänga med de stora hundarna utan att kräva särskilt mycket. 

Nästa stora hund skulle kunna bli en till storpudel, men jag är också sugen på en brukshund. Då skulle det antingen bli en riesen eller en briard från noga utvalda linjer.

Jetaime
2016-08-27 21:18
#8

Nästa hund kommer bli en aussie. Planerna är agility, vallning och lydnad framförallt :)

FiffiD
2016-08-27 21:36
#9

Har haft border collie i många år. Och möjligtvis att nästa hund blir en till bc. Nu har vi två papilloner. Det är skojiga hundar, men "min" ras är ändå bc 😘. Två hundar åt gången är ändå ganska tillräckligt för mig känner jag, så det får bli i framtiden…

Estelle13
2016-08-27 22:00
#10

Har två storpudlar en hane 2 år och en tik 3 år. Hanen tränar jag lydnad sök och spår med. Planen är att ta en kull på tiken inom 1-2 år och förmodligen spara en tik därifrån :D så för mig blir det en tredje storpudel. Planen med den avkomman är att ställa ut och ev hålla på med spår, sök och lydnad om hon vill.

apportbocken
2016-08-27 22:06
#11

Vet inte riktigt, just nu är det faktiskt härligt att bara vara med Chester! (Äntligen!) Men det beror på vart jag vill komma med mitt "hundande". Jag är inte säker på det, därför känns det så skönt att hunden vi nyss skaffat (bearded collie) kommer KLARA allt men inte kräva alldeles för mycket, så jag jag testa allt möjligt tills jag vet vad jag vill ha mer och vad jag vill ha mindre av i nästa hund. Men beroende på vad jag vill syssla med så ser listan ut såhär: Satsa på hundsport i allmänhet, bruks, lydnad, IPO, freestyle, you name it: aussie, en fantastisk allroundras som jag kollat på länge! I sådana fall jag jag försöka ta upp hund nr2 med mamma och pappa när jag känner att Chester inte har kapaciteten att funka till ALLT jag vill göra. (han är ganska lugn och cool och jag tror liksom inte att han skulle fixa elitklass lydnad eller bruks) Om jag bara vill prova lite av varje är det nog Chester som gäller. När jag flyttar hemifrån (måååånga år kvar tills dess) kanske jag tar med mig honom (det vore härligt) eller skaffar en egen hund. Då ligger Lancashire heeler högt upp på listan. Om det inte blir en sådan redan om några år, men jag känner mig väldigt nöjd just nu. Vill jag inte hundsporta så mycket vill jag gärna ha en whippet, men isf när jag flyttat hemifrån. Så allt beror som skrivet på mina ambitioner, det är de jag ska försöka "ta reda på" i några år på tävlongsbanorna (förhoppningsvis) med min lilla lurv!

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

reckon
2016-08-27 22:37
#12

Jag kommer förmodligen inte skaffa någon mer hund förrän om typ tio år, och på tio år kan mycket hända. Just nu känns en till kortiscollie som en bra idé, eller så kanske det blir någon mindre ras. Eller någon omplacering som bara råkar passa in hos oss. Äh, vad sjutton - jag har ingen aning.

belliiboii
2016-08-27 23:46
#13

Jag har alltid varit inställd på att om det blir en ny hund så ska det vara en malle och är fortfarande så jäkla sugen på en!! Men jag har en rottis nu och vet ej om jag är redo att "välja" bort den rasen.. Som det ser ut nu så hoppas jag på att få ta med vår nuvarande rottis när jag flyttar hemifrån, men beroende på hans ålder och mina ambitioner så kanske han får stanna hemma med resten av familjen. Isåfall tror jag faktiskt att de blir en till rottis för mig! Men om Alpha hänger med mig när jag flyttar hemifrån och det blir att skaffa ytterligare en till hund så blir det en malle! Men sen så är jag även sugen på schäfer då jag alltid haft en kärlek för schäfrar, så om det blir en tredje hund (😉) så skulle det vara en schäfer!

Annons:
Moast
2016-08-28 08:59
#14

Vi har en labbe i familjen, jag älskar retrivers! Men när jag har flyttat hemifrån känns det som att jag inte riktigt kommer ha plats för en stor retriver och kanske inte heller riktigt tid. Men jag har alltid gillat corgis, särskilt dem svart vita och även blue merle. Gillar även pincher, men om man tänker långt fram så vill jag ha en labbe eller golden. Är även sugen på att se hur en tollare är. Skulle även kunna tänka mig en cocker :)

ifoundnemo
2016-08-28 09:03
#15

Nästa vovve blir troligtvis en spets :) det är den typ av hund som passar oss bäst och som tilltalar oss på alla plan (förutom just skällandet men det överlever vi). Vilken ras är dock inte bestämt :)

Lilahnee
2016-08-28 09:22
#16

Nästa hund kommer att bli en Kooiker. Planerna är viltspår, agility och rallylydnad. Hittat en uppfödare som avlar på hundar med helt fantastiskt temperament och risken är nog stor att det blir en till kooiker så småningom! Har haft två papilloner tidigare, fantastisk ras men för liten (enligt min sambo).

TypisktMaria
2016-08-28 10:17
#17

Nästa hund blir nog också en omplacering skulle jag tro, så ingen aning om vad det blir för ras förutom att den inte ska vara allt för stor. Om det inte blir att köpa en Dansk svenskgårdshund som jag planerade förut innan jag hittade min nuvarande omplacering :)

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Wellcraft
2016-08-28 11:51
#18

Just nu är jag rätt vilsen. Fått en kanonerbjudande att bli helfodervärd åt en tik som tillhör en av raserna jag vill ha (ovanlig) men det är inte förrän ca ett år eller mer framöver.
En bruksare i alla fall. Vill ut och tävla ordentligt.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Ellen89
2016-08-28 12:07
#19

En Aussie. Snaaaaart. Kanske 6manader kvar nu. Har vantat lange!!

oh-la
2016-08-28 12:55
#20

Då blir det jakttax eller jämte. Sneglar lite mot västsibirisk lajka och vorsteh också. Anledningen att det spretar är helt enkelt beroende av vad man lyckas få in för vilt. Just nu jagas mest rådjur, så då passar tax bäst. Finns redan en drever i laget dock. Jämte skulle vara trevligt om man lyckas få in vildsvin och för eventuell tilldelad älg. Vorsteh är väl mest för att jag gärna vill ha en och gillar att den är lite mjukare. Skulle fortfarande användas till jakt plus att jag vill ha en hund att träna viltspår med för eftersök vid skadeskjutning. Har idag en staffe.

Annons:
Janval
2016-08-28 13:03
#21

Pinscher idag och tycker rasen (särskilt min jycke) har allt för att göra mitt hundägande intressant. Det skulle vara roligt att ta någon avkomma då han har "barn" som går i aveln. Men då skog och fjäll är mitt område ska en hund orka en del varför dobermann pinscher, vorsteh, vizsla och weimaraner också ligger bra till. Om detta är vi inte överens om i familjen…

XeZafir
2016-08-28 13:57
#22

Schäfer och Sheltie finns i mitt hem idag och tror inte det blir något annat än en av de raserna i fortsättningen  heller. Fantastiska raser och passar mig utmärkt

Snuffles
2016-08-28 15:18
#23

Ska adoptera en hund från hundar utan hem eller så :)

[Caroline.N]
2016-08-28 15:44
#24

Känner mig rätt nöjd med Mitteln av det jag sett hittills av rasen och min egna (han är ju bara valp ännu dock), så nästa hund blir antagligen av samma ras eller en Sheltie🙂

NinniH
2016-08-28 18:41
#25

Har två Staffordshire bullterriers i nuläget, men vill ha något mindre. Har funderat fram och tillbaka jag vet inte hur länge, och lär säkert ändra mig innan det är slutgiltigt, men jag har fastnat lite för bostonterrier. Planen är nose work, rallylydnad, utställning och ev lite agility.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Viccan92
2016-08-28 19:12
#26

Har collie och tax nu och även om jag älskar raserna så vill jag gärna ha något mellanting. Osäker bara på vad det är för något.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

panini
2016-08-28 20:18
#27

En Sheltie, och om man får vara ytlig så ska den även vara blue merle😍 Planerna är att träna och tävla agility och rally. I dagsläget så äger jag två Chihuahuor.

Annons:
LinDajSon
2016-08-28 20:37
#28

Working kelpie. I dagsläget har jag australian shepherd, fyra stycken. Vallning vallning vallning.

Joyous
2016-08-28 20:44
#29

Har en malinois nu. Nästa hund blir av samma ras men efter andra linjer. Älskar rasen och som det känns nu vill jag inte ha någon annan. Bruks och eventuellt skydd + drag.

[Nalle-]
2016-08-28 20:48
#30

Inser nu att jag glömde att skriva vilka planer jag har med kommande hund. Det lär nog bli lite av allt möjligt precis som med nuvarande :) Första året är tanken att det blir mycket utställning, sedan är jag sugen på bland annat sök, spår, rallylydnad och drag.

natt1s
2016-08-29 01:20
#31

Just nu har vi en amstaff tik som fyller 1 den 4/12 i år. Vi tänker skaffa en mindre hund någon gång i vinter. De står mellan Dvärgpudel, Pomeranian, Långhårig Chihuahua och Papillon. Dels för att vi har en 6 åring hemma som inte kan göra så mycket med vår amstaff tjej, inte kan hålla kopplet, träna osv. Så vi tänkte en mindre ras för att hon ska kunna vara mer delaktig men även för att dom raserna trots storleken är väldigt roliga då de fungerar bra att träna agility, lydnad osv. Vad vi har för planer med nästa hund är bl.a. agility då vi ska börja köra det med vår amstaff men det blir nog lite sök också! 😃

Turast
2016-08-29 01:32
#32

aussie.

sambon vill ha en shiba så den lär dock komma före aussien :)

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

[Forest]
2016-08-29 08:50
#33

Vi kommer med största sannolikheten alltid ha mindre pudel, men en Aussie kommer det troligen bli då mannen och dottern vill ha något större med "mer" i, så det är en hund jag inte kommer lägga en massa krut i. Jag hoppas väl bara att den inte blir så mattig som våra andra tre, jag kommer ta ett steg tillbaka för hoppas att så inte blir fallet ☝️😎

Majken!
2016-08-29 08:51
#34

Jag hoppas och tror att jag alltid kommer ha en schäfer här hemma, den är verkligen komplett för både arbete och familjeliv.

Annons:
fridarebecka
2016-08-29 11:29
#35

Har en mudiblandning nu som inte riktigt har den arbetsviljan som jag vill ha i en hund. Nästa hund blir en bearded collie som flyttar in redan om några dagar, tanken för honom är lydnad, rallylydnad, viltspår och drag. Lär slinka in lite nosework och agility också 🙂 Med honom vill jag bara testa mig fram och se hur långt vi kan komma och lära mig mer om hundträning.
Är så inne på beardisar nu att jag redan planerat nästnästa hund. Det blir sannolikt också en beardis från samma kennel, uppfödaren funderar på att ta en kull på min valps halvsyster och en hane som jag verkligen gillar 😃 Har inga riktiga planer för den än 😉 Är lite sugen på en riesen eller pumi också och skulle det visa sig att jag vill ha ytterligare "mer" hund än vad en beardis är så är det inte omöjligt att nästa blir en av dom raserna. Men somsagt, är riktigt förtjust i min uppfödares hundar och en valp efter hennes ungtik känns riktigt lockande 😃

immobilized
2016-08-29 13:53
#36

Siberian husky flocken ska fyllas på och så är jag sugen på en Alaskan också 😃

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Upp till toppen
Annons: